Mijn paard wordt niet begrepen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 20:58

Even vooropgesteld dat ik weet dat niemand hier me mee kan helpen, wil ik gewoon even mijn frustratie ei kwijt.

Ik heb een 3 jarig dier dat ik afgelopen voorjaar uit de opfok (verschillende leeftijden en volwassen paard erbij) gehaald heb. Een vriendelijk hooguit ietwat lomp en eigenwijs merrietje dat graag leert.
De eerste stal waar ik heen ging is misgegaan. De paarden waar ze bij kwam waren extreem passief in hun gedrag waardoor zij als veel te jong guppie de leiding nam. Dat ging 2 weken redelijk totdat ze zo verschrikkelijk moe was dat ze er eentje inelkaar getimmert heeft. Ik moest meteen weg met mijn gestoorde paard en het liefste naar een gedragsdeskundige.

Vervolgens in een kleine stal gekomen met 4 andere paardjes (een berber, een haf, een shet en een warmbloed), dit ging top. Ze waren dikke mik en geen enkel paard werd uitgesloten of geplaagd. Helaas vertrok ineens afgelopen maand de eigenaar van 3 van de paarden en bleef ik over met de warmbloed die echter extreem verschillende voedselbehoeftes hadden (ik heb een dikkie en de ander is juist schraal) dus weer iets anders gezocht uit ellende en risico op hoefbevangenheid.

Grote stal gevonden waar ze in groepen naar buiten gaan. Eerst ging ze samen met een grote ruin die haar even op haar plek zetten en prima. Omdat ze geen standaard warmbloed is, uit ze haar stress niet zoals de meeste mensen kennen maar wordt juist dan introvert, lomp en schiet in de zelfverdediging. De stal eigenaar heeft er na enkele dagen omdat ze zo ‚rustig‘ was 4 andere merries bijgekiept met het idee dat het jonkie zich wel zou schikken.
Helaas deed ze toen hetzelfde als op de eerste stal en heeft een ander paard in een hoek gezet en in elkaar getimmerd. Nu moet ik dus WEER zo snel mogenlijk weg met mijn contact gestoorde gevaarlijke dier inclusief sterk advies om haar zo snel mogenlijk weg te doen want ik ging hier geheid ook een levensgevaarlijk rijdier aan hebben en een onbetrouwbaar monster voor mijn kind -O-

Dit levensgevaarlijke dier is doodvriendelijk in de omgang, ik wandel er mee langs een vliegveld en drukke wegen, is braaf aan de lange teugel en geniet van een poetsbeurt van mijn 5 jarige dochter. Ik denk (weet vrij zeker) dat er ook niets zou gebeuren als ik gewoon mijn been erover zwiep en erop ga zitten.
Gewoon een heerlijk beest.

Nu is het zo dat ik in een vrij onmogenlijk stuk regio woon waar ten eerste de paardenkennis niet geniaal is en ten tweede iedereen elkaar kent. Het enige wat dan overblijft is een box met individuele wei maar dat is voor mij niet echt een optie.

Morgen breng ik haar naar een vriendin die er zeker geen problemen mee gaat hebben maar die woont op bijna 1,5 uur afstand dus dat is geen blijvende oplossing. Tot komend voorjaar kan ze in iedergeval nog even jong paard blijven.

Er schiet echt van alles door mijn hoofd van toch egoistisch in een prive wei zetten, een pony bij kopen en een plek voor 2 zoeken (eigenlijk financieel niet haalbaar aangezien een paard op een simpele stal rond de 700 frank kost per maand en ponies doorgaans niet altijd goedkoper zijn), of omwille van haar welzijn proberen aan een fokker te verkopen.

Mijn hart ligt in stukjes. Dit paard was de opvolger van een paard dat ik onverwacht heb moeten laten inslapen. Ik ben echt gek met haar en ze hangt ook sterk aan mij. Als ik bijvoorbeeld een trailer in loop dan loopt ze me zonder twijfel achterna. Ik merk ook dat ze nu enorm mijn steun zoekt.

Wat bokt ermee moet?
Niets eigenlijk maar ik moet de frustratie even kwijt |(

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:05

Een stukje in eigen beheer zoeken met 1 of 2 andere paardjes bij?
Ik heb mijn 3 paarden in eigen beheer voor de prijs van eentje op pension. En nu wel 24 op 7 buiten met onbeperkt ruwvoer...

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:07

Pfoe lastige situatie TS. Klinkt alsof ze sowieso het beste af is in een niet te grote groep. Of iig een langere intro nodig heeft ipv maar zo bij elkaar gooien. Misschien dat je via via nog een fijne plek kan vinden?
Fijn dat jij haar iig wel de ruimte geeft en een tijdelijk plek hebt gevonden.
Hopelijk komt ervaren definitieve oplossing!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:13

Knabbies... introvert... check.. en dan ineens...

Stabiel groepje is het geheim, masr dat wist je al, het vinden van is het problee. Uiteraard. Mijn introverte dodo heeft na paar maanden discussie opgestart, gelukkig met mijn eigen andere pasrd en niet de haglinger die er ook liep. Is goed gekomen en hij is verder heel normaal naar andere paarden, al zou ik afraden om bij hem zomaar andere ruin in te gooien dat kan oorlog worden. ( met sommige)

Zie topic over zijn jagen,moet het even opzoeken.

[ITP] Nationale Tobago is heel!!! stout dag...

Nog met gedragsdeskundige hier over gediscuseerd en had beelden ook gezien, is nog een kerr gebeurt, had ze na 1e xin wei gezet met draden met 1 1/2 meter ertussen die mijn merrie vervolgens gesloopt had en weer ruzie, tot het ineens goed was, hij de baas, zij niet meer.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 21:16

Eigen beheer zit er helaas logistiek niet in omdat ik niet iedere dag vanzelfsprekend kan gaan, soms zit ik ook een nacht in het buitenland.
Tevens gewoon echt veel te duur hier.
Met wat geluk vind ik iets voor 300/400 per paard maar dan moet ik nog hooi en bodembedekking extern kopen zonder goede opslag.

Darkadia, ze heeft inderdaad duidelijk langer nodig maar helemaal alleen is ook niet ideaal omdat te wel echt aansluiting zoekt. Ik denk eigenlijk dat ze dan op den duur onder de draad doorgaat.
Met de ruin was prima eigenlijk maar de eigenaar wilde hem niet zo lang van de rest van zijn kudde weghouden.

Solvir, precies dat ja.
Ik denk ook dat het met haffies, tinkers en fjorden koek en ei gaat zijn maar die vind je hier amper omdat die ‚veel te moeilijk‘ zijn.

Edit; je topic gelezen. Ja, dat klinkt wel herkenbaar maar dan de merrie uitvoering.

Ik zit echt serieus bijna te janken van ellende. Ik heb een tijd geleden nog gezegd dat als ik weer pech zou hebben met een paard ik echt ook gewoon geen nieuwe meer koop. Doet gewoon teveel pijn. Ze is zo lief.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:31

Ik las je verhaal en dacht: moet een barok paard zijn, dat gedrag word slecht begrepen. Ik vind het heerlijk, maar snap meteen wat je bedoelt.
Vaak is het zo dat ze zo mak als een lammetje zijn bij de persoon/dier wat hoger staat dan ze zijn. Maar als op dezelfde "rang" staan, of denken boven het dier/mens te staan heb je er énorme draken aan.
Als mens kan je dan nog wat leren, maar als je bij paarden terecht komt die niet (al te ) dominant zijn, tja dan gaat het erg lastig worden.

Daarbij is het goed paarden koppelen ook tja, een kunst. Je moet het in kunnen schatten, en een ruimte hebben/maken die er geschikt voor is... nou.. dat is knap lastig -O-

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:58

Geen verstand van het ras specifiek, maar is een dominante shet geen idee?

Of is dat qua stal zoeken geen doen.

Ik heb hier (bijvoorbeeld) een hele dominante merrie die keurig achter draadjes blijft.

Het is dat je niet in de buurt woont, anders had je met alle plezier mogen testen of het werkt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 22:01

ClauH, een shet is zeker een optie voor mij, maar de meeste stallen willen ze sowieso niet. Daarnaast betaal ik voor een shet ook rustig 300-400 frank in pension. We zitten financieel zeker niet slecht maar het is niet op 2 paarden berekend.

Zie toevallig net weer zo‘n zelfverzorger ex-koeienschuur met landje langskomen op internet maar die willen 1000 frank en dan heb je nog niets.
Dat zit er gewoon niet in :n

Gelukkig heb ik dankzij mijn lieve vriendin voorlopig wel tijd om rustig rond te kijken <3
Maar het snijdt ook wel een beetje als je 700 per maand neer legt en er dan ook nog 3 uur voor in de auto moet zitten :+

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:22

Je zegt 1000 frank? Is dat 1000 euro of 250 euro of nog een ander bedrag?
Indien 250 en er is een behoorlijk stuk land erbij is dat wel te doen. Zoek je nog 2 mensen in pension. Elk 100 euro plus 60 a 100 euro hooi. Dan zit je onder de 200 euro per paard...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:42

Volgens mij staat de frank iets hoger dan de euro.

Pittig....

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 22:46

Iets lager, maar niet veel. Dat is ongeveer 900 euro zonder iets met geen garantie dat je iemand vind die met je wil delen. Meestal zitten ze namelijk op niet bepaald goed bereikbare plekken en de gemiddelde paardeneigenaar is gewoon veel veeleisender dan in NL.
Als ik op kleine schaal hooi of stro wil moet ik aan ongeveer 30-40 euro per 100 kg denken en stro rond de 20-30 euro per 100 kg.
Theoretisch nog steeds wellicht financieel haalbaar maar organisatorisch niet. Ik had juist speciaal
een stal gezocht waar het in principe niet erg is als ik een paar dagen niet kan _O-

Als het aan mij ligt verhuizen we weer terug richting Basel, daar zou ik dat probleem niet hebben maar ja, ik ben niet alleen ;)

Eerst maar even overwinteren en rustig nadenken. Wel sneu 4 verhuizingen in 6 maanden.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:50

Ben je nog met die stalhouder, die haar bij de merriegroep in gooide het gesprek aangegaan en uitgelegd wat er gebeurt als hij dat en dat doet met je paard? Of was hij niet voor rede vatbaar?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 22:51

Die vind het op het moment vooral onverantwoord dat ik als moeder zo‘n beest wil aanraken :+

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:53

Wat een #%*#

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 23:02

Nu ik terug denk heb ik deze situatie ook gehad met mijn overleden knab-kwpn mix.
Jarenlang goed gegaan tussen de spanjaarden, camargue etc. Toen uit noodzaak naar een stal dichterbij verhuist dat warmbloed only was. Daar is ze toen door het prikkeldraad gegaan van de buren om daar een beter vriendje te vinden.
Ik was toen net bevallen en mijn stalhouder probeerde me nog net niet fysiek van het levensgevaarlijke paard te trekken (waarmee ik aan een lang teugeltje buiten reed).
Vervolgens weer wat gevonden met ook barock en koudbloeden wat super ging.
Nu valt bij mij ineens een kwartje :)*

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 23:12

Wat een nare situatie. Ik weet niet waar je precies zit in Zwitserland, maar anders zou over de grens in Duitsland zoeken nog een optie zijn, daar vallen de prijzen ook weer wat mee.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 23:16

Dat had ik inderdaad voorheen :j
Nu geen optie meer helaas. Ik zit wel een beetje in Frankrijk te kijken maar ik spreek geen Frans en dat is ook al snel een uur rijden.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 23:51

Tis vervelend maar ik snap die pensionhouders wel. Denk dat geen staleigenaar er op zit te wachten dat een paard helemaal in elkaar getimmerd wordt door een ander paard. En dan zou ik toch ook liever kiezen dat er een ander paard staat dat niet gevaarlijk is :o . Het is jouw paard en een ander zit niet op zijn handleiding te wachten :) . Je zet dat eigen beheer niet mogelijk is, maar wellicht een baantje erbij zoeken om het te bekostigen?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 01:27

Vervelende situatie, maar in jouw bewoording klinkt ook iets anders door.
Je klinkt nu als zo'n "dat doet ie anders nooit- eigenaar"
Een paard wordt niet zomaar uit een groep gehaald.
Hopelijk vind je een goede plek voor haar.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 06:57

Ik zou m direct in rijden en laten werken ipv hele dagen laten lanterfanten en klieren op de wei.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 08:03

Mazida, als ik haar in eigen beheer wil met een 2e paard erbij zal ik eerder minder moeten werken maar dan moet ze sowieso weg (financieel).

Ik begrijp uiteraard ook dat een pensionhouder zo‘n paard niet meer wil, ik durf het nu zelf ook echt niet meer zo makkelijk hoor. Ik heb zelf meermaals met paarden in de kliniek gestaan die door anderen inelkaar getimmerd waren dus ik weet ook echt wel hoe akelig dat is.

En dat ‚deed ie anders nooit‘ was ook zo tot nu toe dus ik zag het ook niet aankomen. Net als dat ik niet zag aankomen dat er in 1 klap 5 merries bijkwamen zonder overleg.

We gaan eerst maar nadenken. Wellicht toch een pony erbij en dan gericht zoeken voor een plekje voor 2, of misschien toch bij een fokker aanbieden.
Op internet zetten vind ik geen goede optie, dan zadel ik een ander potentieel met een probleem op.
Alleen zetten...ik denk dat ze dan wel echt vervelend wordt, maar we kunnen het proberen. Sowieso slechte ervaring met paarden die alleen staan.
Aan het werk is ze al, nog niet onder het zadel, maar wel bijna.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:05

elnienjo schreef:
Ik zou m direct in rijden en laten werken ipv hele dagen laten lanterfanten en klieren op de wei.


Het dier is drie! Mogen paarden en pony's dan echt niet meer groeien voordat we er perse op willen klimmen?!

Ik denk niet dat dit überhaupt iets gaat oplossen. ;)

TS, ik kan je helaas niet verder helpen, maar wel véél succes wensen!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:09

KimD schreef:
elnienjo schreef:
Ik zou m direct in rijden en laten werken ipv hele dagen laten lanterfanten en klieren op de wei.


Het dier is drie! Mogen paarden en pony's dan echt niet meer groeien voordat we er perse op willen klimmen?!

Ik denk niet dat dit überhaupt iets gaat oplossen. ;)

TS, ik kan je helaas niet verder helpen, maar wel véél succes wensen!

3 Is een prima leeftijd, zal waarschijnlijk tegen de 3,5 lopen inmiddels? Ik maakte vroeger de jonge paarden zadelmak op 2,5 (want dat was in de zomer)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 08:13

Ik moet ook zeggen dat ik in een leven vol merries uitaard wel eerder een paard gehad heb dat ineens kont aan kont met een andere merrie stond te timmeren. Dat was doorgaans gewoon opgelost door een andere combinatie te maken.
Ze was ook niet aan het jagen of zo. Het was zo‘n typisch geval: we gaan beide niet opzij.

Wat me vooral dwars zit is dat het accuut verworden is tot een monster waar mensen met een grote boog omheen moeten lopen en kinderen ver van weg moeten houden.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:15

elnienjo schreef:
KimD schreef:

Het dier is drie! Mogen paarden en pony's dan echt niet meer groeien voordat we er perse op willen klimmen?!

Ik denk niet dat dit überhaupt iets gaat oplossen. ;)

TS, ik kan je helaas niet verder helpen, maar wel véél succes wensen!

3 Is een prima leeftijd, zal waarschijnlijk tegen de 3,5 lopen inmiddels? Ik maakte vroeger de jonge paarden zadelmak op 2,5 (want dat was in de zomer)


Heftig... -O-