Paardentroubles

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 13:00

Hoi bokkers,

Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik ben op uitwisseling/Erasmus en kreeg een mail dat vanaf volgende zomer ik een andere stal moet zoeken. Verder een ontzettend vriendelijke mail, niets op aan te merken.

Ik kan hier met niemand over praten, ben hier nogal eenzaam en over paarden, nuja, niemand kent er hier iets van of hoe dat voelt.
Ik hoop dat ik hier even mijn hart kan luchten, ik probeer het kort te houden.

Ik studeer al veel langer dan zou moeten, maar heb nu echt de slag te pakken. Ik heb al 10 jaar een paard, gekregen van mijn vader. Een vergiftigd geschenk. Stalling en hooi etc moest ik telkens zelf zoeken en betalen. Een heuse job als 15-16 jarige. Ik heb geluk gehad om samen me een vriendin wel telkens iets te vinden. Daarom ging ik uiteraard ook werken. Veel werken.
Dit heeft zwaar op mijn studies gewogen, volgens mij niet te onderschatten. Niet alleen de uren, maar de constante angst en druk om genoeg geld te hebben, hooi en eten te regelen en dan nog vervoer zoeken want ik kon uiteraard niet autorijden.

Nu ben ik op een leeftijd dat dat wel zou lukken. Maar ik heb geen reserve kunnen opbouwen en de angst blijft knagen. Ik kom nauwelijks rond, gelukkig betalen ouders wel een kamer en eten, dus ik haal het wel met een minimum. Ik heb hier voor een job gesolliciteerd maar niet gekregen. Door het vele schoolwerk en de taal kan ik nu niet opnieuw op job jacht, anders haal ik het niet met taken en examens.
Mijn paard is in goede handen, maar de kosten blijven uiteraard.
En dan moet ik dus opnieuw op zoek naar een stal.

Waar hij nu staat is alles goed voor hem. Ik heb geen piste of wandelpaden, en dit ontneemt mij vaak de zin om te rijden. Dat is al enkele jaren zo. Ik mis het rijden en trainen en naar een doel toe werken.
Ik heb er al vaak aan gedacht hem te verkopen. Maar wanneer ik dan wel eens naar een piste kan, en we dressuurmatig aan de slag gaan... het is hemels. Ik heb hem helemaal opgeleid, we kennen elkaar door en door.

Mijn tijdsplanning is door vele persoonlijke moeilijkheden volledig in de war geschopt. Ik moest al lang afgestuurd zijn, een job hebben en een stal zonder veel probleem kunnen betalen en gewoon eindelijk genieten van dat fantastische paard van mij.
Ik kan alleen maar huilen de laatste dagen.

Uiteraard ga ik op zoek naar stalling, opnieuw werken en rond vragen eens ik thuis ben. Ik moet echter oppassen met teveel werken, aangezien mijn studie veel van me vraagt.
Maar het breek mij steeds meer en meer. 10jaar al is er die constante, nooit rust, altijd angst. Er is heel veel gebeurd met die paarden, zaken die ik liever niet openbaar zet.
Het is me gewoon even allemaal teveel.
Nog 1.5 jaar en ik heb een master diploma. En ik weet niet of ik het haal met een paard erbij. Ik ben op zoek geweest naar leasen of verzorgster die kan mee betalen, maar zonder piste is dit erg moeilijk. En sowieso liggen ze niet voor het grijpen.

Ik wou dat ik nooit een paard gehad had, maar ik heb erg veel aan hem te danken. Ik wil niet dat hij ergens te recht komt waar hij het slecht heeft, binnen moet staan, ze niet goed met hem omgaan.

Ik weet niet wat ik met dit topic wil, maar vooral even mijn hart luchten. Hier zijn veel mensen met een groot hart voor hun dier, en het is niet altijd gemakkelijk het goede te doen. Ik hoop op een beetje begrip voor mijn situatie denk ik.

Voor wie mij verwend of wat dan ook vind over komen, sorry, zo wil ik het zeker niet bedoelen. Ik weet gewoon soms niet wat ik me dit alles aan moet.

Alle sinds, een paard zou je pas moeten hebben wanneer je er volledig zelf voor kan instaan, dat ben ik nu wel 100% zeker. Of je ouders er vast van overtuigd zijn de druk van je schouders te nemen en daar ook de mogelijkheid toe hebben.

Groetjes

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***


CharmingS
Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:57

Ik denk dat het ergens heel erg moeilijk is, maar ik denk dat het voor jouzelf beter is om misschien iemand je paard te laten leasen, zodat je er niet zoveel aan kwijt bent per maand.

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je kan sparen voor je toekomst

Edit zie dat je al had gedacht aan het leasen.. Maar je zou dus inderdaad je paard zelf kunnen verplaatsen naar een stal bij een potentiele leaser in de buurt en regelmatig een oogje in het zeil houden :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

HiFive5
Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:00

Ten eerste: sterkte. Maar, zonder grof over te komen, zie ik maar 1 oplossing en dat is verkopen. De drempel is hoog, maar eens je erover bent zal je opgelucht zijn dat er een last van je schouders is gevallen.

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 14:53

Bedankt voor de berichtjes.
Voor leasen wil ik zeker kijken, maar het is echt erg moeilijk iemand te vinden. Het gaat hier over een fjord, en de meesten willen een sport type. Alhoewel hij veel kan, maar het is toch vaak een afknapper.
Maar ik kijk er zeker voor uit, je weet nooit.

HiFive, het is ook niet slecht om me dat zo even te zeggen. Want ik moet er misschien maar eens serieuzer over nadenken. Ik ben wel bang voor de leegte. Hij is er altijd geweest, mijn vaste punt in mijn leven.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

CharmingS
Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:58

Aria_zz schreef:
Bedankt voor de berichtjes.
Voor leasen wil ik zeker kijken, maar het is echt erg moeilijk iemand te vinden. Het gaat hier over een fjord, en de meesten willen een sport type. Alhoewel hij veel kan, maar het is toch vaak een afknapper.
Maar ik kijk er zeker voor uit, je weet nooit.

HiFive, het is ook niet slecht om me dat zo even te zeggen. Want ik moet er misschien maar eens serieuzer over nadenken. Ik ben wel bang voor de leegte. Hij is er altijd geweest, mijn vaste punt in mijn leven.



Zet een advertentie en kijk wat er op reageert, wie weet zit er wel iemand tussen waarbij het heel erg goed klikt.. En dan blijft hij nog steeds van jou, alleen scheelt het je veel in de kosten..

Ik snap heel erg goed dat het moeilijk is voor je, alleen zo heb je wel de mogelijkheid om te kunnen sparen.
En er zijn ook genoeg fjorden liefhebbers hoor :) Niet geschoten is altijd mis.. En als niemand wil leasen zou ik er ook inderdaad voor kiezen om te verkopen, en dan eventueel een bijrijdpaard zoeken.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 17:48

Dat is misschien wel een goede strategie inderdaad, bedankt. Ik wacht er nog mee tot ik bijna terug ben uit het buitenland, zodat ik eventuele kandidaten geen maanden moet laten wachten.

Maar dan kan ik toch iets doen zodat er in de zomer een oplossing komt.

Ik ben nochtans erg van het principe dat je een dier houdt voor het leven. Maar misschien gaat het ondertussen wel teveel ten koste van mezelf.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 11:45

Wou even een update geven, aangezien ik dat toen niet meer gedaan heb.

Eigenlijk had een familielid beloofd mij uit de nood te helpen, en minstens een deel te betalen tot ik ben afgestudeerd. Die is er nu op terug gekomen (nog voor er iets betaald was).
Toevallig iemand tegen gekomen die op zoek is naar een lease paard op de lange termijn, goed contact gehad en lijkt wel een fijne combinatie.

Een beslissing is er nog niet, maar als het zou doorgaan neem ik mijn paard terug wanneer hij op pensioen gaat. Bij haar zou hij een erg fijn huisje krijgen met veel aandacht. Dit gaat over meerdere jaren.
Hard, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe fijner ik deze optie vind.

Ik hoef ook niet meteen een paard in mijn leven, dus als ik netjes alles op orde kan krijgen voor hij op pensioen gaat dan is dat eigenlijk helemaal prima.

Hopelijk kunnen we dit tot een goed einde brengen, de vele verhalen over dingen die fout lopen maken me bang, maar ergens zal er toch iets moeten veranderen.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:53

Wat een lastige situatie, ik zou in jou plaats ook zeker niet willen verkopen, aangezien het paard op dit moment eigenlijk niets te kort komt. Het is heel goed natuurlijk dat je een plekje gevonden hebt, maar kijk daar alsjeblieft echt heel goed mee uit... Ik heb eens een gelderse merrie van 21 zo een 'forever home' gegeven, zoals de nieuwe eigenaar dat dan noemde. Heeft de merrie gratis opgehaald met spullen erbij, plekje zag er fantastisch uit en het contact was heel goed. Desondanks stond het paard enkele maanden later online te koop, ze vroeg er nog een mooi bedrag voor en maakte dus gewoon winst op de rug van een eigenaar die dacht haar paard een goed pensioen te geven... Dus zorg dat je echt zeker bent van je stuk. Desnoods stel je een wettelijk contract op voor een periode van 6 maanden. Als het dan nog steeds allemaal goed gaat en er geen gekke dingen gebeuren denk ik dat je wel safe zit. Maar stel echt wel een contract op waar in staat dat jij ten alle tijden eigenaar blijft en dat het paard absoluut niet verkocht mag worden. Misschien een beetje dramatisch maar het is echt jouw enige garantie en veiligheid. Het zou fantastisch zijn als dit een goeie oplossing kan zijn voor jou en je paard!

Wyb_ster
Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:59

Aah, fijn om te horen dat je een oplossing hebt gevonden die voor jullie allebei fijn is!

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 12:06

Heleen, op dit moment heb ik geen plaats meer voor mijn paard, de vorige stalling is gesloten en ik ben de eindjes aan elkaar aan het knopen om het in de zomer te betalen en ondertussen aan mijn studies te werken.

Maar er komt absoluut een contract! Dat vroeg ze zelf ook. Een uitprobeer periode van een maand, daarna een jaar lease en dan uitbreiding naar 5 jaar minstens.

Uiteindelijk is dat niet dramatisch maar inderdaad gewoon veilig.

Wyb_ster, zeker is het nog niet, maar zou inderdaad een fijne oplossing zijn!

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:39

Ik hoop echt dat het voor jou een oplossing kan bieden, er zijn ook heel veel keren dat het gewoon goed loopt hoor! Maar dat lees je gewoon niet zo snel op internet natuurlijk. Dus het is zeker de moeite waard om te proberen. Ik ben zelf ook student en weet hoe groot de tijd-struggle al is. Ik ben om die reden ook vrijwillig van stal moeten veranderen. Laat staan dat je al zo lang alles zelf moet betalen voor je paard. Dan zou ik ook helemaal in de problemen zitten.

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 14:59

Klopt, er zijn vast genoeg goede verhalen. En wie weet loopt het ook helemaal los, en toch liever dit proberen dan verkopen denk ik dan.
Ja student en paard is niet evident. Sommigen roepen dat je het gewoon hard genoeg moet willen, maar zelf het potje wil raakt op soms.
Hopelijk is dit voor ons gewoon de oplossing!

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 17:19

Ik wou nog even updaten, voor mezelf en voor mensen die eventueel met dezelfde problemen zitten/zaten.

De lease is niet doorgegaan, die mevrouw heeft mij na een buitenrit, die overigens goed ging, nooit meer gecontacteerd. Geen idee waarom, hadden eerder fijn contact.

Vriendin van mij is redder in nood geworden. Aangezien ze afstudeerde en aan het werk ging was er ruimte om een paard te nemen. Op dit moment is hij in een soort van lease, met contract, van haar. Ik ga op dit moment 1x per week, om hem nog te zien voor ik vertrek en om haar wat te ondersteunen in wissel van werk en de stress die daarmee gepaard gaat.

Voor haar is hij ideaal, en ze wil dan ook graag dat hij gewoon kan blijven. Stalling is perfect, hij staat altijd buiten in kudde met permanent hooi, zij kan vlot naar hem en is echt volop bezig met leren kennen en ondertussen probeer ik ook wat te helpen met vragen en problemen.

Een betere oplossing had ik me niet durven wensen. Nadat de vorige mevrouw niets meer liet weten had ik hem bijna verkocht, ten einde raad, maar de prijs die ik kreeg was veel te laag. En die vriendin wou hem niet laten gaan. In ongeveer een dag was alles beklonken, soms kan het heel snel gaan :j

Vanaf ergens deze zomer gaat hij permanent naar haar. Misschien komt hij bij mij zijn pension slijten, maar dat zien we over 10jaar dan wel.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:28

Wat fijn dat je een goede oplossing hebt kunnen vinden! *\o/*

Aria_zz
Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paardentroubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 17:57

Ja ik ben erg blij dat dit het uiteindelijke resultaat is geworden! Had me geen fijnere plek kunnen voorstellen.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers