Autisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 16:31

Hoii! Zijn hier ruiters met autisme? Ik heb Asperger, maar ik rij gewoon in een lesgroepje (van maximaal 6 op de manege dus lekker rustig)
Ik rij altijd op dezelfde pony dus ik heb een hele goede band met haar!

Trust is the key to succes!


Nobelremy
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:02

ik heb PDD NOS en rij in een groep van 7 a 8 ruiters. ik rij met VPG Opmeer (paardrij vereniging voor mensen met beperking) bij manege warnaar. heel leuk daar ik rij zelfs wedstrijden tegen mensen zonder beperking daar. bij vpg opmeer hebben we 4 les uren ingedeeld op (rij) niveau op de vrijdag avond. ik rij dan in het 4e uur dat is het meest zelfstandige uur. het 3e en 4e uur doen ook mee aan de carrousel wedstrijd van de manege. normaal heb ik ook een vaste paard die heet apollo en die is ook heel braaf wat mijn vertrouwen geeft met galop en springen. maar omdat ik en nog 3 andere ruiters van daar mee gaan doen aan de special olympics world games in abu dhabi ga ik naast apollo ook nog op andere paarden rijden.

nmoeleker
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-10-18

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:46

Ik heb zelf binnenkort onderzoeken of ik daadwerkelijk wel autisme heb, maar nu denken ze nog dat ik PDD-NOS heb. Ik rijdt momenteel met 3 anderen, normaal rijden we met 5 of 6.

Bij mij persoonlijk helpt het wel heel erg, ook met mijn ADD. :)

JanneVoss
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-11-18

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:48

ik heb ook add, ik rijd met mijn eigen pony in een groep van 2 tot 4

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:27

Ik ken wel mensen met autisme
Mijn collega van de zorgboerderij rijd gewoon in een normale les met 9 man en op de zorgboerderij
Een vriendin reed op een aangepaste manege privé-les en heeft nu een eigen paard

Zelf rijd ik zelfstandig op de zorgboerderij (baast wandelen etc) en ga ik mij inschrijven op een manege voor mensen met beperkingen (zelf geen autisme)

AnnaL87
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:02

Mijn zus heeft ook add, geen probleem voor het paardrijden

emily17
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:25

Ik heb zelf autisme, en heb ongeveer 7 jaar op de manege gereden in groepjes van 6-7 kinderen. Ging perfect! Maar dat ligt er ook een beetje aan hoe de anderen zijn. Heb nu een verzorgpony waar ik zelfstandig mee kan rijden, ik vind dit zelf veel prettiger.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:04

Ik heb ook asperger, maar daar kwam ik pas achter toen ik eind 40 was.
Mijn paardenhobby was als puber een zege! Lekker klooien op de manege, veel paarden rijden en vaak alleen het bos in.

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:12

DaniqueXpony schreef:
Hoii! Zijn hier ruiters met autisme? Ik heb Asperger, maar ik rij gewoon in een lesgroepje (van maximaal 6 op de manege dus lekker rustig)
Ik rij altijd op dezelfde pony dus ik heb een hele goede band met haar!


Ik heb geen autisme maar zet wel paarden in voor mensen met autisme. Die groepjes zijn ongeveer 6 of 7 mensen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

1993esprit
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:22

Ja zeker! Ik heb autisme en een zeer laag iq. Paardrijden laat mij effe goed ontspannen❤

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:58

Ik heb ook autisme :). Krijg helaas wel altijd verschillende paarden op de manege. Ik rijd in groenhove torhout België. Beginner.
Soms heb ik wel schrik en snap de instructies niet altijd snel genoeg. Maat het is heel leuk en ontspannend.

sandracompen
Berichten: 44
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:44

ik heb ook autisme (PDD-NOS) maar met de paarden eigenlijk nooit op een manege gereden met aangepast rijden ofzo en dus ook altijd in normale groepen gereden (zoon 7 tot 8 mensen per les)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:00

AnnaL87 schreef:
Mijn zus heeft ook add, geen probleem voor het paardrijden

ADD is geen autisme bij mijn weten, alleen de dromerige variant van ADHD.

rusty886
Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 05:03

Ik heb ook autisme met andere dingen er bij en de hele dag heel druk in me kop...
Maar heb op manege's gereden verschillende maar toen ik me eigen paard had ging alles veel beter voor mij moet ik eerlijk zeggen ook met priveles ging ik er alleen maar meer op vooruit. Verder deed ik recreatief rijden met hem ging ik heel veel lekker alleen naar buiten (we hadden een super band en vertrouwen was er 100%!) en deed dressuur en springen alleen springen vond hij in de bak minder leuk en moest ik het gevecht met hem aan terwijl buiten over stronken heen deed hij zonder problemen hahahah. Ik zou zeggen kijk voor een lease paard/pony of iemand die een bijrijder zoekt wat je als een eigen paard/pony kunt en mag behandelen. Mij heeft het veel meer geholpen om een eigen paard te hebben dan 1 van een manege. En ik kon met iedereen buiten rijden van grote tot hele kleine groepjes. Maakte mij allemaal niet uit.

[RIJ-ITP] fotoshoot van mijn fjord en ik
LOVE mijn knapperds uit het oog maar nooit uit het hart!

Furst
Berichten: 406
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:38

Jammer dat er al zo lang niet meer is gereageerd in dit topic. Ik ben zelf afgelopen jaar op 25 jarige leeftij gediagnosticeerd met autisme. Daarnaast heb ik nog enkele chronische ziekten zoals fibromyalgie, ptss, prikkelbare darmsyndroom en chronische vermoeidheid. Ik heb zelf 4 paarden, 1 ouder paard op pensioen, een paard van 10 in bruikleen en 2 jongere dieren. Ik merk dagelijks wel een struggle in de omgang eigenlijk. Door de fibromyalgie heb ik vaak pijn in mijn lichaam en ik heb last van chronische stress/post-traumatisch stress syndroom, waardoor ik bij de minste spanning mijn lichaam vast zet. Dit vind mijn bruikleen paard (tevens mijn enige waarmee ik kan rijden) niet zo tof. Hoe gaan jullie daar allemaal mee om? Ik zou graag willen dat de paarden weer een ontspanning worden voor mij. Ik lijk wel mijn hoofd/zorgen niet af te kunnen zetten, maar ik mis het zo. En dan word ik gefrustreerd dat mijn paarden die spiegel voor me houden :')

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:19

Goh, 4 paarden. Ik heb het ook gedaan (autisme, chronisch vermoeid, en hoogstwaarschijnlijk ziekte van lyme. ) Ik ben van 5 paarden(2 grote, 3 kleine) terug gegaan naar 2. Tot 3 maanden terug had ik nog een haflinger erbij, die was teveel voor mij, reageerde enorm gevoelig op mij (angsten, ontwijking van pijn, irritatie van vermoeidheid, etc). Die heb ik, voor ons beide, na 3-4 jaar ''vechten'' een beter plekje gegeven.
Nu heb ik een (kleine) tinker die het niet boeit of ik nou geïrriteerd ben of lang stilzet ivm. pijn, wát een rust, voor het eerst in jaren weer. Ik geniet gewoon weer wat ik jaren niet heb gedaan. Voor mij geen ander paard(erbij), verzorging(eigen weiland) is te doen, het rijden 2 keer per week zonder stress, heerlijk. :j Dus als ik je één (erg moeilijke) tip mag geven, kijk even streng naar wat je wilt\aankan (al is dat één (ander) paard )en werk daarheen want uiteindelijk kan het echt opbreken.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

vikawiek
Berichten: 1444
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:36

Furst schreef:
Jammer dat er al zo lang niet meer is gereageerd in dit topic. Ik ben zelf afgelopen jaar op 25 jarige leeftij gediagnosticeerd met autisme. Daarnaast heb ik nog enkele chronische ziekten zoals fibromyalgie, ptss, prikkelbare darmsyndroom en chronische vermoeidheid. Ik heb zelf 4 paarden, 1 ouder paard op pensioen, een paard van 10 in bruikleen en 2 jongere dieren. Ik merk dagelijks wel een struggle in de omgang eigenlijk. Door de fibromyalgie heb ik vaak pijn in mijn lichaam en ik heb last van chronische stress/post-traumatisch stress syndroom, waardoor ik bij de minste spanning mijn lichaam vast zet. Dit vind mijn bruikleen paard (tevens mijn enige waarmee ik kan rijden) niet zo tof. Hoe gaan jullie daar allemaal mee om? Ik zou graag willen dat de paarden weer een ontspanning worden voor mij. Ik lijk wel mijn hoofd/zorgen niet af te kunnen zetten, maar ik mis het zo. En dan word ik gefrustreerd dat mijn paarden die spiegel voor me houden :')


Alle autisten zijn hier te vinden :D [HK] Autisme, diagnose latere leeftijd

En eens met zoeken naar een paard wat jij aan kan. Ik heb onlangs weer een paard gekocht na het overlijden van mijn merrie, en ik heb specifiek gekeken naar een paard vanaf minimaal 10 die niet sensibel is. Jong en sensibel gaat met mijn autisme gewoon niet lekker. Ik rijd en longer niet wanneer ik overprikkeld ben, dan is het sowieso te veel. Maar die jonge dieren reageren erg gevoelig op me is mijn ervaring

Cartoonist found dead, details are sketchy

Furst
Berichten: 406
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:36

vikawiek schreef:
Furst schreef:
Jammer dat er al zo lang niet meer is gereageerd in dit topic. Ik ben zelf afgelopen jaar op 25 jarige leeftij gediagnosticeerd met autisme. Daarnaast heb ik nog enkele chronische ziekten zoals fibromyalgie, ptss, prikkelbare darmsyndroom en chronische vermoeidheid. Ik heb zelf 4 paarden, 1 ouder paard op pensioen, een paard van 10 in bruikleen en 2 jongere dieren. Ik merk dagelijks wel een struggle in de omgang eigenlijk. Door de fibromyalgie heb ik vaak pijn in mijn lichaam en ik heb last van chronische stress/post-traumatisch stress syndroom, waardoor ik bij de minste spanning mijn lichaam vast zet. Dit vind mijn bruikleen paard (tevens mijn enige waarmee ik kan rijden) niet zo tof. Hoe gaan jullie daar allemaal mee om? Ik zou graag willen dat de paarden weer een ontspanning worden voor mij. Ik lijk wel mijn hoofd/zorgen niet af te kunnen zetten, maar ik mis het zo. En dan word ik gefrustreerd dat mijn paarden die spiegel voor me houden :')


Alle autisten zijn hier te vinden :D [HK] Autisme, diagnose latere leeftijd

En eens met zoeken naar een paard wat jij aan kan. Ik heb onlangs weer een paard gekocht na het overlijden van mijn merrie, en ik heb specifiek gekeken naar een paard vanaf minimaal 10 die niet sensibel is. Jong en sensibel gaat met mijn autisme gewoon niet lekker. Ik rijd en longer niet wanneer ik overprikkeld ben, dan is het sowieso te veel. Maar die jonge dieren reageren erg gevoelig op me is mijn ervaring



Oeh dat topic ga ik eens bekijken. Ik moet zeggen, dat mijn fjorden wel vrij nuchter zijn op dat gebied. Alleen degene waarmee ik rijd, die neemt mijn spanning over en word dan zelf onzeker en soms is dat zo frustrerend }> De twee jongste zijn echt nog maar 1 en 2 maand oud, dus daar doe ik bijna niets mee. Maar ik heb het gevoel dat ik een beetje in een vicieuze cirkel zit dat ik alleen maar moe ben of overprikkeld of ik heb last van één van mijn andere ziektes en ik dus niet meer kan genieten van en met mijn paard :')

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers