Paardrijden na een hernia operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
britv
Berichten: 85
Geregistreerd: 26-10-10

Paardrijden na een hernia operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 16:47

Omdat ik hier al wel een topic over tegen kwam maar deze van een jaar geleden is hier mijn vraag.

Hoe zijn jullie weer begonnen met rijden na een hernia (operatie)?

Ik zal proberen mijn verhaal kort samen te vatten.

Na mijn zwangerschap in 2015 kreeg ik steeds meer vage rugklachten, ging krommer lopen, been uitval en op een gegeven moment kon en wilde ik niet meer lopen van de pijn.
Ik ging op werk de ziektewet in, kon amper voor mijn zoontje zorgen en werd door de huisarts en fysio van het kastje naar de muur gestuurd.
Na lang aandringen kreeg ik van de huisarts een doorverwijzing en toen ging alles vrij snel.

Ik kon binnen een week bij Medinova terecht en toen ging alles in sneltrein tempo.
Na de MRI bleek er een grote hernia op L4/L5 te zitten, door de pijn kon ik alleen maar dromen van een operatie.
14 oktober 2016 ben ik geopereerd, het herstel ging redelijk voorspoedig totdat ik weer meer pijn ging krijgen en opnieuw niet recht kon staan.

Vanaf februari 2017 ging het weer bergopwaarts, maakte een carrière switch en kon weer dingen doen die ik leuk vond.
Ik bleef een soort zeurende pijn houden rond het litteken in mijn rug en een dof gevoel in mijn been, opnieuw door de MRI in juni 2017.
Hieruit bleek, een grote een grote ontsteking door littekenweefsel wat zelf door mijn lichaam opgelost zou moeten worden en toegenomen slijtage.
Eindelijk kan ik nu zeggen dat de ergste pijn weg is en de rugpijn die ik heb voor lief moet nemen en ermee zal moeten leren leven.

Ik ben al sinds dat ik klein ben een paardenmeisje en dit is gewoon mijn passie. Ik zou het zo erg vinden als ik dit door mijn 'rugellende' op zou moeten geven.

Sinds een aantal jaar heb ik een ontzettend lieve verzorgpony, een haflinger. Het afgelopen jaar heb ik er welgeteld 2x opgezeten, 1x vlak na de operatie wat nog teveel pijn deed en 1x een maand geleden wat goed voelde maar stiekem ook best spannend.
Met alle liefde kroel en betuttel ik hem, doen we longeren en lekker wandelen, ga ik langs al is het om hem een aai te geven en wat lekkers klaar te leggen.
Maar ik zou zo graag weer willen rijden, al is het alleen nog maar recreatief.

Nu zal je je afvragen wat het probleem is, maar ik vind het te riskant om dit alleen te proberen. Buiten kan hij vrij onzeker zijn en daardoor vind ik het ook spannend. In de bak ziet hij soms kabouters en kan hij nog wel eens een sprintje nemen of een vreugdebokje geven.
Ik moet gewoon weer even het vertrouwen in mezelf terug krijgen.

Ik verzorg hem samen met een andere meid en heb zowel tegen haar als de eigenaresse uitgesproken dat ik ook graag weer wil rijden of we eens samen kunnen gaan oid. Nu komt dit er continu niet van wat ik jammer vind maar vind het te opdringerig om hier steeds om te blijven vragen.

Al met al, best een lang verhaal. :o
Ik ben benieuwd naar jullie tips en/of ervaringen.


Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paardrijden na een hernia operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:11

Is het geen idee om gewoon is een afspraak proberen te plannen met een datum?

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Nielojram
Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Paardrijden na een hernia operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:22

Ik ben ergens in 2010 ( 2009, weet het niet meer) ook geopereerd aan mijn hernia.
Ik ben na 3 maanden weer gaan rijden, heb nooit meer ergens last van gehad. Ik heb het idee dat het mijn rug daarna sterker heeft gemaakt. Doordat je natuurlijk in evenwicht moet zitten op je paard, en met de beweging mee moet gaan, heb ik echt het idee dat dit ontzettend goed geholpen heeft voor het herstel.

Gewoon doen, je merkt snel genoeg of het wel of niet oke is, daar herken je je rugpijn te goed voor, na een hernia..

Es war schön.

Onali
Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:22

Ik rijd dus niet meer.
Deed nog wel af en toe zadelloze ritjes van een paar honderd meter, maar echt rijden heb ik niet meer gedaan.

Ben niet geopereerd aan mn hernia, maar dmv fysiotherapie is het verminderd.
Moet wel zeggen dat mn rug een zwakke plek blijft, toevallig gister nog door iets op te rapen door mn rug gegaan ;(

Mijn fysio zei over paardrijden dat het door het opvangen van de klappen kwam, draf/ galop. Jaren daarvoor een ongeluk gehad en die plek (ook L5) was dus gewoon zwak geworden.

Luister naar je lichaam en overleg met je huisarts en fysiotherapeut.
En serieus doe alsjeblieft voorzichtig, je hebt maar 1 rug.

Black is the colour of my true love's hair


knooopje
Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Paardrijden na een hernia operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:07

hier ook jaren terug geopereerd aan een hernia.na 3 maand was ik weer op concour.
blijft een zwakke plek maar als je een beetje naar je lichaam luistert en geen kruiwagen met bakstenen gaat duwen zeg maar.
dan kan je prima je hobby voortzetten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers