[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 21:16

Hoi!!

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ga bekijken of ik van mijn hete en scherpe tuigpaard ook een fijn en geconcentreerd menpaard kan maken.

Mijn merrie is een dochter van Eebert x Manno x Renovo. Ze is super scherp en heet, maar wel met een gouden hartje. Ik had eerst het briljante plan om ons te richten op de echte tuigpaardenconcoursen. Voorheen heb ik altijd ohz gereden en we hebben zelfs een KWPN gekeurde hengst gefokt en geëxploiteerd. Via de hengstenhouder van het station waar we dekten kwam ik in aanraking met de Tuigpaarden. Floris (de hengst) werd verkocht en ik kwam zonder paard te zitten.

Met hulp van die hengstenhouder heb ik toen mijn eerste echte tuigpaard gekocht: Jodelburga-L aka Jody :D


[ img ]

[ img ]

[ img ]

In 2017 is ze beleerd voor de wagen en werd ze Ster op de merriekeuring. Ze mocht op een haar na niet naar de NMK. Daarvoor had ze wel meer maat en formaat mogen hebben.

Dankzij veel gedoe thuis, kwam ik eerst niet aan starten toe. Het doel was de aangespannen sport, beter bekend als de tuigpaardenconcoursen. Je kent ze wel, met het joelende publiek, de harde muziek en een speaker die vanalles om roept. In 2019 hebben we ons eerste concours gereden op de Nationale Tuigpaardendag in Ermelo. Als je het doet, dan meteen maar goed :')

[ img ]

Toen kwam 2020. Corona en mijn zwangerschap gooiden roet in het eten. Geen concoursen voor ons dat jaar. Begin 2021, dit jaar dus, konden we weer aan de slag. Dankzij goede begeleiding ging Jody steeds beter en groter lopen. We reden een oefenconcours en toen merkte ik al wel dat ze moeite had met het verwerken van de spanning en de vele prikkels.


[ img ]

[ img ]

Gelukkig konden we het goed afronden en in Tolbert liep ze geweldig! Op het voorterrein was ze weer onwijs scherp, iets te scherp eigenlijk maar we konden het oplossen en in de baan ging het boven verwachting goed. Daarom gingen we een maand later weer op pad. Met invlechten vond ik haar die dag al anders. Met inspannen was ze nauwelijks te doen. Onze entree was prima, maar bij het weg rijden na het opstellen bevroor ze. Ze deed niks meer, nul. Sta je dan, in een hoofdring, met allemaal ogen op je gericht. Voor mijn gevoel duurde het eindeloos. Ineens begon ze te weer te lopen, wij hadden inmiddels al besloten de baan te verlaten. Dat leek me veiliger. Op weg naar de uitgang ontvingen we nog applaus vd vip tribune :') ze liep ook goed, als ze liep.

Nou en wat dan nu? Een paard wat blokkeert op de prikkels en snel overstuur is. Dat is in mijn ogen geen match met een tuigpaardenconcours.

Dan ga je dus een alternatieve route bedenken. Ik kreeg als tip haar week op week mee te nemen. Dit heb ik niet gedaan, ik wil mijn paard mentaal graag heel houden en sterker maken. Daar moeten we de tijd voor nemen.

Dus: wij gaan mennen! :D een prachtig alternatief met meer rust.

Ik heb een instructeur gevonden die Jody perfect aanvoelt en snapt. Hoe bijzonder is dat. We hebben vorige week les gehad en gisteren weer. Ik merk nu al een enorm verschil! Ze is meer relaxed, zowel tijdens het trainen als er buiten. Ze staat na jaren lang gehupst te hebben op de trailer ook ineens muisstil tijdens het vervoer. Bizar! Een teken dat haar algehele spanning vermindert. Na deze vorderingen in zo'n korte tijd denk ik dat ik niet eens terug wil naar het tuigen, maar ik wil niet te voorbarig zijn. We kijken eerst even hoe het gaat.

Zelf heb ik helemaal geen kaas gegeten van het mennen. Het tuigen was me ook geheel onbekend. Nu gaat er weer een nieuwe deur open, maar we gaan er voor!

23 oktober onze eerste onderlinge, eens kijken wat ze doet :D

Kijk je gezellig mee?


[ img ]

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers



SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 09:31

Wauw, het gaat hier best vlot met de reacties zie ik :D En wat een fijne berichtjes!

Tuigpaarden zijn echt een apart slag volk, zoals ervaringsdeskundigen zullen bevestigen :') Jody heeft ook een heel gevoelig gaspedaal zullen we maar zeggen. 1 keer klikken is voldoende voor veel actie. Ik moet nog op zoek naar een hulp met een milder effect.

Wat leuk dat mensen hier zo positief zijn over mijn keuze om het anders aan te pakken. En wat heerlijk dat jullie zien dat ik dat doe in het belang van mijn paard. Als zij het naar haar zin heeft, dan heb ik dat ook. Net als met je kinderen op vakantie haha!

Mennen en tuigen hebben 1 duidelijke overeenkomst: je rijdt met een wagen. Verder is het in mijn beleving echt heel anders. De training is anders en de benadering richting het paard ook. Maar dat is wat ik ervaar :)

Zal zo even wat beeldmateriaal zoeken om het verschil te kunnen laten zien.

De enorme actie bij het tuigen is overigens wel heel gaaf!

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 09:58

Ibbel ja, dat is eenzelfde vergelijking :)



Dit is een tuigpaard aan het tuigen. De vader van Jody om precies te zijn. Helaas is hij er niet meer, maar dat dier liep altijd zo loepzuiver! Je herkent het tuigen ook aan de setting; grote baan, geen oefeningen maar rechtsom en daarna linksom, geen stappen, alleen maar showdraf.



En dit is mennen dressuur, wel op internationaal niveau. Je ziet een dressuurring en de combinatie rijdt oefeningen zoals voltes en overgangen.

Dan is er ook nog marathon en vaardigheid inderdaad. Kookaburra vult het al aan :D
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 25-09-21 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 10:59

Wat een herkenning! Fijn is dat.

Ik denk dat ik het geluk heb dat ik de enige eigenaar ben en bovendien dat ze jong bij me gekomen is. Er is nooit tijdsdruk geweest. En wat ook erg fijn is: ze laat duidelijk zien wat ze wel en niet kan waarderen.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 11:35

Leuk, ook een Eebert x Manno!

Mijne is overigens helemaal niet kijkerig. Die kan ik overal langs sturen eigenlijk. Ook door het dorp enzo. Ideaal!

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 11:40

Ik stuur je even een pb :)

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 11:58

Vera, loop je dan ook tegen onbegrip aan? Ik heb vaak het gevoel dat andere mensen niet zo goed begrijpen wat ik nou eigenlijk bedoel als ik het over Jody heb. Dan staat ze bijvoorbeeld schaapmak op stal en dan vertel ik hoe heet ze kan zijn. Dan zie je die mensen kijken haha! Of sommigen die maar wat doen en dan nietsvermoedend mn paard over de zeik helpen.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 12:51

VanHuisUit schreef:
Ik herken dat wel heel sterk. Die van mij stond ook altijd als een sulletje tussen de lijntjes en ook met optuigen, of halthouden en alles eraf na het werk. Dat komt doordat ze gewoon braaf zijn en super eerlijk en slim. Ze weten heel goed dat ze dan niet in actie hoeven te komen.


Precies!

Dat hele scherpe vind ik trouwens echt een genot. Hoe fijn is het om met weinig hulpen veel reactie te krijgen? Ik geniet daar zo van!

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 12:53

Ipsilonka schreef:
Tuigpaarden zijn zo gaaf! Heb nu een Gelderse, dat is echt anders. Die krijg ik echt niet zo maar over de zeik, maar er zit ook veel minder go en vuur in.


Floris is ook een Gelderse. Die kreeg je de pis niet zomaar lauw en dat is nog steeds zo. Die moest ik supet consequent rijden, juist omdat hij niet gauw onder de indruk was. Hij voelde wel echt heel safe. Inmiddels loopt hij Prix st George dus aan de kwaliteit ligt het niet. Het is echt een verschil in mindset.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-21 21:08

Nilda schreef:
Wat een leuke nieuwe uitdaging!

Herken de manege van Oenkerk. Fijn dat je nu bij een vereniging zit met veel kennis van het mennen. Komt vast goed!


Ja de locatie klopt! Heb daar alleen geen les. Ik heb privé les en dat is weer ergens anders :) ben al sinds 2006 lid van deze rijvereniging en ik vind het ideaal. De wagens staan klaar, kan ze zo pakken en de baan is mooi groot met een hele stevige bodem.

Vera ik hoor ook vaak: ah joh daar went ze wel aan! Eeh nee.. Aan bepaalde dingen went ze nooit. Rijdende trekkers voor de box langs bijvoorbeeld. Al gaat dat nu eindelijk wel echt beter, want we hebben een hele rustige stal gevonden. Eerder stond ze op een drukke pensionstal en daarna op een kleine manege met veel gillende en rennende kinderen. Dan is de spanning in de basis al te hoog, een rijdende trekker kan ze dan niet aan. Maar daarin werd ze niet begrepen.. Wat ik dan weer rot vond. Nu eindelijk een hele geschikte stal waar praktisch niks te beleven valt en ze kan de hele dag op de wei met andere paarden samen.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-21 08:06

Hannalover: wat een knappe bruine! :D En zo leuk dat je eigenlijk hetzelfde proces doorlopen hebt.

Vera: ja ik merk in combinatie met de andere vorm van trainen echt een groot verschil. Sinds ze op deze stal staat - en dat is nu 1,5 maand - merk ik dat haar spieren losser zijn. En ze zet nu dus echt stappen in de goede richting.

Het vinden van een geschikte stal vond ik echt een soort lijdensweg.

Vandaag gaan we weer trainen. Misschien kan ik straks wat beeldmateriaal delen hier :)

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-21 08:51



Kwaliteit is door uploaden erg achteruit gegaan, maar dit was ze in Tolbert. We stonden op plaats 6 van de 11.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-21 12:57

Training vandaag ging goed! Hebben thuis op het land kunnen rijden. Lekker in de buitenlucht :)

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ze vond het een beetje spannend, want het was anders dan anders. Dan pakt ze meteen het tempo weer over zodra ze kan. Uiteindelijk liet ze mooi los, maar ze moet nog meer op lengte en nog meer over de rug. Dat zie je ook op deze foto's terug.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-21 19:07

Hahaa ja mijn zit verraadt mijn achtergrond :') Moet er wel eerlijk bij zeggen dat er een greppel in het land zat, zij het een smalle. Daar had Jody geen last van, maar ik wel. Die wagen stuiterde soms zo dat ik los kwam van de stoel :oo dus ik zette me schrap met die ene voet.

Er zit progressie in gelukkig :)

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-21 07:57

Wauw Pien, wat een lieve reactie, dankjewel! :D

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 09:45

Kleine up date: gisteren weer menles gehad en ze heeft weer enorme stappen gezet. Iedere keer als ze het aanbiedt gaan we weer een stapje verder richting nog meer controle en ontspanning. We waren vorige week al aan de slag gegaan met het recht richten en dit hebben we gisteren nog verder opgepakt. Ze pakt zo fijn aan! Ze piept en moppert niet, ze toont echt een tomeloze inzet.

Ik ben nog steeds erg blij en ook wel een beetje verbaasd. Ze overtreft nog steeds mijn verwachtingen.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 11:54

xVera94 schreef:
Wat tof!!! Ben benieuwd naar, op den duur, wat bewegend beeldmateriaal :) Klinkt in ieder geval heel fijn :)


Dat heb ik, ik zet het hier straks even neer :D

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 12:43

Op de video een slangenvolte met 4 bogen :)


[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 14:49

Rocamor schreef:
Ze doet het netjes, toch?

Net na het omstellen bij de 1e boog zie je volgens mij dat ze even haar balans kwijt raakt, maar pakt het netjes weer op.


Daar moest ik even doorvragen op links om ervoor te zorgen dat ze die stelling ook aan neemt :) Ze doet het heel keurig! Je ziet ook dat ze over de BE-lijn keurig recht stelt en het tempo blijft van mij.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 14:54

pien_2010 schreef:
Dan is mennen waarschijnlijk haar "ding"! Leuk.


Dat is echt een ding wat zeker is!!

Ik had gisteren een dressuurpaard voor mijn wagen in plaats van een tuigpaard, zo voelde het. Ik mocht er op een gegeven moment ook meer uit rijden, omdat ze wel echt al begon met verzamelen en zo ver zijn we nog niet haha!

Tijdens de rit met de trailer stond ze wederom helemaal stil. Mijn vaste groom was mee en zij kent het enorme gehups en gestuiter wel van Jody. Die was ook echt wel een beetje verbaasd dat ze nu zo stil staat. Het maakt het reizen wel echt veel comfortabeler. Omdat Jody zo onrustig was, wilde ik liever niet te ver weg. Dan was ze al helemaal moe van de trailerrit. Nu zou ik dat wel durven geloof ik.. dus dan kunnen we ook wel eens een mooie rit maken in Drenthe bijvoorbeeld. Als iemand nog een tip heeft voor een mooie route dan houd ik mij zeker aanbevolen :D Of in een ander gebied. Met ruim 1,5 uur zijn we ook in Ermelo, daar kan je ook prachtig rijden. Ik ken alleen geen routes daar ;)

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 17:47

Oh haha kleine side note: wij wonen in het Friese land :') Rijen is echt wel ruim 3 uur met de trailer. Heb toevallig wel in Tilburg gewoond als kind dus die omgeving ken ik wel.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 18:13

SjonnieZ schreef:
Kookaburra schreef:
Op pagina 1 staan een paar berichten waarin het verschil wordt uitgelegd ;)


Oke dan denk ik tuigen is rechtuit en hard gaan
Mennen is meer dressuur matig en technisch?


Dat is wel wat zwart wit :')

Tuigen is meer show. De paarden vertonen een showdraf met veel knieactie en front. Ze worden alleen op de draf beoordeeld.

Mennen heeft 3 disciplines: dressuur, vaardigheid en marathon. Paarden lopen niet in showdraf. Bij de dressuur - wat wij willen doen - rijd je een dressuurproef die vergelijkbaar is met dressuur ohz.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-21 07:17

Vera ooh haha! Je ze is van 2014 :)

SjonnieZ oh top :D Kom je wel uit Nederland? Want ook in het zuiden worden wel tuigpaarden gefokt. De mijne komt uit Brabant. Haar moeder staat nu wel weer in het noorden, maar Jody komt, net als ik trouwens, uit Brabant.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-21 12:02

Vera dat klopt! Heftig en hectisch is nooit een probleem :')

SjonnieZ helemaal onderin Limburg niet denk ik inderdaad. Ja misschien dat er wel fokkers zijn, maar de grote concoursen niet vermoed ik. Ze rijden vaak op concoursen waar ook gesprongen wordt.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 08:05

Spaikey: met pony's lijkt me ook echt helemaal leuk!! Heb je nog tips voor me?

Gisteren heb ik geholpen op de rijvereniging met een menwedstrijd. Kon ik mooi de kunst af kijken haha!

Voor degene die zelf ook wedstrijd mennen: wat voor outfit hebben jullie aan?

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers