Hypermobiel en slechte doorbloeding in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Axienne
Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Hypermobiel en slechte doorbloeding in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 11:37

Hallo iedereen,

Ik zag dat er hier wel meer ruiters zijn die met hypermobiliteit rijden.
Bij mij merk ik het voornamelijk op in mijn enkels, knieën, heupen, rug, schouders en polsen. Uiteraard is mij altijd paardrijden aangeraden als sport en hier heb ik ook al sinds kinds af aan veel plezier mee. Ik lease nu al een tijdje paarden en dit is eigenlijk de eerste winter dat ik een lease paard heb.

Nou heb ik in de maanden half maart tot half november vrij weinig last. Al helemaal sinds ik een tijd terug gpg beugels met veren heb aangeschaft. Alleen ik heb deze winter echt zo ontiegelijk veel pijn. Ik heb al een slechte doorbloeding naar mijn handen en voeten, maar naast de gevoelloosheid die na 30min optreed, krijg ik nu ook ontzettend veel pijn in mijn enkels als ik iets anders doe dan stappen. Ik ben een beetje radeloos en vroeg me af of er meer van jullie zijn met dit probleem? Na 5 min draven beginnen mijn enkels enorm te steken en ik verlies alle kracht en coördinatie.

Ik rij dus al met gpg beugels. Ik probeer dikke sokken om het wat warmer te houden, maar dat doet echt niks. Ik vind het echt ontzettend irritant en voel me echt machteloos. Ik heb echt een geweldig dressuur paardje nu, waar ik 3x per week op rij en het ging zo ontzettend goed. En nu is het net alsof ik ben ingestort en niks meer kan. Ik ben echt het klungeltje van de groep geworden en ik schaam me dood.

Ik heb al nagedacht om elektrische sokken te kopen, maar de reviews zeggen bij vrijwel elk model dat ze voor geen ene meter werken. Er is een paar voor 220 euro die mogelijk wel goed zijn, maar ik vind het wel een hoog bedrag voor iets waarvan ik niet eens weet of het werkt.

Zijn er meer van jullie met een soortgelijk probleem en hoe komen jullie de winter door?


Thats_Me
Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:27

Moeilijk he, accepteren dat het soms wat minder gaat. Ik rij dan korter/minder als het echt niet gaat. Soms helpt het ook om vooraf wat pijnstillers te nemen. Echt een oplossing is er naar mijn idee niet voor omdat het echt je lijf/hypermobiliteit is dat opspeeld. Als het straks weer beter, minder vochtig weer wordt gaat het vaak snel weer beter.

Ik stap overigens inmiddels het hele jaar op en af via een verhoging. Dat scheelt echt al enorm in pijn in de enkels/knieeen/heupen. Met dit weer kom ik er alleen wel heel moeilijk van af omdat de spieren dan zo pijnlijk zijn.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Henniie
Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Hypermobiel en slechte doorbloeding in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:44

Wat ik gehoord heb is een stukje wol van bijv een schaap of alpaca tussen je tenen te stoppen en dan een sok aan. Door de wol zou je dan warme voeten moeten houden. Misschien dat je bij een boer in de buurt een zakje wol kan scoren. (Word ook wel eens met wintertenen aangeraden)

De liefde van ...
Strooigoed

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:08

Hoe is je bloeddruk?
Ik ben ook hypermobiel, ook afstervende tenen en handen, maar bij mij is dat over gegaan door een medicijn wat mijn bloeddruk verhoogd.
Dat had ik om andere reden nodig, maar man wat een verademing!
Ik slik ook nog dagelijks zout zonder jodium bij, dat scheelt goed in de kramp.
Nu moet ik ook zelf prikken in aderen, en het viel mij op dat toen de herfst begon ik steeds vaker mis prikte, zout gaan slikken en vanaf toen niet meer misgeprikt.
Mijn aderen komen stukken beter omhoog met extra zout, minder kramp in mijn voeten en handen, blij mens.
Sokken etc. met tig lagen hebben mij nooit geholpen.

Wat trouwens ook rotkramp kan geven is te weinig vitamine D. {:)-:(

Taifoen
Berichten: 1025
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:09

Je kunt ook kijken of je in de winter speciale winterschoenen kunt dragen. Ik weet dat decathlon chaps heeft die gevoerd zijn (https://www.decathlon.nl/p/warme-jodhpu ... 00&c=ZWART). Als ik niet op het paard zit heb ik zelf waterdichte laarzen aan. Zorg dat je schoenen niet te krap zitten, als het gaat knellen wordt het alleen maar kouder.
Wat mij vroeger ook hielp was een boterhamzakje over je sok aantrekken. Klinkt misschien een beetje gek, maar je voeten blijven wel iets warmer.
En goede sokken! Bv. thermo/skisokken. Ik hoop dat je nog een beetje kunt rijden deze winter :brr:

