[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:42

Oh wat tof! Ik volg graag mee!
Heel veel succes en plezier in de mensport!

Ik help iemand die ook een tuiger voor de menwagen heeft. Merrie heeft nooit in de aangespannen sport gelopen, maar is meteen beleerd voor de mensport. (Eigenaar rijdt dressuur en wil haar tzt in dubbelspan uitbrengen).

Ik weet niet hoe het met jouw merrie is, maar deze ziet daadwerkelijk alles. De oren gaan er op en we gaan. Merrie heeft energie voor 10! Met inderdaad het risico dat ze bij teveel prikkels blokkeert. (Gebeurt af en toe op buitenrit). En dat blokkeren herken jij terug. Mooi dat je dan voor je paard kiest en de overstap maakt van het tuigen naar de mensport ;)

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3


Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:53

Als kleine aanvulling daarop. Tuigers hebben vaak een natuurlijke voorkeushouding met de hals en hoofd d'r op. Bij het tuigen/aangespannen sport wordt die houding ook aangemoedigd. Want tuigen is echt het explosief showen.

Bij het mennen heb je drie disciplines vergelijkbaar met de dressuur, springen en cross onder het zadel. Namelijk de dressuur, vaardigheid (tussen pylonnen door manouvreren) en marathon (door vaste hindernissen rijden).
Nu zul je het van de dressuur onder het zadel wel herkennen, maar daar lopen de paarden in de dressuur ontspannen met het hoofd op de loodlijn. (Althans, dat is de bedoeling). Bij de dressuur lopen ze niet met het hoofd opgericht. Dus de hele houding van het paard is in de mensport al anders dan in de tuigsport. Hetzelfde geldt voor de bewegingen. Het is in de mensport veel verfijnder. Ik vind de mensport qua mensen ook gemoedelijker.


Kleine opmerking, in de marathon (mennen) en cross (onder het zadel) pik je de tuigers er vaak makkelijk uit. Dat zijn de disciplines waar het gaspedaal open gaat en de explosievere bewegingen en natuurlijke voorkeurshouding, de opgerichte hoofdhouding, weer wat naar voren komt.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3


Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:01

Je hebt nu een filmpje van de vaardigheid te pakken :D

Gaaf dier blijft het, Eebert!

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:15

Ja, dat herken ik :D
Mijn verzorgpaard, nog een jonge merrie trouwens, een jaar of 5, is zo braaf en rustig als wat. Maar heb je haar ohz of voor de wagen, dan heb je je handen vol en moet je zelf ook echt opletten.

Als ze enthousiast is, wil ze aan de hand ook nog wel 'tuigen'. Bijvoorbeeld als we haar naar de wei brengen. Kop der op en staart omhoog, maar je kunt haar altijd met maar 1 hand vasthouden. Ze zal jou niet omver lopen.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:04

Op pagina 1 staan een paar berichten waarin het verschil wordt uitgelegd ;)

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:20

Haha, ik vind het een mooie samenvatting DjonnieZ :D
Maar inderdaad, SophievdV geeft een, volgensmij heldere, mini-uitleg.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:21

Ik heb gegroomd.
Menner (man) had een spijkerbroek, schort, nette colbert, stropdas en afhankelijk van de locatie en discipline een cap of bijpassende hoed. Ik zat in mijn zwart/witte dressuuroutfit achterop.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:58

In de menwereld heb je wel vaker scherpe/directe mensen die op deze manier iets aan willen geven. Ze bedoelen het goed, maar neuh. Het werkt niet altijd :=

Maar gelukkig vind ik het menwereldje nog steeds fijn! Over het algemeen een behulpzame wereld met doorpakkers.

Heel veel plezier morgen! Indoor?
Ze gaat vast nog laten zien dat ze tuiger is. Het leven is dan ook leuker en ruiger met een tuiger :D

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 20:31

Zo bedoelde ik hem ook niet hoor ;) Hier namelijk ook genoeg fijne hulp gehad.

Grappig. Dan merk ik echt dat ik vooral in het mennen heb gezeten :=

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Kookaburra
Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 20:58

SophievdV schreef:
Oh sorry ik kom wat fel om de hoek, ik bedoel het niet persoonlijk naar jou gericht :)

Liever fel en duidelijk, dan te voorzichtig :D

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers