Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:00

Als de Wiki erg groot wordt, zullen onderwerpen als de Join-Up, de slofteugel, het inrijden van een paard en de nageeflijkheid tijdens het rijden (om maar enkele voorbeelden te noemen) natuurlijk ook aan bod komen, lijkt mij. Is er over nagedacht hoe dat zich gaat uitwerken, gezien 't eigenlijk lastig is om sommige onderwerpen zo neutraal te benaderen dat iedereen zich erin kan vinden. Neem nou de Join-Up: een straf voor je paard of een eerlijke methode om een band op te bouwen? De slof als hulpmiddel in vervelende gevallen, als hulpje bij het nageven of als onnodig martelwerktuig? Een paard inrijden bij 3 jaar omdat het hoort, bij 5 jaar omdat het beter is, bij 2 jaar omdat Quarterhorses al eerder volgroeid zijn? Nageeflijkheid met 'spelen' met de teugels, of zonder?

Gaan deze onderwerpen vanaf meerdere kanten belicht/uitgelegd worden of telt hier de mening van een evt. proffesional (GP ruiter over nageeflijkheid, dierenarts over de leeftijd bij het inrijden, instructrice over de hulpteugel) ?


Joyce_
Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:26

Ik denk dat je overal wel iets feitelijks bij kunt bedenken. Wát een slofteugel is en hoe het inwerkt, waarvoor het gebruikt wordt enz..
Weet zeker dat er heel veel onderwerpen zijn waarbij je eerst een 'mening'-gevoel hebt, maar waarbij later blijkt dat er toch veel feiten over te vinden zijn.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:23

Ik bedoelde inderdaad hetzelfde WW ;)

@Myukii, waar zijn die feiten dan op gebaseerd?
Neem nou een discussie die een tijd terug is gevoerd over de vraag of een diepe zit van het zadel schadelijk zou zijn.
Hierbij zijn meerdere zadelmakers geraadpleegd maar hebben allen een andere visie hierop, waar kies je dan voor?
Welke visie neem je dan als feit?

Eline
Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:26

Goede vraag, en dat is ook zeker iets waar we bij 'controversiele' onderwerpen op moeten gaan letten. Om een 'diepe zit' als voorbeeld te nemen, in een goed artikel hierover zou duidelijk moeten aangegeven worden dat er hiervan voor- en tegenstanders zijn, en wat de argumenten zijn van beiden.

BartVB
Eigenaar
Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:44

Wat dit betreft houden we hetzelfde aan als Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... _standpunt

Komt er dus (in het heel kort) op neer dat we de gangbare opvattingen allemaal melden en niet zelf gaan bepalen wat volgens ons de waarheid zou zijn :) Dus neutraal blijven...

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Liza_vL
Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:47

Idd neutraal blijven lijkt me het beste, anders krijg je oneindig veel discussies.

Anoniem

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:48

Maar Bart, dat lijkt mij dus erg lastig bij de onderwerpen als de Join-Up, want hier op bokt hebben we daar een Sticky over waar ook discussie over is geweest omdat die niet neutraal genoeg was. Ook over nageeflijkheid, veel mensen roepen andere dingen en wat betreft inrijden is de gangbare opvatting (over leeftijd, 3 jaar) steeds meer ter discussie de laatste tijd, en ook vreemd als je kijkt naar de groei van een paard etc. Van meerder kanten zoals Ellende aangeeft zou op zich IMO toch een fijne oplossing zijn.

Bedankt voor de antwoorden :j


[EDIT] Kijk eens bij het topic 'Ontwormen' hier op WZ, dan zie je in de reacties al dat er toch meningsverschillen zijn, zelfs op zo'n onderwerp al. De 1 zegt 'wel ontwormingsschema' en de ander zegt 'neee juist benadrukken dat dat niet moet!'. De 1 zegt wel herhalen, de ander zegt nee ivm resistentie. Wat is dan gebruikelijk als je het meest gangbare wilt plaatsen?

Eline
Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 00:32

Volgens mij zegt Bart dat ook al Wildwings: de meest gangbare opvattingen beschrijven en ook de verschillen daartussen :)

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 06:30

Of gewoon uitleggen hoe het in zijn werk gaat, en geen mening daar in voor laten komen. Dat kunnen lezers uiteindelijk zelf wel doen.

edit: Zie mijn bitloos topic als voorbeeld, ik zou best neerkunnen zetten waarom mensen bitloos moeten gaan rijden, maar dan weet ik dat ik toch de nijging heb om mijn mening daar in door te laten schemeren. Dus ik geef alleen algemene informatie die je hard kan maken.

BartVB
Eigenaar
Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:35

Het idee is idd dat we de gangbare opvattingen beschrijven en ons beperken tot de feiten. Meningen kunnen vermeld worden als dit b.v. de meningen van professionals betreft maar 'de wiki' heeft zeker geen eigen mening. Het is aan de lezer om een conclusie te trekken uit de aangeboden informatie.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:00

Oeps, verkeerd gelezen dan, sorry Bart (en Ellende). :o Beetje moe gisteravond :+

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Vraag over 'gekleurde' onderwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:49

Het blijft altijd een probleem bij controversiële opvattingen. Bijvoorbeeld luchtzuigen is er zo eentje. Dan kun je omschrijven wat de gangbare opvattingen zijn, de nieuwe opvattingen, de mogelijke symptoomonderdrukkende middelen (band bijvoorbeeld). De grens is wettelijke toelaatbaarheid. Een luchtzuigoperatie staat bijvoorbeeld op de lijst van in Nederland verboden ingrepen. Dat moet er dan wel bij staan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers