[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

VanHuisUit
Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:15

Erg leuk dat je verder gaat met mennen. En heel herkenbaar het tuigpaardengedrag (gaaf!) in combi met overprikkeling (soms wat ingewikkeld :P ).

Ik heb met mijn tuigpaardje Bente zowel onder het zadel gereden als mennen. Ze was een Moneymaker x Waterman. Dus ook nog met een scheutje hackney om het extra spannend te maken :+

Showen kon ze als de beste *D beetje lastig uit te zitten :P
[ img ]

We reden ook heel veel buiten, heb endurance met haar gereden en ben een paar keer dressuur gestart.

[ img ]


Ik heb een paar keer dressuur vaardigheid en zelfs een oefenmarathon mee gedaan, dat laatste was echt te veel voor haar :7

[ img ]


Ze bleef voor mij te veel om te hanteren. Of het kan zijn dat ze langzamerhand niet goed in haar velletje kwam te zitten. Ik heb haar uiteindelijk verkocht maar 1.5 jaar later is ze ingeslapen op basis van een neurologische afwijking. Alle deskundigen (inclusief dierenartsen en zeer goede instructeurs) zeiden bij mij toen ze zo heftig was af en toe dat het aan mij lag, dat ik anders moest trainen etc etc. Maar misschien was het eigenlijk al jaren dus niet goed.

Ik wens je met jouw merrie alle succes en gezondheid van de wereld toe! Bente was in haar goede dagen een waanzinnig gaaf paard om te rijden, mennen etc.

Overigens kun je met goed longeerwerk de houding en daarmee de rug heel goed verbeteren / trainen. Maar .. het is en blijft een tuigpaard, ze kijken gewoon super blij de wereld in! En dat is wat het is. Denk dat je dat karakter (dat ook heel veel brengt, ze zijn zo looplustig daar heb je altijd plezier van) gewoon is wat het is daar moet je van houden (en dat moet je koesteren). Vind het daarom zo knap dat je op het moment dat ze blokkeerde haar gewoon in haar waarde hebt gelaten en het terrein hebt verlaten. Ze zijn erg gevoelig als je toen had doorgezet had je haar vertrouwen beschaamd en had je nu misschien niets meer met haar gekund.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


VanHuisUit
Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:03

Ik herken dat wel heel sterk. Die van mij stond ook altijd als een sulletje tussen de lijntjes en ook met optuigen, of halthouden en alles eraf na het werk. Dat komt doordat ze gewoon braaf zijn en super eerlijk en slim. Ze weten heel goed dat ze dan niet in actie hoeven te komen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit
Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:58

Ik zie je Baudyh, wat grappig.
@TS ik vind je wel heel heel stoer hoor dat je op zo'n in mijn ogen 'wiebelkarretje' achter jouw full power tuigpaard durft te zitten. Vond het toch altijd behoorlijk indrukwekkend als mijn Bente, die zo te zien lang niet zoveel power had als die van jou, ging zitten en showen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers