Fotografie: Oortjes naar voren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:37

Shaar: De tekst vind ik heel goed vernieuwd! Bedankt!
Muzefee: Je kunt kijken wat mensen allemaal al getypt hebben ja of nee. Zo te zien zijn over zwarte achtergronden nog niets verteld. Ben benieuwd wat je typt.

Anoniem

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:41

Ik heb hem zelf even totaal anders gemaakt hoor, maar uiteraard gewoon jouw inhoud gebruikt en jouw tips en punten!

Citaat:
Je kent ze wel, de mooie foto’s die je soms op bokt ziet, gemaakt door goede (paarden)fotografen. Veel mensen vragen zich vaak af wat zo’n foto nou eigenlijk zo mooi maakt en hoe je dit bereikt.
Behalve natuurlijk de compositie, belichting, instellingen en de soort camera die gebruikt wordt is ook het model (een paard, in dit geval) van groot belang- en dan met name de houding van het dier.

Een leuke blik van een paard maakt vaak een foto al stukken mooier dan een verveelde of chagerijnige blik. Het is belangrijk dat een paard goed getoond staat en attent kijkt. Behalve dat de positie van de fotograaf/fotografe zelf hierbij van belang is, kan je ook nog aan de houding van het paard werken. Vooral de oortjes zijn een belangrijk punt op de foto- naar voren is goed, naar achter zien we eigenlijk liever niet. Maar hoe krijg je nu toch die oortjes zo mooi naar voren: hoe krijg je eigenlijk de aandacht van een paard?

Veel mensen denken dat een paardensnoepje of ander voer je goed helpt de aandacht van het paard eventjes te krijgen- met de nadruk op ‘eventjes’. Paarden zijn slimme dieren en zullen het dus ook gauw in de gaten krijgen wanneer ze iets wel of niet krijgen. Constant moeite moeten doen voor een snoepje maar het niet direct krijgen gaat een paard dan ook al gauw vervelen of irriteren. En daar gaat dan je leuke idee met het lokvoer, want behalve dat je nog altijd geen foto’s hebt van een attent kijkend paard, is je model nu ook nog eens onrustig aan het worden- en zie dan maar eens goede foto’s te krijgen!

Daarom zijn er een hoop andere, wellicht betere, mgelijkheden om de aandacht van je paard te krijgen. Denk maar eens aan een interessant voorwerp, bijvoorbeeld een krakend zakje of ritselend papiertje. Let er wel op dat het paard het voorwerp wél interessant vindt, maar níet eng. Je wilt tenslotte een foto waar het paard vrolijk op staat en niet angstig.

Een in mijn ogen erg goede methode om de aandacht van een paard te krijgen is paardengeluiden op bijvoorbeeld je telefoon (of andere afspeelbare technici) zetten, bijvoorbeeld het geluid van een hinnikend paard. Een paard zal vaak nieuwsgierig reageren op het geluid van een ‘soortgenoot’ en erg benieuwd zijn waar het vandaan komt. Maar ook op andere geluiden kan een paard erg nieuwsgierig reageren, probeer bijv. zelf maar eens geluidjes te maken via je mond. Veel paarden vinden grappige of gekke geluidjes erg interressant en zetten de oortjes er dan mooi op!

Nog een laatste tip: zorg altijd dat je tussenposes hebt (<I>wat bedoel je hier precies mee?</I>) en beloon het paard wanneer hij iets goed doet. Stel het paard op zijn gemak en zorg dat er geen sprake van stress is, zodat de fotoreportage makkelijk verloopt. En al verloopt niet alles even vloeiend, om wat voor reden dan ook, blijf altijd positief, raak zelf niet gestresst en probeer er het beste van te maken!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:43

Ik heb een paar ideeën en zou over foto's met zwarte achtergrond zeker ook wel wat kunnen vertellen. Ja

Anoniem

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:44

Foto's met een zwarte achtergrond zou ik ook nog over kunnen vertellen, misschien dat alle fotografen (fotografes Tong uitsteken ) hun ideeen wat kunnen samenvoegen etc in dat soort artikelen, en voorbeeldfoto's kunnen geven?

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:46

Daar dacht ik ook al aan inderdaad ! Zit er ook aan te denken om over een aantal rassen te vertellen, waarbij je met het fotograferen op kunt letten.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:56

Voorbeeldfoto's zou ik eventueel ook in het artikel kunnen toevoegen. Maar dat je alle fotografen een artikel maakt kan veel meningsverschillen ontstaan. Want ieder heeft toch zijn eigen methode.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:58

Dáárom moeten er dus verschillende methodes uitgelegd worden.

Anoniem

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:58

Natuurlijk, maar daarom zou het toch juist niet eerlijk zijn als je maar van één fotograaf de methode laat plaatsen, maar die misschien aan laat vullen door anderen als die andere ideeen ergens over hebben- en in overleg lijkt het mij juist dat je daarmee botsingen tussen fotografen voorkomt Nagelbijten / Gniffelen (Hopelijk Knipoog )

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:00

Zoals op deze tekst valt ook veel van mij kant aan te passen/ bij te vullen. Misschien dat we dmv quotes hier onze eigen teksten kunnen bijvoegen en er uit eindelijk één tekst van maken ?

Anoniem

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:01

Dat lijkt mij geen slecht idee, Muzefee, zo heeft de lezer ook nog eens tips van meerdere kanten Ja

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:11

Lekker bezig zo Lachen ik heb de laatste post hier in dit topic alvast in de wiki toegevoegd Lachen

Voor de rest is er nog geen tekst beschikbaar voor het artikel, dus alles is welkom Lachen Ik heb zelf ooit de opzet gemaakt maar ben niet toegekomen aan het uitwerken ervan.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:13

Kunnen we niet een topic openen, met een lijstje welke fotografie onderwerpen er aan bod kunnen komen ? Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:14


SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:16

Bedankt, Ellende. Voor de plaatsing van het artikel.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:19

Ga ik een topic maken !

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:04

een paraplu open klappen gaat het paard vaak ook in een mooie houding staan, tenminste pijn paard wel, ze vind het allemaal spannend wat het is, het maakt een geluidje, maar het is niet eng Knipoog

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:05

Dat is een tip, maar je moet er rekening mee houden dat ze het ook eng kunnen vinden en dus verschrikt kijken of zelfs wegspurten.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:39

Ja, dat staat er ook in Muzefee. Maar goed dat je het toch even voor der herhaald Haha!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:48

Zwarte achtergrond, ja daar zou ik ook wel infomatie over willen hebben.
Of hoe je een zwart/donker paard mooi op de foto krijgt met een egale achtergrond!

Anoniem

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:19


laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:42

Iets anders wat kan helpen om de oortjes naar voren te laten doen is een hondenspeeltje. Je weet wel zon piepend ding...
Vinden ze vaak heel interessant (behalve mijn paard die probeerde hem op te eten...... )