Wat ziet een paard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 18:37

Eerst even uitleggen hoever hij kan zien. Een paard heeft ogen aan de zijkant van zijn hoofd staan. Dat zorgt ervoor dat hij bijna 360 graden om hem heen kan kijken. Daarom kan hij ook schrikken van iets wat zich achter hem bevind. Zelfs zonder zijn hoofd te bewegen. Wij zouden ons hoofd moeten draaien.

Zijn 'achteruit' zicht is wel veel minder ontwikkeld. Dus hij ziet daar niet zo goed als de dingen die opzij of van voren van hem gebeuren. En daarom zal hij vlugger schrikken en vluchten.

Jij kijkt me twee ogen tegelijk. Als je een oog dicht doet zie je bijna hetzelfde. Onze twee ogen naast elkaar zorgen ervoor dat we diepte kunnen zien. Een paard kijkt met een oog tegelijk. Hij ziet rechts en links dus iets anders. Er zijn veel mensen met paarden die je kunnen vertellen dat hun paard op de heenweg van iets schrok in de berm, en op de terugweg weer schrok van hetzelfde. Dat is makkelijk te verklaren. Zijn andere oog had het 'gevaar' namelijk nog niet gezien. Soms kijken paarden wel met twee ogen tegelijk naar iets. dat kun je zien omdat ze hun beide oren naar voren priemen. Ze zijn geïntresseerd.

Afbeelding
Wat nu lichtgeel gekleurd is, bij de letter A dus. Dat ziet een paard met 1 oog. Met zijn rechteroog ziet hij het rechter gedeelte. En met zijn linkeroog het linkergedeelte.


Het oranje gekleurde deel kan een paard zien met twee ogen tegelijk.

Afbeelding
Hier dus hetzelfde. Een paard kan met twee ogen tegelijk naar voren kijken. De dingen rechts en links van hem ziet hij apart. Wat er bovenop zijn rug gebeurt kan hij dus niet zien. Als jij op hem zit kan hij je dus niet zien. Jij kan zijn ogen immers ook niet zien.

Daarom kan een paard ook schrikken als jij besluit je jas uit te trekken als je op hem zit. Hij ziet niet wat er gebeurt en plotseling ziet hij iets 'omlaag' komen. Best eng hoor.



Een paard ziet dus anders dan wij doen. Maar een paard ziet de dingen ook minder scherp. Dat is ook niet echt nodig. maar een paard kan wel kleine bewegingen zien op kilometers afstand. Als een paard nu wel iets beter wil bekijken dan kan hij kleine spiertjes in zijn oog aanspannen. Of hij brengt zijn hoofd omhoog en soms draait zijn hoofd iets opzij. Vaak gaat zijn hoofd omhoog en omlaag om maar een goed beeld van iets te krijgen. (Als je gaat springen zal je paard zijn hoofd ook even omhoog brengen en dan weer omlaag om te gaan springen)

Afbeelding
Als een paard aan de teugel loopt kan hij recht voor zich niets zien. De plek tussen zijn ogen en voor zijn ogen is dus een blinde vlek. Zijn zicht is naar de grond gericht. B op de foto toont wat hij wel kan zien.

Afbeelding
Bovenstaand plaatje illustreert waar de blinde vlek is van een paard. Alles wat gestreept is kan een paard dus niet zien. Daarvoor moet hij zijn hoofd draaien. Nu weet je waarom je een paard niet van achteren mag naderen. Hij ziet je gewoonweg niet.


Een paard dat rustig aan het grazen is, gebruikt twee ogen om rustig alles in zich op te nemen. Hoort hij iets aparts, dan zal hij zijn hoofd omhoog brengen zodat hij met twee ogen tegelijk naar iets kan kijken.

Een paard heeft de grootste ogen van alle zoogdieren. Deze grootte zorgt ervoor dat een paard alles 2x zo groot ziet als dat wij dat doen. En dat is makkelijk als er een roofdier op je loert. Omdat ee paard alles heel goed kan zien, schrikt hij veel sneller op winderige dagen. Zoveel dingen die bewegen..

Paarden kunnen ook veel beter in het donker zien dan wij. Trouwens ze kunnen ook beter in het donker zien als katten. Ik bedoel dan dus wel als het echt donker is. Niet als het schemert. dan zien wij wel beter.

Paarden zien wel kleuren. Geel, groen, blauw. Rood is wat lastiger. Als het licht minder wordt dan ziet een paard ook minder kleuren. De wereld van een paard is voornamelijk grijs. Links zie je in de kleurencirkel wat de mens kan zien. En rechts zie je de grijze wereld van het paard.
Afbeelding

Om het nog duidelijker te maken hieronder wat foto's
A en B is wat jij ziet. En C en D is wat een paard ziet.
Afbeelding Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Paarden hebben een blinde vlek voor hun neus. Dus waar wij eigenlijk verwachten dat ze heel goed zullen zien, zien ze niets. En daarom kun je een paard beter iets aan de zijkant benaderen. Hij heeft ook een blinde vlek ongeveer twee meter achter zijn staart. Daarom kun je hem beter niet van achteren benaderen.

Omdat hij voor zijn neus een blinde vlek heeft, springt een paard altijd op zijn gevoel. Hij komt op de hindernis af en schat dan de hoogte in. paarden kunnen goed de diepte inschatten van iets. En dan ziet hij de hindernis niet meer en springt dus op zijn gevoel.

Met dank aan; with thanks to
http://www.equineresearch.org/

http://exn.ca/Templates/Story.asp?ID=1999090953

http://www.horse-canada.com/html/articl ... .01.03.htm

Afbeeldingen gebruikt van; pictures used from;
http://www.journalofvision.org/1/2/2/article.aspx

http://www.horsewyse.com.au/howhorsessee.html

http://www.agric.nsw.gov.au/reader/1030#Sight

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:40

Wat gaaf zeg Haha!
Ik wist wel dat een paard zoveel kon zien en dat dat het dode punt is:D.
Maar vind deze info wel leuk om te lezen Haha! .
Netjes gedaan ook:D

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:48

Ik wist dit ook al wel, maar leuk dat je het hier zo duidelijk hebt neer gezet!

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:13

Heel interessant!
Is het misschien dan een idee om alle zintuigen van een paard te behandelen? (of is dat al? Bloos)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:32

http://www.bokt.nl/wiki/Zintuigen

Lijkt me handig om dit artikel in de wiki te zetten en in zintuigen een heel korte samenvatting bij 'Zicht' te zetten met een verwijzing naar dit (erg) uitgebreide artikel. Lachen

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:09

Leuk stuk! Interessant ook van die kleuren, dat wist ik helemaal niet!

Wat mij wel stoort is de 'ik-vorm'. Het zou best wat algemener geschreven mogen worden.

Pasamba
Berichten: 17692
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:35

Erg interessant zeg! Ik wist dit alles ook helemaal niet!
En dat met die kleuren had ik altijd al eens willen weten! Haha!

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5014
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:39

Ik had er toevallig een gesprek over vandeweek, en had dus ongelijk.
"Onze paarden zien onze rode auto's aankomen en gaan dan staan kijken uit hun staldeur."
Maar ze zien dus helemaal geen rood, hihi!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:41

Leuk stuk! In de BIT van vorige maand stond ook een heel stuk over wat een paard kan zien en wat niet. Daar gaven ze als reden dat een paard zo braaf is als deze aan de teugel loopt juist omdat ie dan dus weinig kan zien en volkomen moet vertrouwen op zijn ruiter.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:44

Leuk om te lezen. Ik besef me hierdoor dat paarden heel veel vertrouwen in hun baasjes moeten hebben, vooral met dressuur en springen, omdat ze vrij weinig zien van wat er voor hun gebeurt.
Mijn paardje mist een oog en dus de helft van zijn zicht.

Anoniem

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:45

met die kleuren wist ik al wel maar kon me niet voorstellen hoe een paard dat dan zou zienmaar met die voorbeeldfoto's is dat al veel beter te bedenken.. hoe zou een paard een fluoricerent dekje o.i.d. zien dan eigenlijk? Verward Clown

Soniador
Berichten: 475
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Sint-truiden,België

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:54

Erg interessant ! Ik wist dit ook allemaal niet.
De informatie is erg duidelijk met die foto's zo.

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:10

edit: laat maar, ik heb verkeerd gelezen! Koe
ik had niet goed gelezen maar ik schreef:
er klopt volgens mij iets niet.
Hier kan het paard wel voor z'n neus kijken (met 2 ogen zelfs!)
Afbeelding
En hier ineens niet!
Afbeelding

Waarschijnlijk zal dat eerste plaatje de grond zijn dat het paard kan zien, en het tweede plaatje wat het paard recht voor zich uit ziet (of andersom???)

Hoe dan ook, de plaatjes spreken elkaar een beetje tegen en dat maakt het een beetje onduidelijk


het tweede plaatje is als het paard aan de teugel loopt.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:18

Inderdaad. De plaatjes horen ook echt bij het stuk wat erbij beschreven staat.

Hanin

Berichten: 1710
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:24

Ik vind het wel een interessant stuk om te lezen. Bij het springen hoor je wel eens dat een paard niet over een bepaalde hindernis wil springen vanwege de kleur. Uit jouw uitleg begrijp ik dat de kleuren niet veel verschil uitmaken.
Misschien kun je een stukje toevoegen over kleuren van de hindernissen?(het is maar een suggestie, hoor)

randyLOVER
Berichten: 1479
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:11

Wat leuk ik wist wel dat paarden niet alle kleuren zagen maar leuk om te weten hoe ze het nou echt zien.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:44

Leuk artikel is het zeker Ja Duidelijk geschreven! Goed werk hoor Heike! Ik heb je artikel even doorgelezen, en heb een paar spellingsfoutjes gevonden. Ik plaats ze hier straks even in een quote Lachen Verder vind ik het (zoals velen) leuk om nu echt te weten welke kleuren een paard wel en niet ziet. Maar dan vraag ik mij af; 'Hoe zeker ben je van deze bronnen?' Zijn hier dan wetenschappelijke bewijzen van? Hoe kan men weten wat een paard nu wel/niet ziet?

Hier even een paar spellingsfouten, De fouten zijn dikgedrukt, ik heb er de allinea bij gezet, zodat het ietswat overzichtelijk blijft Lachen :
Heike schreef:
Jij kijkt me twee ogen tegelijk. Als je een oog dicht doet zie je bijna hetzelfde. Onze twee ogen naast elkaar zorgen ervoor dat we diepte kunnen zien. Een paard kijkt met een oog tegelijk. Hij ziet rechts en links dus iets anders. Er zijn veel mensen met paarden die je kunnen vertellen dat hun paard op de heenweg van iets schrok in de berm, en op de terugweg weer schrok van hetzelfde. Dat is makkelijk te verklaren. Zijn andere oog had het 'gevaar' namelijk nog niet gezien. Soms kijken paarden wel met twee ogen tegelijk naar iets. dat kun je zien omdat ze hun beide oren naar voren priemen. Ze zijn geïnteresseerd.

Daarom kan een paard ook schrikken als jij besluit je jas uit te trekken als je op hem zit. Hij ziet niet wat er gebeurt en plotseling ziet hij iets 'omlaag' komen. Best eng hoor.

Een paard heeft de grootste ogen van alle zoogdieren. Deze grootte zorgt ervoor dat een paard alles 2x zo groot ziet als dat wij dat doen. En dat is makkelijk als er een roofdier op je loert. Omdat een paard alles heel goed kan zien, schrikt hij veel sneller op winderige dagen. Zoveel dingen die bewegen..

Paarden zien wel kleuren. Geel, groen, blauw. Rood is wat lastiger. Als het licht minder wordt dan ziet een paard ook minder kleuren. De wereld van een paard is voornamelijk grijs. Links zie je in de kleurencirkel wat de mens kan zien. En rechts zie je de grijze wereld van het paard.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 23:29

Bij de bronvermelding staan verschillende links. Daar staan ook de onderzoeken die gebruikt zijn. Het is natuurlijk zo dat we nooit precies zullen weten wat een paard nu precies ziet. Tenzij ze binnenkort gaan praten. Maar het is ook zeker niet willekeurig gegokt.

Bedankt voor je spelcheck.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:58

http://www.bokt.nl/wiki/Zicht

De structuur mag nog wat duidelijker, ook komt het deel van de verschillende focus (zie http://www.bokt.nl/wiki/Zintuig) niet aan bod, dat moet tzt nog eens aangepast worden. Ik heb het een en ander aangepast om het artikel wat geschikter voor de wiki te maken, je originele versie staat er ook nog in (zie geschiedenis).

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:12

Het klink heel makkelijk zoals jij het vertelt Heike!

sas_dancer
Berichten: 1339
Geregistreerd: 20-06-04

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:25

heel erg instresant om dit te lezen !!

UpDate_

Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:28

sas_dancer schreef:
heel erg instresant om dit te lezen !!


idd

naomi_jamir

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:31

vet leuk om te weten ...Lachen leuk gedaan hoor!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:50

Ik vind het een heel interessant artikel. Ik heb eveneens het artikel in BIT gelezen.

Bij mij 'ploppen' wel de volgende vragen naar boven.

1. Als mijn paard enkel de grond kan zien als hij nagevelijk loopt, waarom kan hij dan opeens van de teugel afkomen en in de verte naar de wielrenners / tractoren etc. gaan kijken? Die moet ie hij dan toch al eerder hebben gezien of is het gehoor van een paard dusdanig dat hij iets hoort, dan van de teugel afkomt om te gaan kijken?

2. Waarom schrikken paarden vaak wel van dat ene blauwe bloemetje in het gras en niet van een auto met aanhangwagen die over een klinkerweg heen dendert?

sas_dancer
Berichten: 1339
Geregistreerd: 20-06-04

Re: Wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:36

1 is denk ik het geluid