Nog meer mensen met neurologische schade die rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Urbiezira
Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Nog meer mensen met neurologische schade die rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 11:57

Dag bokt! :)

Door een ernstig, chronisch en te lang onbehandeld vitamine B12 tekort (ja, echt waar), heb ik helaas neurologische schade opgelopen. Dit uit zich vooral in gevoelsverlies in (hoofdzakelijk) mijn onderlichaam, en ook verminderde spierkracht en spierspanning (hoofdzakelijk benen en een klein beetje m'n armen). Ik sta nu onder goede behandeling (prik 2x per week) waardoor ik in ieder geval weer kan rijden, maar het lijkt erop dat de gedane schade zich niet meer verder gaat herstellen. Voor meer vragen over het tekort en de klachten kan je mij een PB sturen.

Tijdens het rijden merk ik dit vooral in dat ik meer moeite heb met het uitzitten van grote bewegingen, ik krijg dan vrijwel direct kramp. Ook is het voor mij lastig als een paard niet fijn aan het been te rijden is, of niet fijn aan het been blijft, omdat mijn benen snel moe zijn. Flegmatieke paarden blijven daarom voor mij altijd lastig, zelfs met een zweepje + écht consequent aan het been rijden.

Daarnaast merk ik dat als ik bijvoorbeeld opzij wil of wil buigen om mijn been, ik de spanning en kracht mis om de oefening echt door te zetten. Knap lastig dus op z'n tijd! Om het nog maar niet te hebben over het uitzitten van bokkesprongen, want die voel ik dus niet goed aan met m'n bips. :+

Toen ik nog mijn eigen paard had en bijrijdpaarden reed kon ik ze erop uitzoeken dat ze niet zo flegmatiek waren. Dan was ik nagenoeg volledig "functioneel". Momenteel rij ik echter alleen manegepaarden, waardoor ik niet altijd de keus heb in welk paard ik wil. Normaal geef ik mijn schade liever niet aan bij de instructeurs omdat ik een fanatiek ruiter ben, en niet anders behandeld wil worden. Echter werd mij gister een paard gegeven die ik gewoonweg vanwege zijn beweging en extreme "luiheid" totaal niet kon rijden. Toen dus toch maar even gemeld dat ik dat niet echt kon. Anyways!

Ik ben vast niet de enige met dit soort problemen. Zijn er nog meer bokkers die rijden met neurologische schade in benen en/of armen, en hoe lossen jullie dit op? Wat zijn jullie tips/tricks? Brand los!


Urbiezira
Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 14:03

Dankjewel iedereen voor de reacties! Heb ook PB gehad van iemand met tips, onder andere ook over het spoortje inderdaad. Dat zou wellicht voor mij op de wat langere termijn een optie zijn, mits ik zelf ook het gevoel heb dat ik daar niet meer kwaad dan goed mee doe. Heb zelf een bot spoortje van toen ik mijn eigen paard had dus wie weet.

Instructrice weet er inmiddels vanaf en ga vanavond weer naar les, dus ben benieuwd.

Wat je zegt Shadow is interessant, en voor mij ook een goede herinnering, dat ik niet élke hoek of buiging perfect hoef te rijden. Ben zelf wel van het bezig blijven dus draaf ook nog wel eens door in wat ik wil, versus wat ik kan.

Verder geloof ik dat je voorkeur op mag geven voor een favoriet paard, dus zodra ik een beetje weet welke ik leuk en fijn vind dan zal ik dit wel gaan doen. :j

Verder, @ _lotte, lees je heel goed in voor B12 problematiek. Als je neurologische klachten heb, wat ik bij je lees, hoor je voor lange tijd (ik doe dat bijvoorbeeld al 1.5 jaar) 2x per week te prikken, totdat je lichaam aangeeft dat je kan minderen. Klachten zijn en blijven hetgeen waar je naar moet kijken. Zou dus even aankaarten bij je huisarts dat je 2x in de week wil blijven doen, zeker als je verbetering blijkt te merken. Mijn hele leven stond op z'n kop vanwege mijn klachten, en zo te lezen die van jou ook. Pak deze (https://stichtingb12tekort.nl/) site er even bij, neem de tijd om die goed door te lezen en "blijf de baas" over je eigen behandeling. Er is ook een fijn bokt topic waarin je om hulp kan vragen, daar zit ik ook in!

Verder: dankjewel voor het delen van je ervaring, Ayasha! :D Was mij in jouw rijtopic inderdaad niets opgevallen. Toen ik een (bijrijd)paard had zag je het ook veel minder, inderdaad. Wat voor oplossingen gebruik jij zoal bij je eigen paarden?


Urbiezira
Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nog meer mensen met neurologische schade die rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 10:48

Jeetje wat heftig akishino! Is er niet een manier om via mennen toch nog weer iets met paarden te doen?

Wat je zegt is overigens heel herkenbaar, ik ben een keer onder het paard beland (gebroken rib, geklapte long, moest in het ziekenhuis blijven, etc.) omdat ik een bokkesprong niet kon uitzitten. Ook al eens eerder gestopt een paard te rijden die veel schrok omdat ik het niet meer aan voelde. Nu alleen nog maar redelijk brave paarden voor mij.

Interessant wat je allemaal zegt Ayasha! En wat fijn dat je jouw paarden gewoon op die manier alternatieve hulpen hebt kunnen aanleren, heel slim. Kan me wel voorstellen dat een ander daar totaal niet mee overweg kan inderdaad!

Overigens een fijne les gehad gister! Dankjewel ook Shadow! Paard was fijn aan het been te rijden en gevoelig op de hulpen. Wel ontzettend stug, maar aan het einde toch lekker m'n oefeningen kunnen rijden en het paard soepel kunnen krijgen. Vanavond weer een les, dus ben benieuwd hoe het dan zal gaan!

Urbiezira
Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 16:29

Ik geef dit topic weer even een schopje! Inmiddels ben ik van plan aankomende winter (onder voorbehoud van alle corona-problematiek) een paard aan te schaffen.

Nu was ik vorige week rijden bij vriendinnen van mij, op twee verschillende paarden. Allebei hadden ze een heel ander soort zadel op hun paard liggen. Bij de ene merkte ik echter dat ik mijn bekken naar voren kantelde, waardoor mijn onderbeen naar achter ging en ik eigenlijk mijn hele bovenbeen "buiten werking" stelde. Had amper kracht om het paard in de galop te krijgen. Het andere zadel, een custom, had een hele fijne zit, met veel steun aan het bovenbeen zonder dat ik ging kantelen.

Nu is een custom best een duur grapje :D en wil ik mij graag breder oriënteren dan alleen customs (ook vanwege de levertijd + corona onzekerheid). Ik vroeg mij dus af op wat voor zadels jullie rijden, en wat jullie wel/niet aanraden!

Urbiezira
Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nog meer mensen met neurologische schade die rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 10:53

Customs zijn inderdaad fijn, dus als ik tweedehands een leuke kan vinden dan is dat super! Maar durf niet de gok te nemen er zelf een te kopen online, en dan pas m'n zadelmaker te laten komen. Dus als jullie zadelmakers weten die tweedehands custom zadels in hun voorraad hebben zitten dan hou ik mij aanbevolen! Die Ideal zadels zien er overigens ook goed uit, en zijn qua prijsklasse iets gunstiger.

Veelzijdigheidszadels zitten voor mij inderdaad ook fijn. Echter wil ik graag een dressuurzadel (en ook nog een springzadel) omdat ik toch wel graag wedstrijden wil gaan rijden. Wat jij zegt herken ik wel heel erg Penotti, minder stevig zitten. Ik vind dat krachtverlies toch af en toe wel lastig als ik niet consequent met m'n been door kan komen of m'n paard fatsoenlijk opzij kan zetten voor het been. Hoewel ik hoop dat als ik van de manegepaarden af stap dat dat niet meer zo'n groot issue is.

Wat denken jullie van Kent & Masters, bijvoorbeeld? Zag dat ze ook zadels hadden waarbij je de wrong kan verplaatsen, en die zitten ook mooi in mijn prijscategorie. En er is een zadelmaker die ik fijn vind die die zadels heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers