Fotografie: Oortjes naar voren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 16:30

Heb een artikel gemaakt over 'Oortjes naar voren'.
Het artikel kan nog aangepast worden als jullie dat willen maar dit is alvast wat ik uit mijn blote brein heb geschreven. Als andere bokkers en/of fotografen tips hebben of opmerkingen dan kunnen die dat vriendelijk vertellen.

Ben benieuwd!

Citaat:
Oortjes naar voren:

Je ziet op Bokt de reacties op foto’s die door Paardenfotografen zijn gemaakt. De ene vraagt zich af hoe je dit doet en de ander weer dat. Je kunt geen goede foto maken, naast een goede camera, compositie, licht en instellingen, zonder dat het paard er attent opstaat.

Om een mooie foto te fotograferen moet het model, in dit geval, het paard er goed getoond staan en kijken. Dit doe je door een juiste positie van de fotograaf/fotografe en het paard zelf natuurlijk aan te passen. Ook de oortjes zijn van goed belang. En hier komen we dan op het belangrijkste punt. Hoe krijg je nu een paard/pony de aandacht? Vele Bokkers vragen dit af en door dit artikel probeer ik, en misschien andere, hier duidelijkheid in te brengen.

Ieder paard/pony krijg je sneller attent dan de andere. Maar het is nog altijd de vraag met welke hulpmiddel word dit gedaan? De meeste mensen denken, en gebruiken ook, een paardensnoepje of ander voer wat het paard eventjes interesseert. Met nadruk op eventjes. Een edel dier is slim en heeft daarom ook snel in de gaten wanneer hij/zij iets krijgt of niet. Na een tijdje gaat het paard vervelen en word onrustig. Dan sta je dan. Het hulpmiddel werkt niet meer en je krijgt het benauwd. Want je moet toch goede foto’s leveren en hiervoor heb je wel een paard nodig die de oortjes naar voren heeft staan.

Een ander mogelijkheid is een interessant voorwerp, bv: een rode paraplu. Als je dit probeert is het fijner als je er ook ervaring mee hebt. Een paard kan dat voorwerp eng vinden en krijgt ook een beangstigende blik waardoor je geen mooie foto uitkrijgt.

Nog een andere en ik denk ook een van de beste is dat je paardengeluiden op je telefoon of andere afspeelbare technici zet, bv: hinniken. Een paard weet je meteen de aandacht te trekken en vind het spannend wat er gebeurd en waar het geluid vandaan komt. Je kunt ook geluidjes zelf maken via je mond. Grappige of gekke geluiden vinden paarden ook interessant, maar dat verschil weer per paard/pony.

Zorg altijd ervoor dat je tussen poses hebt en beloon het paard wanneer hij het goed doet. Stel het paard op het gemak zodat er minder stress is en de Fotoreportage het makkelijkst verloopt. Ook al loopt het niet vloeiend door wat voor een rede dan ook, blijf altijd positief en probeer er het beste ervan maken.

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:50

Wat ook wel eens wil helpen is een aansteker, daarme trek je ook de aandacht en vaak zet het paard dan meteen mooi de nek erop! Lachen
Leuk artikel trouwens!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:52

Sommige zinsopmaken zijn érg vreemd. Ik leef me op je tekst uit.

Citaat:
Je ziet op Bokt de reacties op foto’s die door Paardenfotografen zijn gemaakt. De ene vraagt zich af hoe je dit doet en de ander weer dat. Je kunt geen goede foto maken, naast dat je het met een goede camera, compositie, licht en instellingen doet, zonder dat het paard er attent opstaat.

Om een mooie foto te maken moet het model, in dit geval het paard, er attent bij staan en kijken. Dit doe je door een juiste positie van de fotograaf/fotografe én het paard zelf natuurlijk aan te passen. Ook de oortjes zijn van groot belang. En hier komen we dan op het belangrijkste punt. Hoe krijg je nu van een paard/pony de aandacht? Vele Bokkers vragen dit af en door dit artikel probeer ik, en misschien andere, hier duidelijkheid in te brengen.

Ieder paard/pony krijg je sneller attent dan de andere. Maar het is nog altijd de vraag met welke hulpmiddel word dit gedaan? De meeste mensen denken, en gebruiken ook, een paardensnoepje of ander voer wat het paard eventjes interesseert. Met nadruk op eventjes. Een edel dier is slim en heeft daarom ook snel in de gaten wanneer hij/zij iets krijgt of niet. Na een tijdje gaat het paard vervelen en word onrustig. Daar sta je dan. Het hulpmiddel werkt niet meer en je wordt licht gestresst, want je moet toch goede foto’s leveren en hiervoor heb je wel een paard nodig die de oortjes naar voren heeft staan.

Een ander mogelijkheid is een interessant voorwerp, bv: een rode paraplu. Als je dit probeert is het fijner als je er ook ervaring mee hebt. Een paard kan dat voorwerp eng vinden en krijgt ook een beangstigende blik waardoor je geen mooie foto krijgt.

Nog een andere manier, ik denk ook een van de beste manieren, is dat je paardengeluid op je telefoon of andere afspeelbare technici zet, bv: hinniken. Zo weet je vaak meteen de aandacht van het paard te krijgen doordat die het spannend vind en zich afvraagd waar het geluid vandaan komt. Je kunt ook geluidjes zelf maken via je mond. Grappige of gekke geluiden vinden paarden ook interessant, maar dat verschilt weer per paard/pony.

Zorg er altijd voor dat je tussen pauzes hebt en beloon het paard wanneer hij het goed doet. Stel het paard op het gemak zodat er minder stress is en de fotoreportage het makkelijkst verloopt. Ook al loopt het niet vloeiend door, door wat voor een reden dan ook, blijf altijd positief en probeer er het beste ervan maken.


Zo vind ik het, persoonlijk, een fijnere tekst te lezen.

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:52

Leuk stukje! Haha!

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 16:54

Muzefee: Mijn nederlandse zinnen is niet mijn sterkste kant. Maar dat wist je al Knipoog

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:55

Haa handig om te weten ! Lachen

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:56

Gekke geluiden werken inderdaad erg goed.
Dat gebruik is ook vaak als ik honden (en vooral puppy's) op de foto wil zetten.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:57

SaskiaKur schreef:
Muzefee: Mijn nederlandse zinnen is niet mijn sterkste kant. Maar dat wist je al Knipoog


Vandaar dat ik me er even op uitgeleefd heb. Vind je het zelf zo ook beter ? Lachen

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:58

Leuk stukje ! Kan je tenminste wat mee.

Muzefee ; thanks voor het uitleven ! Lachen

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:04

Muzefee schreef:
SaskiaKur schreef:
Muzefee: Mijn nederlandse zinnen is niet mijn sterkste kant. Maar dat wist je al Knipoog


Vandaar dat ik me er even op uitgeleefd heb. Vind je het zelf zo ook beter ? Lachen


Tuurlijk! Daarom heb ik ook erbij gezet dat je meerder tips en aanmerkingen mag doen. Bedankt!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:06

Wel even een vraag; Onder welke catogorie gaat dit vallen ?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:07

Vind het een leuk stuk! Handig, ga het eens uitproberen! Ja

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:09

Ik gebruik ook altijd mijn telefoon met paardenhinnik geluidje.
Werkt bij elk paard en verveeld niet snel!

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:11

Citaat:
Ieder paard/pony krijg je sneller attent dan de andere. Maar het is nog altijd de vraag met welke hulpmiddel word dit gedaan? De meeste mensen denken, en gebruiken ook, een paardensnoepje of ander voer wat het paard eventjes interesseert. Met nadruk op eventjes. Een edel dier is slim en heeft daarom ook snel in de gaten wanneer hij/zij iets krijgt of niet. Na een tijdje gaat het paard vervelen en word onrustig. Dan sta je dan. Het hulpmiddel werkt niet meer en je krijgt het benauwd. Want je moet toch goede foto’s leveren en hiervoor heb je wel een paard nodig die de oortjes naar voren heeft staan

vind het een goed stuk tekst, dat eerst, heel helder en duidelijk.

alleen hierboven, stukje dikgedrukt, vond ik ieder een beetje raar staan is het niet, het ene paard/pony....

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:12

Dat stukje kan idd beter gecorrigeerd worden met 'Het ene', jah.

Anoniem

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:15

Leuk dat je hier een stuk over schrijft zeg!

Muzefee's formulering vind ik al beter, maar nog steeds niet geweldig- grammaticaal klopt het hier en daar niet en het loopt ook niet steeds even lekker. Zou ik ook nog wat ermee mogen proberen of liever niet?

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:16

Het uiteindelijk artikel, met verbeteringspunten, word rond de klok van 6 opnieuw geplaatst hier. Dan is het dat minder werk voor de WIKI-bemiddelaars.

@Muzefee: Het word onder Fotografie, Oortjes naar Voren geplaatst. Ten minste dat was een onderwerp waar ik iets over wou vertellen en ook op WIKI staat.
@WildWings: Ja hoor, ga je gang!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:17

Waar kan ik de catogorie 'Fotografie' dan vinden ? [ Dan ga ik ook eens aan een artikel beginnen. Ja ]

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:19

Ik gebruik altijd een plastic zak die lekker ritselt, vinden ze meestal érg interessant maar niet eng.
Paraplu's kunnen idd nogal eens heel eng zijn Knipoog

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:21

Muzefee schreef:
Waar kan ik de catogorie 'Fotografie' dan vinden ? [ Dan ga ik ook eens aan een artikel beginnen. Ja ]


http://www.bokt.nl/wiki/Fotograferen

Ik wil nog meer onderwerpen uittypen. Maar die doe ik morgen.
Deze leek me wel leuk om vandaag te doen. Hopelijk zijn de komende artikelen grammaticaal beter Knipoog
@Mazzel-meid: Als je in de tekst kunt lezen heb ik de Paraplu als een voorbeeld gepakt maar had in de tekst gezet dat je voorwerpen kon gebruiken. Meervoud, dus. Lachen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:23

Dankje voor de link. Ik ga er zo even voor zitten. Lachen

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:27

Ben benieuwd, Muzefee! Lachen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:31

Hoe zit dat met het onderwerp; 'Zwarte achtergrond'. Is die al ingevuld, of is daar iemand mee bezig of wat ? Lachen

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:32

Hier in het forum staat nog niks dus denk dat je daar mee zou kunnen beginnen.

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: Fotografie: Oortjes naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:33

Heb ook even wat veranderd aan je tekst:

Citaat:
Je ziet op Bokt vaak reacties op foto’s die door paardenfotografen zijn gemaakt. Men vraagt zich dan vaak af hoe bepaalde dingen gedaan zijn. Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat je een goede compositie én de goede instellingen voor het licht kiest, en daarnaast heb je voor een goede foto een attent paard nodig.

Om een mooie foto te maken moet het model, in dit geval het paard, er attent bij staan en vrolijk kijken. Dit doe je door een juiste positie van de fotograaf/fotografe én het paard zelf te kiezen. Ook de oortjes zijn van groot belang. En hier komen we dan op het belangrijkste punt. Hoe krijg je nu de aandacht van een paard/pony? Vele Bokkers vragen zich dit af en door dit artikel probeer ik hier duidelijkheid in te brengen.

Het ene paard krijg je sneller attent dan de ander. Maar met welke hulpmiddelen wordt dit gedaan? De meeste mensen denken dat een paardensnoepje of ander voer zal helpen, en gebruiken dit dan ook. Maar een edel dier is slim en heeft al snel in de gaten wanneer hij/zij iets te eten krijgt of niet. Na een tijdje gaat het paard zich vervelen en wordt dan onrustig. Daar sta je dan. Het hulpmiddel werkt niet meer en je wordt lichtelijk gestresst, want je moet toch goede foto’s leveren en hiervoor heb je wel een paard nodig die de oortjes naar voren heeft staan.

Een andere mogelijkheid is een interessant voorwerp, bijvoorbeeld een rode paraplu. Als je dit probeert is het fijner als je er ook ervaring mee hebt. Een paard kan dat voorwerp eng vinden en krijgt dan ook een angstige blik in de ogen waardoor je geen mooie foto krijgt.

Nog een andere manier, en misschien wel één van de beste manieren, is dat je paardengeluiden op je telefoon of andere afspeelbare apparaten zet, bv: hinniken. Zo weet je vaak meteen de aandacht van het paard te trekken doordat hij het spannend vindt en wil weten waar het geluid vandaan komt. Je kunt ook zelf geluidjes maken met je mond. Grappige of gekke geluiden vinden paarden ook interessant, maar dat verschilt weer per paard/pony.

Zorg er altijd voor dat je pauzes neemt tijdens het fotograferen en beloon het paard wanneer hij het goed doet. Stel het paard op zijn gemak zodat hij minder gestresst is en de fotoreportage makkelijker verloopt. Ook al loopt het niet vloeiend, om welke reden dan ook, blijf altijd positief en probeer er het beste ervan maken.