Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nona_Kuda
Berichten: 490
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Noordwolde (Fr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:08

chocobroodje schreef:
Zijn er mensen die met 1 hand rijden? Wat zou de beste methode zijn? Iemand ervaring?



Hai, ik rijd ook met 1 hand, om het zo maar te noemen.

Heb nl. een verlamming aan mijn rechter arm.

Over het algemeen kan ik je niet echt de beste methodes aanreiken, maar ik heb de teugels in 1 hand en red me er best mee.
Met het sturen gebruik ik m'n rechter hand wel.
Verder waneer Sylvia begint te dribbelen en onrustig wordt, dan hou ik haar bij mij dmv mijn linker hand bij mijn linker knie te houden.

En jij, hoe rijd jij?


Groetjes, Marije.

Bijna verhuizen!!


chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 01:37

Ongeveer hetzelfde, de winter rijd ik niet omdat de fjordjes dan gewoon kleine bommetjes zijn ;) maar de zomer rijd ik idd 1 hand. Rechts kan ik echt heel weinig dus kan hem er niet bijtrekken. Ik moet op de goedheid van mijn fjordemaatje uitgaan grotendeels. Ik kan hem sturen en stil laten staan, maar als hij echt wilt ben ik geen partij voor hem. We reden hem altijd al met gebroken pelhalmtrens, dus heb nu vaker 2 teugels. Dan heb ik net iets meer te zeggen.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Nona_Kuda
Berichten: 490
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Noordwolde (Fr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:37

chocobroodje schreef:
Ongeveer hetzelfde, de winter rijd ik niet omdat de fjordjes dan gewoon kleine bommetjes zijn ;) maar de zomer rijd ik idd 1 hand. Rechts kan ik echt heel weinig dus kan hem er niet bijtrekken. Ik moet op de goedheid van mijn fjordemaatje uitgaan grotendeels. Ik kan hem sturen en stil laten staan, maar als hij echt wilt ben ik geen partij voor hem. We reden hem altijd al met gebroken pelhalmtrens, dus heb nu vaker 2 teugels. Dan heb ik net iets meer te zeggen.



Hai,
ok, net zoiets als bij mij dus :D .

Even off topic: Ben je ook altijd nog zo lang wakkur?

Maar zo'n pelhalmtrens werkt dus goed? Zou het ook eens aan moeten schaffen.

Maar mag ik je vragen wat jij hebt met je hand?

Groetjes Marije

Bijna verhuizen!!

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 14:40

Nona_Kuda schreef:
chocobroodje schreef:
Ongeveer hetzelfde, de winter rijd ik niet omdat de fjordjes dan gewoon kleine bommetjes zijn ;) maar de zomer rijd ik idd 1 hand. Rechts kan ik echt heel weinig dus kan hem er niet bijtrekken. Ik moet op de goedheid van mijn fjordemaatje uitgaan grotendeels. Ik kan hem sturen en stil laten staan, maar als hij echt wilt ben ik geen partij voor hem. We reden hem altijd al met gebroken pelhalmtrens, dus heb nu vaker 2 teugels. Dan heb ik net iets meer te zeggen.



Hai,
ok, net zoiets als bij mij dus :D .

Even off topic: Ben je ook altijd nog zo lang wakkur?

Maar zo'n pelhalmtrens werkt dus goed? Zou het ook eens aan moeten schaffen.

Maar mag ik je vragen wat jij hebt met je hand?

Groetjes Marije

Ja helaas ben ik 's avonds lang wakker, denk een bijwerking van de tramadol. Ik ben gevallen en heb toen mijn polsgewricht op 5 plaatsten gebroken, nu heb ik in die arm postraumatische dystrofie. Krijg veel therapieen enzo, maar het wil nog niet echt vooruitgaan.
Zelf vind ik de pelhalmtrens erg fijn, maar de pony loopt er al vrij lang mee. De bovenste teugel werkt gewoon als een trens, de 2de teugel is de "extra rem" als ze echt opgefokt raken is dat het enige wat mij helpt hem in bedwang te houden. Nu moet ik wel zeggen, als ik op hem zit doet ie (tot nu toe ;)) extra voorzichtig, hij schrikt minder en als hij schrikt is het een klein hupsje. Dus hij houdt wel rekening met me. In het voorjaar ga ik weer rijden, ze zijn in de winter vaak erg druk en wil geen onnodige risico's nemen. Het is eigenlijk al gevaarlijk genoeg ;)

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:42

Mijn instructrice heeft ook maar 1 hand, aan de andere kant heeft ze haar bovenarm en elleboog gewricht nog.
Zij rijd gewoon met 2 'handen', de slaat de teugel een keer om haar elleboog en knijpt hem dan tussen haar stompje en haar bovenarm.

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 15:38

Volgens mij heb ik haar wel eens zien rijden. Dat zou bij mij niet gaan omdat mijn onderarm er gewoon zit en juistdat gedeelte extreem pijnlijk is.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Nona_Kuda
Berichten: 490
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Noordwolde (Fr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:15

chocobroodje schreef:


Ja helaas ben ik 's avonds lang wakker, denk een bijwerking van de tramadol. Ik ben gevallen en heb toen mijn polsgewricht op 5 plaatsten gebroken, nu heb ik in die arm postraumatische dystrofie. Krijg veel therapieen enzo, maar het wil nog niet echt vooruitgaan.
Zelf vind ik de pelhalmtrens erg fijn, maar de pony loopt er al vrij lang mee. De bovenste teugel werkt gewoon als een trens, de 2de teugel is de "extra rem" als ze echt opgefokt raken is dat het enige wat mij helpt hem in bedwang te houden. Nu moet ik wel zeggen, als ik op hem zit doet ie (tot nu toe ;)) extra voorzichtig, hij schrikt minder en als hij schrikt is het een klein hupsje. Dus hij houdt wel rekening met me. In het voorjaar ga ik weer rijden, ze zijn in de winter vaak erg druk en wil geen onnodige risico's nemen. Het is eigenlijk al gevaarlijk genoeg ;)[/quote]


Hai,

oeh dat is erg!!
Vervelend voor je, en super dat je door gaat.
Heb je erg veel last van de PD dan, geestelijk ook?
het medicijn ken ik niet, maar toch vervelend dat het zo'n bijwerking geeft.
Ik ga ook eens kijken naar een pelhalmtrens. Lijkt mij ook erg fijn, als ik dat zo hoor.
En wat fijn dat je paardje aanvoelt voorzichtig met je te moeten zijn.

Heb er wel veel respekt voor, bij mij is het een fout geweest bij de geboorte, ben er aan "gewend", maar jij moet jezelf alles opnieuw aanleren, pfff, moeilijk.
Hoelang is dit al?

Groetjes Marije

Bijna verhuizen!!

kleinvosje
Blogger
Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:21

ik lees even mee. ben drie weken geleden te hard van mijn paard gevlogen en heb acuut carpaal tunnel syndroom in mijn pols eraan overgehouden. kijk nu naar een revalidatie van zes maanden aan om de functie van mijn hand en vingers weer terug te krijgen. wil alleen niet zo lang moeten wachten voordat ik weer op mijn paardje klim, dus zal meer met 1 hand moeten doen. wat mijn probleem nu vooral is, is dat ik geen kracht meer in mijn rechterhand heb. hoe moet ik dan ooit fatsoenlijk het zadel en hoofdstel om en in kunnen doen? ik kan mijn vingers niet goed bewegen...

ik heb trouwens ook tramadol gehad, maar heb geen last van slapeloosheid. wel word ik 's nachts een paar keer wakker van de pijn...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 17:00

Nou opzadelen doe ik dus niet zelf, dat doet een vriendin van mij, wij rijden ook altijd samen. Poetsen en knufelen kan ik wel. Ik heb ook een barebackpad, die kan ik wel zelf opleggen. Hoofdstel heb ik nog niet geprobeerd :o
Ik ben in maart gevallen, en eigenlijk is het meteen fout gegaan. Dus een dikke 9 maanden klooi ik nu zo aan. Toch is het grappig om te zien hoeveel je opeens met links kunt, moet alleen heel erg oppassen dat ik links niet overbelast!
Vosje, misschien kun je iemand vragen te helpen met opzadelen? Je zult toch ook moeten kijken hoe je paard reageert, niet alle paarden passen zich aan.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

kleinvosje
Blogger
Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:17

ik ben gelukkig grotendeels links, maar voor sommige dingen heb je toch twee handen nodig... daarbij, ik heb een jong paard, 4,5 is ze, en moet eerst even haar energie eruit gereden hebben voordat ik erop kan. heb vanmorgen even tegen alle regels in op haar gezeten, miste het zo, en toen ging het wel goed. was wel aan de longe, na een half uur gewerkt te hebben bij mijn bijrijdster. ik ga er voorlopig niet op zonder iemand erbij...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 17:35

Dat doe ik dus zoiezo niet, maar wij hebben ook geen bak. We rijden dus gewoon buiten vandaar ook de pelhalmtrens ;) Als je merkt dat ze echt onrustig is, laat het dan gewoon. Doe voorzichtig, nog een keer vallen is verred van de bedoeling ;)

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

kleinvosje
Blogger
Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:38

inderdaad, daarom doe ik niets zonder iemand erbij. ze is nogal pittig, en kan goed schrikken. voorzichtigheid is dus geboden!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 17:51

Niet iemand die een wat ouder braver paardje heeft waar je af en toe opkunt? Kun je eerst even oefenen, want het is nog best moeilijk met 1 hand rijden. Ben de eerste keer bij een westernstal geweest om het uit te proberen. Daarna pas op de fjordjes. 1ste keren zonder zadel gereden, zo wist fjordje dat hij extra voorzichtig moest zijn, en als hij gek zou doen kon ik me er makkelijk af laten glijden :j

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

kleinvosje
Blogger
Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:54

nee, ik sta bij een boer op stal, staan nog drie andere paarden, een tuiger, een kreupele die wel braaf is maar dus niet gereden kan, en een pony wat niet past. geeft niet, ik wacht liever totdat ik iets meer kracht in mijn hand heb. zeker in deze kou...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

StableEnable
Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:30

chocobroodje schreef:
hopla schreef:
Wat voegt rijden met één hand toe?
Waarom zou je het willen doen als je twee gezonde handen hebt?


Helemaal niks maar ik heb een verlamde hand en zal wel met 1 hand moeten rijden.

Ik begin het steeds beter onder de knie te krijgen, ik combineer van alles door elkaar heen maar fjordje reageert verder erg braaf. Volgens mij komt het wel goed met rijden. We doen rustig aan, maar ik ga elke keer vooruit. Voel me ook al een stukje zekerder, evenwicht is al stuk beter sinds ik een barebackpad gebruik. Hij had zo'n spekglad velletje! Nu zit ik echt een stuk steviger. Ben toch wel beetje trots op mezelf :P


Is alleen je hand verlamd of ook je arm? Dat maakt namelijk nogal wat uit bij het zoeken naar oplossingen. En idd. je noemde al ergens veranderingen in je evenwicht. Voor je paard is het wel belangrijk naar een teugelhulp te zoeken waarbij je wel symmetrisch kunt blijven zitten.

Stable Enable Dressuurstal voor ambitieuze ruiters met een handicap

Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:33

StableEnable schreef:
Voor je paard is het wel belangrijk naar een teugelhulp te zoeken waarbij je wel symmetrisch kunt blijven zitten.


In balans, vooral. Symmetrisch is niet noodzakelijk, bij western kunnen ze ook prima in balans zitten en toch op 1 hand rijden :) (En in dameszit zit je ook niet symmetrisch bijvoorbeeld, maar wel in balans als je het goed doet.)

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:46

chocobroodje schreef:
@ kiwiko dan zou ik mijn paard totaal moeten "omgooien" kwa rijden, iets wat mij nu niet gaat lukken maar had daar ook al aan gedacht.

Dat is vrij snel makkelijk te doen hoor.

Ik rijd zelf western, en dus ook met één hand. Jonge westernpaarden worden gewoon op twee handen gereden en later pas op 1 hand, en die omschakeling is echt binnen een paar weekjes gepiept. Misschien kun je het iemand voor je laten doen, want je moet tijdens de overgangsperiode wel allebei kunnen doen.

Als je op 1 hand rijdt is het vragen van stelling wel wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk. De switch in je eigen hoofd is nog het moeilijkst denk ik.

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 20:14

Het is geen eigen paard he ;) Dus daar begin ik niet aan. De hand is verlamt, de rest niet maar wel erg gevoelig voor pijn. Ik rij nu dus meestal met 2 teugels in mijn linkerhand, in een soort menhouding. De volgende keer dat ik ga rijden zal ik vragen of iemand een foto maakt van mijn teugelvoering, kan dat heel moeilijk zo uitleggen. Foto is makkelijker :j

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:12

Een paard kan ook prima allebei hoor. Geen probleem.

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-09 21:24

LindyH schreef:
Een paard kan ook prima allebei hoor. Geen probleem.


Ja dat weet ik, dat is ook het punt niet. Maar er zijn meerdere redenen waarom we hem niet kunnen en willen wegbrengen voor omscholing. Daarbij, zoals ik nu rij gaat het eigenlijk best goed :j Hij is braaf en houd rekening met me, hij zal me niet moedwillig in gevaar brengen. Op de 1 of andere manier weet hij het gewoon, je merkt het aan zijn grapjes. Hij past zich aan. I.p.v. bokken bij een weggetje waar hij niet graag in wilt, blijft hij nu gewoon staan als een standbeeld :D

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Nona_Kuda
Berichten: 490
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Noordwolde (Fr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:20

Jeetje zeg, dat er zoveel mensen rijden met een beperking. dat had ik niet verwacht.

En heb even navraag gedaan over de pelhalmtrens, maar ik ga daar toch nog maar niet mee beginnen. Sylvia is nog erg jong, en het schijnt dat het wat scherper in de mond ligt, dat is dus iets waar ik geen voorstander van ben :o .

Maar Chocobroodje, ik vind het echt mooi te horen hoe je paardje op je reageerd.

Mijn eigen pony(vroeger), wist het op een of andere manier ook. Bij het opzadellen maakte ze het me zoveel makkelijker.

En vosje, ik ben Sylvia nu ah leren laag te gaan, met behulp van brokjes, moet wel zeggen ze wordt er een enorme schooier van.
Maar ik denk wel als je dat een tijdje probeer dat ze dan de term laag zo onder de knie heeft, waardoor je het hoofdstel al een stuk makkelijker olm kan doen. Erg vervelend trouwens je ongeluk.

Groetjes Marije

Bijna verhuizen!!

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-09 01:05

Ja klopt, hij is iets scherper, maar zolang je enkel op de bovenste teugel rijdt valt het best mee. Je hebt ze ook in verschillende diktes :j Bij de fjord gebruikte we hem zoiezo al, hij heeft hem al een jaar of 10 en loopt er echt lekker op. Hij kan zich echt vreselijk sterk maken soms.
Mijn laatste rit was een semi dagtocht/wandeltocht van zo'n 5 uur, daar heb ik voor het eerst gegalopeerd toen :D Was echt super trots op "ons"

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Nona_Kuda
Berichten: 490
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Noordwolde (Fr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:28

chocobroodje schreef:
Ja klopt, hij is iets scherper, maar zolang je enkel op de bovenste teugel rijdt valt het best mee. Je hebt ze ook in verschillende diktes :j Bij de fjord gebruikte we hem zoiezo al, hij heeft hem al een jaar of 10 en loopt er echt lekker op. Hij kan zich echt vreselijk sterk maken soms.
Mijn laatste rit was een semi dagtocht/wandeltocht van zo'n 5 uur, daar heb ik voor het eerst gegalopeerd toen :D Was echt super trots op "ons"



Jee, das netjes idd. 5uur en galopperen.
Maar ik keur het ook niet af hoor, begrijp me ajb niet verkeerd. Maar het lijkt me beter dat als dat gebeurd, dat ik er nog wel even mee wacht.

grtjes

Bijna verhuizen!!

bosefoso
Berichten: 707
Geregistreerd: 06-07-07
Woonplaats: veldhoven

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:35


*\o/*officieel niet-roker! 'Maar ik rook niet!' YES!

chocobroodje
Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-09 12:37

Heb er ook veel naast gewandeld ;), maar we hebben heel veel fun gehad en daar ging het om!
Deze foto heb ik onderweg gemaakttoen :D Hier waren we al een uurtje of 2 onderwegdus tijd voor een pauze ;)
[ img ]

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers