Pessoa hulpteugel

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Pessoa hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-07 19:14

Ik zag dat de Pessoa Hulpteugel er wel al bij stond maar nog niet uitgelegd.
Dus ik dacht laat ik er een stukje over schrijven.

Citaat:
Pessoa Hulpteugel.

De Pessoa hulpteugel is een hulpteugel die gebruikt wordt bij het longeren, je kan er dan ook niet mee rijden. De Pessoa Hulpteugel bestaat uit twee onderdelen:
1. Een touw dat boven op de rug met een musketon haak aan de longeersingel vast gemaakt wordt en achter de achterbenen gaat. (Het stuk wat achter de benen doorgaat is elastiek met daar om heen een bontje)
2. Een touw dat samen met het andere touw ook achter de achterbenen door gaat (het stuk wat achter de achterbenen gaat is van elastiek en zit samen met het andere elastiek in 1 bontje), dan via een ring in de longeersingel naar het bit gaat en daar met een musketon waar een katrol aan zit aan het bit vast gemaakt wordt, vanaf het bit kan je de musketon haken helemaal op het einde van het touw vast gemaakt worden op 4 verschillende standen. (en dan wel: Lang en laag, middelhoog, hoog en dressuur houding)

De pessoa hulpteugel zorgt voor een goed achterbeen en rug gebruik, zo ontstaat er een fijne aanleuning. Als het paard 'tegen de hand' komt en dus de neus weg duwt naar voren of omhoog (en dan automatisch de rug weg duwt), trekt het paard zijn eigen achterhand er onder, waardoor de rug bol wordt en het paard weer omlaag komt en ontspant.

Als je met de Pessoa Hulpteugel begint, begin je altijd met de laagste houding, dus lang en laag. De Pessoa Hulpteugel bevestig je dan met de twee musketonhaken aan de ringen onder de buik. De Pessoa Hulpteugel loopt dan dus via de achterhand, door de laagste ring, via de katrollen aan het bit naar de ringen onder de buik. In deze houding gaat het paard de rugspieren aan spannen en gebruiken, ook de spieren boven aan de schouder en de hals verbinding worden in deze houding gebruikt en getraint.
De eerste keren kan je de galop beter niet doen, pas als het paard in de stap en draf goed in balans is kan je overgaan naar de galop. Als het paard in deze houding constant in balans is, dus zowel in stap, draf als galop. Kan je overgaan naar de volgende houding: middel hoog.

Houding Lang en Laag:
[ img ]

Bij de houding middel hoog, loopt de Pessoa Hulpteugel inplaats van het bit naar de ringen onder de buik, van het bit naar de ring boven de ring waar de pessoa door heen gaat, dus de één na onderste ring van de longeer singel. In deze houding komt de hals iets omhoog, daardoor moet het paard nu de spieren in het midden van de hals gaan aanspannen en gebruiken, de spieren bovenaan de schouders worden nog steeds gebruikt en ook de rugspieren worden in deze houding nog verder getraind en moet het paard de rug meer gaan gebruiken. Ook in deze houding in het begin alleen stappen en draven, als het paard in stap en draf goed in balans is, kan je overgaan tot de galop. Loopt het paard in stap, draf en galop goed in balans, kan overgegaan worden naar de volgende houding: Hoog.

De houding hoog is de houding die aangenomen wordt onder het zadel. De Pessoa Hulpteugel wordt nu weer een ring hoger vast gemaakt dan in de houding middel hoog. Hierdoor komt de hals van het paard nog meer omhoog, de spieren die nu gebruikt moeten worden zitten boven in de hals, in deze houding worden dan ook alle spieren in de hele hals en rug goed gebruikt. Als het paard in stap en draf in deze houding goed in balans loopt, kan weer over gegaan worden naar de galop. Deze houding is perfect om het paard goed en gedragen op de achterhand te leren galopperen, ook wordt in deze houding de balans in de galop verbeterd. De houding hoog is dan ook de eerste houding waar echt gegaloppeerd kan worden! Als het paard in alle drie de gangen goed in balans loopt en een goed gebruik heeft van de rug, hals en achterhand. Kan eventueel voor extra oprichting over gegaan worden op de houding: Dressuur.

In de houding dressuur wordt de Pessoa Hulpteugel gekruist vast gemaakt, dus de musketon die van de linker kant komt wordt aan de ring (dezelfde als in de houding hoog) aan de rechter kant vast gemaakt, de musketon die van de rechter kant komt wordt aan de ring (dezelfde als in de houding hoog) aan de linker kant vast gemaakt. Deze houding is vooral om de oprichting in de hals optimaal te gebruiken en trainen, het beste is om eerst het paard in de houding hoog los te werken en eventueel op het laatst de houding dressuur. Voordat het paard in deze houding kan lopen moet de balans goed zijn, ook het gebruik van hals, rug en achterhand moet goed zijn!


Ik hoop dat het goed genoeg is. Ik heb er in ieder geval erg mijn best op gedaan!
Ik kan eventueel nog foto's/plaatjes toevoegen, zodat het duidelijker wordt.

Groetjes Quir!

Edit: Typo's en zinsopbouw hier en daar verbeterd.
Edit2: Foto toegevoegd, het is mijn eigen foto en mijn eigen paard. ;) Voor de andere houdingen en een duidelijke foto van de Pessoa Hulpteugel op het paard kan eventueel gemaakt worden. ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker