[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mickey75
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-07-08

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:58

Jado leeft nog gewoon hoor, vermaakt zich nog prima.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:29

mickey75 schreef:
Jado leeft nog gewoon hoor, vermaakt zich nog prima.


Helemaal top!
Wist wel dat hij een heerlijk pensioen had maar geen idee of hij nu nog leefde.
Is dan ook al ergens in de 20??

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 11:02

De franse fokkerij is veel meer kwantiteit dan kwantiteit. Amerikaanse dravers draven veel makkelijker, en zijn fijner in het karakter. Daar is meer gefokt op kwaliteit.

Dit is wel wat generaliserend hoor, daarnaast is er veel gekruisd. Hier een stukje over de Franse Fokkerij, wel uit 2002 dus of de cijfers nog precies zo zijn weet ik niet:

Citaat:
Frankrijk kent een zeer grote draverfokkerij. Er worden tussen de 13- en 14.000 veulens geboren per jaar. Er zijn allerlei maatregelen genomen, ook in samenwerking met de overheid, die zeer actief is in de sport en fokkerij, om het aantal te beperken. Dat is al een tijdje aan de gang en ze hebben al een paar duizend minder, maar willen terug naar ± 10.000. Dat is niet eenvoudig, zo blijkt. Maar wel allemaal in welbegrepen eigenbelang, omdat ze teveel paarden hebben. Teveel non-valeurs zien het levenslicht en dat is slecht voor de fokkers en ook niet goed voor ’t koerswezen.

In het land van de “verlichting” is deze zachte dwang al heel wat! De vicomte De Bellaigue, de president, (zelf grote eigenaar-trainer en fokker) publiceert daar regelmatig over in Le Trot, want hoe gek het ook klinkt: het is dik armoede bij de trainers in de provincie.

De Franse fokker-eigenaar geeft zijn paard vaak voor de helft aan de trainer en die staat dan voor de verdere kosten. Vandaar dat je ook regelmatig een Franse trainer failliet ziet gaan, soms op de prachtigse spullen. Ik heb er schitterende entrainementen gezien. De grond is niet duur (± f. 5000,-- ha) er is ruimte, maar je moet wel opletten dat het kei-vrij is en letten op de waterhuishouding.

Slechts ± 3 op de 10 paarden komt in de baan. Men kent in Frankrijk de zogenaamde Blup, dit is de verwachtingswaarde van een paard in de fokkerij. Een paard dat niet een bepaalde Blup heeft, mag niet in de fokkerij of men betaalt een bepaalde boete. Een product hiervan mag niet kwalificeren anders dan na betaling van, ik meen frs. 3000,--. Wanneer men een bepaalde merrie uit de fokkerij haalt, wordt dat beloond met een premie. Desondanks vindt men dat het niet genoeg vordert en zoekt men naar een nog strengere selectie, want lonend kan een koerspaard in Frankrijk wel zijn.


Bron: http://www.dutchtrotters.nl/artikelen/franse draffokkerij.htm

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:44

Interessant dit artikel.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:41

he, jado enzelens heb ik nog ooit uitgereden op de stal waar ik wel eens hielp. en ook jacco enzelens.
was van dhr kraak, vroeger onze dierenarts. wat leuk dat hij er nog is.

ik heb járen geleden david H gekregen. was ik helemaal weg van en toen hij niet meer koerste ( hij was toen 10 jaar) mocht ik hem hebben.
we hebben nog vele kilometers gemaakt op menritten en ik reed hem regelmatig onder het zadel. wat een top braaf en veelzijdig paard!
hij is 23 geworden in echt top conditie, maar helaas moeten laten gaan door ernstige hoefproblemen , veroorzaakt door onze smid toen. zo jammer.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:59

Ik ben ook een stille meelezer!

KvW

Berichten: 14
Geregistreerd: 17-03-14
Woonplaats: Uithoorn

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:48

Lees het topic ook stil mee haha. Erg interessant om jouw duidelijke uitleg met beeldmateriaal te zien Cathy! Zo krijgen we toch wat mee van de koersen :)
En wat mij op viel, Disco en Wish zijn half broertjes!! Erg leuk :)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 22:41

Zelfde moeder ja? Nu je het zegt herken ik qua karakter wel veel van ze in elkaar!

Kliko heeft net echt heel erg goed gelopen, hij was 5e op Wolvega. We hadden zijn beslag veranderd en weer 2 dingen in de aanspanning.

Hij houd ons wel bezig :')

Morgen beeldmateriaal en een verslag!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:36

ruitje schreef:
Zelfde moeder ja? Nu je het zegt herken ik qua karakter wel veel van ze in elkaar!

Kliko heeft net echt heel erg goed gelopen, hij was 5e op Wolvega. We hadden zijn beslag veranderd en weer 2 dingen in de aanspanning.

Hij houd ons wel bezig :')

Morgen beeldmateriaal en een verslag!


Ik heb jullie gezien! Ik ben benieuwd naar je verslag :)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 23:43

Blijkbaar 6e :+ . Hij heeft startnummer 5, rijder heeft een rood/witte buis.



Maar gewoon echt goed gelopen. Goed gestart, hij finishte goed. Liep gewoon echt een hele nette koers. De rijder gaf aan dat hij vele malen beter aanvoelde dan de vorige keer.

We hebben Kliko een vriendelijker check in gedaan en langer in het check gezet, dit hadden we al eerder geprobeerd( zie pagina 7, 28 april) maar toen sprong hij heel erg lelijk in galop. Dus toen hebben we hem weer vaster gezet, omdat dat dus niet kon.

Fijner voor Kliko dat dat nu wel kan, hij lijkt daardoor nu ook meer te gaan 'liggen' , verschillende standen in het check geven verschillende lijf en loophoudingen en doordat hij er nu meer op kan leunen loopt hij veel beter. ( ik vind dit lastig uit te leggen, het heeft te maken met in welke lichaamshouding een paard zijn loop het beste uitkomt, de een moet hoog, de ander laag. Bij Kliko past lager beter maar hij was nog niet trouw genoeg om dat te doen. )

Ook hebben we hem een zool gegeven voor, dat werkte erg goed. De baan van Wolvega is erg hard dus we denken dat dit prettiger voor hem is.

Omdat paarden met gewicht onder de voet( de zool dus) een veel ' rondere hogere' beweging maken maakte hij teveel beweging met te weinig meters.

Omdat Kliko veel sprong had hij zware schoenen aan voor, dan gaan ze minder snel in galop. Nu met die zool die zware schoenen maar afgehaald en lichte gedaan.

Dus het gewicht zit nu meer onder de voet( de zool) ipv er omheen( de schoen) , dit lijkt hem goed te bevallen.

Volgende keer zonder schoenen proberen, in principe wil je dravers zo licht mogelijk hebben.

Blootsvoets of alluminium ijzers zijn het fijnst. Eigenlijk des te meer een paard snel in galop springt des te meer gewicht je er aan gaat hangen vaak.

Hoop dat het een beetje te volgen is :')

Ivar was alleen maar weer mee om de baan te verkennen, aangezien zijn autisme wat moeite heeft met nieuwe banen :+ . Hij keek zijn ogen uit, dit is zijn 2e keer Wolvega:


ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 23:50

liespower94 schreef:
ruitje schreef:
Zelfde moeder ja? Nu je het zegt herken ik qua karakter wel veel van ze in elkaar!

Kliko heeft net echt heel erg goed gelopen, hij was 5e op Wolvega. We hadden zijn beslag veranderd en weer 2 dingen in de aanspanning.

Hij houd ons wel bezig :')

Morgen beeldmateriaal en een verslag!


Ik heb jullie gezien! Ik ben benieuwd naar je verslag :)


Had even langs gelopen joh! Leuk!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:45

ruitje schreef:
liespower94 schreef:

Ik heb jullie gezien! Ik ben benieuwd naar je verslag :)


Had even langs gelopen joh! Leuk!


Doe ik de volgende keer! Ik had even mijn handen vol met paarden :+

BregtjeK
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:10

Wou even zeggen dat ik ook volg. Sinds kort gaan we naar Wolvega op vrijdag om te kijken. Als we niet kunnen volgen we het op de livestream.
Mijn vriend zijn vader (leeft niet meer) heeft vroeger op een draversstal gewerkt en zelf ook eigenaar geworden van een draver die meedeed met koersen.
Vind het wel een interessante wereld, en vind dravers echt leuke paarden. Heb er twee gekend die al ouder waren, als privepaard. Super lieve paarden waren dat. Hadden echt iets bijzonders, erg braaf maar niet heel mak zeg maar. Echt met de aandacht bij je, gevoelige dieren. En wel opgevoed.
Bokt weer her ontdekt, ik was hier vroeger ook veel actief.
Groetjes!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 21:33

Wat een leuke post!

Dravers zijn inderdaad erg mensgericht maar ook echt hoog in het bloed. Fijne combinatie als je daar mee om kan gaan :) .

Wat betreft onze paarden in 2020:

Wij zijn weer wat aan het opwerken. In de winter hebben ze echt op rust gestaan.

De volgende paarden verwacht ik wel in de baan dit jaar:

Kliko, Ivar, Juliette. Die zal ik bespreken in het topic :)

Disco is met pensioen.

Kumanu en Jinuck zal twijfelachtig zijn, mogelijk kom ik daar later in het seizoen nog op terug maar voor nu zijn we met die nog vooral km's aan het maken :) .

3 weken geleden zijn alle paarden gechecked op de kliniek, wij doen dat eigenlijk altijd tijdens het opwerken. Je wil dat ze bekeken worden terwijl ze wel wat aan het werk zijn, omdat je dan meer ziet in geval van klachten, maar je wil ook niet al te lang doorrijden en iets forceren.

Kliko is van steen, die mankeerd nooit wat :') .
Ivar zijn rug is wat recht gezet, we moeten bij hem heel erg op de stress leten. Dat hebben jullie vorig jaar ook gezien, hij zet echt zijn rug vast bij stress.
Juul( a.k.a. Juliette Boko) zal ik van de week voorstellen en over vertellen :)

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:10

Leuk, ik lees weer mee.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 22:56

In 2020 volgen jullie 3 koersdravers: Kliko, Ivar en Juultje :D

Ik dacht misschien handig om een start te maken van 2020 met het voorstellen van Juul en even kort zeggen wie Kliko en Ivar zijn. Dus bij deze.

De jongste telg is Juultje.
Juliette Boko ( Zola Boko x Grammy Award) uit 2016.


Afbeelding

Juul is een echte echte merrie.



Al vanaf jaarling mogen we haar oren niet knippen, 3 jaar lang lief geprobeerd, boos geworden. Maakt niet uit: Mag niet van Juul.
En dat is typisch Juul :') .
Omgaan met Juul doe je met respect, vraag de dingen netjes anders word ze giftig.

Dat giftige is ook waar we het meeste aan moeten werken bij Juul.

In de koers is ze ook giftig :+ . Juul wil winnen. Ze is niet zenuwachtig, zoals Ivar, ze is meer ' woestig' . Niet met bokken, of slaan, ze is super lief. Maar in de koers vind ze gewoon dat ze zelf wel even weet hoe het moet :+ .

Ze is ook helemaal niet zenuwachtig van te voren:


Juul heeft vorig jaar 1 kwalificatie en 2 koersen gelopen en is daarna op rust gegaan.

Haar kwalificatie ging de mist in, door het natte weer gleed de greep van de lijn ineens naar achter op 1 minuut. Onbedoeld word ze dus ineens 4 sporen naar buiten getrokken.
Dat ze bleef draven laat haar trouwheid zien :) ( zwart/witte buis, ligt 3e paard van achter )



Juul haar eerste koers, waar ook meteen Juul haar ' probleem' te zien is, ze heeft start nummer 2. Ze zit, zoals wij dat noemen: Op de vleugel geplakt :') . De startauto rijd weg en Juul is niet te stuiten, ze rijd veelste hard weg. Dit zie je ook aan hoeveel afstand er tussen de paarden in het veld is. Juul is eigenlijk zoals wij zeggen ' opgeblazen' , als een paard zoveel doet bij de start rijd je alle inhoud/speed er uit. Je ziet dan ook dat ze daarna nog maar 1 tempo kan lopen en op het laatst ingehaald word. Ze word netjes 5 :) .


Haar laatste koers vorig jaar, hier moest ze starten in het 2e gelid. Daar was ze rustiger, ze ligt zo 4e van achter en doet weinig aan het begin. Juul volgt de hele koers netjes, versnelt in de bocht. Ze komt nu wel af en word ook 5e, maar heel anders. Ze komt af en heeft echt ' gekoerst' . Ik hoop dat jullie het verschil zien in hoe je wil dat een paard loopt?



In bovenstaande koers werd Juul op het laatst op 1 lijn, we hebben haar na laten kijken en na veel zoekwerk, waarin we maar niet konden begrijpen hoe ze ineens zo ' scheef ' kon zijn geworden: Bleek op een foto van haar hoofd dat ze een compleet losstaande , op een gekke plek gegroeide kies had. Deze zat dus niet in haar mond en dus niet te zien met het oog :)

Was voor ons echt ' fijn ' eindelijk iets gevonden te hebben omdat je denkt dat je gek word als je alle buigproeven en foto's goed hebt :) . We hebben al veel meegemaakt in ons leven, maar ook een gekke kies kan weer op de lijst als mogelijke oorzaken van scheefheid.

Juul heeft vanaf augustus tot nu weinig gedaan, is natuurlijk nog jong en we zien de eerste koersen vooral als leerkoersen. We zijn erg benieuwd wat ze nu als 4 jarige kan :)

Vanuit vorig jaar kennen jullie nog:

Ivar Charisma ( Virgil Boko x Yentle As ) uit 2015

Afbeelding

Met Ivar hebben we vorig jaar een koersongeluk gehad. Ivar was heel erg zenuwachtig van te voren en ook slecht te regelen( zie filmpjes eerder in het topic ) .
Met Ivar hebben we wat trainingsuren gemaakt op verschillende banen aan het einde van het seizoen, om hem aan meerdere plekken te laten wennen. Dit ging steeds beter. Hier was hij voor het eerst op Wolvega:



Zoals je ziet krijgt hij steeds meer een ontspannen houding, ook op nieuwe banen.
Het vrijhouden van stress is het grootste leerpunt voor Ivar.
Morgen halen we ook een stresskap op, een magnetische kap waar paarden rustig van schijnen te worden. Kijken of dat werkt bij deze man :D

En natuurlijk
Declic Sautreuil ( Blizzard Poterie x Paloma de Mormal ). A.k.a. Kliko.

Afbeelding


Kliko is een Franse draver, anders dan bovenstaande 2 Amerikaanse Dravers heeft er nogal wat sleutelwerk gezeten in zijn gangen en niet in galop vallen. Doe mij maar Amerikaantjes, vind ik veel fijner om mee te werken :D

Komt misschien ook omdat als ik niet oplet op wedstrijd Kliko dit flikt >;) :


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is trots op zichzelf :+

Afbeelding

Kliko heeft vorig jaar 1 hele hele goede koers uit de banden gelopen op Duindigt in 1.16. Daar mikken we dit jaar nog op, verder kan hij niet op Wolvega uit te voeten en niet op de kleine banen. Dus anders dan bij Juul en Ivar lijkt het lastig om nog ' groei ' te zien in waar we hem kunnen inschrijven.
Hij traint echter heel erg goed en als hij goed loopt op Duindigt zijn wij daar ook erg blij mee : D .

Dit zijn de paarden voor het seizoen 2020, zoals altijd: Heb je vragen stel ze gerust!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 23:14

jeetje77 schreef:
Leuk, ik lees weer mee.


Leuk!!

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:26

Ontzettend leuk om te volgen!
In een heel ver verleden heeft m'n schoonvader koerspaarden gehad. Hij zit nu elke koers aan z'n laptop geplakt en gaat nog geregeld naar koersen toe. Het gaat wel kriebelen om een keer met hem mee te gaan. Maar dan wel als jullie koersen!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 23:31

Muga schreef:
Ontzettend leuk om te volgen!
In een heel ver verleden heeft m'n schoonvader koerspaarden gehad. Hij zit nu elke koers aan z'n laptop geplakt en gaat nog geregeld naar koersen toe. Het gaat wel kriebelen om een keer met hem mee te gaan. Maar dan wel als jullie koersen!


Wil hij niet weer een draver? Of een deel? Bijv. Stal Payday doet dat: https://stalpayday.nl/winning-together/

We zijn sowieso op Duindigt van de partij weer, op welke baan komt hij meestal?

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 02:14

Leuk! Ik lees nog steeds mee! Lopen alle paarden alleen voor de sulky?

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:00

Juul klinkt als een soort Cookie. Haha

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:20

Ik verplaats dit topic naar draf en rensport op verzoek van TS.

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:44

Veel succes alvast voor het komende seizoen , ik volg :j

Anoniem

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:50

Ben weer benieuwd naar alle verhalen dit jaar :D

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:52

Op naar weer een mooi drafjaar.