Ik durf niet meer paard te rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 21:52

SusanH ik stuur je even een pb.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:58

Je kunt misschien iets zoeken dat gewoon braaf en goed gereden is. Dan hoef je niet te rijden maar als het dan toch ineens vertrouwd aanvoeld dan kun je toch nog de keuze maken om er toch weer op te gaan zitten. Dat verleren ze niet.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 22:05

Daar heb ik ook aan gedacht Sizzle. Ik kan alleen niet proefrijden tijdens het bezichtigen en kopen. En niemand in mijn directe omgeving heeft rijervaring hoe leuk ze paarden ook vinden. Maar daar heb ik zeker wel aan gedacht daarom zal ik geen paard meer kopen die hoog in het bloed staat. Die tijd is voorbij. En voor de fokkerij hoef ik zo'n merrie niet te kopen want die ervaring heb ik niet. Daar moet je oog voor hebben.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:07

Daar kunnen mensen je wel bij helpen hoor :j
Desnoods zoek je binnen de D maat naar brave kinderponies vanaf een jaar of 12-15.
Ik ken iemand die nog helemaal niet kon rijden die een 20 jarige fjord gekocht had waar ze fijn mee kon sjokken.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:10

Ik heb 2 eigen pony's waar ik niet mee kan rijden. Dat durfde ik ook niet toen ik ze kocht, dus bewust een kleintje gekocht. Inmiddels durf ik wat beter en zou ik ook wel een rijpaard willen, maar dat zit er voorlopig niet in. Ik ben gelukkig met de kleintjes en haal genoeg plezier uit longeren, wandelen, fietsen ect.

Ik heb ze wel aan huis staan dus qua kosten is het niet te vergelijken

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:15

Lindaonline schreef:
Ik zoek met name naar ervaringen van mensen die een eigen paard kopen terwijl ze weten dat ze er niet op zullen rijden. Je hebt dan vaak ook met een totaal ander kostenplaatje te maken wanneer je paard in pension staat. Wat zijn je afwegingen, wat doe je zoal samen...


Het kosten plaatje is hetzelfde. Mijn paard zou nooit op een 24/7 weitje kunnen functioneren. Dus betekent voor mij helaas wel volpension, ook al zou ik niet rijden. Met oog op de toekomst ivm een aantal operatie aan mijn been zal ik ook later niet meer kunnen rijden. M’n paard loopt ook voor de wagen. Ook grondwerk is mijn paard goed geschoold.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 22:18

Ik ben zelf best lang en heb mezelf vroeger eigenlijk altijd het fijnst gevoeld bij grote E-pony. Maar ja... het plaatje was mooier bij een paard van rond de 1.70 Nu zou ik meer kijken naar wat ik leuk vind. Niet de juiste papieren maar het braafste paard van stal.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 22:29

Bedankt voor het meedenken! Ik ga wat stappen zetten die me hopelijk kunnen helpen tegen mijn angst. En een eigen paard komt er. Daar moet ik maar niet te lang meer overna denken :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:29

Top +:)+

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:34

Na een val waar ik een jaar van moest revalideren heb ik nog zeer weinig gereden de afgelopen 5 jaar. Soms wil ik wel, soms wil ik niet. De manege heb ik geprobeerd maar dat is ook niet zo mijn ding na al zo lang eigen paarden te hebben.
Ik sta eventueel open voor een braaf en fijn te rijden paard naast mijn 5 andere paarden/ponies want het blijft toch een dingetje, het blijft kriebelen!
Op dit moment is geen mijn dieren te rijden. Mijn ouwe is al tijden met pensioen en met zijn 37 jaar vind ik het wel prima zo. Mijn merrie is enkel mee gefokt, heeft een veulen aan de voet en weer drachtig. De rest is te jong en dan is het nog maar de vraag of het wat voor mij word want ik ben tegenwoordig wel terughoudend en ik vertrouw ook niet echt meer op mijn ervaring.

Toch heb ik plezier van mijn paarden. Ik verzorg ze dagelijks en ze staan aan huis. De fokkerij vind ik prachtig.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:41

Lindaonline schreef:
. Je hebt je aanschafkosten, onderhoudskosten, medische kosten en velen zullen denken/zeggen "en je rijdt niet eens".


Wat anderen denken of zeggen boeit mij absoluut niet. ;) Ieder moet maar doen waar hij zich prettig bij voelt. Er zijn veel meer mensen dan je denkt die niet (meer) rijden en hun paard gewoon niet willen missen maar het dier een fijn leven gunnen. Het kost wel wat ja, dat absoluut.
De ene mens gaat voor 100 euro per maand uit eten, theater (buiten corona-tijd) of koopt veel kleding, ik koop er hooi voor ;)

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:46

Tsja met mijn kleine pony's is rijden nooit een optie geweest. De afgelopen jaren heb ik eigenlijk van alles met ze gedaan en ontdekt. Zoals mennen, het werk aan de lange teugel, dressuur aan de hand, in hand trail en extreme mountain trail. Maar mijn favoriet blijft toch om met ze te wandelen, of te fietsen of horse agility.

Vooral in horse agility heb ik zoveel plezier kunnen vinden met ze! De international horse agility club heeft ook competities (maar ook zonder de competities is het natuurlijk mogelijk). Door horse agility hebben we elke keer weer een nieuwe uitdaging om aan te gaan en leren we telkens meer. :)
Daarvoor kan je ook kijken op https://www.thehorseagilityclub.com/

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:50

Als ik niet zou kunnen rijden zou ik graag een merrie willen zodat ik ook eens kan fokken.
Maar mennen en vrijheidsdresuur trekt me niet. Dan zou ik alleen maar borstelen en knuffelen.
Persoonlijk zou ik niet alleen daarvoor een paard kopen, maar een klein huisdier met ook minder kosten.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:17

Ik fok en fok het jonge spul op. Super leuk! Rijden heb ik echt 0,0 behoefte (meer) toe.


Waar woon je Lindaonline?! Ik kan echt hartstikke hard wat hulp gebruiken (denk aan lekker aandacht aan de beestjes geven) maar heb niet de illusie dat ik in deze tijden een verzorgster vind die niet wil rijden... :(:)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:13

Ik heb zelf een mini, rij ik natuurlijk niet op haha. Ze is nu net beleerd voor de sulky, maar dat staat op een laag pitje. Voornamelijk wandelen we lekker buiten, longeren enkel en dubbel om toch spieren te blijven trainen en niet te zwaar te worden.
Rijden zou voor mij nooit de grootste prio hebben, ik vind het veel belangrijker om ook plezier te hebben met je paard op de grond. Mocht er dan onverhoopt wat komen dan zou ik ook nooit mijn pony weg doen voor een ander.

Overigens houdt mijn pony net zo veel van wandelen als ik :D Afbeelding

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:21

Ik ben gestopt met rijden omdat ik een héél slechte rug en vooral nek heb (oud letsel). Opzich daar geen last van met rijden... maar dus wel de schrik om te vallen en dan mijn oude letsel te verergeren.

Dus ja, ik durf ook niet meer rijden ergens... ben nu een beetje aan het uitkijken om in de toekomst mss een dubbelspan schetties te kopen om mee te gaan mennen :))


Een van mijn buren heeft een fjordpony die vnl als grasmaaier dient maar die meneer werkt er wel mee in zijn moestuin en doet ook wel eens bomen slepen of zelfs met voorwagen het weiland maaien en keren.
Dat is ook de bedoeling met mijn toekomstige schetties.
Om dus wel degelijk op het land aan het werk te gaan en mijn moestuin te ploegen/eggen. Maar tutten en poetsen vind ik ook gewoon super tof

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:22

Lindsey_99 schreef:
Lindaonline schreef:
. Je hebt je aanschafkosten, onderhoudskosten, medische kosten en velen zullen denken/zeggen "en je rijdt niet eens".


Wat anderen denken of zeggen boeit mij absoluut niet. ;) Ieder moet maar doen waar hij zich prettig bij voelt. Er zijn veel meer mensen dan je denkt die niet (meer) rijden en hun paard gewoon niet willen missen maar het dier een fijn leven gunnen. Het kost wel wat ja, dat absoluut.
De ene mens gaat voor 100 euro per maand uit eten, theater (buiten corona-tijd) of koopt veel kleding, ik koop er hooi voor ;)


Dit dus, het belangrijkste dat het je eigen keuze is en niet die van een ander. Welke keuze je ook maakt, neem de mening van anderen er niet in mee.

Ik rij ook amper. Heb mijn paard gekocht als rijpaard en rij ook wel af en toe, maar heel erg weinig. Vooral omdat ik geen tijd heb (gezin, drukke baan). Ik ben heel erg blij dat ik hem heb, ik ga zo'n 2 of 3x per week en meestal voer en borstel ik alleen wat, af en toe werk ik wat in de bak (meestal aan de hand), en heeel af en toe als ik veel tijd heb, rij ik in het bos. Maar dat is echt zelden. Maar ik ben dolblij dat ik hem heb, dat uurtje buiten bezig zijn, ik vergeet al mijn zorgen, het is echt 'mijn' tijd. En ja, sommige mensen zullen het jammer vinden van zo'n jong, mooi paard. Maar ik zou niet weten waarom. Hij staat op een fijne stal 24/7 in de kudde en ik ben ervan overtuigd dat als paarden een fijn leven hebben, ze rijden echt niet missen.

Eigenlijk ken ik zo veel meer mensen die amper wat met hun paard doen hoor, bedoeld of onbedoeld. Iemand met een complete shetlanderkudde (die houdt niet van rijden), iemand die zijn paarden alleen als grasmaaier heeft.. Prima toch :j

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:39

Hey ts. Je bent al aardig geholpen lees ik. Fijn.

Waarom wil je graag rijden? Wat mis je nu precies?
De samenwerking met je paard? (Dot kan ook naast het paard) of de competitie, dat kan ook met mennen of dergelijke (al zit je daar met dezelfde risico's, hooguit iemand bij je op de bok die het over kan nemen als het mis gaat).

Twgenwoordig wordt er ook veel met een oortje gereden. Dat kan een te grote prikkel zijn misschien? Of juist niet. Ik hoor dan bijna alleen nog maar de instructrice en verder niet.

Geen idee waar je woont, maar op bokt is 100% zeker wel iemand te vinden die voor wil rijden bij koop.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 22:26

MDWStables schreef:
Na een val waar ik een jaar van moest revalideren heb ik nog zeer weinig gereden de afgelopen 5 jaar. Soms wil ik wel, soms wil ik niet. De manege heb ik geprobeerd maar dat is ook niet zo mijn ding na al zo lang eigen paarden te hebben.


Toch heb ik plezier van mijn paarden. Ik verzorg ze dagelijks en ze staan aan huis. De fokkerij vind ik prachtig.


Wanneer je eigen paarden hebt gehad is het best moeilijk weer naar een manege te stappen. Ik heb er minder moeite mee om iemand anders zijn paard te verzorgen maar de advertenties die ik tot nu toe heb geplaatst hebben me nog niet geholpen. Ik woon ook nog maar kort in het midden van het land, dus dat moet ik nog opbouwen.

Fokkerij is prachtig maar je moet echt weten wat je doet en ik zou het zeker willen leren. Heerlijk dat je paarden aan huis staan!!!

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 22:28

Lindsey_99 schreef:
De ene mens gaat voor 100 euro per maand uit eten, theater (buiten corona-tijd) of koopt veel kleding, ik koop er hooi voor ;)


:D

Dank je voor de link @FemkeRoosje, ik zal er naar kijken!

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 22:34

StalDiefdijk schreef:
Ik fok en fok het jonge spul op. Super leuk! Rijden heb ik echt 0,0 behoefte (meer) toe.


Waar woon je Lindaonline?! Ik kan echt hartstikke hard wat hulp gebruiken (denk aan lekker aandacht aan de beestjes geven) maar heb niet de illusie dat ik in deze tijden een verzorgster vind die niet wil rijden... :(:)


Ik houd persoonlijk ook juist van van het jonge spul. Geloof het of niet maar ik woon op 15 minuten auto rijden bij je stal vandaan maar met het ov en fiets is het langer dan een uur. Jij zit onder de Lek. Helaas mag ik niet autorijden.

@fenijro_tani leuke foto :)

@BillyJ je bent wel heel creatief in het bedenken van nieuwe ideeën die je allemaal kunt ondernemen met je toekomstige pony's, leuk!

Solistar schreef:
Eigenlijk ken ik zo veel meer mensen die amper wat met hun paard doen hoor, bedoeld of onbedoeld. Iemand met een complete shetlanderkudde (die houdt niet van rijden), iemand die zijn paarden alleen als grasmaaier heeft.. Prima toch :j


Dat is waar. Het gaat om het plezier.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 22:52

Joltsje schreef:
Hey ts. Je bent al aardig geholpen lees ik. Fijn.

Waarom wil je graag rijden? Wat mis je nu precies?
De samenwerking met je paard? (Dot kan ook naast het paard) of de competitie, dat kan ook met mennen of dergelijke (al zit je daar met dezelfde risico's, hooguit iemand bij je op de bok die het over kan nemen als het mis gaat).

Twgenwoordig wordt er ook veel met een oortje gereden. Dat kan een te grote prikkel zijn misschien? Of juist niet. Ik hoor dan bijna alleen nog maar de instructrice en verder niet.

Geen idee waar je woont, maar op bokt is 100% zeker wel iemand te vinden die voor wil rijden bij koop.


Eerlijk gezegd mis ik wel de competitie. Maar ook het gevoel van vrijheid wanneer je met je paard buiten rijdt. Ik heb vorige week van die Buds+ gekocht (ja, die naam heb ik ook niet verzonnen) en die passen prima wanneer ik mijn helm op heb. Echt super dingen!
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 19-09-20 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:09

Ik rijd ook niet meer. Iets met de rug -O-

Nu had ik mijn paard al toen dat gebeurde en ben ik gaan mennen.
Als dit paard er ook niet meer is (mijn 1ste is vorig jaar overleden) wil ik kijken of een gangenpaard wel gaat lukken. Want ik mis het rijden dus wel heel erg.

Maar als dat niet gaat komt er toch wel weer eentje om weer mee te gaan mennen. Wellicht dat ik dan voor een knappe merrie ga waar ik een keer mee kan fokken.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik niet zonder kan.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 23:13

@Cowgirl je verwoord exact zoals ik het voel. Het is een way of life en dat gevoel kun je niet uitschakelen.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 01:24

Ik had vroeger verzorgshetlanders en daar kon ik ook niet mee rijden. Ik vond het wel hartstikke leuk om te longeren, lange lijnen, wandelen, Vrijheidsdressuur aan te leren etc... Alleen kriebelde het toch wel weer om te rijden na een tijdje, dus ben uiteindelijk toch naar een manege toe gestapt