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:23

Overigens zou je ook kunnen informeren bij je apotheek over venoruton.
Ze kunnen je vast vertellen of dat kan met evt medicijnen etcetera, ze mogen niet samen met bloedverdunners sowieso.
Dat is voor oude mensen met spataderen en verkrampte pootjes. :+
Voor ik mijn medicijnen had heb ik geslikt en dat scheelde al onwijs veel!
Ik had hele koude handen en voeten, die voelde ik gewoon warm worden en als ik ze vergat had ik gelijk weer ijsklompjes.
Ze zijn alleen vrij duur, je mag 3 tabletten per dag en ze zijn €14 per 30 stuks.
Ik slikte er om die reden max 2 per dag, ze worden niet vergoed en zijn zonder recept te verkrijgen, meestal moet je ze laten bestellen.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hypermobiel en slechte doorbloeding in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:31

Ik zou zelf denk ik puzzelen wat je nodig bent om warm te blijven, heb je wel eens met een winterrijbroek(zo'n thermo overding) gereden bijvoorbeeld? Ondanks dat je last van je voeten/enkels hebt zou ik al vanaf je onderrug kijken of je warm genoeg bent.
(sowieso ben ik wel benieuwd in watvoor "outfit" je nu rijd )

Niet alle dwalers bennen verdwaald

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:33

Siskeh, ik loop altijd in de herfst met thermokleding, maar laagjes, sokken, kleding, echt forget it het hielp bij mij allemaal geen ene moer.
Iedereen die beweert van wel kent het probleem verminderde doorbloeding niet, als ik bijvoorbeeld meerdere laagjes sokken aan deed kreeg ik koud zweet.
Had ik nog koudere voeten, net of het de kou isoleerde ofzo. >;)

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:36

Koud zweet ken ik ja, dat is nog erger dan gewoon koud..
TS ik denk er net aan, je hebt van die "plakkers" voor in je schoenen, heb je die geprobeerd? (warmte-dingen)
Ik heb zelf er ook snel last van overigens, maar dan met name mijn handen(ik draag altijd stevige wandelschoenen met in de winter vaak sokken met wol) maar als ik al iets koud ben, en mn schouders wat ga "vast" zetten begint daar het probleem al, dan kan ik nog zulke warme handschoenen aan doen, dat maakt dan niet uit.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Annick75
Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:10

Het 'bevriezen' van handen en voeten, en vaak ook neus kan duiden op her fenomeen/syndroom van Raynaud. Dan klappen de vaten in je handen en voeten dicht door de kou. Het is in principe gemakkelijk vast te stellen door de huisarts.

Je hebt een primaire versie, dan is het een op zichzelf staand iets, of secundair, dan gaat er vaak iets van een reumatologische aandoening aan ten grondslag.

Ik heb zelf Raynaud (primair, aldus de reumatoloog) en slik in de koude maanden Nefidipine Retard, wel in en lagere dosering dan aanbevolen, omdat mijn bloeddruk anders neigt wat te ver te zakken (ook door wisselwerking met andere medicijnen waarschijnlijk), maar dat helpt wel om de ergste verschijnselen tegen te gaan. Daarnaast kreeg ik het advies om met name hoofd en romp goed warm te houden. Dus muts (onder een cap wrs wat lastig) op sjaal om, en met name mijn romp warm houden heb ik bij Perry sport een windstopper shirt gekocht, zodat de wind die nog door het voorpand/de rits van mijn jas komt, alsnog wordt tegengehouden. De gedachte achter hoofd en romp warm houden is dat het lichaam altijd als eerste zal zorgen dat je hersenen en organen voldoende (warm) bloedtoevoer krijgen en dan pas de rest van je lichaam.

Verder zorg ik voor water- en winddichte (wandel)schoenen, draag ik graag skisokken buiten, zeker als ik met de rolstoel en de elektrische handbike onderweg ben en dus stil zit, want die zijn lang en warm en die van de Lidl doen ook nog wat voor je bloedsomloop geloof ik.

Voor als het echt flink vriest is, en die zijn met rijden en op stal natuurlijk totaal niet handig, heb ik wanten van Texelana, soms nog met een paar dunnen hardloophandschoentjes er onder. Ik ben nog op zoek naar een paar fijne, winddichte handschoentjes die ik eventueel onder een paar dikkere wollen handschoenen kan doen voor als het niet koud genoeg is voor de wanten.

Wat laagjes betreft: Op mijn romp werkt laagjes wel aardig (hemd, shirt/windstopper, trui/vest, jas), op handen en voeten alleen als de combinatie van laagjes niet te strak zit. Een paar sokken in een grotere maat dan gebruikelijk over een dunner paar in mijn normale maat en dan in een paar ruime schoenen, kan nog wel. Maar 2 lagen sokken in mijn gewone schoenen, is te straks en zorgt juist voor koude voeten.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Shavis91
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:44

Dit probleem hadden wij ook, en het bleek, het had niets te maken met genoeg kleding aan. Het zadel was vanboven gewoon te breed en te plat waardoor als het koud was de benen niet genoeg bloed kregen om warm te blijven.
We hebben nu een zadel met een hele smalle bovenkant (paard heeft dezelfde boommaat gehouden, zeg maar een puntje bovenop het zadel ipv een u-tje) en meteen minder last. Nog steeds als het heel koud is wel bevroren tenen na het rijden, maar zelfs mensen met de beste bloedsomloop hebben hier denk ik last van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers