[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9318
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:30

ruitje schreef:
sofieiets schreef:
Hoihoi,

Ik kom me ook melden hier. Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het er ‘achter de schermen’ aan toe gaat.

Ik keek net een van de filmpjes op youtube en kreeg toen een suggestie naar een filmpje over een crash in leek. Op de draverijen daar.

https://m.youtube.com/watch?v=E-01PMyl4fI

Dit filmpje dus. Ik kan zo snel niet zien wat er nou precies gebeurd. Jij waarschijnlijk wel. Zo ja, zou je het willen uitleggen? En is dit iets wat vaker gebeurd?

En nogmaals, erg leuk om al je filmpjes en informatie te zien en lezen.


Ja, super storend. Deze komt heel vaak naar boven als suggestie. Is een van de weinige crashes van de afgelopen jaren maar hij komt steeds naar boven :+

Eigenlijk zijn er weinig echt grote ongelukken zoals dit, als er ongelukken zijn zijn het vaker 'eenzijdige ongelukken' , dus bijvoorbeeld een stuurloos paard of iets wat stuk gaat van te voren bijv. De koers is natuurlijk maar 3 minuten, het hele stuk ervoor en het werken van een paard is veel langer. Ook zie je weinig echt gevaarlijke paarden in de koers, omdat mensen zelf ook niet levensmoe zijn en omdat je moet kwalificeren( en daar kijken ze ook naar gedrag) voordat je mee mag doen aan een koers.

Echter, als het mis gaat in de koers, krijg je ook meteen een stapeleffect. Dat zie je ook bij deze koers. 1 paard glijd gewoon uit. Het eerste paard aan de buitenkant, omdat die echter neergaat: loopt alles er bovenop. Je rijd natuurlijk zo snel en je hebt maar een fractie van een seconde om een beslissing te maken. Je leert ook echt een aantal basisregels. Zo kun je bijvoorbeeld met je wiel in de kar van een ander rijden, en dan moet je echt goed kijken of je juist gas moet geven of moet remmen. Als jij de voorste bent dan en je remt, dan trek je elkaar overhoop. Dat zijn echt dingen die je moet zien en binnen 2 seconden moet beslissen.

Verder doen de paarden vaak een hoop, die zien meer dan wij zien en hebben vaak een reflex voordat je zelf iets door hebt.

Je ziet bij dit filmpje ook waarom het belangrijk is om op een paard zijn hoofd te gaan zitten, ze willen altijd zo snel mogelijk omhoog en weg, en zeker als de kar er dan nog achter hangt raken ze daar alleen maar meer van in paniek. Maarja, durf jij op een paard zijn hoofd/nek te gaan zitten als hij zo is?

Nouja, kort gezegd: Gaat het vaak mis: Nee. Maar als het mis gaat met 50 kilometer per uur terwijl je op een kluitje rijd: Dan gaat het ook meteen goed mis.

Ik vind jouw topic ook erg leuk om te volgen en ook al zitten we in een iets andere discipline herken ik zo ontzettend veel. Ik vergelijk het ook altijd met het feit dat als jij met je dresuur of spring paard uitglijdt kom je alleen samen ten val en dat is het. In de draf en rensport rijdt je met een groep en als je dus valt heeft het ook effect voor de andere. En dat gaat nu eenmaal sneller dan dat je reageren kunt.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:56

Hier ook iemand onder de meelees steen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:58

Blijven updaten hoor :j

Nu de koers van Kliko gezien, die ging inderdaad erg goed! Ik hoop dat hij zijn stijgende lijn nog even vast kan houden.

@Jeetje, vroeger was er inderdaad een drafbaan in Hilversum. Daar heeft mijn oude merrie ook nog gekoerst :) Die baan is al een tijd dicht, maar er wordt nog wel jaarlijks een grasbaankoers in Hilversum gehouden op een weiland.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:45

Wat een hoop reacties ineens weer! Leuk! Ook leuk om te lezen dat er toch meer mensen leuke herinneringen hebben aan de sport of aan het ras!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:13

Erg leuk topic om door te lezen en jullie paarden met hun ups en downs te kunnen volgen.
Blijf vooral zo door gaan :)

Zelf was mijn eerste paard (23 jaar geleden) een Draver en heb ik jaren later de vos ruin Elionoras Fuchs gehad (Buvetier d'Aunou x Elionora Oldeson), nog gekocht van iemand hier op bokt.
Deze mooie man was niet snel genoeg en reed ik dressuurmatig en in de endurance.
Hij was eerst zo scheef als wat, dus veel bezig geweest met rechtrichten.
Dit pikte hij zo goed op dat een kenner hem zag draven en het zonde vond dat ik geen papieren bij hem had, die man zag er anders wel wat in om hem toch weer te gaan trainen en te kwalificeren.
Was wel leuk om te horen, hij kon ook echt onder het zadel de draf er eens even flink versnellen (waar de rest in een goede galop zaten)

Verder vroeger wel een x aantal keer mee geweest met de krachtpatser Jado Enzelens, dat paard werd zo afwisselend getraind en ook nog goed mee doen tot op latere leeftijd!
Heeft afscheid genomen in Joure.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:13

Ik ben ook nog steeds dol op dit topic! Ook die succesverhalen die er in zitten van omgeschoolde paarden, oudere paarden die ook nog mee komen, daar kan een mens toch alleen maar blij van worden? Ik wel :D

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 22:51

Westernfreak schreef:
Blijven updaten hoor :j

Nu de koers van Kliko gezien, die ging inderdaad erg goed! Ik hoop dat hij zijn stijgende lijn nog even vast kan houden.

@Jeetje, vroeger was er inderdaad een drafbaan in Hilversum. Daar heeft mijn oude merrie ook nog gekoerst :) Die baan is al een tijd dicht, maar er wordt nog wel jaarlijks een grasbaankoers in Hilversum gehouden op een weiland.


Ja zie je wel, had ik het toch goed onthouden. Ik woon zelf ook al meer dan 20 jaar niet meer in Hilversum.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:44

Hier ook een fervent meelezer!
Overigens, wij hebben hier in Roden elk jaar de kortebaan draverij op straat.
Het viel mij op dat de laag zand op straat best dun is.
Hoe ervaren jullie als pikeur dat? Lijkt mij een behoorlijk risico, op die snelheid, dat als je even uit het spoor raakt je gaat glijden?

Edit typo

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 09:42

Jado Enzelens was een ontzettend karakterpaard! Leuk om te lezen!

Het klopt dat er bij kortebanen niet veel zand op de straat ligt. Ook de drafbanen zijn erg hard. Niet te vergelijken met de verende bodem die je juist in een bak wil hebben.

In de bak wil je natuurlijk dat je paard gaat veren, gaat dragen. Wij willen dat een paard gaat stuwen, dus zo hard mogelijk afzet. Dat gaat niet in het 'zware zand' van een rijbak. Ook de zandbanen zijn erg hard met een hele lichte losse zandlaag er op.

Je sloopt een paard in de drafsport als er veel zand ligt, is enorm zwaar voor de spieren en de pezen. Op de kortebaan ligt er daarom in het uitloopvak wel veel zand, zodra ze daar in komen vertragen ze direct. Dat houden ze gewoon niet vol.

In vergelijking met andere sporten hebben wij weinig peesproblemen( harde baan en veel rechtuit) maar wel meer paarden die ingespoten worden in de voet/kogel. Door de harde klappen die de voorvoeten moeten opvangen op de baan.

Tenminste, dat is mijn ervaring, heb daar geen cijfers van dus misschien leest er een draverkenner mee dke daar anders over denkt?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9318
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:17

Mijn ervaring in de kliniek is inderdaad dat het veelal rijpaarden zijn met peesproblemen.
Volbloeden hebben dan weer meer last van de voorbenen en dravers van de achterbenen.
Inspuiten van gewrichten komt inderdaad wel wat meer voor , maar dit is bij de rijpaarden ook zeker niet vreemd.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:40

Ik lees ook iedere keer mee hoor. Maar ik zal proberen wat meer te reageren voor je :j

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:53

meelezer meldt zich... vooral blijven posten

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:54

Heldere uitleg TS, weer wat geleerd!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 20:58

Kliko heeft op Wolvega gelopen. Op pagina 7 kan je terug vinden dat we dat vorig jaar ook een keer gedaan hebben en dat dat niet zo'n succes was :+



Kliko heeft nummer 3 en is aks eerste op de auto. De eerste meters gaan echt bizar hard, eigenlijk niet wat je verwacht in deze winsomklasse. Je ziet ook dat Kliko dat moet laten gaan. Er springen ook best wat paarden in galop. Dat kan zijn omdat paarden dat tempo niet bolwerken. Dit is daarnaast ook een koers voor Franse paarden en die zijn lastiger in de balans dan Amerikaanse dravers :) .

Doordat er zoveel springen verdiend Kliko 100 euro met deze prestatie. Word zijn trouwheid van tegenwoordig beloond.

Kliko liep zijn koers terug zijn record, 17 uit een bandenstart op Duindigt. Dat is eigenlijk sneller dan dat deze koers ging( 17 met een autostart is minder snel) .

We gaan de volgende keer ander beslag proberen, nu hij trouwer is kan hij mogelijk lichter en dus sneller gemaakt worden.

Daarnaast voeren we hem sinds 4 weken anders en dat lijkt ook te werken, maar ook zo konden we alleem maar voeren nu hij trouwer is. Je kan een paard niet 'feller' voeren als ze nog zo snel zichzelf opfokken en springen.

Als dat niet werkt stoppen we op Wolvega en gaat hij op rust tot volgend jaar Duindigt, mogelijk ligt dat hem toch beter.

Nog een foto van hem in actie.
Afbeelding

Ivar hebben we alleen gekwikkeld op Wolvega en dat deed onze paniekerd best goed :D

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:15

Ik ben gewoon geen filmpjes mens.
Maar die foto, wauw machtig

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:29

Kliko gaat steeds beter. Ga zo door vriend!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:32

Knap gedaan!

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 01:11

Leuk topic... heb het meeste gelezen maar wat bedoel je met gekwikkeld?

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 05:21

Wat een prachtige foto van Kliko. Indrukwekkend hoor, zo'n zweefmoment en die enorme ruimte en kracht in de draf!

Fijn dat hij zich nog steeds lijkt te ontwikkelen en Ivar ook.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 07:30

SjonnieZ schreef:
Leuk topic... heb het meeste gelezen maar wat bedoel je met gekwikkeld?


Dat is bij ons een arbeidsdrafje :) .

Leuke reacties verder!!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:54

Hier trouwens nog zo'n volgerd :P Lees alleen maar jouw berichten. Erg tof zo'n inkijk in een wat onbekendere wereld. Bovendien ook erg lollig dat er zoveel eigen jargon en tuig is.
Als het aan mij ligt, ga svp door met je updates!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:57

ruitje schreef:
Jado Enzelens was een ontzettend karakterpaard! Leuk om te lezen!


Geloof dat hij na zijn pensioen gecastreerd is en nog best oud is geworden.
Heb nog een filmpje gemaakt van zijn afscheid 8-)

Bij mijn eerste paardje kwamen we uiteindelijk achter dat hij bij beide voorbenen een verkalking aan zijn pezen had, tevens een botfragment bij zijn ene kogel achter en de wervels voor het lenden gebied zat weinig ruimte tussen.
Volgens de dierenarts welke ik toen had, dr. Welling van paardenkliniek Bosch en Duin, waren het typische Dravers kwalen.
Maar dit is ondertussen wel alweer 22 jaar geleden.

Vind het super van jullie hoe jullie er mee bezig zijn om alles zo optimaal mogelijk te krijgen voor de paarden.
Complimenten!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:17

Weer wat geleerd...gekwikkeld :D

Fijn om te lezen dat hij het steeds beter en beter doet !

Machtige foto :wow:

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:41

Waarom zijn Franse paarden lastiger in balans te houden?

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:59

ruitje schreef:
SjonnieZ schreef:
Leuk topic... heb het meeste gelezen maar wat bedoel je met gekwikkeld?


Dat is bij ons een arbeidsdrafje :) .

Leuke reacties verder!!


Ah! Dank je