Afstappen & doorgaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 17:55

Josefien had afgelopen week het zwaar met de volle zon en winter vacht, dit weer was dus meer dan welkom.

We begonnen op het fietspad. De verzorgsters laten haar daar vaak grazen, dit is dus altijd wat extra beenwerk om gewoon te blijven lopen. Dit ging beter dan verwacht. Daarna wilde ik na 2 jaar weer eens het ruiterpad nemen, laatste keer dat we daar waren geweest kwamen we via de andere kant, omdat ze toen ergens anders stond.

Echter vond ze het zo vreemd, dat ze achteruit ging lopen en echt niet wilde. Josefien doet eigenlijk altijd alles wat je van dr vraagt, ook voorbij spannende dingen. Na een tijdje proberen (stemhulpen, beenhulp, behendig sturen) ben ik afgestapt. Dit leek mij beter dan omkeren en ze stelt zich niet aan. Dus samen naar beneden gelopen en het ruiterpad op, haar hoofd echt dicht tegen mij aan. Eenmaal op het ruiterpad was het weer oké. Alleen reed ik zonder zadel, dus moest ik opzoek naar iets om er weer op te klimmen...

Er lag een stapel gekapte dunne bomen in het bos. Niet de slimste oplossing, maar we zijn wel gewend creatief op te stappen. Dus Jos er naast en klimmen maar. Bij poging 3 had ik een goede plek gevonden, alleen was Jos het wachten zat dus die had wat stappen gezet. Met een hele rare hups er toch weer op gekomen en terug naar huis!

Mij leek afstappen in dit geval de beste optie. Wat zouden jullie gedaan hebben? Nog tips?

Waar ik weer ben opgestapt
[ img ]

Spannend punt op de heenweg, terug weg geen probleem
[ img ]

Hier ging ze achteruit lopen, terug niets aan de hand
[ img ]

Tweede keer op dit pad, eerste keer samen met een vriendin gedaan (zij er op, ik er naast). Misschien moet ik dat nog een keer doen met het pad waar ze vandaag blokkeerde
[ img ]

En nog even kijken naar het nieuwe schaap eenmaal weer thuis
[ img ]


san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:04

Zo zou ik het zelf ook doen. Niet door moeten en willen duwen, maar even laten zien dat je er gewoon langs kan. En dan weer lekker verder.
Alleen zou ik zelf niet zonder zadel op buitenrit durven. :o

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:28

Zeker afstappen :j
Zo geef je je paard juist vertrouwen bij het spannende. Wel goed dat je daarna weer opgestapt bent om je rit te vervolgen.
Ik zou het ook zo gedaan hebben.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:44

Bij echte spannende dingen probeer ik haar eerst er langs te praten als dat niet helpt stap ik af vertrouwen en veiligheid voor alles.ik stap daarna gewoon weer op en rij lekker verder.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:31

Laatst bij Kelan ben ik er ook afgestapt nadat er vuurwerk werd afgestoken.
Als het echt iets is waarvan ik denk stel je niet aan dan blijf ik er wel op.

In alle andere situaties, ook aan de hand, probeer ik het toch met vertrouwen op te lossen.
Goed voorbeeld was gisteren toen ik hem terug bracht naar de wei, er stond een losse aanhangwagen geparkeerd en dat was eng. Haar weidemaatje bleef wat achter (werd ook terug gebracht naar de wei)en samen verder gelopen.

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:36

Ik ben meestal van het "blijf erop en kijk zelf de andere kant op, dan gaan ze er wel langs", maar bij echt spannende dingen (alsin, de kans zit er in dat we nu keihard aan de kletter gaan als ik door druk) stap ik rustig af om er langs te wandelen.

I am because you were

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 21:40

Bedankt voor jullie reacties :)

prugelpiet schreef:
Ik ben meestal van het "blijf erop en kijk zelf de andere kant op, dan gaan ze er wel langs", maar bij echt spannende dingen (alsin, de kans zit er in dat we nu keihard aan de kletter gaan als ik door druk) stap ik rustig af om er langs te wandelen.


Wat bedoel je precies met de andere kant op kijken, kijk jij dan van het enge onderwerp weg? Ik heb zelf geleerd, kijken waar je heen gaat, omdat je lichaam daarheen draait. Daarnaast was weg kijken niet mogelijk omdat heel het pad spannend was, dan had ik achterom moeten kijken :+

Was trouwens ook niet bang dat we aan de kletter zouden gaan, dat doet ze niet, zat nergens gevaar in. Maar ik zag het niet gebeuren dat met meer pushen ze wel zou gaan.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:55

Ik ben heel eigenwijs en blijf ten alle tijden op mijn paard zitten. Hij moet soms ook gewoon op zichzelf kunnen vertrouwen. Ik heb hem zelfs geleerd om naar datgene wat eng is toe te gaan en z’n neus er tegenaan te drukken. Dit gaat dan stapje voor stapje, hij moet kijken naar datgene wat eng is en er steeds dichterbij komen.
Ik had namelijk een held op sokken die echt nergens langs ging en ik wilde gewoon buiten kunnen rijden. Nu gaat dit vele malen beter en weet hij wat ik van hem verwacht. Als hij z’n neus er tegenaan heeft gedrukt wacht ik nog tot hij enigszins ontspant en dan gaan we weer verder rijden.

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 22:05

Dieselpaard schreef:
Ik ben heel eigenwijs en blijf ten alle tijden op mijn paard zitten. Hij moet soms ook gewoon op zichzelf kunnen vertrouwen. Ik heb hem zelfs geleerd om naar datgene wat eng is toe te gaan en z’n neus er tegenaan te drukken. Dit gaat dan stapje voor stapje, hij moet kijken naar datgene wat eng is en er steeds dichterbij komen.
Ik had namelijk een held op sokken die echt nergens langs ging en ik wilde gewoon buiten kunnen rijden. Nu gaat dit vele malen beter en weet hij wat ik van hem verwacht. Als hij z’n neus er tegenaan heeft gedrukt wacht ik nog tot hij enigszins ontspant en dan gaan we weer verder rijden.


Knap aangeleerd! Mijn paard is eigenlijk echt bomproef. En ik had de strijd aan kunnen gaan. Kunnen blijven zitten, schoppen en eventueel een tikje er bij, maar ik weet dat ze niet zomaar weigert uit eigenwijsheid. Dan los ik het liever zo op. Ze heeft heel veel engere dingen mee gemaakt, waar ik wel kon blijven zitten en ze aan mijn stem alleen al genoeg had, dit was blijkbaar een dingetje voor haar. Ze is ook slechtzient en slechthorend (ouderdom), en ik laat haar dan maar even leunen op mij om haar ogen te zijn.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:10

Ah, dan zal jouw paard op dat moment echt meer steun nodig hebben gehad. Is natuurlijk een heel ander verhaal dan bij mijn paard.
Ik denk dus dat je zeker goed hebt gehandeld!

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 22:13

Dieselpaard schreef:
Ah, dan zal jouw paard op dat moment echt meer steun nodig hebben gehad. Is natuurlijk een heel ander verhaal dan bij mijn paard.
Ik denk dus dat je zeker goed hebt gehandeld!


Ik ben namelijk normaal ook van het blijven zitten, omdat ik mezelf dan zekerder voel en meer controle in sturen en drijven. Dus snap jou insteek ook :) volgende keer gewoon weer proberen en hopelijk gaat ze er dan gewoon langs!

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:41

JosefienE schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)

prugelpiet schreef:
Ik ben meestal van het "blijf erop en kijk zelf de andere kant op, dan gaan ze er wel langs", maar bij echt spannende dingen (alsin, de kans zit er in dat we nu keihard aan de kletter gaan als ik door druk) stap ik rustig af om er langs te wandelen.


Wat bedoel je precies met de andere kant op kijken, kijk jij dan van het enge onderwerp weg? Ik heb zelf geleerd, kijken waar je heen gaat, omdat je lichaam daarheen draait. Daarnaast was weg kijken niet mogelijk omdat heel het pad spannend was, dan had ik achterom moeten kijken :+

Was trouwens ook niet bang dat we aan de kletter zouden gaan, dat doet ze niet, zat nergens gevaar in. Maar ik zag het niet gebeuren dat met meer pushen ze wel zou gaan.


Ja. Als er links iets engs is, kijk ik rustig zingend of babbelend naar rechts. Vervolgens kijkt mijn paard rechts links, want links is eng maar rechts is volgens baas interessanter.

Soms inderdaad niet mogelijk, maar hier werkt het meestal wel succesvol. Anders is afstappen een prima optie, dan hebben ze toch wat meer steun aan je denk ik dan maar.

I am because you were

_Zeppelin
Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:23

Ik hoef bij mijn paard niet af te stappen, als hij iets heel eng vind kan ik er beter op blijven zitten. Grappig om te lezen dat het bij de meeste mensen andersom is

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 23:25

_Zeppelin schreef:
Ik hoef bij mijn paard niet af te stappen, als hij iets heel eng vind kan ik er beter op blijven zitten. Grappig om te lezen dat het bij de meeste mensen andersom is


En hoe help je hem dan er doorheen als hij het eng vind? Ben benieuwd hoe andere het oplossen.

HopeMyDay
Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:40

JosefienE schreef:
_Zeppelin schreef:
Ik hoef bij mijn paard niet af te stappen, als hij iets heel eng vind kan ik er beter op blijven zitten. Grappig om te lezen dat het bij de meeste mensen andersom is


En hoe help je hem dan er doorheen als hij het eng vind? Ben benieuwd hoe andere het oplossen.


Ik blijf ook altijd zitten en heb ook een paard waarbij afstappen het minst slimme plan is. Hij kwam bij me met dat hij zich aangeleerd had dat als hij ging staken de ruiter af zou stappen en naar huis ging lopen.
Ik laat ze altijd rustig kijken, meestal wint de nieuwsgierigheid het wel.
Ooit 1 paard gehad die echt heel bang was voor viaducten (en ja, ik woon naast een snelweg dus hij zal wel moeten), de eerste keer gingen we achterstevoren. Want als het vooruit niet wil dan gaan we wel achteruit.
Na 5 meter achteruit kon ik omdraaien en verder rechtdoor rijden, daarna was het niet meer eng.

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 23:47

HopeMyDay schreef:
Ik blijf ook altijd zitten en heb ook een paard waarbij afstappen het minst slimme plan is. Hij kwam bij me met dat hij zich aangeleerd had dat als hij ging staken de ruiter af zou stappen en naar huis ging lopen.
Ik laat ze altijd rustig kijken, meestal wint de nieuwsgierigheid het wel.
Ooit 1 paard gehad die echt heel bang was voor viaducten (en ja, ik woon naast een snelweg dus hij zal wel moeten), de eerste keer gingen we achterstevoren. Want als het vooruit niet wil dan gaan we wel achteruit.
Na 5 meter achteruit kon ik omdraaien en verder rechtdoor rijden, daarna was het niet meer eng.


Slim idee om achteruit te gaan, dat kan ik nog wel proberen. Laten kijken weet ik niet, dan gaat ze gewoon gras eten. Wil ik het dan nog een keer proberen, staakt ze opnieuw. Heb nog geprobeerd vooruit, net doen of we een ander pad pakken, maar dan toch snel bijsturen, maar daar trapte ze ook niet in.

_Zeppelin
Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:54

JosefienE schreef:
_Zeppelin schreef:
Ik hoef bij mijn paard niet af te stappen, als hij iets heel eng vind kan ik er beter op blijven zitten. Grappig om te lezen dat het bij de meeste mensen andersom is


En hoe help je hem dan er doorheen als hij het eng vind? Ben benieuwd hoe andere het oplossen.


Proberen om er in de vooruit langs te komen, heel uitbundig belonen, soms laten kijken (niet als hij echt heel zenuwachtig is) en als dat niet werkt in de achteruit.

