Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 21:35

Ik dacht, laat ik me er ook maar eens aan wagen.
Ik heb btw. heel veel kleine artikeltjes hier in mijn computer staan, die heb ik ooit eens geschreven voor ons clubblad. Dus jullie zullen waarschijnlijk nog wel veel van me horen Haha! ( als jullie het leuk vinden tenminste )

Voor onder longeermateriaal:
Citaat:
Longeerlijn: Een longeerlijn is een zeven tot tien meter lange lijn, waaraan je je paard vastmaakt bij het longeren. Aan het ene eind zit een lus, die je in je hand houdt. Steek nooit je hele hand door deze lus, als je paard op hol slaat zit je er aan vast! Aan de andere kant van de lijn zit een musketon, waarmee je de longeerlijn aan het halster, bit of de kaptoom vastmaakt. Er zijn longeerlijnen van verschillende soorten materiaal. Ieder heeft zijn eigen voorkeur, maar het is in ieder geval belangrijk dat het materiaal niet in je hand snijdt, als je paard aan de lijn trekt.


Voor bij Paspoort:
Citaat:
Aftekeningen: De aftekeningen zijn de aangeboren witte vlekken van verschillende vormen aan het hoofd en ledematen van het paard. Ze veranderen niet meer tijdens het leven van een paard en kunnen daarom als identificatiemiddel worden gebruikt. In de afstammingspapieren en op het paspoort worden ze duidelijk omschreven.
De meest voorkomende aftekeningen aan het hoofd zijn : enkele witte haren, sterretje, kol, druipkol, sneb, smalle bles, brede bles, onregelmatige bles, doorlopende bles, onderbroken bles, brede doorlopende bles, sneb en melkmuil.
De meest voorkomende aftekeningen aan de benen zijn witte kroonranden, half witte en witte sokken, half wit been, en wit been.
De witte haren die ontstaan na het genezen van een wond zijn geen aftekeningen.


Iets voor gedrag:
Citaat:
Schrikken: Schrikken is een reactie van het paard wanneer het ongewone zaken hoort, ziet of ruikt. Een paard schrikt in eerste instantie uit zelfbescherming. Hij wil deze zaken namelijk uit de weg gaan. Schrikken kan echter in de hand gewerkt worden door een angstige of onzekere ruiter

Anoniem

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:11

Leuke beginselen al, mogen nog wel wat uitgebreid worden (vooral aftekeningen natuurlijk) maar is zeker al informatief Ja Leuk!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:14


Anoniem

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:15

De afbeeldingen bij aftekeningen, komen die niet van een andere site? Of is er toestemming voor gevraagd?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:18

Die heeft Fairie getekend Lachen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 07:57

huh? ik zie geen tekeningen?
kun je ook iets schrijven over: hoe je die tekeningen in je paspoort kunt laten zetten, wat het kost, of het verplicht is...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:40


Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:55

Ik zal het nog een beetje uitwerken, iets meer over gedrag.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:56


Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Longeerlijn, aftekeningen, gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:57

Ik zal het daar aan toevoegen, bedankt voor de tip!