Wat ziet een paard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:18

Wauw..wat ik mij nog afvroeg he. Een paard ziet met 1 oog tegelijk, dus als hij even later langs bv die prullebak loopt, schrikt hij weer, maar hebben zijn hersens dit de rit op d heenweg al niet verwerkt? of wordt dit ook apart gedaan?
Mijn paard draait altijd zijn hoofd om, om alles te kunnen zien met beide ogen. Vroeger werd mij afgeraden om dit toe te laten..maar als hij echt bang is, laat ik hem het volledig zien, met beide ogen en dan is hij gerustgesteld en het rare is dat hij dan op de terugweg er een probleem meer van maakt..althans, wel nog weet waar wat zat dat ie eng vond, even kijkt, maar ditmaal wel doorloopt.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:36

Kimberley77 schreef:
Wauw..wat ik mij nog afvroeg he. Een paard ziet met 1 oog tegelijk, dus als hij even later langs bv die prullebak loopt, schrikt hij weer, maar hebben zijn hersens dit de rit op d heenweg al niet verwerkt? of wordt dit ook apart gedaan?


Mensen hebben 2 hersenhelften (links en rechts) en veel functies worden maar door 1 van die twee uitgevoerd. Ik neem aan dat dat bij paarden ook zo is. Biij mensen is er een tamelijk sterke verbinding tussen die twee helften, maar mogelijk is die bij paarden veel minder sterk. Dan 'ziet' een paard dus niet alleen met 1 oog, maar onthoudt het ook maar met 1 hersenhelft.

Bij mensen treedt dat ook op, als de verbinding tussen de twee hersenhelften beschadigd is (zo zijn er patienten met heftige epilepsie die een operatie hebben gehad om de verbinding te verwijderen. Zij kunnen het meeste nog, maar precies dit zou bij hun ook kunnen optreden, iets zien met 1 oog en het later met hun andere oog nog een keer moeten zien)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:44

Dat wist ik niet Shadow, mag er wat mij betreft nog bijgevoegd, erg interessant Lachen

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:09

Dank je wel Shadow, dat klinkt wel heel logisch idd.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:18

Leuk stuk idd om te lezen Haha! moet er niet aan denken om ze te kijken als een paard.. hun zijn het gewend natuurlijk maar lijkt me toch best lastig... lieve dieren zijn het eigenlijk Knipoog

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:47

Ellende schreef:
Dat wist ik niet Shadow, mag er wat mij betreft nog bijgevoegd, erg interessant Lachen


Je mag het toevoegen, ik zelf zie nog niet een handige manier om het in het artikel te passen, dus ik ga hier nu nog niet mee aan de gang. (Als mijn andere lopende projectjes weer wat bijgewerkt zijn misschien, maar ga vooral je gang!)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:44

Op zich wel een interessante theorie maar het lijkt me (evolutionair gezien) vrij onwaarschijnlijk Lachen Beetje raar als een paard een links en een rechts geheugen zou hebben Verward Alles kan maar voor we dat in de wiki zetten zou ik daar graag wat artikelen over willen zien Slim

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:11

BartVB schreef:
Op zich wel een interessante theorie maar het lijkt me (evolutionair gezien) vrij onwaarschijnlijk Lachen Beetje raar als een paard een links en een rechts geheugen zou hebben Verward Alles kan maar voor we dat in de wiki zetten zou ik daar graag wat artikelen over willen zien Slim


De literatuur over paarden is vrij beperkt - maar ik ga daar zeker naar op zoek, maar dat het bij mensen zo werkt is behoorlijk uitvoerig onderzocht en bewezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lateraliza ... n_function
http://serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/n ... iadis.html
en de meeste standaard neuropsychologie-boeken.

Citaatje:
Citaat:
So, say a "typical" (language in the LEFT hemisphere) split-brain patient is sitting down, looking straight ahead and is focusing on a dot in the middle of a screen. Then a picture of a spoon is flashed to the right of the dot. The visual information about the spoon crosses in the optic chiasm and ends up in the LEFT HEMISPHERE. When the person is asked what the picture was, the person has no problem identifying the spoon and says "Spoon." However, if the spoon had been flashed to the left of the dot (see the picture), then the visual information would have traveled to the RIGHT HEMISPHERE. Now if the person is asked what the picture was, the person will say that nothing was seen!! But, when this same person is asked to pick out an object using only the LEFT hand, this person will correctly pick out the spoon. This is because touch information from the left hand crosses over to the right hemisphere - the side that "saw" the spoon. However, if the person is again asked what the object is, even when it is in the person's hand, the person will NOT be able to say what it is because the right hemisphere cannot "talk." So, the right hemisphere is not stupid, it just has little ability for language - it is "non-verbal."

http://faculty.washington.edu/chudler/split.html

Ook zeer interessant is het fenomeen 'visual neglect' bij bijvoorbeeld patienten die een beroerte hebben gehad. Sommigen van hen negeren alles wat aan bv de linkerkant is.
"Left-side neglect is a form of attention deficit that may occur from right hemisphere damage. Essentially, the individual no longer acknowledges the left side of their body or space. They will not brush the left side of their hair, for example, or eat food on the left side of their plate, as they do not see them or look for them. Reading is also affected as they do not read the words on the left side of the page, starting only from midline." http://www.asha.org/public/speech/disor ... _brain.htm

Dat - en vele andere onderzoeken - geeft aan dat ook in het menselijk brein niet alles door het gehele brein heen verwerkt, maar dat er functies zijn die alleen aan 1 kant van de hersenen plaatsvinden. Normaal gesproken worden bij mensen deze beide helften geintegreerd en samengevoegd - maar soms gaat dat mis. Nogmaals, ik weet niet hoe het bij paarden zit, direkte literatuur heb ik niet voorhanden, maar evolutionair onwaarschijnlijk is het allerminst: dit is namelijk precies wat gebeurt in het menselijk brein.

Ook heel cool:
Citaat:
De dolfijn is echter een buitengewoon pienter dier en de evolutie heeft een schitterende oplossing voor hem bedacht. Waar wij mensen altijd 'helemaal' slapen, is de dolfijn bij machte om letterlijk 'half' te slapen. Hij doet dat door zijn beide hersenhelften om beurten te laten slapen. Zo krijgt hij toch genoeg slaap, maar slaapt hij nooit écht helemaal. Zo kan hij altijd met een half oog eventuele ongenode gasten aan zien komen zwemmen.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/40299

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:52

Dat bepaalde functies alleen of vooral in een van de helften utigevoerd worden is idd bekend en grote kans dat dat ook bij paarden zo is. Wat me echter (erg) onwaarschijnlijk lijkt is dat die twee helften bij een gezond paard niet in hoge mate geintegreerd worden. Het lijkt me heel erg niet logisch als een paard iets dat hij met zijn rechter oog heeft gezien alleen opslaat aan de rechter kant zeg maar. Dus dat hij het nog een keer moet processen als hij hetzelfde ding met zijn linkeroog ziet Lachen

Dat zou kunnen bij paarden (of mensen) met een forse hersenafwijking maar het gaat hier over gezonde paarden...

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:35

BartVB schreef:
Het lijkt me heel erg niet logisch als een paard iets dat hij met zijn rechter oog heeft gezien alleen opslaat aan de rechter kant zeg maar. Dus dat hij het nog een keer moet processen als hij hetzelfde ding met zijn linkeroog ziet Lachen

Dat zou kunnen bij paarden (of mensen) met een forse hersenafwijking maar het gaat hier over gezonde paarden...


Ik vind het eigenlijk wel vrij logisch - en die hersenonderzoeken tonen naar mijn mening aan dat er heel veel verwerking plaats vindt voor de integratie van de twee helften. Natuurlijk zijn mijn voorbeelden voorbeelden van hersenafwijkingen, maar ze zijn een bewijs dat oa visuele waarneming al een heleboel processen doorlopen heeft in de thuishelft voor er gecommuniceerd wordt naar andere niveaus. (Dit is uitgebreid bevestigd door neurologisch en neuropsychologisch onderzoek.)
De schrikreactie - wegrennen - is een soort reflex en die vindt plaats voor je de andere functies (bv het interpreteren van de waarneming) plaats vindt. En da's evolutionair juist heel logisch: eerst wegrennen, dan denken. Daarbij moet je niet vergeten dat een paard veel minder dan een mens begrijpt wat 'ie ziet en dus minder 'coherentie' in z'n beeld heeft. Het is voor een paard ook nauwelijks nadelig om in zo'n geval een keer te vaak weg te lopen - en stukken beter dan het alternatief: eerst nadenken over wat het eigenlijk ziet en de crossover maken naar de andere hersenhelft en dan te laat zijn met de reactie.
Dat het voor de ruiter onbegrijpelijk en lastig is, tsja Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:02

Ah, ok. Zo is het een stuk duidelijker wat je bedoelt Lachen Met bovenstaande verhaal kan ik het wel eens zijn Haha!