[categorie:medisch] Teken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

[categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 22:25

Teken;
sommige paarden hebben hier gevoeliger voor dan anderen maar over het algemeen zal ieder paard wel eens last kunnen krijgen van teken.
zeker als je je paard in een bosrijke omgeving hebt staan of hier vaak op buitenrit gaat.
veel denken dat er voornamelijk in het zomerseizoen teken zijn maar dit is niet waar. in de winter is het voor een teek veel makkelijker een doel te zoeken omdat hij dan de warmte van het mens/dier dat onder de bomen loopt makkelijker voelt/ziet. daarom is het belangrijk ook in de koude perioden goed op teken te controleren.

een goed middel tegen teken is appel-azijn. dit verhoogt de PH-waarde van het bloed waardoor teken het als het ware niet lekker vinden en ze dus niet vast zullen houden.
appel-azijn kan gegeven worden door het water of het voer, sommige paarden vinden de geur niet fijn in het voer dus dan is het door het water misschien beter (ze vinden het meestal wel heel lekker)

geef niet té veel appel-azijn. dit is juist weer slecht voor een paard. een klein scheutje door het voer 1 maal per dag of door een emmertje water.

appel-azijn kun je gewoon in de supermarkt kopen dus is helemaal niet duur en werkt goed.
er zijn mensen die zeggen dat het ook helpt tegen vliegen maar hier heb ik in ieder geval nog niets van gemerkt.

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:26

misschien er nog bijzetten wat te doen als je paard een teek heeft?

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:35

eruit halen Vork maar daar staat al een stuk over op de boktwiki Ja

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:39

ok Bloos
sorry Vork

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:30

Het stuk over teken bij mensen en de diverse stadia van ziekte van Lyme zal ik op me nemen (heb wat jaartjes ervaring nu). Lijkt me een zinvolle toevoeging met een toename van deze ziekte verwacht in Nederland.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:48

Maar de ziekte van Lyme is echt voor mensen, is het niet handiger om alles paard-gericht te houden??? Voor de ziekte van Lyme kunnen mensen wel naar de gewone wikipedia toch?

Verder is de werking van appelazijn nogal dubieus. Je moet erg veel voeren van dat spul voordat het de pH van het bloed verlaagd en echt die werking heeft.
Een stuk over hoe je een teek verwijderd lijkt mij inderdaad wel nuttig.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:12

Een korte omschrijving lijkt me heel zinvol aangezien waar paarden teken krijgen, mensen dus ook. En er nog zo weinig bekend is van die ziekte dat huisartsen em nogal eens missen. En je deze ziekte niet chronisch wilt krijgen. Een korte uitleg en waarschuwing lijkt dus op zijn plek.

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:44

kunnen paarden niet de ziekte van lime krijgen? ik dacht van wel.. Verward

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:52

paarden kunnen inderdaad wel de ziekte van lyme krijgen en volgens mij ook babesiose..
Laatst bijgewerkt door Wentos op 13-04-07 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:54

ja wel he, dat dacht ik al Tong uitsteken

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:55

carola schreef:
Maar de ziekte van Lyme is echt voor mensen, is het niet handiger om alles paard-gericht te houden??? Voor de ziekte van Lyme kunnen mensen wel naar de gewone wikipedia toch?

Verder is de werking van appelazijn nogal dubieus. Je moet erg veel voeren van dat spul voordat het de pH van het bloed verlaagd en echt die werking heeft.
Een stuk over hoe je een teek verwijderd lijkt mij inderdaad wel nuttig.


appel-azijn verhoogd de ph-waarde van het bloed. en bij de meeste paarden is daar niet zo heel erg veel voor nodig.
ik had ergens wel staan hoeveel het was, ik zal het even opzoeken.

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 13:02

70-100 ml per dag in het voer
appel-azijn blijkt trouwens ook goed te zijn voor paarden met artrose. (kwam bij mijn paard handig uit, want die heeft dat dus Vork)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: [categorie:medisch] Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:25

Babesiose is een stuk reeeler als ziekte die paarden kunnen krijgen door teken. Er is nog iets wat paarden kunnen krijgen van teken, dat zoek ik even op.

En het lijkt me misschien beter als je een doorverwijzing maakt voor Appelazijn ipv dat dit stuk helemaal een 'reclame' voor appelazijn gaat worden.