Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 21:20

Afgelopen week ben ik bij een paarden kliniek geweest i.v.m. met kreupelheid.
Ik had aangegeven dat het waarschijnlijk haar knie is. ( ze was al eerder bij een kliniek en arts onder behandeling geweest, maar wou nu een kliniek dichter bij huis)
We kwamen daar aan, er werd een buigproef gedaan en een assistente liep met mijn paard.
De arts ging buigproef doen en tilde haar achterbeen op, ze trok met haar been (denk zelf omdat haar ook zeer deed) De arts liet been los gaf der zo een schop in der buik (had ook stalen neuzen in schoen). Ik schreeuwde meteen dat ik dit niet accepteer. Waarop de assistent zei: jouw paard schopt toch ook! (eigenlijk wou ik meteen weer naar huis gaan en ook spijt dat ik dit niet gedaan heb)
De arts zelf zei niks. Hij is verder met buigproef gegaan en ging gewoon normaal.
De assistent had mijn paard dus vast, als die arts bezig was deed mijn paard der oor ff achter om te luisteren wat daar gebeurde. Zei zij: kijk niet zo gemeen. Waarop ik dan zei: dat paard luister wat er achter haar gebeurt. Ondertussen zat ze ook geniepig in de hals van mijn paard te knijpen.

Na de foto's en scan zou ze uit verdoofd worden en moest ze haar achterbeen even op een bok zetten.
Mijn paard was nog behoorlijk verdoofd en had moeite haar evenwicht te houden, de assistente wilde haar been op tillen. En mijn paard trok met der been bang om der evenwicht verliezen.
Ze liet dat been los en gaf mijn paard een enorme mep. Waarop ik weer heel boos zei dat ik dit niet normaal vind en ze gewoon bang is en ik wel zelf dat been wel op til. Kreeg als antwoord: ik moet me voor mijn kanis laten trappen!!. ik heb dat been op getild op de bok gezet en er was niks aan de hand.
Mijn paard kon niet eens trappen want ze was zo stoned ze dan zelf zou vallen.

Heb toen bij de balie aangegeven, dat deze assistent niet bij me paard meer in de buurt wil hebben.
En wat hier gebeurt in de kliniek nog nooit meegemaakt heb. Een arts die schopt en een assistent met losse handjes.
De arts zei zelf ook, ze had even moeten doorpakken met dat been optillen.

Uiteindelijk weet de arts nog niet precies waar haar kreupelheid vandaan komt, kan knie zijn, kan achterpees zijn. ze heeft nu ontstekingsremmers in der knie gekregen, in de hoop daar vandaan komt.
Toen ik ik naar huis reed, bedacht ik me. Hij had gewoon raad aan een ervaren arts moeten vragen.

Maar wat mij heel dwars zit, dat er in een kliniek zo hardhandig met een paard om gegaan wordt.
Wat doen ze dan wel niet, als je er niet bij bent. Heb dit echt nog nooit in een kliniek meegemaakt.
Nu heb ik een mail met een klacht gestuurd en krijg gewoon geen reactie. Ga nu een aangetekende brief sturen met mijn klacht.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:24

meisje schreef:
Afgelopen week ben ik bij een paarden kliniek geweest i.v.m. met kreupelheid.
Ik had aangegeven dat het waarschijnlijk haar knie is. ( ze was al eerder bij een kliniek en arts onder behandeling geweest, maar wou nu een kliniek dichter bij huis)
We kwamen daar aan, er werd een buigproef gedaan en een assistente liep met mijn paard.
De arts ging buigproef doen en tilde haar achterbeen op, ze trok met haar been (denk zelf omdat haar ook zeer deed) De arts liet been los gaf der zo een schop in der buik (had ook stalen neuzen in schoen). Ik schreeuwde meteen dat ik dit niet accepteer. Waarop de assistent zei: jouw paard schopt toch ook! (eigenlijk wou ik meteen weer naar huis gaan en ook spijt dat ik dit niet gedaan heb)
De arts zelf zei niks. Hij is verder met buigproef gegaan en ging gewoon normaal.
De assistent had mijn paard dus vast, als die arts bezig was deed mijn paard der oor ff achter om te luisteren wat daar gebeurde. Zei zij: kijk niet zo gemeen. Waarop ik dan zei: dat paard luister wat er achter haar gebeurt. Ondertussen zat ze ook geniepig in de hals van mijn paard te knijpen.

Na de foto's en scan zou ze uit verdoofd worden en moest ze haar achterbeen even op een bok zetten.
Mijn paard was nog behoorlijk verdoofd en had moeite haar evenwicht te houden, de assistente wilde haar been op tillen. En mijn paard trok met der been bang om der evenwicht verliezen.
Ze liet dat been los en gaf mijn paard een enorme mep. Waarop ik weer heel boos zei dat ik dit niet normaal vind en ze gewoon bang is en ik wel zelf dat been wel op til. Kreeg als antwoord: ik moet me voor mijn kanis laten trappen!!. ik heb dat been op getild op de bok gezet en er was niks aan de hand.
Mijn paard kon niet eens trappen want ze was zo stoned ze dan zelf zou vallen.

Heb toen bij de balie aangegeven, dat deze assistent niet bij me paard meer in de buurt wil hebben.
En wat hier gebeurt in de kliniek nog nooit meegemaakt heb. Een arts die schopt en een assistent met losse handjes.
De arts zei zelf ook, ze had even moeten doorpakken met dat been optillen.

Uiteindelijk weet de arts nog niet precies waar haar kreupelheid vandaan komt, kan knie zijn, kan achterpees zijn. ze heeft nu ontstekingsremmers in der knie gekregen, in de hoop daar vandaan komt.
Toen ik ik naar huis reed, bedacht ik me. Hij had gewoon raad aan een ervaren arts moeten vragen.

Maar wat mij heel dwars zit, dat er in een kliniek zo hardhandig met een paard om gegaan wordt.
Wat doen ze dan wel niet, als je er niet bij bent. Heb dit echt nog nooit in een kliniek meegemaakt.
Nu heb ik een mail met een klacht gestuurd en krijg gewoon geen reactie. Ga nu een aangetekende brief sturen met mijn klacht.


Pff, wat een verhaal zeg. Nee, dit is niet normaal. Zeker als je erbij bent hadden ze jou hulp kunnen vragen
Bijzonder dat beiden zo hardhandig waren

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:30

Heb geen idee wat je hier voor vervolgstappen in kan zetten. Voor nu ben je goed bezig denk ik. Sowieso goed dat je hebt aangegeven het niet te accepteren.
Maar wat een idiote arts en assistente zeg. Denk dat ze het beste uit hun functie gezet kunnen worden als ze zo met hun 'patiënten' om gaan. Dan ben je gewoon niet gemaakt voor het vak. Doel is juist je patiënt minder pijn bezorgen ipv meer... Belachelijk. _-:(

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:50

Jezus. Ik snap dat je het liefst je paard had ingeladen en wegwezen! Volgende keer gelijk doen!
Waar had je deze ervaring?
Bizar.

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:55

Volgende keer inladen en wegwezen. Vind het knap dat je jezelf hebt kunnen beheersen. Betwijfel dat mij dat gelukt was..
Zou zelf een reactie plaatsen bij de kliniek op Facebook. Dan reageren ze meestal erg snel. Ze willen tenslotte niets negatiefs op social media.
Hopelijk kom je er snel achter wat je merrie mankeert!

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:00

schoppen is zeker niet netjes maar in de hals knijpen wordt wel vaker gedaan, een huidplooi knijpen lijdt vaak af van hetgene waarmee ze bezig zijn Doe ik ook vaker als er bv verbandje gewisseld wordt en die begint te klieren.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:02

Hmm woon je in het noorden?
Ik ken een arts/assistent die dezelfde praktijken hebben terwijl de praktijk verder heeel prima bekend staat en de arts-eigenaar een héél goede, aardige en geduldoge arts is. Alleen de arts die erbij in zit... Ik kan er niks mee, terwijl hij ook bij topsporters komt, maar gaat zó onnodig hardhandig met het paard om

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:11

O ja, dit soort dingen heb ik ook meegemaakt.
Met een arts die mijn pony´s kwam castreren. Pony kreeg een praam om en de dierenarts voelt aan zijn zaakie. Mijn pony haalt uit en schopt de dierenarts. De dierenarts ging helemaal los op de pony, bleef hem schoppen in zijn buik en aan de praam trekken. Zo kwaad was hij. Ik stond erachter te gillen dat hij moest stoppen. Wilde de praam over nemen maar dan gaf hij de pony weer een schop waardoor hij naar voren schoot bijna over mij heen. Toen ik hem uiteindelijk bij de pony weg had was hij witheet.
Of ik nog verder wilde met de castratie?! Nou echt niet, ik heb hem weggestuurd en hij hoeft nooit meer te komen. Wat een enorme eikel. Helaas lopen die ook rond.

Lukasje
Berichten: 11255
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:15

Zo zeg, dat is grof ! In welke regio zit deze kliniek dan?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:41

Ik vind dit altijd lastig. Ik heb wel vaker hoefsmeden of dierenartsen bijna zien verongelukken. Jij kan vinden dat hij alleen ' zijn been terugtrok' , terwijl je als je er onder staat de voet langs je voorhoofd ziet vliegen.

Zeker omdat jij dat stuk van in de nek knijpen benoemd heb ik het idee dat jij wat anders kijkt dan anderen, dit is namelijk best een normale afleidingsmanoeuvre.

Echter, een paard schoppen vind ik nogal wat. Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.

Waarom heb je je paard niet overgenomen? Je had toch gewoon zelf kunnen monsteren?

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:19

ruitje schreef:
Ik vind dit altijd lastig. Ik heb wel vaker hoefsmeden of dierenartsen bijna zien verongelukken. Jij kan vinden dat hij alleen ' zijn been terugtrok' , terwijl je als je er onder staat de voet langs je voorhoofd ziet vliegen.

Zeker omdat jij dat stuk van in de nek knijpen benoemd heb ik het idee dat jij wat anders kijkt dan anderen, dit is namelijk best een normale afleidingsmanoeuvre.

Echter, een paard schoppen vind ik nogal wat. Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.

Waarom heb je je paard niet overgenomen? Je had toch gewoon zelf kunnen monsteren?



Ik heb zelf een knie blesure en wou zelf ook kijken hoe ze loopt.
En weet dat je in de hals kan knijpen voor afleiding of oor vasthouden. maar ze deed niks.
Alleen trok ze met haar been, omdat ze dus een knie blessure heeft, wat ik ook aangegeven had.
Want alles verder deed ze ook gewoon braaf en werkte ook mee, alleen been hoog optillen deed haar pijn. Was niet voor niks in kliniek. Hij kon ook gewoon zonder praam, uitverdoven, pees, knie etc. ze gaf geen krimp. Want is gewoon vriendelijk dier. Maar been hoog optillen doet haar zeer en daarom waren we ook in de kliniek.
Laatst bijgewerkt door meisje op 02-01-20 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:22

MissJG schreef:
Volgende keer inladen en wegwezen. Vind het knap dat je jezelf hebt kunnen beheersen. Betwijfel dat mij dat gelukt was..
Zou zelf een reactie plaatsen bij de kliniek op Facebook. Dan reageren ze meestal erg snel. Ze willen tenslotte niets negatiefs op social media.
Hopelijk kom je er snel achter wat je merrie mankeert!



Wacht nog heel even af of ze nog gaan reageren, voor ik het op sociaal media zet.
Heb daarom nu ook geen kliniek naam of arts naam erbij gezet.
De arts die haar behandelde had ik al is eerder in andere kliniek bezig gezien, maar vroeg toen wel raad aan een ervaren arts.
Hij werkt pas bij deze kliniek, maar laat geen goede indruk zo achter.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:24

Lynn_Nikita schreef:
schoppen is zeker niet netjes maar in de hals knijpen wordt wel vaker gedaan, een huidplooi knijpen lijdt vaak af van hetgene waarmee ze bezig zijn Doe ik ook vaker als er bv verbandje gewisseld wordt en die begint te klieren.



Dat weet ik wel, maar ze deed niks,deed haar gewoon zeer been hoog optillen en trok met haar been.
Ook de smid houdt daar nu rekening mee dat ze daar nu moeite mee heeft.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:25

Babybeertjes schreef:
O ja, dit soort dingen heb ik ook meegemaakt.
Met een arts die mijn pony´s kwam castreren. Pony kreeg een praam om en de dierenarts voelt aan zijn zaakie. Mijn pony haalt uit en schopt de dierenarts. De dierenarts ging helemaal los op de pony, bleef hem schoppen in zijn buik en aan de praam trekken. Zo kwaad was hij. Ik stond erachter te gillen dat hij moest stoppen. Wilde de praam over nemen maar dan gaf hij de pony weer een schop waardoor hij naar voren schoot bijna over mij heen. Toen ik hem uiteindelijk bij de pony weg had was hij witheet.
Of ik nog verder wilde met de castratie?! Nou echt niet, ik heb hem weggestuurd en hij hoeft nooit meer te komen. Wat een enorme eikel. Helaas lopen die ook rond.



Ja dat snap ik. bij mij deed de arts niks meer hard handig.
Kon haar zonder praam ook gewoon uitverdoven en ontstekings remmers inspuiten.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:28

Wow, nee, dat zou er bij mij echt niet bij kunnen op zo'n moment. Ik zou daar niet meer teruggaan en inderdaad een of andere klacht indienen, niet perse bij de politie maar wel zeker bij de kliniek zelf. Zelf ook al mijn paard naar een kliniek gebracht en heb geen enkele keer hardhandigheid ervaren, ook niet toen mijn paard in een soort bumperbox moest worden gezet en hij daarbij in het kleine kamertje begon te panikeren terwijl hij al gesedeerd was.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:34

CalipsoLover schreef:
Wow, nee, dat zou er bij mij echt niet bij kunnen op zo'n moment. Ik zou daar niet meer teruggaan en inderdaad een of andere klacht indienen, niet perse bij de politie maar wel zeker bij de kliniek zelf. Zelf ook al mijn paard naar een kliniek gebracht en heb geen enkele keer hardhandigheid ervaren, ook niet toen mijn paard in een soort bumperbox moest worden gezet en hij daarbij in het kleine kamertje begon te panikeren terwijl hij al gesedeerd was.



Ik ben al op best veel klinieken geweest in mijn leven en heb dit ook nooit eerder meegemaakt.
En deze merrie is in junie geopereerd geweest (andere kliniek) en daar was alles gewoon top.
Ze heeft daar 5 weken gestaan, kreeg ook te horen wat een brave lieve merrie is dit.
Alleen wou ik wat dichter bij huis naar kliniek nu, maar daar echt spijt van dus.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:39

Even los van het gedrag van de Arts waarom heeft hij als hij de pees vermoed niet gewoon ook gelijk een echo gemaakt je was daar toch.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:49

Dunkeedoo schreef:
Hmm woon je in het noorden?
Ik ken een arts/assistent die dezelfde praktijken hebben terwijl de praktijk verder heeel prima bekend staat en de arts-eigenaar een héél goede, aardige en geduldoge arts is. Alleen de arts die erbij in zit... Ik kan er niks mee, terwijl hij ook bij topsporters komt, maar gaat zó onnodig hardhandig met het paard om


Ik weet wie je bedoelt. Maar zie dat ts in IJmuiden woont. Dus dat zal wel niet.
Vind dat je het knap gedaan hebt ts. Ik weet niet hoe ik zou reageren, waarschijnlijk zou ik niks durven zeggen en achteraf enorm kwaad zijn.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:51

Ik zou als eerste even de reactie van de kliniek afwachten (zo’n dag of 2). Daarna zou ik toch actie ondernemen en naar een tuchtcollege (??) of iets gaan. Dit is niet hoe een arts of assistent omgaat met dieren. Zou het kunnen begrijpen dat ze actie ondernemen als een paard gericht trapt maar niet zomaar als het paard zwaar gesedeerd is.

Waarschijnlijk mag je een smak geld neerleggen, weet je nog niks en ben je rot behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:05

ruitje schreef:
Ik vind dit altijd lastig. Ik heb wel vaker hoefsmeden of dierenartsen bijna zien verongelukken. Jij kan vinden dat hij alleen ' zijn been terugtrok' , terwijl je als je er onder staat de voet langs je voorhoofd ziet vliegen.

Zeker omdat jij dat stuk van in de nek knijpen benoemd heb ik het idee dat jij wat anders kijkt dan anderen, dit is namelijk best een normale afleidingsmanoeuvre.

Echter, een paard schoppen vind ik nogal wat. Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.

Waarom heb je je paard niet overgenomen? Je had toch gewoon zelf kunnen monsteren?

Same... bovendien heb ik ook wel vaker mensen horen zeggen hoe braaf hun paarden zijn, terwijl ze ondertussen lopen te bokken en te slaan aan het andere eind van het touw. En een neck twitch vind ik inderdaad niet heel schokkend, zeker niet als een paard loopt te klooien, of het nou door pijn komt of niet. Je wilt dat het onderzoek goed wordt uitgevoerd, dan is de nek vastpakken als het paard niet meewerkt wel je minste zorg; zo blijven ze tenminste staan. Slaan en schoppen daarentegen vind ik een ander verhaal, daar zou ik ook niet blij mee zijn.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:12

Dierenartsen zijn helaas niet heilig. Ik heb bij mijn vaste kliniek door een andere arts dan normaal het zelfde meegemaakt. Toen hij voor de 3e keer een aanloop nam om haar met stalen neuzen in haar buik te trappen ben ik heel hard uit mn plaat gegaan. Ze was al dubbel bijverdoofd en het deed gewoon veel pijn. Uiteindelijk hebben we gekozen om haar liggend te laten helpen, maar de bewuste arts hoef ik niet meer in de buurt van mijn paarden.

Ik heb toen een klacht gestuurd en nooit een reactie gekregen. Mijn eigen dierenarts verontschuldigde zich wel direct voor zn collega maar de bewuste arts niet.
Wat je er verder mee kunt doen is niets waarschijnlijk. Antwoord zal zijn dat paarden in de wei harder met elkaar om gaan.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:12

Misschien is in de hals knijpen afleidend, maar in de buik trappen kan echt niet. Je hebt al aangegeven dat het paard waarschijnlijk last heeft van haar knie, dus het moet niet raar zijn als ze haar been terugtrekt. Wanneer mijn ouders een paard (of ander dier) een been laten strekken omdat deze pijnlijk lijkt, vinden zij het ook niet gek dat het dier dit terugtrekt en schoppen ze zeker niet in de buik. (Sowieso komt schoppen hier niet aan te pas.) Als het paard daarna nog een keer zijn/haar pijnlijke been terugtrekt, snap ik de frustratie als een assistente, die al brutaal overkomt voor jou, het dier een klap verkoopt.
In mijn gedachte zie ik mezelf in zo'n situatie die man na het buiktrappen al tussen de benen trappen, maar ik weet dat ik dit hoogstwaarschijnlijk niet zou doen. Ik vind het wel goed dat je er iets van zei. Ik hou vaak mijn mond, maar in de buik schoppen zou mijn tong ook losmaken, dat gaat wel heel ver. Hopelijk komt je klacht door en krijg je in ieder geval excuses en dat ze hun "methodes" aanpassen, want dit kan echt niet.
En beterschap met je paard en haar blessure. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:13

san4nie schreef:
Dunkeedoo schreef:
Hmm woon je in het noorden?
Ik ken een arts/assistent die dezelfde praktijken hebben terwijl de praktijk verder heeel prima bekend staat en de arts-eigenaar een héél goede, aardige en geduldoge arts is. Alleen de arts die erbij in zit... Ik kan er niks mee, terwijl hij ook bij topsporters komt, maar gaat zó onnodig hardhandig met het paard om


Ik weet wie je bedoelt. Maar zie dat ts in IJmuiden woont. Dus dat zal wel niet.
Vind dat je het knap gedaan hebt ts. Ik weet niet hoe ik zou reageren, waarschijnlijk zou ik niks durven zeggen en achteraf enorm kwaad zijn.

Ik vind het helemaal niet knap. Je laat je paard toch niet zo behandelen :?. Inladen en op naar een andere kliniek.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:18

smurffie schreef:
Dierenartsen zijn helaas niet heilig. Ik heb bij mijn vaste kliniek door een andere arts dan normaal het zelfde meegemaakt. Toen hij voor de 3e keer een aanloop nam om haar met stalen neuzen in haar buik te trappen ben ik heel hard uit mn plaat gegaan. Ze was al dubbel bijverdoofd en het deed gewoon veel pijn. Uiteindelijk hebben we gekozen om haar liggend te laten helpen, maar de bewuste arts hoef ik niet meer in de buurt van mijn paarden.

Ik heb toen een klacht gestuurd en nooit een reactie gekregen. Mijn eigen dierenarts verontschuldigde zich wel direct voor zn collega maar de bewuste arts niet.
Wat je er verder mee kunt doen is niets waarschijnlijk. Antwoord zal zijn dat paarden in de wei harder met elkaar om gaan.


Alweer stalen neuzen en paarden trappen? Ik denk dat ik geen dierenarts met stalen neuzen bij mijn paarden wil. :')
Nee maar serieus, dit is toch absurd? Paard tikken als die zich misdraagt, oké. Maar in de buik schoppen en al helemaal als het dier alleen maar zijn pijn uit, nee, dat is toch onacceptabel. Echt vervelend dat dit meerdere mensen overkomt.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:21

Een stuk vel in de hals pakken leer je gewoon op de opleiding tot dierenarts, een prima manier om een paard af te leiden. Het is daarbij juist belangrijk dat je al begin voordat het paard iets doet. Het idee van afleiden is namelijk dat ze voor de 'vervelende' handeling al bezig zijn met wat jij als afleiding aan het het doen bent.

Als je een buigproef doet zit je, zeker bij achterbenen, bij een heel gevaarlijk deel van het paard met je hoofd. Nu wil ik niet zeggen dat het dan meteen nodig is om het dier te schoppen, maar zoals al eerder gezegd kan het er vanuit die hoek gevaarlijker uit zien als een paard ineens zn been wegtrekt. En jij als eigenaar weet wel dat het dier 'waarschijnlijk' niks gaat doen, maar dat weet de dierenarts niet. Zeker in stress situaties (vreemde aan zijn/haar lijf, andere omgeving etc) reageren dieren nog wel eens anders waardoor het normaal brave paard ineens een stuk minder lief is. Daarbij komt er als eigenaar een hoop emotie kijken bij een blessure van een paard waardoor dingen er mogelijk heftiger uit zien dan ze zijn.

Nogmaals, ik vind het niet goed om zomaar een dier te schoppen. Je hebt wel aangegeven wat je ervan vond en de arts heeft ook gezegd dat die reactie onterecht was. Hopelijk doen ze er iets mee en helpt de ingestelde behandeling voor je paard. In het vervolg zou ik dan gewoon naar een andere kliniek/dierenarts gaan.