Verharing; Winter- en zomervacht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-07 14:29

Ja, ik begin de smaak te pakken te krijgen! Ik heb even in de bokt wiki gekeken. En zo kwam dit eruit. Er zullen wellicht nog een paar elementjes moeten worden toegevoegd. Dus tips en suggesties zijn welkom. Momenteel staat Rusty nog in verharing, dus ik zal kijken als ik nog wat foto's kan maken.
Soet schreef:
Verharing.

Zoals de meeste dieren met een vacht, verhaart ook het paard. Dit gebeurt tijdens de overgang van winter naar zomer. In deze periode verlies het paard zijn wintervacht. En komt de zomervacht tevoorschijn.

Elk paard maakt zijn wintervacht aan. De een maakt meer aan dan de ander. Dit hangt ook af van ras tot ras, zo zal een shetlander bijvoorbeeld meer wintervacht aanmaken als een arabier. Maar ook van paard, tot paard natuurlijk. En ook de leefomstandigheden spelen een grote rol. Als men hun paard of pony 24/24 uur in de weide zet, ook in de winter. Zal het paard veel meer winterhaar aanmaken dan een paard die in de winter op stal staat. De paarden passen zich aan, aan de natuur. Tijdens een koude winter zal een paard meer winterhaar aanmaken, dan tijdens een zachte winter.

De winterharen zijn dikker en langer dan de zomerharen. Er kruipt makkelijker stof en zand tussen. Ook ziet het er vaak wat slordiger uit, het gaat rapper klitten. En de poep, of modder plakt al gauw aan de vacht van je paard.

Op zich is dat niet zo erg, paarden hebben deze laag nodig tijdens de winterperiode. Als men de paarden te veel borstelen of wassen in de winterperiode, wast men eigenlijk de vet- en beschermlaag van het paard af. Als het paard daarna terug de weide op gaat, is er veel kans dat je paard ziek word., of koud heeft. Daarom is het beter om de wintervacht te laten zijn, voor wat het is. Natuurlijk kan je het paard nog borstelen, maar zorg dat deze borstelsessies niet te uitgebreid worden.

Als de natuur het toelaat zorgt het paard zelf voor de verharing. Als het weer wat warmer word, zal het paard er zelf voor zorgen dat de winterhaartjes afvallen en de zomerhaartjes weer te voorschijn komen. Sommige (oudere) paarden hebben hier wat meer moeite mee. Dan kan jij, als eigenaar ingrijpen.

Vele paardenhouders vinden deze periode niet zo aangenaam. De haren blijven overal in de borstels hangen, ze liggen overal rond in stal en veroorzaken veel stof. Maar ook op de sjabrakken blijven de haren steken.

Tijdens deze periode gaat men meestal wat meer gaan borstelen. Maar de verharings periode is niet zo vlug gedaan. Dus zijn er verschillende truckjes gevonden om het overtollige haar weg te doen. Eerst en vooral heb je de [roskam]. Deze borstel neem heel wat haar mee, en verwijderd het vuil vanuit de vacht. Maar dit neemt heel wat tijd in beslag. Daarom zijn er heel wat mensen die met een [zweetmes] werken. Dit mes heeft ijzeren tandjes en is dus ideaal om de loszittende haartjes te verwijderen. En ook een oude zaag helpt goed. De zaag word in principe op de zelfde methode gebruikt al het zweetmes. Natuurlijk moet je altijd opletten hierbij.

Als de verharings periode gedaan is komt de zomervacht tevoorschijn. Deze vacht heeft korte en zachte haartjes. Een gezond en gelukkig paard glanst in z’n vacht. Als je paard eenmaal in de zomervacht zit, heb je veel minder tijd nodig voor het borstelen. Dit omdat het vuil niet zo goed meer kan blijven steken.

Wintervacht: http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... rvacht.jpg
Zomervacht: http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... rvacht.jpg


Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:09

Misschien is het een idee om erbij te zetten dat een paard zijn vacht aanpast aan de daglengte. Het gaat er niet zozeer om hoe warm of koud het is, maar hoe langer de dagen worden, hoe eerder de zomervacht komt :) Hoe korter de dagen worden, hoe sneller de wintervacht weer aangemaakt wordt :)

[ img ]
Zoals de vacht nu is van een pony die geen deken op gehad heeft :)

"De winterharen zijn dikker en langer dan de zomerharen. Er kruipt makkelijker stof en zand tussen. Ook ziet het er vaak wat slordiger uit, het gaat rapper klitten. En de poep, of modder plakt al gauw aan de vacht van je paard."

Het lijkt mij netter om van rapper, sneller te maken, of eerder :)

Er zijn nog meer 'trucjes' om het verharen sneller op gang te laten komen, of eerder losse haren kwijt te raken. De lamp in de stal langer aanlaten zodat de 'daglengte' voor het paard langer lijkt. Met een zachte borstel zachtjes borstelen, dan neem je veel losse haren mee, en laten ze eerder los dan met hard borstelen. Er zijn er geloof ik nog een paar, die zal ik nog even opzoeken :)

Freggel
Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:31

Soet schreef:
Als men hun paard of pony 24/24 uur in de weide zet,


Een paard staat 24/7 buiten en niet 24/24 . Misschien handig om even aan te passen.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-07 10:26

Als we elke methode erbij zetten, om de wintervacht weg te halen, kunnen we heel lang bezig zijn :=
Verder heb ik alles even aangepast. Bedankt.
Soet schreef:
Verharing.

Zoals de meeste dieren met een vacht, verhaart ook het paard. Dit gebeurt tijdens de overgang van winter naar zomer. In deze periode verlies het paard zijn wintervacht. En komt de zomervacht tevoorschijn.

Elk paard maakt zijn wintervacht aan. De een maakt meer aan dan de ander. Dit hangt ook af van ras tot ras, zo zal een shetlander bijvoorbeeld meer wintervacht aanmaken als een arabier. Maar ook van paard, tot paard natuurlijk. En ook de leefomstandigheden spelen een grote rol. Als men hun paard of pony 24/7 uur in de weide zet, ook in de winter. Zal het paard veel meer winterhaar aanmaken dan een paard die in de winter op stal staat. De paarden passen zich aan, aan de natuur. Tijdens een koude winter zal een paard meer winterhaar aanmaken, dan tijdens een zachte winter. Het winter- en zomerhaar vermeerderd/verminderd samen met de tijd. Hoe langer de dagen duren, hoe eerder de zomervacht komt. En hoe korter de dagen duren, hoe vlugger de winterharen komen. De haren gaan dus mee met de daglengte.

De winterharen zijn dikker en langer dan de zomerharen. Er kruipt makkelijker stof en zand tussen. Ook ziet het er vaak wat slordiger uit, het gaat eerder klitten. En de poep, of modder plakt al aan de vacht van je paard.

Op zich is dat niet zo erg, paarden hebben deze laag nodig tijdens de winterperiode. Als men de paarden te veel borstelen of wassen in de winterperiode, wast men eigenlijk de vet- en beschermlaag van het paard af. Als het paard daarna terug de weide op gaat, is er veel kans dat je paard ziek word., of koud heeft. Daarom is het beter om de wintervacht te laten zijn, voor wat het is. Natuurlijk kan je het paard nog borstelen, maar zorg dat deze borstelsessies niet te uitgebreid worden.

Als de natuur het toelaat zorgt het paard zelf voor de verharing. Als het weer wat warmer word, zal het paard er zelf voor zorgen dat de winterhaartjes afvallen en de zomerhaartjes weer te voorschijn komen. Sommige (oudere) paarden hebben hier wat meer moeite mee. Dan kan jij, als eigenaar ingrijpen.

Vele paardenhouders vinden deze periode niet zo aangenaam. De haren blijven overal in de borstels hangen, ze liggen overal rond in stal en veroorzaken veel stof. Maar ook op de sjabrakken blijven de haren steken.

Tijdens deze periode gaat men meestal wat meer gaan borstelen. Maar de verharings periode is niet zo vlug gedaan. Dus zijn er verschillende truckjes gevonden om het overtollige haar weg te doen. Eerst en vooral heb je de [roskam]. Deze borstel neem heel wat haar mee, en verwijderd het vuil vanuit de vacht. Maar dit neemt heel wat tijd in beslag. Daarom zijn er heel wat mensen die met een [zweetmes] werken. Dit mes heeft ijzeren tandjes en is dus ideaal om de loszittende haartjes te verwijderen. En ook een oude zaag helpt goed. De zaag word in principe op de zelfde methode gebruikt al het zweetmes. Natuurlijk moet je altijd opletten hierbij. Ook een zachte borstel over de vacht halen, kan goed helpen.

Als de verharings periode gedaan is komt de zomervacht tevoorschijn. Deze vacht heeft korte en zachte haartjes. Een gezond en gelukkig paard glanst in z’n vacht. Als je paard eenmaal in de zomervacht zit, heb je veel minder tijd nodig voor het borstelen. Dit omdat het vuil niet zo goed meer kan blijven steken.

Wintervacht: http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... rvacht.jpg
Wintervacht: http://img257.imageshack.us/img257/3977/nanoe001st4.jpg
Zomervacht: http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... rvacht.jpg

Glossi
Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:28

Hier ook een foto van een wintervacht:
[ img ]

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:43

Niet elke methode om de wintervacht weg te halen, trucjes om de wintervacht eerder op gang te laten komen. Maargoed.. Dan niet

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-07 13:59

Tuurlijk kunnen er nog methodes/trucjes (wat me overigens het zelfde lijkt.)bij, maar het lijkt me iig niet verstandig om er 101 dingen bij te zetten. ;) Lijnzaad oid. lijkt me ook wel goed. Verder, bedankt voor de foto. Is een erg mooie.
Soet schreef:
Verharing.

Zoals de meeste dieren met een vacht, verhaart ook het paard. Dit gebeurt tijdens de overgang van winter naar zomer. In deze periode verlies het paard zijn wintervacht. En komt de zomervacht tevoorschijn.

Elk paard maakt zijn wintervacht aan. De een maakt meer aan dan de ander. Dit hangt ook af van ras tot ras, zo zal een shetlander bijvoorbeeld meer wintervacht aanmaken als een arabier. Maar ook van paard, tot paard natuurlijk. En ook de leefomstandigheden spelen een grote rol. Als men hun paard of pony 24/7 uur in de weide zet, ook in de winter. Zal het paard veel meer winterhaar aanmaken dan een paard die in de winter op stal staat. De paarden passen zich aan, aan de natuur. Tijdens een koude winter zal een paard meer winterhaar aanmaken, dan tijdens een zachte winter. Het winter- en zomerhaar vermeerderd/verminderd samen met de tijd. Hoe langer de dagen duren, hoe eerder de zomervacht komt. En hoe korter de dagen duren, hoe vlugger de winterharen komen. De haren gaan dus mee met de daglengte.

De winterharen zijn dikker en langer dan de zomerharen. Er kruipt makkelijker stof en zand tussen. Ook ziet het er vaak wat slordiger uit, het gaat eerder klitten. En de poep, of modder plakt al aan de vacht van je paard.

Op zich is dat niet zo erg, paarden hebben deze laag nodig tijdens de winterperiode. Als men de paarden te veel borstelen of wassen in de winterperiode, wast men eigenlijk de vet- en beschermlaag van het paard af. Als het paard daarna terug de weide op gaat, is er veel kans dat je paard ziek word., of koud heeft. Daarom is het beter om de wintervacht te laten zijn, voor wat het is. Natuurlijk kan je het paard nog borstelen, maar zorg dat deze borstelsessies niet te uitgebreid worden.

Als de natuur het toelaat zorgt het paard zelf voor de verharing. Als het weer wat warmer word, zal het paard er zelf voor zorgen dat de winterhaartjes afvallen en de zomerhaartjes weer te voorschijn komen. Sommige (oudere) paarden hebben hier wat meer moeite mee. Dan kan jij, als eigenaar ingrijpen.

Vele paardenhouders vinden deze periode niet zo aangenaam. De haren blijven overal in de borstels hangen, ze liggen overal rond in stal en veroorzaken veel stof. Maar ook op de sjabrakken blijven de haren steken.

Tijdens deze periode gaat men meestal wat meer gaan borstelen. Maar de verharings periode is niet zo vlug gedaan. Dus zijn er verschillende truckjes gevonden om het overtollige haar weg te doen. Eerst en vooral heb je de [roskam]. Deze borstel neem heel wat haar mee, en verwijderd het vuil vanuit de vacht. Maar dit neemt heel wat tijd in beslag. Daarom zijn er heel wat mensen die met een [zweetmes] werken. Dit mes heeft ijzeren tandjes en is dus ideaal om de loszittende haartjes te verwijderen. En ook een oude zaag helpt goed. De zaag word in principe op de zelfde methode gebruikt al het zweetmes. Natuurlijk moet je altijd opletten hierbij. Ook een zachte borstel over de vacht halen, kan goed helpen. Soms doet met wat lijnzaad is het eten, dit bevorderd de verharing.

Als de verharings periode gedaan is komt de zomervacht tevoorschijn. Deze vacht heeft korte en zachte haartjes. Een gezond en gelukkig paard glanst in z’n vacht. Als je paard eenmaal in de zomervacht zit, heb je veel minder tijd nodig voor het borstelen. Dit omdat het vuil niet zo goed meer kan blijven steken.

Wintervacht: http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... rvacht.jpg
Wintervacht: http://img257.imageshack.us/img257/3977/nanoe001st4.jpg
Wintervacht: http://www.mijnalbum.nl/Foto=DH84SFA8
Zomervacht: http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... rvacht.jpg

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:28

Soet schreef:
Soms doet met wat lijnzaad is het eten, dit bevorderd de verharing.

Deze zin klopt niet helemaal volgens mij.
Zoiets is misschien beter:
Elke dag een scheutje lijnzaadolie over het voer schenken bevordert de verharing en zorgt tevens voor een mooie glans.

Nog een leuk weetje:
Witte paarden krijgen vaak een dikkere vacht dan zwarte paarden. Zwart absorbeert namelijk de warmte van de zon, terwijl wit de warmte juist weerkaatst. Zwarte paarden warmen dus sneller op en hebben daardoor een minder dikke vacht nodig.
Bonte paarden hebben soms een dikkere vacht op de witte plekken, en een dunne vacht op de zwarte plekken. Een voorbeeldje:
[ img ]

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Glossi
Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:26

Ik heb die wintervacht foto eventueel ook in beter kwaliteit ;) Had hem nu ff snel in mijnalbum gedaan. Dus als je betere kwaliteit wil dan roep je maar :Y)

Shadow0
Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:08

MysticTinker, apart effect :) Heb je daar een bronvermelding van, hoe dat kan bv?

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:40

Ik heb geen bronvermelding helaas. Ik heb het ooit eens via via gehoord. Nooit ergens in boeken tegengekomen. Maar het valt me nu bij veel bonte paarden op dat de witte haren langer zijn dan de zwarte.
Als je een hand erop legt als de paarden in de zon staan dan voel je heel goed het temperatuurverschil tussen zwart en wit.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

YDWINE
Berichten: 925
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: leeuwarden (friesland)

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:37

Zoek je ook nog 'zomervacht' foto's?

www.zydwine.com | Kunst & design

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:15

Citaat:
In deze periode verlies het paard zijn wintervacht


verliesT neem ik aan ;)

Citaat:
Maar ook van paard, tot paard natuurlijk.


Hier hoort geen komma tussen ;) Daarvoor heb je namelijk staan ''Dit hangt ook af van ras tot ras, zo zal een shetlander bijvoorbeeld meer wintervacht aanmaken als een arabier.'' Hier staat ook geen komma in het dikgedrukte.

Ik vind dat je uberhaupt beter neer kan zetten 'Dit hangt deels af van het ras, zo zal een shetlander bijvoorbeeld .... ' En ipv ''Maar ook van paard tot paard'' zou ik neerzetten 'Maar ook van het desbetreffende paard'

Citaat:
De winterharen zijn dikker en langer dan de zomerharen. Er kruipt makkelijker stof en zand tussen. Ook ziet het er vaak wat slordiger uit, het gaat eerder klitten. En de poep, of modder plakt al aan de vacht van je paard.


Die laatste zin past hier niet helemaal tussen. Ik zou er dan van maken: (heb ook wat andere dingen verandert, het loopt namelijk niet helemaal lekker)

De winterharen zijn dikker en langer als de zomerharen, er kruipt makkelijker stof en zand tussen. Ook ziet het er vaak wat slordiger uit en gaat eerder klitten.

Citaat:
Als men de paarden te veel borstelen of wassen in de winterperiode, wast men eigenlijk de vet- en beschermlaag van het paard af. Als het paard daarna terug de weide op gaat, is er veel kans dat je paard ziek word., of koud heeft. Daarom is het beter om de wintervacht te laten zijn, voor wat het is.


Als men de paarden teveel borstelt of wast in de winterperiode .... Als het paard daarna terug de weide op gaat, is er kans dat je paard ziek wordt of kou vat. Daarom is het beter de wintervacht te laten voor wat het is.

Citaat:
Tijdens deze periode gaat men meestal wat meer gaan borstelen.


Tijdens deze periode gaat menig paardenhouder meer met de borstels in de weer. (of iets in die richting, zorg in ieder geval voor een betere zinsopbouw. Je gebruikt dubbel het werkwoord 'gaan', dat klopt niet in deze zin)


Let op je grammatica! ;)

ikenindi
Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:21

MysticTinker schreef:
Ik heb geen bronvermelding helaas. Ik heb het ooit eens via via gehoord. Nooit ergens in boeken tegengekomen. Maar het valt me nu bij veel bonte paarden op dat de witte haren langer zijn dan de zwarte.
Als je een hand erop legt als de paarden in de zon staan dan voel je heel goed het temperatuurverschil tussen zwart en wit.


he wat gaaf! ik vond het al zo raar dat indi op haar witte plekken meer verhaarde dan haar zwarte plekken! en in de zomer voel je idd echt temperatuurverschil tussen de donkere vlekken en het witte!

Shadow0
Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:39

Dat zwarte vacht (en alles wat donker is) warmer wordt in de zon dan wit en lichte kleuren is wel bekend. Maar dat ze ook meer haar aanmaken op de witte plekken dat weet ik nog niet zo zeker, is ook moeilijk te zeggen aangezien witte haren veel meer opvallen. Vandaar dat ik voor dat 'weetje' wel graag een bron zou zien.

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:53

Ik heb eens gegoogled, maar ik kan er nergens iets over vinden. Ik heb het wel van verschillende paardenmensen gehoord. Misschien is het gewoon nooit wetenschappelijk onderzocht.
Bij mijn paard zijn de witte haren echt veel langer dan de zwarte, niet alleen omdat ze meer opvallen. Ik kreeg afgelopen winter zelfs de vraag of ik de zwarte vlekken had geschoren :+
Die zwarte haren vallen ook altijd als eerste uit. Nu nog heeft hij onder zijn buik op de witte plekken haren van zo'n 5 cm. De zwarte plekken zijn helemaal glad en kort.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:07

Ik heb wel nog een paar duidelijkere foto's gevonden :)
[ img ]
[ img ]

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DubbelFun
Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:02

@MysticTinker : de meeste paarden zijn op de borst en billen het eerst door het winterhaar heen en op de buik als laatste.
Dat is logisch want daar liggen de weke delen die meer bescherming behoeven.
Of dit iets met de kleur te maken heeft betwijfel ik. Wel is het waar dat bij zebra's een duidelijk verschil is in huiddikte tussen het witte en het zwarte gedeelte.
Dit zou te maken hebben met wat de insecten aantrekt; dat gedeelte is dan dikker voor extra bescherming.
Maar ook hier heb ik geen bronvermelding van.

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:36

Dat is inderdaad waar dat hij op de billen en rug het eerst verhaart. Op de borst krijgt hij gewoon heel weinig haar, dus ik merk ook bijna niet of hij daar als eerste verhaart.
Maar de zwarte plek die op een oor lijkt, links naast de flank, en ook onder de buik, daar zie je echt een supergroot verschil langs de zwart-wit lijn. Van een wollig vachtje van wel 10 cm naar haartjes van 1 cm, echt maf. En het is ook geen rare afwijking van mijn tinker, want ik heb het bij meerderen gezien.

Ik wist trouwens niet dat zebra's ook zo'n verschil in vacht hebben, interessant :j
Dat over insecten heb ik nooit gehoord. Het is inderdaad wel zo dat insecten op warme objecten afkomen. Zwart is warmer, dus dan zouden die zwarte haren langer moeten zijn. Dat is dan weer tegenovergesteld van mijn paard :P

Ik ben benieuwd of iemand nog een andere verklaring heeft ervoor.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tuursenne
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:23

Rond welke periode is een paard volledig verhaard en zit hij terug in zijn zomervacht?

DubbelFun
Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Verharing; Winter- en zomervacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:31

Wow een topic van 10 jaar oud omhoog gehaald :D

Elk paard is anders que beharing en reageert anders op verharing, daar is dus geen standaard antwoord op mogelijk.
Normaliter mag je verwachten dat een paard half/eind april volledig van zijn winterhaar af is en in september weer gaat beginnen met de aanmaak van de nieuwe wintervacht.
Paarden die niet gezond of oud (of beide :D ) zijn kunnen er langer over doen. Met heel warm weer is het dan raadzaam om ze te scheren, maar dan kun je wel meer werk hebben met dekens wisselen, want de nachten kunnen in april ook nog best koud zijn en ook met regen kunnen ze niet meer bloot staan tot de zomervacht weer volledig aanwezig is.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:43

Omdat dit een best wel heel oud topic is en de toevoeging niet direct op het Wiki artikel slaat, plaats ik hier een slotje.


tuursenne schreef:
Rond welke periode is een paard volledig verhaard en zit hij terug in zijn zomervacht?


Vragen over bepaalde zaken, waar je geen antwoord op kan vinden in de Wiki, kun je altijd op het forum zelf vragen (kijk even goed waar je dat plaatst)

Mocht dat niet lukken, neem dan even contact met mij op, dan kan ik je verder helpen :j


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers