Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:31

Als we informatie over de verschillende rassen in de wiki willen opnemen is het misschien handig om een vast 'sjabloon' te maken zodat de artikelen over elk ras op dezelfde manier zijn opgebouwd.

Op wat voor manier kunnen we dat het beste doen? Ik ben geen expert op het gebied van paardenrassen, dus aanvullingen zijn erg welkom. En misschien zeg ik ook wel heel stomme dingen Clown Ik dacht aan het volgende:

- geschiedenis (korte geschiedenis van het ras, hoe is het ontstaan)
- 'gebruik'
- uiterlijke kenmerken
- karakter
- 'regels' of fokdoel van het stamboek

En van elk ras in ieder geval twee foto's:
- een standfoto van een 'goed/rastypisch' paard
- een hoofdfoto
- eventueel extra foto's van typerende kenmerken

En eventueel één of meerdere links naar Nederlands stamboek, moederstamboek, dat soort dingen?

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:55

Foto's door mensen hier gemaakt ? Ik heb van verschillende rassen wel wat liggen zou wel wat willen aanleveren. Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:17

Ellende de meeste paarden zijn geen rassen, maar soorten. De benaming is verkeerd.
Bij de pony's komen meer rassen voor, maar daar zijn ook vaak sekties bij gekomen doormiddel van mengen met ander bloed (meestal om ze groter te maken)
Dus noem het gewoon stamboeken, of soorten

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 13:18

Maar of het nou soorten, rassen of stamboeken zijn maakt op zich niets uit voor hoe het sjabloon eruit moet zien Knipoog

@Muzefee: denk dat het voor de rassen erg belangrijk is om echt uit te gaan van een 'zeer rastypisch' paad, liefst misschien zelf goedgekeurde dekhengsten. Maar als je foto's hebt liggen zijn die absoluut welkom op het moment dat de artikelen er liggen Lachen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:19

Als je bijvoorbeeld Welsh neerzet, zet je daar in keuzes de secties bij. Zoveel rassen zijn er volgens mij niet eens met secties.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:25

Ja zeker wel. Een ras is een gesloten populatie die niet met andere soorten vermengd worden
Daarin onderscheiden ze zich ook.
De Trakehner is het enige sportpaarden ras, de kwpner, Oldenburger etc daarentegen zijn juist tot stand gekomen door gebruik van vreemd bloed.

Een rasstamboek is trots op het ras zijn, het onderscheidt zich daardoor van de vuilnisbakken Tong uitsteken

Als dit ambitieuze project serieus bedoelt is, benoem de dingen dan op de juiste wijze ook in een sjabloon, is mijn visie.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 13:28

Maar die discussie op twee plaatsen voeren heeft geen enkele zin, en de naam die eraan staat heeft nog steeds geen invloed op wat er over een ras of soort paard verteld moet worden sarabande. Ik snap je punt hoor, maar het is hier gewoon niet on topic Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:31

Ellende schreef:
Maar die discussie op twee plaatsen voeren heeft geen enkele zin, en de naam die eraan staat heeft nog steeds geen invloed op wat er over een ras of soort paard verteld moet worden sarabande. Ik snap je punt hoor, maar het is hier gewoon niet on topic Lachen


Je vraagt aan mensen om uitleg over een ras dat geen ras is. Lijkt me aardig on topic.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:13

zoals ik elders ook aangeef: Dan ben je snel klaar.
Arabier, volbloed (?) ijslander, en klaar....
Er zijn nog nauwelijks ECHT zuivere paarden. Ook de trakhener niet

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:57

Sarabande: ze vraagt niet of er mensen nú uitleg hebben over een ras, maar een vast sjabloon om de rassen/soorten/stamboeken te benoemen.
De discussie of het al dan niet 'rassen' genoemd moeten worden, kan later altijd nog gevoerd worden, lijkt mij.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:31

Thanks Myukki, je krijgt het een stuk netter geformuleerd dan ik zelf Bloos Knipoog

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:14

Dat sjabloon lijkt me zo prima.
Linkje naar eventueel stamboek ook.

Om nog even terug te komen op het punt van sarabande, je zou er ook Paardenrassen en typen van kunnen maken.

Nog iets anders, maar wat wel hier mee te maken heeft, moet er ook niet een stukje in over de oorsprong van het paard?

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:16

Dat is toch geschiedenis, of bedoel je iets anders? Lachen
En graag gedaan hoor Ellende Clown

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:22

De meeste paardenrassen (en dan heb ik het over de oorspronkelijke, dus de Arabier, IJslander e.d.) zijn terug te voeren op een type oerpaard.
Zo bedoelde ik dat meer. En ja, dat is wel geschiedenis, maar van daaruit is wel het huidige paard ontstaan (maar misschien is hier al een artikel over hoor, daar heb ik niet naar gezocht. Dit kwam zo in me op).

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:49

Opzich prima, ik zou denken:

- Geschiedenis
- Exterieure kenmerken
- Karakteristieke kenmerken (heet/rustig/relax/ bomproof/kindvriendelijk allemaal zo algemeen mogelijk)
- Doorgaanse discipline waarin paard/pony bij uitstek wordt gebruikt

Aanvullend op jou stukje.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:08

Megantjuh schreef:
Opzich prima, ik zou denken:

- Geschiedenis
- Exterieure kenmerken
- Karakteristieke kenmerken (heet/rustig/relax/ bomproof/kindvriendelijk allemaal zo algemeen mogelijk)
- Doorgaanse discipline waarin paard/pony bij uitstek wordt gebruikt

Aanvullend op jou stukje.

Exterieure kenmerken zou ik gewoon Exterieur van maken (i.p.v. uiterlijke kenmerken).
Karakteristieke kenmerken komt al terug in Karakter en Gebruik. Datzelfde geldt voor discipline.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardenrassen - vaste 'structuur' voor een ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:48

Niet te vergeten: de inleiding, waarin heel kort de meest specifieke kenmerken of toepassingen staan vermeld (dus bij een draver de drafsport, bij een appaloosa de stippeltjes, bij een falabella dat het een minipaardje is etc)

En de vier hoofdstukken worden dan dus:
- Geschiedenis
- Exterieur
- Karakter
- Gebruik (Hier moet nog een mooie titel komen van 1 woord - 'Toepassing' zou misschien ook kunnen, 'doorgaanse discipline' is niet helemaal correct Nederlands Knipoog )

En hoe zouden subtypen moeten worden aangeduid? Ik heb overigens even in de Grote Wikipedia gespiekt, en daar is voor de artikelen van paardenrassen geen enkele opbouw, bij de hondenrassen is geen opbouw maar wel staat er rechts zo'n leuk fact sheetje. bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Noorse_lundehond

Dat zouden we natuurlijk wel kunnen doen:

Naam
[Hoofdfoto]
[Standfoto]
Stokmaat:
Kleur:
Land van herkomst:
Link naar stamboek: