Schoolverslag jong beleren paard (voor- en nadelen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Nadinebrew03
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-12-18

Schoolverslag jong beleren paard (voor- en nadelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 17:43

Hoi bokkers,

Ik ben een verslag aan het maken voor school waar bij ik een van mijn deelvragen moet beantwoorden over “kunnen er op latere leeftijd klachten komen als een paard te jong beleerd is”. Ik ben alleen ten einden raad met het zoeken. Vooral omdat er maar een klein stuk feitelijk is en grooten deels persoonlijke mening bevat. Ik zoek naar wetenschappelijke bewezen onderzoeken. Van de voor- en nadelen over jong beleren. Ik hoop dat jullie mij veder kunnen helpen.

Vriendelijke groet,

Mij :P


SBravour
Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Schoolverslag jong beleren paard (voor- en nadelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:00

Je zou kunnen googlen naar de groeischijven. Wanneer deze sluiten en hoe belasting invloed heeft op de nog groeiende delen van het skelet. Gewrichten en kraakbeen zijn ook belangrijke factoren.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:04

Daar zijn geen ‚feiten‘ over te vinden.
Er is geen wetenschappelijk geschreven bewijs of er een correlatie is tussen leeftijd en slijtage omdat dit ook volledig afhankelijk is van de intensiteit van gebruik. Omgekeerd is er wel wat geschreven dat pezen sterker opbouwen als een paard voor zijn 3e jaar regelmatig getrained wordt (maar dat was niet onder het zadel).
Het is inderdaad ook bekend hoe de groei plaats vind, maar een directe correlatie tussen groeischade en rijden is nooit bepaald.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-12-18 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs
Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:04

Ik denk dat Zefanja Vermeulen je kan helpen. Wellicht in een van haar onderzoeken beschreven, en anders een mailtje sturen. Misschien kan ze je antwoorden.

Maks :+:

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Schoolverslag jong beleren paard (voor- en nadelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:23

Huiswerk topics zijn niet toegestaan op Bokt.

Vandaar op dit topic een slotje :)


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker