Wat zeggen de oren van je paard.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:01

Humeur
De oren worden gebruikt voor de lichaamstaal van het paard. Ze kunnen ermee aangeven of ze iets leuk vinden of niet, of ze boos zijn, in een goed humeur zijn of nog iets anders.
De manier waarop de oren worden gebruikt kan ook iets vertellen over het karakter. Een paard wat veel beweegd met de oren is vaak opgewekt of vrolijk. Een paard wat zeinig doet is vrij gesloten.

Onderzoek
Er is onder zoek degaan door Linda Tellington-Jones. Een Amerikaan. Ze heeft kraktertrekken met de vorm van de oren vergeleken. Paarden met de zelfde oorvorm hebben vaak ook hetzelfde karakter. Er zijn natuurlijk nog meer dingen van invloed. Bijv. de manier waarop het paard is opgegroeid en hoe je ermee omgaat.

Bekijken
Als je de oren bekijkt let je op de plaats waar de oren staan, de afstand tussen de oren aan de onder- en boven kant en de vorm van het oor.
Als je twee paarden met elkaar vergelijkt zie je dat ze verschillende oren hebben. Alleen als ze familie zijn en soms van het zelfde ras, dan hebben ze de zelfde soort oren. Bijv. bij de Arabier staan de puntjes van de oren vaak naar binnengedraaid en bij een Fjord of Shetlander zijn de oren vaak rond e dik.

Lieve paarden
Oren die van boven wijder staan dan van onder zeggen vaak dat het een lief paard is. Maar ook oren die aan de onderkant beed zijn en zachte ronde puntjes horen bij de paarden die graag hun best voor je doen.
Afbeelding
Deze pony heeft de oren boven wijder staan dan onder, maar de puntjes staan ook naar elkaar teogewijsd. Dus hij kan snel leren!

Nog lievere paarden
Heel erg lief zijn de paarden met de oren een beetje naar buiten hangen. Flaporen dus. Als ze ook nog breed zijn en rond van vorm dan is hij echt super lief.
Afbeelding
Dit paard heeft de oren een beetje uit elkaar hangen. Een echte lieverd dus!

Snelle paarden
Een paard met hele fijne, luxe oortjes kunnen snel wat onrustig zijn. Wil je een paard dat barst van de energie? Dan moet je een paard met rechtopstaande oren die onder en boven even ver uit elkaar staan pakken.
Afbeelding
Deze pony heeft kleine luxe oortjes en er staan boven en onder even wijd uit elkaar. Dus hij is snel en heeft veel energie

Slimme paarden
Paarden die snel leren herken je aan het puntje van het oor. Als de bovenkant naar elkaar toe wijzen dan leert het paard snel. Ook als het paard dat niet heeft maar wel de onderkant ver uit elkaar heeft staan dan heb je een paard die slim is.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:09

Opzich wel duidelijk. Ik bewtijfel alleen of je nou ook echt aan de oren kan zien hoe een paard is Knipoog Het lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk maargoed. Ik weet er niet heel veel vanaf Tong uitsteken

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:13

Die van flaporen klopt wel tot zover ik het heb ervaren Haha!
Maar over de artikel zelf, ik heb er mijn twijfels bij over de 'feitelijke'

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:16

_lies_ schreef:
Opzich wel duidelijk. Ik bewtijfel alleen of je nou ook echt aan de oren kan zien hoe een paard is Knipoog Het lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk maargoed. Ik weet er niet heel veel vanaf Tong uitsteken

pff vergis je daar niet in. Die vrouw die dit onderzoek heeft gedaan, heeft niet alleen de oren onderzocht maar het hele paarden lichaam. Aan bepaalde eigenschappen kun je karaktereigenschappen van een paard toekennen. Alleen daarvoor zijn meerdere dingen nodig en niet alleen oren.

Ik heb het op meerdere paarden uitgetest en was echt verbaasd over hoe goed het klopt. De logica snap ik zelf nog niet helemaal, in het boek had ze wel iets om het een beetje te verklaren: Een paard dat bv zijn ogen meer aan de zijkant heeft staan, heeft een grotere dode hoek aan de voorkant en kan zo een schrikachtig karater hebben omdat hij gewoon minder goed voorzich uit kan kijken.

Net zo als een paard met grotere oren misschien wel beter kan horen waardoor hij alerter is qua karakter? Maar goed, zoals ik al eerder aangaf snap ik de logica er nog steeds niet helemaal van.
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 07-04-07 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:17

Opzich klopt het in grote lijnen wel volgens mij maar, bij de 2e foto staat van oren opzij: echt een lieverd dus! Bedoel je dat persoonlijk naar het paard toe of niet?

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:22

Noujah mijn paard heeft z'n puntjes iets naar binnen staan en hij leert inderdaad wel snel (hij is 14 jaar). Maar hoef dat nou met die puntjes te maken heeft?

Paardje hier op stal heeft altijd 'hangoortjes' en dat is inderdaad wel een lieverd.

Maar m'n andere merrie heeft ook puntjes naar binnen wijzen en die leert helemaal niet echt snel. dus dat klopt weer niet

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:23

Je moet het ook in combinatie zien met andere dingen. Een paard dat de puntjes naar binnen heeft staan en bijvoorbeeld mooie grote ogen heeft zal sneller leren dan een paard met de puntjes naar binnen die kleine ogen heeft.

Anoniem

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:24

Heb je ook een bron van dit onderzoek?
Want ik geloof er eigenlijk niks van. Zo ken ik paarden die flaporen hebben maar weer heel vervelend zijn..

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:43

Er zijn hier een paar mensen op bokt die karakteranalyses doen t.o.v. het lichaam van je paard; niet alleen de oren, maar ook de ogen, het profiel en de voorkant + bouw van het paard spelen een rol. Dus wellicht klopt dit maar half-en half.

Bij de tweede foto bv kan het heel goed zijn dat het paard z'n aandacht is getrokken door een hond die juist aan de zijkant loopt en daardoor dus z'n oren draait. Ik PB even iemand die hier karakteranalyses doet, misschien kan zij iets meer vertellen?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:51

ik ben degene die Soet een pbtje heeft gestuurd
ik ben al jaren bezig met dezelfde theorie als linda tellington jones, ik hoef hier niemand ergens van te overtuigen maar ik geloof er zelf heilig in
het ligt echter aan veel meer dingen dan de oren
de rest van de samenhang van het hoofd, de bouw, de omgang etc...
dit stukje vind ik dan te kort door de bocht voor mensen die hier nog nooit van gehoord hebben en ik snap het dan ook meteen als niemand het gelooft...
een paard met goed gevormde oren wat zou duiden op intelligentie maar toch een erg kleine kaak heeft (lage intelligentie) daarbij moet je kijken hoe alles samenvalt..

ik heb zelden karakters die er zeg maar in 1 keer uitfloepen. er zijn veel dingen die elkaar tegenspreken aan het hoofd en mijn taak als ik een analyse maak voor iemand is om goed uit te zoeken hoe dat samenvalt, als je hier jaren mee bezig bent dan krijg je door het observeren van paarden aardig door hoe dingen samen vallen, ookal spreken ze elkaar tegen en dat is een heel mooi iets

op de site in mijn onderschrift staan enkele voorbeelden van analyses van mij

Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 19:30

Nog even wat antwoordjes op een paar vragen.
De tekst is niet verzonnen! Anders zou ik het er niet op zetten!
Ik kom aan deze informatie omdat dit een keer op de manege aan bod is gekomen en er werd door een mevrouw vanalles over verteld en er stond lang geleden er ook wat over in een tijdschrift.
Ik heb ook geschreven dat het natuurlijk niet alleen aan de oren ligt:
Onderzoek
Er is onder zoek degaan door Linda Tellington-Jones. Een Amerikaan. Ze heeft kraktertrekken met de vorm van de oren vergeleken. Paarden met de zelfde oorvorm hebben vaak ook hetzelfde karakter. Er zijn natuurlijk nog meer dingen van invloed. Bijv. de manier waarop het paard is opgegroeid en hoe je ermee omgaat.
Over de foto van het paard met flap oren. Dat licht niet aan de hond die daar loopt want ik ken deze pony. En zie haar dus ook twee keer in de week en heeft altijd de oortjes naar buiten hangen.
Dat was het wel denk ik Clown
Maar misschien kan ik iets meer informatie zoeken over het karakter. Zoals een aantal van jullie al zeiden. Dat het niet alleen maar aan de oren lag.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:59

Citaat:
Er zijn natuurlijk nog meer dingen van invloed.

kijk en dat is nauwjuist het mooie aan de techniek die Linda Tellington-Jones heeft ontwikkeld. De karakter eigenschappen zijn puur gebasseerd op hoe het paard qua kwarakter was toen hij geboren werd. Het karakter word vaak beinvloed (in positieve of negatieve zin) waardoor een paard kan veranderen. Zo kan een van zichzelf heel rustig paard ontzettend paniekerig over komen door trauma's, medische reden of wat dan ook. Met zo'n paard zou de karater schets dus heel raar overkomen, terwijl het waarschijnlijk wel klopt. Als je er echt in geloofd kun je dan opzoek gaan naar de reden waarom je paard niet zichzelf is.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:03

Misschien is het dan ook leuk om over die vrouw een heel stuk te schrijven en over haar theorieen, gemaakt door bv een bokker die ook onderzoek doet naar het karakter etc. Lachen

Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 22:53

_lies_ schreef:
Misschien is het dan ook leuk om over die vrouw een heel stuk te schrijven en over haar theorieen, gemaakt door bv een bokker die ook onderzoek doet naar het karakter etc. Lachen

Klinkt idd leuk!

Anoniem

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:12

Trouwens, hoe een oor eruit ziet hangt ook van het ras af.
Maar je kan niet zeggen dat een ras 'lief' of 'heet' is.

Anoniem

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:19

Ik geloof dit ook zeker wel.

Maar zoiets kan dus ook bij mensen
Ik ken iemand die daar mee werkt en het klopt echt hoor Ja
Heb je een wipneus dan laat je bijv over je lopen. Heb je flaporen ben je vaak eigenwijs, dat soort dingen.
En als je dat dan in combinaties zet komen daar erg leuke dingen uit, die kloppen.
Dus ik denk dat dat bij dieren niet anders is Lachen

http://www.psychognomie.com/index2.php?idx=welcome
over mensen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-07 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

leintje_

Berichten: 4200
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:30

haha vet grappig Tong uitsteken
ik geloof dit ook.. er zijn ook bepaalde dingen aan mensen waaraan je kan zien hoe ze zijn. Mijn paar is dus heel lief en leert snel Tong uitsteken zal eens vragen of dat klopt Knipoog

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:18

vormen van het hoofd kunnen veranderen
als jong paard enorm maar ook als ouder paard nog
op mijn site staat daarvan een goed voorbeeld...

voor de rest kan je veel dingen aan de omgang aflezen aan vormen aan het hoofd ook...
houding van de oren, uitstraling van de ogen maar met name hoe de spanning in de mond en lippen is zegt mij veel...

bouw komt er ook zeker bij, soms is de bouw wel juist maar zie je vanaf een foto dat dan door bv een manier van rijden ergens spanning op wordt gebouwd, die kan weer leiden tot negatief gedrag omdat het dier pijn heeft
die pijn of spanning is vaak ook weer terug te zien aan het hoofd..
ik zag dat 6 jaar geleden ook niet toen ik begon met analyseren maar nu vaak wel..

Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:38

Maar heeft misschien iemand behoefte om een stukje over Linda Tellington-Jones te schrijven? Of nog iets anders?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:16

Het valt me op dat je eigenlijk alleen vertelt over de karakteranalyse van L. Tellington-Jones. Niks over wat het betekent als het paard bijvoorbeeld zijn oren plat in de nek legt... Daar iets over vertellen lijkt me nuttiger.
Als ik jou was zou ik het stukje van de oren en hun invloed op het karakter eruit laten. Ik vind het een leuk idee, maar zoals het er nu staat haal je de karakteranalyse van L. Tellington-Jones uit het verband. Misschien kan je beter een verwijzing maken naar de toekomstige pagina op de BoktWiki over L. Tellington-Jones. Je zou er dan zoiets neer kunnen zetten:

Citaat:
Linda Tellington-Jones gebruikt onder andere de oren voor haar karakteranalyse.


Mocht je het er toch in willen laten staan, dan nog een paar tips.
Yucome schreef:
Humeur
De oren worden gebruikt voor de lichaamstaal van het paard. Ze kunnen ermee aangeven of ze iets leuk vinden of niet, of ze boos zijn, in een goed humeur zijn of nog iets anders.
De manier waarop de oren worden gebruikt kan ook iets vertellen over het karakter. Een paard wat veel beweegd met de oren is vaak opgewekt of vrolijk. Een paard wat zeinig doet is vrij gesloten.

Dit (het dikgedrukte) is behoorlijk kort door de bocht. Of toelichten of weglaten.

Yucome schreef:
Onderzoek
Er is onder zoek degaan door Linda Tellington-Jones. Een Amerikaan. Ze heeft kraktertrekken met de vorm van de oren vergeleken. Paarden met de zelfde oorvorm hebben vaak ook hetzelfde karakter. Er zijn natuurlijk nog meer dingen van invloed. Bijv. de manier waarop het paard is opgegroeid en hoe je ermee omgaat.

Misschien had je het beter zo ongeveer kunnen beschrijven:
"Linda Tellington-Jones heeft onderzoek gedaan naar het karakter van paarden. Om het karakter van een paard te bepalen heeft ze een methode ontwikkelt. Via deze methode kun je aan de hand van kenmerken van het hoofd bepalen wat voor karakter het paard heeft. Één van die kenmerken zijn de oren van het paard. Natuurlijk zijn de oren niet alles bepalend voor het karakter van het paard. Alle hoofdkenmerken samen vormen het karakter."

Het kopje "Bekijken" ga ik niet quoten. Dat is behoorlijk subjectief geschreven en geeft een (mijn inziens) verkeerd beeld. Dit vind ik o.a. terug in je fotobijschriften. Waar je eerder schrijft dat het bepalen van het karakter afhankelijk is van meerdere factoren, ga je hier uit van alleen de oren. De pony heeft oren die boven wijder staan dan onder, dus.... de pony is intelligent... Spreekt elkaar nogal tegen Knipoog. Dat geldt ook voor je andere fotobijschriften.
Daarnaast zou ik andere foto's gebruiken dan die je nu geplaatst hebt. Ze zijn niet erg duidelijk en geven geen goed beeld van de oren (de tweede bijvoorbeeld). Ook zou ik alleen uitsnedes van oren gebruiken als foto, niet een foto waar ook de rest van het hoofd nog eens op staat.

Daarnaast zou ik je aan willen raden om voor dat je een stuk voor de Wiki op Bokt plaatst, deze eerst even controleert op spelfouten Knipoog.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:11

Maar nu begrijp ik iets niet he.. mijn paard zn oren liegen als het onderzoek van Linda klopt Tong uitsteken
Puntjes staan naar binnen, leergierig, maar hij heeft wel erg grote oren, welke evenwijd staan, terwijl er bij kleine luxe oortjes werd gezed dat hij erg snel en onrustig kan zijn..nou dat is mijn paard dus ook...

Anoniem

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:09

Ik vind het om eerlijk te zijn niet echt een artikel dat in de Wiki thuishoort, althans: niet op deze manier. Dit zijn geen feiten, daarvoor zijn er veel te veel uitzonderingen op.

Het word teveel geschreven alsof dit complete feiten zijn, en dat zijn het kromweg niet. Ook is de schrijfstijl af en toe wat kinderlijk lijkt het wel: dingen als "Als ze ook nog breed zijn en rond van vorm dan is hij echt super lief." komen op mij gewoon niet volledig over zoals jij het waarschijnlijk bedoeld. Bovendien hoeven ze helemaal niet waar te zijn.. ik ken paarden met zulke oren die ook niet altijd de liefste zijn hoor Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:23

ik denk dat het prima is om de theorie van Linda Tellington Jones in een artikel te vatten, maar we kunnen dit niet als waarheid presenteren, want dat is het gewoon niet Knipoog

Er zijn inderdaad ook mensen die zeggen dat dit voor mensen geldt, Lombroso bijvoorbeeld is een hele bekende, een Italiaanse arts uit de 19e eeuw die vond dat criminelen te herkennen waren aan het volgende:
Citaat:
Criminelen zouden volgens Lombroso herkenbaar zijn aan fysieke atavistische stigmata, zoals brede kaken, diepliggende ogen, vaak doorlopende wenkbrauwen, asymmetrisch gezicht, hoge jukbeenderen, afwijkende oren, haviksneus, vlezige lippen en dergelijke.
(uit het artikel op de grote wiki)

Het is nooit bewezen dat paarden met grote ronde oren lieverdjes zijn, of een paard met een ramsneus een rotbok is, dus op die manier kunnen we het niet in de wiki zetten.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:04


Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Wat zeggen de oren van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:06

Ellende schreef:
ik denk dat het prima is om de theorie van Linda Tellington Jones in een artikel te vatten, maar we kunnen dit niet als waarheid presenteren, want dat is het gewoon niet Knipoog

Er zijn inderdaad ook mensen die zeggen dat dit voor mensen geldt, Lombroso bijvoorbeeld is een hele bekende, een Italiaanse arts uit de 19e eeuw die vond dat criminelen te herkennen waren aan het volgende:
Citaat:
Criminelen zouden volgens Lombroso herkenbaar zijn aan fysieke atavistische stigmata, zoals brede kaken, diepliggende ogen, vaak doorlopende wenkbrauwen, asymmetrisch gezicht, hoge jukbeenderen, afwijkende oren, haviksneus, vlezige lippen en dergelijke.
(uit het artikel op de grote wiki)

Het is nooit bewezen dat paarden met grote ronde oren lieverdjes zijn, of een paard met een ramsneus een rotbok is, dus op die manier kunnen we het niet in de wiki zetten.

HELP!!!!! mijn vriend is crimineel Haha! Clown hahaha