Mijn paard wordt niet begrepen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:16

Als ik je OP doorlees vallen me twee dingen op. Jouw paard is niet vriendelijk naar anderen. Jij zit erg in de emotie. Je lijkt op deze manier inderdaad op een “dat doet mijn paard niet” baas.
De emotie ligt zelfs nog bij je oude paard.
Probeer het probleem eens los te koppelen van de emotie.
Kijk dan nog eens naar de situatie. Misschien is individuele huisvesting (tijdelijk) wel beter. Je noemt dat egoïstisch. Ook weer een emotie. Probeer het bij feiten te houden

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:17

Bizar die omslag van mensen eigenlijk. In Nederland stond ik op een stal waar mijn paard ook gewoon niet samen kon met een van de andere ruinen. Hij werd de hoek in gezet en in elkaar getrapt waardoor die van mij dan maar uit zelfbehoud over het draad sprong. Is nooit in me opgekomen dat paard als levensgevaarlijk te bestempelen. Ze matchten gewoon niet qua karakter, kan gebeuren. Opgelost door die twee niet meer samen te zetten want alle andere combinaties gingen prima.
Hopelijk vind je een oplossing die werkt voor jullie beiden.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:59

Geen standaard warmbloed, Freiberger? Ik zou zeggen breng haar lekker naar de Jura een zomer. Op een pâturage communal met andere paarden samen. (is ook open voor andere rassen trouwens) Niemand met ijzers op de achterhand. Dan word haar gedrag ook direct gecorrigeerd door wel wat groters dan haarzelf die wel op kan tegen een trappend opdondertje.

Ook kosten de stallingen hier minder dan BL, SO. (geen idee in welk kanton je precies zit) Mijn pony staat voor 500 frank op volpension in de Jura. En verder misschien toch je bij het idee neer leggen dat deze merrie gewoon met een draadje er tussen moet staan. Want in een hoek drijven en in elkaar timmeren leest voor mij niet als 'men begrijpt mijn paard niet' maar als 'mijn paard heeft er niets van begrepen'.

Ben het trouwens wel oneens met die stalhouderij, dat gedrag zegt helemaal niks over het gedrag naar mensen, dus niks geen levensgevaarlijk paard ook niet voor je dochter.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 09:07

Rien, ik denk zeker dat je een punt hebt.
Het is duidelijk geen schatje naar alle paarden, dat ben ik met je eens.
Ik vraag me echter tegelijk af waarom ze dan tot voor kort wel gewoon met z‘n 5en in 1 gezamelijke stal stonden zonder enige vorm van geweld.

Het alleen staan danwel combineren met Freibergers gaan we nu proberen, dus we zullen zien :j

Lara, ze heeft niet het andere paard in een hoek gedreven. Het andere paard is naar haar toegekomen en toen zijn ze kont aan kont gaan staan timmeren en mijne timmerde harder. Dat het volledig onwenselijk gedrag is snap ik ook wel uiteraard.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:12

Tja dat is gebeurd zo vaak in een kudde dat een van de paarden dat doet, zeker in het begin bij het bepalen van de rangorde.Iik vind het vreemd dat er gelijk geroepen word dat het paard levensgevaarlijk is.

Ik denk, de wei waar ze in stonden was te klein en er was geen toezicht op + dat er hoeken waren waar paarden in gedreven konden worden. Paarden die net bij elkaar staan gaan altijd de rangorde bepalen..waarschijnlijk als ze gewoon was blijven staan was het gedrag al opgehouden en waren ze nu allemaal dikke maatjes met elkaar. Je hebt gewoon een wat dominanter dier die heel goed voor zichzelf op kan komen.

Ik zou denk ik een stal zoeken waar ze met 1 ander paard kan komen te staan als dat mogelijk is. Eventueel eerst individueel huisvesten, eventueel met een draadje er tussen.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:15

Sizzle schreef:
Rien, ik denk zeker dat je een punt hebt.
Het is duidelijk geen schatje naar alle paarden, dat ben ik met je eens.
Ik vraag me echter tegelijk af waarom ze dan tot voor kort wel gewoon met z‘n 5en in 1 gezamelijke stal stonden zonder enige vorm van geweld.

Het alleen staan danwel combineren met Freibergers gaan we nu proberen, dus we zullen zien :j

Lara, ze heeft niet het andere paard in een hoek gedreven. Het andere paard is naar haar toegekomen en toen zijn ze kont aan kont gaan staan timmeren en mijne timmerde harder. Dat het volledig onwenselijk gedrag is snap ik ook wel uiteraard.


Dat is dan al anders dan in de OP omschreven wordt. Minder dramatisch, eerder gevalletje van twee die elkaar niet leuk vinden maar waarvan de hiërarchie gewoon niet duidelijk is.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:17

Zijn die paarden echt in elkaar getimmerd? Hebben ze er wonden aan over gehouden? Soms moet je het ook gewoon even "laten gaan". Dan kun je even een schreeuw geven zodat ze stoppen en dan kan het ook wel goed zijn. Snap dat het heel vervelend is hoor in een wei met paarden van verschillende eigenaren. Maar met name merries kunnen gewoon ineens zo ontploffen en blijven trappen. Meestal stabiliseert dat wel weer.

Aangezien jouw paard in de opfok geen problemen heeft gehad lijkt het me geen verkeerd paard en moet zij de paardentaal ook gewoon "spreken". Je kan wel vast wat grondwerk met haar gaan doen, dan geef je haar wat meer om mee bezig te zijn zonder haar fysiek al te veel te belasten. Mijn paarden zijn gek op wat geestelijke uitdaging, dat helpt ze dan ook weer ontspannen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:17

Mijn merrie kan niet met andere paarden in de wei. Ze mept andere paarden eruit. Verschillende paarden geprobeerd maar geen succes helaas. Gelukkig staan de paarden bij ons in individuele weiden en kunnen ze over de draad contact zoeken als ze dat willen. Maar ook dan is er maar één paard wat ze lijkt te mogen maar ook dat paard kan tikken krijgen over de draad als er iets mis is.
Ik vind het vervelend dat ze zo doet, maar ik kan er verder niets aan doen dus ik ben blij dat ze bij ons in individuele weiden staan en ze zo toch gewoon veel naar buiten kan en contact kan zoeken met anderen als ze er behoefte aan heeft.
Misschien ook een optie voor jouw merrie? Niet in een groep maar wel naast andere paarden.

pien_2010

Berichten: 43247
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:19

Sterkte Sissle. Ik heb geen advies voor je, vind het gewoon heel rot.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:31

Lara_Silver schreef:
Sizzle schreef:
Rien, ik denk zeker dat je een punt hebt.
Het is duidelijk geen schatje naar alle paarden, dat ben ik met je eens.
Ik vraag me echter tegelijk af waarom ze dan tot voor kort wel gewoon met z‘n 5en in 1 gezamelijke stal stonden zonder enige vorm van geweld.

Het alleen staan danwel combineren met Freibergers gaan we nu proberen, dus we zullen zien :j

Lara, ze heeft niet het andere paard in een hoek gedreven. Het andere paard is naar haar toegekomen en toen zijn ze kont aan kont gaan staan timmeren en mijne timmerde harder. Dat het volledig onwenselijk gedrag is snap ik ook wel uiteraard.


Dat is dan al anders dan in de OP omschreven wordt. Minder dramatisch, eerder gevalletje van twee die elkaar niet leuk vinden maar waarvan de hiërarchie gewoon niet duidelijk is.


De andere merrie is dan toch net zo goed gevaarlijk. Die heeft haar ook opgezocht en is niet gestopt met trappen. Enige verschil is dat we uiteindelijk eentje wint. En in dit geval was jou paard dat. Ik zou haar deze winter even lekker de tijd gunnen op bij de komen. En in het voorjaar weer proberen en idd ik denk dat je individueel in het land niet direct als heel erg moet beschouwen. Je heb kans dat ze vanuit daar contact legt met een paard waar de klik wel mee is en ze gewoon samen kunnen staan

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:43

Ik vind t toch een beetje dubbel.
Dat er 1 stal is die door alleen 1x een fikse ruzie tussen paarden je meteen de deur wijst is apart maar kan ik me nog bedenken. Maar een 2e stal die dat ook doet en er zo heftig op reageert.
Is er niet meer aan de hand?

Vervelend voor jou en je paard natuurlijk ! Maar wat ga je nu zelf ondernemen om dit gedrag wat in de perken te houden of te kijken waar het aan kan liggen?

Sowieso bij een nieuwe stal hele duidelijke afspraken maken en waarschuwen wat er kan gebeuren !

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:15

Mondy, op de eerste stal had ik op zich wel mogen blijven. De stalhouder was heel relaxed. Echter zou ze dan naar een ander deel van de stal moeten met box en maximaal 4 uur per dag buiten en met veel regen helemaal niet buiten. Dat leek me voor een paard in de groei niet ideaal. Achteraf had ik dat misschien moeten doen, geen idee.
Het waren daar de stalgenoten die gelijk op facebook zijn gaan spammen over het levensgevaarlijke paard wat natuurlijk niet heel tof is. Dat ging zo ver dat toen ik daarna tevreden in die andere groep stond ze regelmatig langs kwamen te paard om te spieken of ze er nog was. Ze hebben toen zelfs mijn nieuwe staleigenaar bij de kapper lastig gevallen of die gevaarlijke nog bij hun stond aangezien ze haar bij het buitenrijden niet gezien hadden over de heg 8)7

Ik ben op dit moment ook echt wel bereid om af te scheiden maar deze huidige stal wil dat niet proberen. Ze zei letterlijk: kijk maar wat je doet, maar als moeder van een kind zou ik me aan zo‘n paard niet willen wagen.

De paardencultuur is hier sowieso totaal anders. Paard mag best kapot zijn, als het maar braaf is.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-10-19 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:28

Ik denk dat je die keuze prima zelf kan maken.
Dat je paard niet makkelijk is in de groep heeft niets van doen met hoe hij onder het zadel en aan de hand is.
Dus daar zou ik me echt weinig van aantrekken.
Als je zelf zou twijfelen zou je namelijk echt je kind niet mee nemen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:29

Anyway, we gaan eerst maar even rustig overwinteren.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:42

Voor een jong paard nog in de groei is 4 uur per dag, en met slecht weer helemaal niet absoluut niet bevordelijk voor de groei en ontwikkeling. dan nog liever 24/7 buiten in de opfok.
Wbt Merrie's die met de achterbenen naar elkaar gaan staan en gaan timmeren, nou ja... ik zou haast willen zeggen dat het vrij normaal is.
mijn toen 20 jarig c-pony heeft ook met een bijna 30-jarige arabier-merrie een "bitchfight" gehad, mijn pony "won" als in, de andere was kreupel en zij niet(wat daarmee echt niet wil zeggen dat de rangorde verder bepaald was). Maar merrie's die op gelijke hoogte staan met dergelijk gedrag moet je (in een kleine ruimte al helemaal) eigenlijk gewoon niet bij elkaar hebben.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:46

Inderdaad wel anders en behoorlijk lastig dan :j

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:51

Op het moment dat een stalhouder zomaar een aantal nieuwe paarden erbij gooit zonder goed geplande introductie heeft die idd eea niet goed begrepen :n en dan heb ik het niet over jouw paard.
Je paard wordt als boeman neergezet omdat ze er als sterkste uit komt, maar dat maakt haar niet vreemd of gevaarlijk. Het is gewoon een paard.

Ik zou er ook niet blij van worden als mijn paard in elkaar getimmerd wordt door een ander, maar dan gaan we eerst met elkaar kijken wat de mogelijke oorzaak is en of we iets kunnen veranderen.
Er is ook bij ons in de groepen wel eens geconcludeerd dat iets niet werkt, dat wordt dan met de betrokkenen goed besproken en er worden alternatieven bedacht. Niet alle paarden kunnen samen. Maar voor je dat kunt concluderen moet er wel aan een juiste introductie en juiste randvoorwaarden zijn voldaan. Anders ligt het aan ons, niet aan de paarden.


Sterkte met de situatie, is gewoon ontzettend rot als je dier waarin je gelooft zo wordt afgeschilderd.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:05

ClauH schreef:
Volgens mij staat de frank iets hoger dan de euro.

Pittig....

Zijn normale prijzen in Zwitzerland....

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:36

Kun je haar niet ergens gewoon in de wei zetten (bijvoorbeeld bij een opfokbedrijf, eventueel in het buitenland) bij een verantwoordelijke paardenhouder die veel inschaarervaring heeft, tot je wel ergens woont waar je haar in de buurt kunt plaatsen onder de door jou gekozen voorwaarden?

Voor een paard is het niet erg om een paar jaar niks te doen, voor jou is het een veel rustiger idee.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 11:58

Dat is dus inderdaad wat voorlopig de oplossing is, die vriendin is enorm ervaren en is ook gedragsdeskundige en hebben meerdere groepen met verschillende rassen aangepast op karakter en voedsel.

Of was.....

Ik ben net 5 minuten geleden van mijn stoel gevallen. We waren aan het voorbereiden om van huis te gaan toen de stal belde. Ze gaven toe zelf een grote inschattingsfout gemaakt te hebben en dat ze niet gemeen is maar toch gewoon extrewm onzeker was in de situatie met 5 vreemde merries en dus in de verdediging is gegaan. Ze hebben me gelijk gegeven dat ze eigenlijk een lief dier is.

Ze staat nu alleen met de intentie over een paar weken met enkel 2 andere rustige paarden te integreren, correct met draadje ertussen.

Uiteraard gaan we dat dan eerst een kans geven, dat gesleep is voor niemand goed.
Even een voorzichtige *\o/*

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:03

Ow kijk dat is een mooie update! Hopelijk wordt dat gewoon succesvol. Wat evt nog kan helpen is de hoeken schuin af te zetten, zodat ze elkaar minder makkelijk klem kunnen zetten.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 12:05

Precies, genoeg tijd en ruimte.
Hopelijk is het dan binnenkort weer rustig zoals ik voorheen had.
Afbeelding

Afbeelding

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:09

Wat fijn om te lezen!! +:)+

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:37

Fijne update en super van de staleigenaar dat die een inschattingsfout toegeeft.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 12:58

Ja, dat doen niet vele :)
In principe voor mij natuurlijk 3 andere dus ik vind het zeker een goed teken.