Maar mijn paard heeft er ook wel echt een handje van om iets engs te zien en dan om te draaien en er niet langs te willen, dan is het dus een paar keer proberen en dan in de achteruit. Werkt vaak perfect :D

gerpiegorp
Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:23

_Zeppelin schreef:
Ik hoef bij mijn paard niet af te stappen, als hij iets heel eng vind kan ik er beter op blijven zitten. Grappig om te lezen dat het bij de meeste mensen andersom is


Bij ons is dat juist andersom inderdaad! Als paard bang is gaat ze stilstaan, wilt ze omdraaien of gaat achteruit lopen (niet handig met verkeer op de openbare weg of met sloten). Als ik afstap loopt ze wel met dikke nek en mega neusgaten mee, maar wel zonder twijfel of staken. Heb bij haar ondervonden dat ik maar gewoon moet afstappen, want ik ben zo al een keer met haar in de sloot beland omdat ik niet wilde afstappen (3 kinderen hadden vuurwerk achter een schutting afgestoken toen ze ons zagen aankomen). Zal paardafhankelijk zijn, bij sommigen blijf ik er ook liever opzitten :=

...
Ik ben gerpiegorp

friesiszwart
Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:45

ik zou ook afgestapt hebben om het paard vertrouwen te geven. Het gaat erom dat je samen verder komt en op een veilige manier.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:51

Bij de mijne maakt het niet uit of ik erop zit of er naast loop.
Bemoedigend spreken en een aai over zijn hals maakt dat hij zonder aarzelen stoer verder stampt :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Dee_Es
Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:23

Ik heb echt hele grote bangepoeperds gereden maar ik stap bijna nooit af. Als de verkeerssituatie het toelaat wacht ik gewoon rustig totdat mn paard heeft bedacht dat het enge niet zo eng is. Ik ga zeker geen gevecht aan, gewoon heel rustig wachten, keer bemoedigend toespreken , je vooral niet druk maken en dan gaan ze meestal wel. Dat kan even duren maar na 5min stilstaan zijn ze dat echt wel beu.

Als ik ander verkeer ophou door mn paard of echt een gevaarlijke situatie veroorzaak dan stap ik wel af maar heb het geluk weinig langs de weg te hoeven rijden.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

ambre
Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:42

Ik stap normaal nooit af maar mijn jonge vosmerrie is een beetje een mafketel en niet zo zuinig op zichzelf.
Nu ben ik bezig om alleen op pad te gaan en wanneer ze iets eng vindt dan draait ze om en gaat ze aan de kletter.Dan moet ik zachtjes remmen want ze kan lelijk omhoog komen.
Dat blijft ze dan ook doen met rare sprongen waar ze ook totaal niet kijkt naar de omgeving.
Zo lig je dan bijna in de sloot of hang je in de draad.
Gisteren zag ze voor het eerst varkentjes en ging een stukje aan de kletter en bijna onderuit in de bocht.Met moeite kon ik er af komen en aan de hand ff gaan kijken.Lostrekken doet ze zich nooit, ze is heel licht in de hand.
Inmiddels gaat het veel beter, ik hoef er haast niet meer af.Stuk veiliger voor ons allebei en ik hpu hoop dat we aankomende zomer lekker veilig samen op pad kunnen.

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:48

Als het echt heel spannend is en mijn paard wil er niet langs, dan stap ik ook af. Ik rij eigenlijk altijd samen met mijn dochter en haar paard en als ze beide gaan lopen drammen, stapt 1 van ons af, dan volgt de ander wel. Ze mogen wel even stilstaan en kijken, maar achteruit gaan of omdraaien mag niet.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Afstappen & doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:13

Als het echt gevaarlijk wordt ga ik er sowieso af. Heb wel eens mensen gehad die tegen me zeiden dat je altijd moest blijven zitten en nooit af mag stappen.
Als ze echt gaan, dan gaan ze toch wel. Dan stap ik liever zelf af, dan dat ik val. En dan gaan ze maar lekker zonder mij.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers