[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:34

Gefeliciteerd! Wat een blij ei op de finish foto's. :D

Ik heb een waarschijnlijk heel domme vraag, maar je had het in je eerste bericht over een gallopade. Wat is dat precies? Een paar passen in galop? Als ik het goed begrijp word je dan niet gelijk gediskwalificeerd, maar bij een langer stuk galop wel? Waar ligt de grens?

Ik vind je topic zo interessant om te lezen!

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:52

Ik ben een stille meelezer maar wilde even meegeven dat ik dit een fantastisch topic vind! Geweldig hoe je over de sport praat en toelicht en hoe open je er over bent. Razend interessant.
En gefeliciteerd met jullie overwinning! Heel gaaf *\o/*

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:10

Hier ook een stille meelezer en ik vind je topics altijd gigantisch interessant.

De trekkleppen zeg je dat hij eerst open gereden wordt dus dat is dat de kleppen nog niet voor zn ogen zeg maar zitten?
En daarna gesloten, waarom is dat? Om hem gefocussed te houden oid?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 17:19

Koper: Ik heb geen idee of ze dat bij tuigpaarden ook hebben? Er zullen vast wel wat zaken overgenomen worden door andere sporten of andersom. Alhoewel ik mij soms verbaas over hoe weinig dat gebeurd. Geloof dat het 5 jaar geleden ineens een hype was om dressuurpaarden met netjes te rijden waardoor ze doof werden. Deden wij al 50 jaar :') . Of bijv. als ik zie hoe ver wij met beslag zijn en dat dat in andere takken van sport zo weinig wordt gebruikt. Anderzijds heeft onze sport denk ik de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt op het anders trainen. Vroeger stonden dravers gewoon 7 dagen per week voor de kar, dat is bij ons in de afgelopen 15 jaar echt sterk verbeterd. ( Gelukkig ook voor dravers denk ik :D )

Mooi toch, dat dat kan :) .

In Hoofddorp is kortebaandraverij. Daar is Disco best goed in, dat is eigenlijk een hele andere tak van sport ( dat zijn korte sprints over de 300 meter ) , daar willen we Disco volgend jaar weer meer voor inschrijven.

Haha, grappig dat jullie het check mooi vinden. Het enige wat ik echt super mooi vind en waar ik op wacht zijn mijn JennaBows4Horses. Wij matchen wel vaak kleuren en lintjes bij elkaar, kan dus niet wachten tot ik deze in huis heb <3

Dit zijn een paar voorbeelden maar ze maakt zoveel verschillende strikjes, super tof :D

Afbeelding

Afbeelding




De vorige eigenaar/trainer van Kliko heeft ons wel op Facebook maar dat is een Belg die ik verder eigenlijk nog nooit gezien heb dus ik denk dat ze het wel zien maar verder niet echt volgen :) .

Een galoppade mag niet. Enkele passen galop worden geaccepteerd zonder terreinwinst.

Hier even een stuk uit de FAQ van NDR. Hier staat niet in hoeveel galopsprongen je mag maken. Ik zeg uit mijn hoofd dat je er zonder terreinwinst 6 mag maken( maar ik word graag gecorrigeerd door eventuele andere meelezende drafsportliefhebbers ) . Dit is natuurlijk altijd lastig. Ik heb paarden zeker 4 keer een galoppade zien maken en niet uitgeschakeld zien worden en paarden na 2 sprongen er al uitgegooid zien worden.

Wat is een fout?

In de drafsport spreekt men van een fout wanneer het paard zijn juiste drafcadans verliest en in galop gaat. Tevens spreekt men van een fout wanneer het paard onregelmatig draaft of wanneer het in telgang valt. Bij de telgang beweegt het paard zijn benen niet diagonaal maar lateraal, zoals een kameel. Met andere woorden het paard beweegt zijn linkervoor- en linkerachterbeen gelijktijdig voorwaarts en vanzelfsprekend ook zijn rechtervoor- en rechterachterbeen. Het is zaak voor de rijder om de draver zo snel mogelijk weer in draf te brengen. Deze pogingen brengen het paard echter zo vaak zoveel terreinverlies dat het kansloos wordt voor een goede klassering.


3.3.16
Waardoor gaat het paard wel eens in de fout?

Het paard kan om verschillende redenen in de fout gaan. Veelal worden de galoppades veroorzaakt doordat het tempo simpelweg te hoog ligt. Een andere mogelijke oorzaak van een fout is dat het paard met het voorbeen het achterbeen raakt of andersom. Verlies van een ijzer, nervositeit, onvoldoende training of capaciteiten en een schrikreactie kunnen er ook voor zorgen dat het paard in de fout gaat.


3.3.17
Is een fout geoorloofd?

Ja, maar wanneer het paard een fout begaat moet de rijder trachten zijn paard zo snel mogelijk weer in de juiste draf te brengen. Indien mogelijk brengt hij hiervoor zijn paard naar de buitenkant van het veld.
Wanneer het paard met zijn galoppades terreinwinst boekt, te lang galoppeert of meerdere keren in galop valt dan volgt uitschakeling. Dit betekent dat de rijder de koers moet verlaten.
Een andere mogelijke reden voor uitschakeling is het onregelmatig draven. De comité-leden kunnen dit zien vanuit de comité-bus. Ook kunt u het mogelijk horen. Normaal gesproken is het zo dat u tijdens het draven van een paard twee klappen hoort, namelijk het tegelijk neerkomen van het linkervoor- en het rechterachterbeen, resp. rechtervoor- en linkerachterbeen. Bij het onregelmatig draven hoort u deze twee klappen niet, maar hoort u een soort roffel omdat het ritme van het draven verstoord is. Mogelijke oorzaken van het onregelmatig draven zijn vermoeidheid en een gebrek aan capaciteiten van paard of pikeur. Wanneer een draver zich langdurig in onregelmatige draf of telgang over de baan beweegt dan volgt net als bij langdurig galopperen uitschakeling.



Wat betreft de trekkleppen. Dravers worden heter/feller met de kleppen dicht. Dan horen ze alles maar zien ze minder en zijn ze gefocust op hard vooruit gaan. Dus als je ze open rijd en dan 1 keer de proppen trekt en dan even later de kleppen heb je 2 keer de kans om je paard met zijn zintuigen nog eens focus te geven. Vaak trek je de kleppen dus met bijv. nog een halve ronde te gaan. Ik ben er ook van overtuigd dat ze dan 'weten dat het moet gebeuren' . Vooral Disco is een paard met zo'n goed koershoofd die gewoon snapt wat er van hem gevraagd wordt. Kliko heeft dat dus ( nog?) niet.... Komt ook wel omdat Franse dravers gewoon dommer zijn ( sorry, maar vind ik echt :D )
Verder iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! Blijft toch altijd spannend, iets openen van mijn sport, omdat ik weet dat we nou niet de meest populaire tak van paardensport zijn :o . Fijn dat iedereen het dus leuk vind om er meer over te lezen *\o/*

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:51

I agree [accent=allo-allo] Ze Frenchz arre ztupid [/accent]





O:)

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:59

Rex_Rolfo schreef:
I agree [accent=allo-allo] Ze Frenchz arre ztupid [/accent]





O:)


En nu is het wachten op de eerste die zich afvraagt wat allo-allo is
:D

Ruitje, rijden jullie ook kortebaan zoals in hoorn of Enkhuizen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:01

Kliko hahahaha wat een naam

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:06

Arabesk schreef:
Kliko hahahaha wat een naam


Haha, ja mensen keken op de koers ook wat warrig als ik het over Kliko had.

Het werd Kliko of Trui :D

Weet niet of er iemand nog een verbetering heeft op Declic Sautreuil.

Het is echt zo hoor, Franse dravers zijn echt dommer dan Amerikaanse.

Nouja, dat vind ik.... :')

Disco heeft aan het begin van dit jaar een aantal echt goede kortebanen gelopen maar aangezien onze vaste kortebaanpikeur nu in de ziektewet zit gaan we dat pas volgend jaar weer doen. Mogelijk komen we dan wel op Hoorn of Enkhuizen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:10

Voor wie wil weten wat kortebaan is hier een video van de kortebaan Sassenheim:



Ik vergelijk het altijd een beetje met aan Sven Kramer vragen of hij even meedoet aan het WK Shorttrack.
Het is wel hetzelfde maar toch heel erg anders en sommige paarden zijn super kortebaners maar kunnen niks op de langebaan of andersom :D

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:11

Ik kende de korte baan ook niet. Maar jeetje, de eerste keer, ik stond met kippenvel.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:18

Rocamor schreef:
Ik kende de korte baan ook niet. Maar jeetje, de eerste keer, ik stond met kippenvel.


Ja bizar he. Het is zo bijzonder hoe hard dat gaat op zo'n korte afstand. En dat ze het begrijpen, we merken dat aan Disco ook. De eerste keer moest hij echt nog een paar proefstarts maken om te snappen dat hij na het omdraaien moest gaan lopen. Maar 1 kortebaan erna was hij te vroeg van start omdat hij ineens zo kneiterhard ging uit zichzelf. Voor een goede kortebaner heb je er een nodig die het 'spel snapt' . Er zijn er ook genoeg die niet geschikt zijn voor de kortebaan hoor, je paard moet vele malen meer stressbestendig zijn. En daarnaast snel kunnen starten en sprinten.

En ze moeten natuurlijk steeds opnieuw presteren als je een omloop door komt, op lange baan is het na 1 keer op de dag klaar.

Ik vind kortebanen het mooiste wat er is als je een paard hebt wat er geschikt voor is, maar echt goede kortebaners zijn er weinig :)

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:28

Goh.. klikte toevallig dit topic aan.
Wat vreselijk leuk om te lezen allemaal.
Ik vind Kliko stoer dat hij zo zijn best doet en verbetert.
Echt gaaf om te zien.

Ik heb niets met de drafsport maar ik vind dit wel erg leuk.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:54

Meelezer kruipt vanonder steen om jullie te feliciteren met de winst ! *\o/*
Ik krijg altijd soort van heimwee naar wat ooit een gekende renbaan was hier in de buurt door jouw
topics :') Van die prachtige baan schiet nu niks meer over helaas :7

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:56

ruitje schreef:
Rocamor schreef:
Ik kende de korte baan ook niet. Maar jeetje, de eerste keer, ik stond met kippenvel.


Ja bizar he. Het is zo bijzonder hoe hard dat gaat op zo'n korte afstand. En dat ze het begrijpen, we merken dat aan Disco ook. De eerste keer moest hij echt nog een paar proefstarts maken om te snappen dat hij na het omdraaien moest gaan lopen. Maar 1 kortebaan erna was hij te vroeg van start omdat hij ineens zo kneiterhard ging uit zichzelf. Voor een goede kortebaner heb je er een nodig die het 'spel snapt' . Er zijn er ook genoeg die niet geschikt zijn voor de kortebaan hoor, je paard moet vele malen meer stressbestendig zijn. En daarnaast snel kunnen starten en sprinten.

En ze moeten natuurlijk steeds opnieuw presteren als je een omloop door komt, op lange baan is het na 1 keer op de dag klaar.

Ik vind kortebanen het mooiste wat er is als je een paard hebt wat er geschikt voor is, maar echt goede kortebaners zijn er weinig :)

Ik was er ook erg van onder de indruk. En hoe cool die paarden blijven met het publiek zo bovenop hun neus, en tussen de veewagens, de herrie en het gedoe heen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:02

Van voren ziet het er niet uit al ze gaan :') .

Gaaf hoor, gefeliciteerd! Super als een paard het wel in eens gaat doen!

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:06

Jeetje wat gaat dat hard en wat is dat gaaf!!

Vraagje (want je hebt er nog niet genoeg gehad :+ ); waarom springt dat vlaggenmannetje er soms voor?

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:25

SayaJones schreef:
Jeetje wat gaat dat hard en wat is dat gaaf!!

Vraagje (want je hebt er nog niet genoeg gehad :+ ); waarom springt dat vlaggenmannetje er soms voor?


Gallopade van 1 van de twee deelnemers. Bijvoorbeeld

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:01

Op de kortebaan staan 3 functionarissen met 2 vlaggen.

1 is de starter, die staat in het startvak en beslist of de start door gaat( hij vlagt bijv. de start af bij een aanrijding, wanneer de een de ander expres geen ruimte geeft om te draaien ) . Bij te vroeg van start van 1 van de deelnemers geeft hij die de witte vlag ( dus te vroeg van start is rit verloren ) . Dit meten ze met een oog bij de start. Dus daar heeft hij wel hulp van techniek.


Halverwege staat een functionaris die de rode of witte vlag overneemt van de starter en bij de finish ook. Zo weet iedereen op de hele baan wat er aan de hand is.

Zo ook bij de finish, de functionaris bij de finish geeft aan welk paard er heeft gewonnen.

In alle situaties geld rode vlag is goed, witte vlag is fout.

Een paard kan ook halverwege de witte vlag krijgen, als een van de functionarissen een gallopade of telgang denkt te zien. Dat is best lastig te zien recht van voren, dus daar worden wel eens fouten in gemaakt wat veel boosheid veroorzaakt. Soms maakt een paard bijv. uit het startvak 1 of 2 ramen ( grote sprongen ) om uit het zand te komen of weg te komen en normaal accepteren ze dat wel maar er zijn ook verhalen bekend van paarden die er 8 deden uit het vak en dat niemand dat zag.

Zelfde geld voor telgang, vanuit de draf zijn er best wat die daar heel erg makkelijk in en uit schuiven en dat zie je dan van voren echt niet.

Als je tegenstander de witte vlag krijgt en je ziet dat dus als pikeur kun je je paard inhouden, dan hoeft hij niet voluit. 1 van de tactieken van de tegenstander is dan wel dat je na je witte vlag nog hard naast de ander gaat rijden in de hoop dat zijn paard toch nog druk wordt en harder gaat of in galop springt. Want anders heeft hij wel een erg makkelijke rit :D

En dat vlaggemannetje blijft dus zo lang mogelijk op de baan staan maar moet er als de paarden bijna langs komen toch echt even tussenuit en aan de zijkant gaan staan :D

Ik vind de vragen niet erg hoor, alleen maar leuk dat er zoveel interesse is!

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:17

In de Lier heb je af en toe korte baan dwars door het dorp heen, komen jullie daar ook? zo ja dan kom ik zeker weten een keer aanmoedigen

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:20

Mogelijk volgend jaar, volgens mij is de Lier 275 meter i.p.v. 300 en de bedoeling is wel om Disco op de 275 banen in te schrijven. Hij is namelijk een snelle starter maar net niet snel genoeg om de echt goede voor te blijven. Dus met 25 meter minder om ingehaald te worden heeft dat wel de voorkeur :')

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:08

Met benen uit de knoop lijkt de flierefluiter het wel een leuk spelletje te vinden.

En na dat filmpje van de kortebaandraverij snap ik wat meer van benen in de knoop problemen. Bewegingen zien er zo van voren heel raar uit.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 02:32

Rijden jullie ook in medemblik mee?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:43

Jee wat onwijs knap zo'n korte baan _/-\o_ echt respect voor die paarden zeg.

Gaaf dat het zo gefilmd is dat je echt heel goed die power kan zien vanaf de voorkant

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:30

Leuk uitleg over Kliko zijn tuig. Ik heb er zelf een beetje moeite mee paarden vast te zetten in een frame, maar snap ook dat het hem kan helpen de bedoeling duidelijk te krijgen.
Zijn finish vindt ik geniaal, met oor er op :')

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:25

Proficiat Ruitje. Diep respect voor dravers. Wat een sport. Spannend ook en leuk die uitleg van in dit geweldige topic.