Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 22:30

Citaat:
We leggen het dmv een vergelijking uit, zodat het goed te begrijpen is.

Close-up foto's zijn foto's die van dichtbij genomen zijn, maar waar het onderwerp op het origineel niet op ware grootte is gefotografeerd. Daarentegen fotografeer je bij Macro wél iets op ware grootte. Neem een euromunt, als je die levensgroot binnen de kaders van je foto fotografeert, is het een Macro. Een échte Macro foto komt dus ook originieel uit de camera rollen. Dan hebben we ook nog Micro. Dat is een foto waarbij je iets uitvergroot op de foto zet. Zoals bijvoorbeeld een deel van de euromunt. Je ziet hierbij de details nóg beter dan je met het blote oog zou kunnen.

Uiteraard kun je ook uitsnedes uit foto's maken, waardoor het bijvoorbeeld een Macro foto word. Dit zijn uiteraard géén échte Macro foto's, maar zullen door de uitsnede wel er onder vallen. Helaas heb je dan wel snel last van kwaliteitsverlies in de foto.

Enkele Close-up foto's (uitsnedes);

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Aanpassingen, toevoegingen [ tekst, foto's etc. ] etc. zijn welkom.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:40

Ik zou wel proberen het paardgerelateerd te houden Muzefee, het blijft een boktwiki en niet één over fotografie.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 22:50

Zal ik dan gebruik maken van een aantal Close-ups van bijv. een paardenoog ?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:53

Dan blijft het nog steeds een fotografie-artikel. Kun je dit -overigens prachtige - stuk niet bij Faerie aanbieden als tutorial voor CB en of UK?

Anoniem

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:57

Maar Gaby, het onderdeel 'Fotografie' staat ook in de wikiboktdinges Knipoog Met voorbeeldfoto's van closeups wat betreft paarden (ogen, neusje, closeup van een ruiter oid, dat soort dingen zie je vaak) en misschien wat tips wat betreft het maken van macrofoto's/close-ups bij paarden (waarvan, waar op letten etc) past het er misschien al meer bij, denk ik.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 23:05

Ik wil het ook wel bij Fairie aanbieden, maar hier dan ook paarden Close-ups bij zetten. Ja

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:13

WildWings schreef:
Maar Gaby, het onderdeel 'Fotografie' staat ook in de wikiboktdinges Knipoog Met voorbeeldfoto's van closeups wat betreft paarden (ogen, neusje, closeup van een ruiter oid, dat soort dingen zie je vaak) en misschien wat tips wat betreft het maken van macrofoto's/close-ups bij paarden (waarvan, waar op letten etc) past het er misschien al meer bij, denk ik.


Ik wist niet dat Fotograferen ook in de BoktWiki zat (Ik had alleen nog maar vluchtig gekeken). Zelf vind ik het meer bij CB/UKpassen, al zou het met de tips die jij geeft er wel inpassen. Waar ik een beetje bang voor ben, is dat het straks een artikel gaat worden dat weinig meer met paardenfotografie te maken heeft, maar meer met fotograferen in het algemeen. Maar goed, ik ben benieuwd hoe het artikel er straks uitziet.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:37

Ik vind het een erg duidelijk en goed uitgelegd stuk, maar ik zou het inderdaad wat meer paard gericht maken. Dus tips hoe je bijvoorbeeld een mooie close-up foto van een oog kan maken (noem maar even iets).

En dan ook de voorbeeld foto's van een oog of neus, of iets dergelijks wat paard gerelateerd is. Knipoog

Verder een duidelijk stuk!!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:03

Ik ga er mee bezig en zal voorbeeldfoto's maken. Lachen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 16:30

Ik heb de voorbeeldfoto's gemaakt, ga nu met het verhaal bezig, zal het wel iets anders in elkaar zetten. Lachen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:01

Citaat:
We leggen het dmv een vergelijking uit, zodat het goed te begrijpen is.

Close-up foto's zijn foto's die van dichtbij genomen zijn, maar waar het onderwerp op het origineel niet op ware grootte is gefotografeerd. Daarentegen fotografeer je bij Macro wél iets op ware grootte. Neem een paardenoog, als je die levensgroot binnen de kaders van je foto fotografeert, is het een Macro. Een échte Macro foto komt dus ook origineel uit de camera rollen. Dan hebben we ook nog Micro. Dat is een foto waarbij je iets uitvergroot op de foto zet. Zoals bijvoorbeeld een deel van het paardenoog. Je ziet hierbij de details nóg beter dan je met het blote oog zou kunnen.

Uiteraard kun je ook uitsnedes uit foto's maken, waardoor het bijvoorbeeld een Macro foto word. Dit zijn uiteraard géén échte Macro foto's, maar zullen door de uitsnede wel er onder vallen. Helaas heb je dan wel snel last van kwaliteitsverlies in de foto.

Enkele Close-up foto's met uitleg;

Afbeelding
Bij dit soort oogfoto's ga je je verlagen tot onder het hoofd van het paard. Laat hierbij het paard het hoofd omhoog houden en vooruit kijken.

Afbeelding
Ga bij deze manier van fotograferen recht voor het paard staan. Om de achtergrond net als op deze foto te krijgen, zal het paard enigzins opzij moeten kijken.

Afbeelding
Ook een aparte Close-up. Over de breedte alleen de ogen in beeld brengen. Vaak komt er dan nog wel een stuk van de voorpluk mee, wat wel een leuk effect creëert. Probeer goed op beide ogen scherp te stellen.

Afbeelding
Een Close-up van de oren. Meestal is zo'n foto pakkender als enkel de oren op de foto zet. Dit soort foto's kun je ook maken met de ogen in beeld.

Afbeelding
Typische paardenkenmerken, zoals zwiltwratten. Óok kun je op deze manier wildstrepen vastleggen. Dit is uiteraard één van de vele manieren.

Hierbij nog één Macro foto [ Officieel een uitsnede, maar om er een idee van te krijgen. ] van een oog;

Afbeelding
Zoals u kunt zien, volledig binnen de kaders, maar op ware grootte berust. Deze foto maak je eigenlijk op dezelfde manier als nummer twee bij de Close-ups. Alleen is deze liggend genomen.

Over staande en liggende foto's kunnen we kort zijn. Probeer beide uit en bekijk dan wat het best bij de foto en het onderwerp past.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:12

Het laatste artikel, met de nieuwe foto's, is veel beter!
Goed gedaan!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:35

Als er fotografen zijn met meer soorten Close-up, Macro óf zelfs Micro foto's, gooi ze hier neer, met een uitleg. Kunnen die bijgevoegd worden.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:58

Erg netjes, Jody. We kunnen het gewoon paard-gerelateerd houden. Tips voor stand foto's van het paard e.d. Lachen

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:38

Standfoto's en momenten bij bewegingsfoto's ben ik inderdaad mee bezig, en Gearl misschien ook wel.
Artikel is bijna af, als ik nog foto's nodig heb, horen jullie het wel!

Maar, even een opmerking, het laatste artikel vind ik érg goed, maar foto's worden volgens mij niet midden in de tekst geplaatst bij wiki, dacht ik, maar aan de zijkant, allemaal gelijk onder elkaar. Is misschien wel iets om rekening mee te houden (al weet ik het niet zeker)

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:41

Dat laatste is goed, alleen kan dat hier niet hè. Maar als het goed is kan daar de uitleg ook wel bij. Heb van iemand hier op bokt nog een oogfoto ontvangen, die komt er ook nog bij. Ja

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 23:35

UPDATE;

Citaat:
We leggen het dmv een vergelijking uit, zodat het goed te begrijpen is.

Close-up foto's zijn foto's die van dichtbij genomen zijn, maar waar het onderwerp op het origineel niet op ware grootte is gefotografeerd. Daarentegen fotografeer je bij Macro wél iets op ware grootte. Neem een paardenoog, als je die levensgroot binnen de kaders van je foto fotografeert, is het een Macro. Een échte Macro foto komt dus ook origineel uit de camera rollen. Dan hebben we ook nog Micro. Dat is een foto waarbij je iets uitvergroot op de foto zet. Zoals bijvoorbeeld een deel van het paardenoog. Je ziet hierbij de details nóg beter dan je met het blote oog zou kunnen.

Uiteraard kun je ook uitsnedes uit foto's maken, waardoor het bijvoorbeeld een Macro foto word. Dit zijn uiteraard géén échte Macro foto's, maar zullen door de uitsnede wel er onder vallen. Helaas heb je dan wel snel last van kwaliteitsverlies in de foto.

Enkele Close-up foto's met uitleg;

Afbeelding
Bij dit soort oogfoto's ga je je verlagen tot onder het hoofd van het paard. Laat hierbij het paard het hoofd omhoog houden en vooruit kijken.

Afbeelding
Ga bij deze manier van fotograferen recht voor het paard staan. Om de achtergrond net als op deze foto te krijgen, zal het paard enigzins opzij moeten kijken.

Afbeelding
Ook een aparte Close-up. Over de breedte alleen de ogen in beeld brengen. Vaak komt er dan nog wel een stuk van de voorpluk mee, wat wel een leuk effect creëert. Probeer goed op beide ogen scherp te stellen.

Afbeelding
Een Close-up van de oren. Meestal is zo'n foto pakkender als enkel de oren op de foto zet. Dit soort foto's kun je ook maken met de ogen in beeld.

Afbeelding
Typische paardenkenmerken, zoals zwiltwratten. Óok kun je op deze manier wildstrepen vastleggen. Dit is uiteraard één van de vele manieren.

Afbeelding
[ Uitleg volgt nog. ]

Hierbij nog één Macro foto [ Officieel een uitsnede, maar om er een idee van te krijgen. ] van een oog;

Afbeelding
Zoals u kunt zien, volledig binnen de kaders, maar op ware grootte berust. Deze foto maak je eigenlijk op dezelfde manier als nummer twee bij de Close-ups. Alleen is deze liggend genomen.

Over staande en liggende foto's kunnen we kort zijn. Probeer beide uit en bekijk dan wat het best bij de foto en het onderwerp past.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Fotografie; Close-up, Macro & Micro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:51

Ik ben het niet helemaal eens met je definities JW, vind je voorbeeldfoto's wel erg mooi, lekker voor inspiratie Lachen

Ik zou er zoiets van maken, of is dit te technisch? Heb ook een stukje toegevoegd over hoe je macrofotos' kunt maken:

Close-up en macro

Close-up foto's zijn foto's die van dichtbij genomen zijn, maar waar het onderwerp op het origineel niet op ware grootte is gefotografeerd. De term 'macro' werd vroeger gebruikt als je onderwerp op film/de sensor van je camera even groot was als het in het echt was (van een oog van een paard past dan maar een heel klein stukje op de foto. De verhouding tussen 'onderwerp' en 'foto' is dan 1 op 1. Op dit moment wordt de term vaak gebruikt voor foto's waarbij het onderwerp 'levensgroot' is op een 10 bij 15 centimeter print hebt, of een foto op normaal beeldschermformaat. De verhouding tussen het onderwerp in het echt en het ondewerp op je film/sensor is dan ongeveer 1 op 4.

Je kunt van paarden prachtige macrofoto's maken. Kijk goed naar de details die een paard bijzonder maken. De manen van een paard kunnen mooi vallen in de wind, of juist strak gevlochten zijn voor een wedstrijd of show. Paarden hebben prachtige sprekende ogen, die je op vele manieren op de foto kunt zetten. Ook de aftekeningen aan het hoofd of lichaam zijn altijd verschillend, en alleen al in de vacht van een paard zitten soms prachtige patronen.


*en dan hier de voorbeelden die jij gegeven hebt*


Techniek:

Uitsnede:

De makkelijkste manier om een foto 'macro-achtig' te maken is een uitsnede maken uit een 'gewone' foto. Helaas heb je dan wel snel last van kwaliteitsverlies in de foto.

Compactcamera:

Op een compactcamera zit vaak een 'macro'stand, vaak onder het icoontje van een bloem of een vlinder. Met de camera in deze stand kan je veel dichter bij focussen. Als je vind dat je dan nog niet dichtbij genoeg kan komen, zijn er voor sommige compactcamera's 'opzetlensjes' te koop die je op je lens kan zetten zodat je nog dichterbij kan komen.

Spiegelreflex

Voor een spiegelreflex zijn er verschilende mogelijkheden om aan macrofotografie te doen:
- Allereerst zijn er macrolenzen. Dit zijn lenzen speciaal gemaakt voor macrofotografie waarmee je vaak enorme vergrotingen kunt halen en tot heel dichtbij kunt focussen. Het nadeel van deze lenzen is dat ze vaak erg duur zijn.
- Sommige (zoom)lenzen hebben een macrofunctie, je kunt hiermee niet zulke extreme vergrotingen halen als met echte zoomlenzen, maar het is een goedkoop alternatief.
- Een ander goedkoop alternatief zijn 'tussenringen'. Deze zet je tussen je lens en je camera om het brandpuntafstand van je lens mee te verkorten. Een veelverkocht setje met drie ringen, is die van het merk Soligor, wat zo'n 130 euro kost. Een nadeel hiervan is het lichtverlies.
- Je kunt ook net als bij een compactcamera voorzetfilters kopen. Deze schroef je op je lens om het beeld te vergroten. Je hebt hierbij geen last van lichtverlies, wel kan de kwaliteit van je foto's lager worden.


- Sommige lenzen hebben een 'macro'functie,