Over de wiki-licentie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Over de wiki-licentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-07 22:47

Ik heb zojuist de wiki-licentie gelezen, http://www.bokt.nl/wiki/Help:Licentie . Voor foto's lijkt deze pagina mij prima, maar hoe gaat dat bij teksten? Als deze aangepast en herschreven worden, is het niet meer duidelijk wie de auteur is, dat kunnen er heel veel zijn. Moeten al die namen dan vermeld worden? En hoe worden de namen van schrijvers van artikelen die op het forum-deel geplaatst worden geregistreerd?


Eline
Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Over de wiki-licentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:52

Je eerste vraag: De wikisoftware houd automatisch bij wie het artikel schrijft en wie de aanpassingen maakt, op die manier worden de namen vermeld.

Je tweede vraag is een goede, daar is nog geen 'procedure' voor volgens mij - moet dus nog gebeuren.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Over de wiki-licentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-07 22:54

Ellende schreef:
Je eerste vraag: De wikisoftware houd automatisch bij wie het artikel schrijft en wie de aanpassingen maakt, op die manier worden de namen vermeld.


Klopt, maar stel dat je de tekst van de Bokt-wiki vervolgens weer wilt gebruiken voor iets anders dat in principe toegestaan is volgens de licentie, moet je dan die complete namenlijst vermelden?

Tanja
Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Over de wiki-licentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:20

Zou het dan niet voldoende zijn om de link naar het artikel op de Wiki als bron te geven?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

BartVB
Eigenaar
Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Over de wiki-licentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:00

Het hele licentie verhaal is echt 1 grote slangenkuil met incompatible en onduidelijke licenties. Er zijn redelijk wat opties maar alle opties hebben ook redelijk wat nadelen. De huidige licentie is de 'minst kwade' optie zeg maar :)

Helaas zijn er (voor zover ik weet) geen licenties die specifiek voor wiki's zijn geschreven, dit komt voornamelijk door het feit dat wiki's juridisch erg complex zijn omdat op 1 document 100 of meer mensen (gedeeltelijk) copyright kunnen hebben en in sommige gevallen (b.v. bij wikipedia) is het ook nog zo dat een deel van die copyrighthouders anoniem of niet bereikbaar zijn. Voor zover ik het begrepen heb is het voldoende om de URL of Bokt.nl te melden als bron als iemand het materiaal wil hergebruiken, het vermelden van alle personen die aan een artikel hebben gewerkt is practisch zo goed als onuitvoerbaar.

Een ander probleem met de huidige licentie is overigens dat deze incompatible is met de licentie die op wikipedia word gebruikt. Tekst van wikipedia kunnen we dus helaas niet gebruiken :\

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Eline
Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Over de wiki-licentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:34

Om nog even terug te komen op je 2e vraag: als ik nu een stukje aan de wiki toevoeg wat door iemand anders geschreven is, vermeld ik dat duidelijk in het vakje onderaan, bij 'Samenvatting' .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers