Paard leren voetjes geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Paard leren voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 15:19

Hallo allemaal

Sinds kort heb ik een jong paard (2j). Met behulp van clickertraining wil ik haar voetjes leren geven om ze uit te kunnen krabben. Iets heel basic dus.

Als ik voetje vraag, dan tilt ze hem mooi op en kan ik hem even vasthouden. Ik beloon dan en laat haar voetje los.

Nu moet ik alleen leren het voetje langer te mogen vasthouden zodat ik ze effectief kan uitkrabben. Maar als ik ze iets langer probeer vast te houden, gooit ze haar been naar voren en trekt haar voet zo los uit mijn handen. Ik kan dus niet belonen.

Ik heb al geprobeerd om als ze haar been naar voor doet, hem vast te houden, maar dan zet ze veel gewicht erop (waarschijnlijk door balansprobleem) waardoor de voet dus terug op de grond staat.

Weten jullie waar het misloopt? Hebben jullie tips?

Groetjes

Dancerstar van de Hoge Dijken


woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Paard leren voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:59

Ze anticipeert erop dat je snel loslaat en daar helpt ze je gewoon even bij als je dag niet doet ;) ik zou even gericht zoeken via google naar dit. Ben Hart heeft hier bijvoorbeeld een stuk over geschreven, stap voor stap, hoe je het aanleert met clickertraining etc. Het heet ‘shaping plan for feet handling and farrier’ geloof ik. Kost £15 maar heeft waardevolle informatie en dus een stap voor stap clicker plan. Ook kan je even kijken naar clickertrainings boeken, sommigen hebben het over oefeningen uitbreiden of langer maken en doen dan hardop tellen voordat ze klikken, schijnbaar helpt dat? Onder andere Vrijheidsdressuur van Mirjam.
Eerst dus 1 aanleren, dan 1,2 en 1,2,3. Je kan dus geloof ik eerst heel snel 1,2! zeggen zodat ze het woord 2 er iig bij krijgen voordat je klikt en dan kan je 1,2 daarna steeds langzamer zeggen.
Je kan ook een touw gebruiken om voetje omhoog te houden, dat werkt vaak iets beter dan zelf proberen vast te houden als ze weg trekken of niet willen. Maar google wel eerst even, vaak kan je in het Engels ook meer vinden.

Succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard leren voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:15

Je moet het langer voetje vasthouden echt stapje voor stapje uitbouwen. Per seconde als nodig is. Of even iemand erbij vragen en gaan speedclickeren. Dat is in hoog tempo clickeren en gelijk de beloning erin, terwijl nummer 2 het voetje vasthoudt. (uiteraard tijdsduur opbouwend) Als ze dat eenmaal doorhebben kan het tempo van beloning naar beneden gesteld tot normaal.

Over de IJssel

Absolem
Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Paard leren voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:33

Lol kom ik aan met m'n wandelstok methode _O-

Ik haak altijd eerst een wandelstok er om heen en dan til ik m voorzichtig op. Terwijl ik paard bezig houd met kriebelen of snoepjes of iets dergelijks. Mochten ze dan uithalen krijg jij iig geen ram voor je gezicht of lichaam of wat dan ook. En je kunt het been weer rustig laten zakken als het wel goed gaat.

Mijn veiligheid gaat voor denk ik altijd met dit soort dingen. :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Freekieee
Berichten: 1756
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:55

Absolem schreef:
Lol kom ik aan met m'n wandelstok methode _O-

Ik haak altijd eerst een wandelstok er om heen en dan til ik m voorzichtig op. Terwijl ik paard bezig houd met kriebelen of snoepjes of iets dergelijks. Mochten ze dan uithalen krijg jij iig geen ram voor je gezicht of lichaam of wat dan ook. En je kunt het been weer rustig laten zakken als het wel goed gaat.

Mijn veiligheid gaat voor denk ik altijd met dit soort dingen. :)



Whahahah ook slim, ik deed het altijd met een touw gewoon

Goedenmiddaghhh


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers