Het belang van een cap...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Woestein
Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 19:56

Ben 31 jaar geleden begonnen met paardrijden en daarvan heb ik 21 jaar eigen paarden gehad.
7 hele verschillende types en genoeg mee gemaakt.
Ruim een jaar geleden laatste paard verkocht en ben nu een gelegenheid ruiter.
Zo dat was even mijn ervaring in een notendop.

Afgelopen dinsdag samen met een vriendin op strand rit geweest vanaf een manege in Noord Holland.
We waren incl begeleiding met zijn vieren dus een heel mooi groepje.
We troffen het met het weer, heerlijk temperatuurtje en een schitterende omgeving.
Super braaf paard wat wel wat moeite had met aanspringen in galop, ging graag eerst even heel snel draven, maar eenmaal gevonden hoe haar te rijden was het ok.
Op het strand ging het even heel hard, althans de 3 voor mij, ik vind het tempo wat we op een gegeven moment hadden we snel genoeg.
Dus het werd een soort aansluit galop.
Na een stuk zijn we omgedraaid en in stap door het water weer terug gereden.
Eenmaal in het bos weer heerlijke stukken gedraafd en nog op een breed pad langs de heide gegaloppeerd.
Je merkte aan de paardjes dat ze op de terug weg waren en ze hadden het tempo er flink in.
Op een bepaald moment nog een laatste galopje...welke ook best voorwaarts was over een smal, niet echt recht, bospad.
En daar struikelde het paardje ik op reed en sloeg met mij erop over de kop.
Ik kwam terecht op mijn gezicht en ving de klap op met mijn armen en bovenlichaam.
Rechter been lag onder de achterhand.
Paard bleef doodstil liggen en mijn eerste gedachte was dat ze misschien wel een hartstilstand had gehad, zo stil bleef ze.
Na wat voelen of alles het nog deed ben ik voorzichtig er onder vandaan gegaan en stond ze gelukkig op.
Veel pijn in mijn ribben, bloedneus en een gezicht en oor vol met zand.
We waren ongeveer een half uurtje van de manege vandaan toen het gebeurde en toch maar op het paardje, die was iets kleiner, van de begeleiding gestapt om weer terug te gaan, want er kon geen auto komen en lopen ging niet echt prettig.
Eenmaal terug op de manege goed opgevangen en het paardje lekker onder de solarium, welke gelukkig er niets aan over gehouden heeft.
En gelukkig is alles met een sisser afgelopen.
Ben beurs en zo stijf als wat, zowel boven als onder lip en neus hebben een klap gehad maar niets gebroken of nog erger.
Dit had zo anders af kunnen lopen als ik geen cap op had gehad.

Dus voor een ieder...
Hoe braaf, lief, vertrouwd een paard ook is.
Een ongelukje zit echt in een klein hoekje...
Dus doe in ieder geval gewoon een cap op!
Want bij mij heeft hij er voor gezorgd dat mijn koppie nog heel is!



[ img ]
En nu in de kliko ermee...


ElSalvador
Berichten: 253
Geregistreerd: 21-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:06

Je kan ook nog je cap open maken als je hem toch weg gaat doen.
Kijken hoe de binnenschaal er uit ziet.
Ben blij dat het paardje en jij er nog redelijk goed vanaf gekomen zijn.

schoentje

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:10

Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen en heeft ook het paard niets over gehouden.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Ineke2
Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:12

Oei flinke klapper gemaakt heb je zeg! Gelukkig hebben jij en het paard er niets ernstigs aan overgehouden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Woestein
Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 20:17

Is ook wel een idee ElSalvador.
Ook wel even interessant.

Ja we hebben geluk gehad.
Zei ook heb een engeltje op mijn schouder gehad al lette die eerst even niet op...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:23

Goed dat je dit deelt! Het zijn maar kleine hoekjes waar zulke ongelukken in zitten. Maar zonder cap zou je zomaar de rest van je leven potloodjes op kleur in doosjes kunnen stoppen, en dat is nog een gunstige prognose....

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:25

Welke manege was dit? Mag ook in PB, maar dit verhaal over het laatste (onverstandige) galopje komt me bekend voor. Mocht het dezelfde manege zijn, wij hadden in 1 rit 3 valpartijen en zijn absoluut geen onervaren ruiters :+

Ontopic: hierom stap ik dus nooooit meer zonder cap op een paard. Beterschap!

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:26

Ik kom zo vaak ruiters zonder cap tegen in het bos.. zo dom.
Gelukkig had je hem op!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Ineke2
Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:29

Overigens vind ik het onverstandig om op de terugweg te galopperen. Zeker op een voor jou onbekend paard dat de weg naar huis weet.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Leo
Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:29

Jeetje wat schrikken! Echt dan weet je weer waar je je cap voor draagt...
Gelukkig ben je er nog goed vanaf gekomen!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:35

Ineke2 schreef:
Overigens vind ik het onverstandig om op de terugweg te galopperen. Zeker op een voor jou onbekend paard dat de weg naar huis weet.


Lastig, ik doe het zelf ook liever niet omdat ik weet dat zoiets dan met mijn paard geen leuk ontspannen galopje word. Maar als ik elders op rit was zou ik de begeleiding vertrouwen. Maar ik zeg dan ook met een uitgestreken gezicht dat ik de basis (z is basis O:) ) wel min of meer beheers maar dat dat het is, en dat ik dus een fijn gereden beginnerspaard wil. Ik betaal toch niet om aan hun slecht gereden paard te moeten sleutelen. :roll:

Ineke2
Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:07

Op mijn paard word het wel een ontspannen galopje en toch doe ik het zelfs met haar niet :)
Ik lees en hoor iets te vaak dat de controle opeens kwijt is en dat wil ik heel graag zoveel mogelijk voorkomen ( ik rij in de randstad en moet door de polder naar huis)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:18

Meid, ik kan het alleen maar onderschrijven.

Ik heb op 11 augustus een ongeluk gehad. Een heel vervelend ongeluk, waarbij ik met een ambulance ben afgevoerd.

Van het hele voorval heb ik geen herinnering. Ik weet wat er is gebeurd, omdat mij dat verteld is. Ik heb een gat in mijn geheugen van 4 uur en er zijn wat kleine herinneringen, flarden, zogezegd.

Ik ben van mijn paard gevallen. Niet omdat hij dat wilde, maar omdat er een kip uit het gras kwam zetten en hij daarvan schrok en opzij sprong. Ik ben in volle vaart op het asfalt geklapt. En mijn lichtje was meteen uit. Ik kan mij niet herinneren dat ik ben gevallen.

Op dit moment, 3,5 week verder, ben ik er eigenlijk redelijk aan toe. Wonder boven wonder is er niks gebroken, alleen gekneusd. Zwaar gekneusd, dat wel! Mijn ribben aan de rechterzijde van mijn ribbenkast doen nog pijn. En ik heb licht traumatisch hersenletsel. Ouderwetse benaming: hersenschudding. Ik had namelijk een bloeding in het koppie.

Ik ben ontzettend blij dat ik een hele goede cap op mijn hoofd had. Vorig jaar gekocht van mijn verjaardagsgeld en hij heeft gedaan wat er werd beloofd: mijn schedel is heel gebleven! Ik heb vorig jaar expres een uitvoerig geteste cap mét Kitemark gekocht. Een Charles Owen YR8.

En vandaag heb ik mijn nieuwe cap binnen gekregen, ik heb expres een andere kleur gekozen en ik ben er blij mee, ook al is de reden niet leuk! hopelijk heb ik deze nooit meer nodig! :D

Voorlopig gaat rijden nog niet. Eerst even herstellen, maar over enige tijd klim ik er weer op. Paard en ik zijn nog steeds beste maatjes en het komt allemaal wel weer!

Ik kan alleen maar benadrukken: Ruiters, draag je helm! Kies een goed passende helm!

Als ik geen helm had gedragen, was ik nu dood geweest! Daar was de neuroloog zeer duidelijk in!!

Ik ben nog wel even zoet met mijn hersenletsel, mijn lichamelijke dingen gaan iedere dag beter!

Jij ook veel beterschap!!

Anoniem

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:26

Wat een verhaal! Ontzettend blij dat je er zo vanaf bent gekomen. Je kunt nog zoveel ervaring hebben... Maar het blijven dieren die kunnen struikelen of schrikken.

Op de menwagen draag ik altijd een cap, en ik zie zoveel menners zonder. Brr!

Voor de geïnteresseerden heb ik mijn cap eens ontleed:
[RUI] [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Pfoe, heavy Tallie! Hopenlijk herstel je snel en volledig ;)

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:34

Ja, je ziet maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit!! Ik voel mee met de TS, ik lig ook in de kreukels! :o

Het bizarre is dat er aan mijn cap helemaal niks te zien is. Nog geen krasje!!

Dus ik ga hem in het lab van het werk laten ontleden, kijken wat ze tegen komen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:44

Wat een naar verhaal ts!
Misschien niet helemaal je doel van het topic maar ik schrik wel van de onverantwoordelijkheid van deze stal/manege, maar het belangrijkste is natuurlijk dat jij er goed vanaf gekomen bent! Zelf heb ik in 20 jaar hooguit 3 keer zonder cap op een paard gezeten, wel enkel mijn eigen paard en ook op het moment dat zij al een paar jaar in mijn bezit was.

Mijn vroegere hartsvriendin via wie ik in de paardenwereld terecht ben gekomen heeft een aantal jaar geleden ook een rij ongeluk gehad, haar jonge paard, super braaf had ineens iets mis in z'n hoofd en sloeg volledig op hol (zacht uitgedrukt) waardoor zij gelanceerd werd en als ze geen cap op had gehad was de kans vrij groot geweest dat ze de klap niet had overleefd. Sindsdien denk ik er niet eens over om zonder cap op te stappen, laatst wou ik tijdens een rit kijken wat er mis was met mijn GoPro maar cap ging pas los toen we stil stonden en het paard waar ik op zat veilig achter een andere geparkeerd stond.

hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:53

Oh wauw heb jij geluk gehad zeg! Ook dat het paard wachte en niet voor meer schade zorgde.

Ik ben van mening dat een normaal galopje op de terugweg moet kunnen.
Maar het tempo moet netjes gecontroleerd zijn

Woestein
Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 22:38

@Gypsy: hoop altijd maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Zie ze te vaak zonder cap rijden en hou mijn hart dan ook vast.

@Ineke: zelf had ik dat ook nooit gedaan, maar je vertrouw op de leiding gevende.
Die is ook erg geschrokken, allemaal wel.

@Tallie1979: zo dat is helemaal heftig ook!
Hoop dat je je snel weer wat beter voelt.
Ben gelukkig niet out geweest maar toch vond de huisarts vanmiddag dat ik een scan van het hoofd en de nek moest.
Ben ik ook wel blij mee, weet ik zeker dat er niets raars is.

@Bubblewrap: zal eens kijken!

@Annet-Dottie: ze waren echt zeer op veiligheid gepind.
Moest andere schoenen aan, iemand kreeg een "standje" omdat hij met sandalen bij de paarden was, tuigage was echt overal zeer netjes verzorgd.
De hele accommodatie was echt schitterend.
Alleen dat laatste galopje ja..
Kan natuurlijk altijd een keertje fout gaan.
En paardje maakte gewoon een misstap, kon ze niets aan doen.
Was ik zelf daar gaan galopperen?
Nee.
Maar je vertrouwd erop dat ze wel weten wat te doen.
Wat een geluk heeft je vriendin gehad..


Heb echt heel veel geluk gehad.
En wat een super braaf paard.
Als ze in paniek was geraakt of had geprobeerd om op te staan dan had ik er ook slechter aan toe geweest.

"Gelukkig" nu alleen flink last van het lijf en ach dat gaat met rust wel over.

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 01:42

De mensen die zonder cap rijden zullen hier vast niet mee willen lezen.. Maar wat een rotklappen komen hier voorbij. Ik ben in mijn ruiterleven ook al wat caps kapot gevallen en een aantal jaar geleden mijn man ook eentje. En hij vond het altijd maar ondingen. Inmiddels is ie net zo overtuigd als ik.
Ik heb nu een cap van back on track, met mips. Dat zou nog beter moeten beschermen tegen hersenletsel. Ik hoop het niet te hoeven ervaren.

En voor de mensen die zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is, dat is het dus niet. Als jij een ongeluk krijgt word je ineens de verantwoordelijkheid van anderen. De omstanders voor eerste hulp en dan het ambulancepersoneel, ziekenhuisstaf. En vergeet degene niet die jouw naasten mag gaan inlichten als jij in het ziekenhuis ligt. En stel dat je niet meer helemaal beter wordt en de rest van je leven mensen je moeten helpen omdat hersenschade nou eenmaal enorme gevolgen kan hebben. Gewoon die butsmuts opzetten dus!

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 04:23

Ik heb deze week ook mijn nieuwe cap besteld. 2 weken geleden van mijn jonge paard gevallen. Ze is normaal erg rustig maar nu in een rengalop waar ik in verlichte zit zat trok ze haar hoofd omlaag en begon te bokken.
Gelukkig had ik nog bereik met mijn telefoon in de paddock en kon ml mij en paard (en de honden die mee waren) ophalen. Nier gekneusd. Dus voorlopig nog niet rijden.

Ik wil eigenlijk ook de back on track helm bestellen. Maar kan niet kiezen welke kleur.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Ineke2
Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 05:34

hagelslag schreef:
Ik ben van mening dat een normaal galopje op de terugweg moet kunnen.
Maar het tempo moet netjes gecontroleerd zijn

Dat was het niet, lees je terug in het verhaal van Ts. En dat is het 90% van de tijd niet bij de meeste ruiters. Daarom dat ik het vanwege de veiligheid niet ( bewust) doe :)

Pittige verhalen komen er voorbij zeg.

Van mij dan ook 1, is al wel weer even geleden.
Ging buitenrijden met 2 stalgenootjes en op het ruiterpad naast de weg gingen we in een handgalop. Paard schrok van een opgeschrikte fazant en sprong flink opzij en ik verloor helaas mijn balans en viel precies met mijn hoofd ( met cap) op het afvalt naast het ruiterpad. De rest van mijn lijf lag nog wel op het ruiterpad, pure pech.
Ik bleek onder mijn cap nog een gat in mijn hoofd te hebben die later dicht is gelijmd en ik had een hersenschudding.

Gelukkig allemaal wel goed hersteld.

Voor een ieder die in de kreukels ligt, heel veel beterschap :(:)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

soesita
Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:47

En nog zo'n verhaal, slechts 1,5 weken geleden. Het was erg warm en stalgenoot Nala en ik hadden afgesproken om een lange buitenrit te gaan maken. Wegens de hitte gooiden we de planning om: het zou een kort stapritje gaan worden. Maar op dat ene mooie pad ging het toch kriebelen en ons gezelschap stelde een enkel, kort galopje voor. En daar hadden paard en ik ook wel zin in, dus waarom niet?

In volle galop voelde ik opeens de benen van mijn paard wegglijden; hij gleed blijkbaar uit op het lange gras en de iets schuin aflopende ondergrond en viel op zijn zij. Dan is de bodem er sneller dan je denkt! Ik heb de klap opgevangen met mijn hand en natuurlijk ook mijn zij, maar helaas ook met mijn hoofd. Ik ben bij bewustzijn gebleven en kan me aan alles goed herinneren. Maar ik heb de eerste 10 minuten nadat het gebeurde echt zwarte vlekken voor ogen gehad en een paar keer het gevoel gehad dat ik elk ogenblik kon wegdraaien.

Het ongeval is zoals gezegd nu 1,5 weken geleden. Mijn pols is nog steeds zwaar gekneusd en er is een stukje bot gescheurd. Dat komt met wat rust wel weer goed volgens de arts. Mijn knie is nog dik en blauw maar bruikbaar (maar raak me op die plaats alsjeblieft niet aan). Voor de rest heb ik natuurlijk diverse blauwe plekken en lichte kneuzingen.
Maar het allerbelangrijkste is mijn hoofd. Ik heb vorige week vaak last gehad van hoofdpijn, duizeligheid, verminderd zichtvermogen en vermoeidheid. Het gaat van dag tot dag beter maar voorbij is het nog niet helemaal. Ik besef dat ik er goed vanaf ben gekomen en neem rustz waar nodig, want mijn hoofd is mij heel dierbaar. Ik wil niet weten hoe de gevolgen er zonder cap hadden uitgezien. -O-

Dus voor iedereen die meent dat het zonder kan: denk er alsjeblieft nog eens over na! Zelfs het braafste paard kan struikelen en hersens zijn zo kostbaar!

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:50

Jeetje, wat een schrik!

Ondanks dat je je cap op had, wel even in de gaten houden of dat je toch geen hersenschudding of iets dergelijks hebt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

soesita
Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:00

Amanda schreef:
Jeetje, wat een schrik!

Ondanks dat je je cap op had, wel even in de gaten houden of dat je toch geen hersenschudding of iets dergelijks hebt.


Ik ben uiteraard met dit soort klachten naar de dokter geweest voor controle. :)

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Het belang van een cap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:18

Jee ts wat een klap. Persoonlijk vind ik het onverantwoord dat ze je weer op hebben laten stappen ipv een ambu bellen.
Als je zo op je gezicht bent beland en met paard over de kop bent gegaan zou laten liggen het eerste zijn......

Ben je wel nog naar de huisarts geweest?

Beterschap !!

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers