Ontwormen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:08

Wil ook even toevoegen dat een mestonderzoek weinig zin heeft. Als een paard een fikse wormbesmeting heeft dan vindt je lang niet altijd wormeieren terug in de mest. Dus heb je in feite niks aan. Het enige wat zeker is, is een bloedonderzoek.

Verder heeft een paard altijd wormen, als je je niet aan een schema houdt dan zullen zich deze vermeerderen en dat wordt vaak niet aan gedacht.

Anoniem

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:09

Ik denk dat je mestonderzoek verwart met wormeitelling. Knipoog

Verder is het dus belangrijk dat je je nièt aan een vast ontwormschema houdt. Lees dit topic - en het topic waar ook naar verwezen wordt - nog maar eens terug.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:21

JoviBan schreef:
Ik denk dat je mestonderzoek verwart met wormeitelling. Knipoog


Misschien kun je even aangeven wat het verschil is? Als ik namelijk de link bekijk die je geeft ( http://www.wormbestrijding.nl/welkom_paard.htm ) wordt daar ook alleen maar gesproken over een wormeitelling. (BTW, ik HAAT flashmenu's Lachen )

Citaat:
Verder is het dus belangrijk dat je je nièt aan een vast ontwormschema houdt. Lees dit topic - en het topic waar ook naar verwezen wordt - nog maar eens terug.


Ik ben niet zo thuis in de materie maar als ik teruglees is het meest opvallende dat de meningen nogal verdeeld zijn. Op de site die je noemt zie ik niets staan over een absoluut verbod op ontwormschema's, maar alleen dat de toepassing van zo'n schema afhangt van de situatie.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:44

Hele nette aanvulling Jantien, zie pb Lachen

Anoniem

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:54

Shadow0 schreef:
Misschien kun je even aangeven wat het verschil is? Als ik namelijk de link bekijk die je geeft ( http://www.wormbestrijding.nl/welkom_paard.htm ) wordt daar ook alleen maar gesproken over een wormeitelling. (BTW, ik HAAT flashmenu's Lachen )

Ik ben niet zo thuis in de materie maar als ik teruglees is het meest opvallende dat de meningen nogal verdeeld zijn. Op de site die je noemt zie ik niets staan over een absoluut verbod op ontwormschema's, maar alleen dat de toepassing van zo'n schema afhangt van de situatie.

Sorry, dat had ik idd even kunnen uitleggen. Knipoog
Op wormbestrijding.nl noemen ze het idd ook een wormeitelling. Wat zij doen, is een wormonderzoek uitgedrukt in het aantal wormeitjes per gram mest: EPG.
Een 'gewone' wormeitelling, zoals je dat bij een DA kunt laten doen, is 'slechts' wat mest bekijken onder de microscoop en dan zie je dat er wel of geen wormeitjes in de mest zitten.

Veel meer specifiek kan ik niet zijn Bloos , ik weet er alleen globaal iets vanaf. Knipoog

Waar de laatste tijd op gewezen wordt (ook in de artikelen die ik eerder gaf), is het gevaar van resistentie. En (dus) ook op het gevaar van 'zomaar' c.q. 'schematisch' ontwormen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:15

Daar er zoveel verschillende meningen zijn ook onder Dierenartsen en onderzoeken. Lijkt me dit geen goed onderwerp voor een wiki. Wat is waarheid? wat klopt? wat is logisch?

Anoniem

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:20

Daar heb je gelijk in.
Je zou kunnen verwijzen naar recente, objectieve en liefst wetenschappelijk artikelen hierover.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:57

Het is wel een onderwerp waar veel mensen meer over willen weten. We kunnen dan idd besluiten het artikel te verwijderen omdat niet duidelijk is wat nu 'de' manier is maar ondertussen zijn er nog steeds legio paarden die ontwormd moeten worden. In zo'n geval is het dan handiger om aan te geven wat de gangbare methoden zijn, wat hiervan de voor en nadelen zijn en de lezer zelf een beslissing te laten nemen (evt in overleg met b.v. de dierenarts).

Het lijkt er nu iig op dat er niet 1 waarheid is. Wat de beste methode is lijkt sterk afhankelijk te zijn van de situatie en zelfs dan lijkt er nogal wat controverse te zijn mbt de te volgen procedure.

Todat er een 'be all and end all' benadering is dus een overzicht geven van de opties met bijbehorende argumenten.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:35

Wilawander schreef:
Daar er zoveel verschillende meningen zijn ook onder Dierenartsen en onderzoeken. Lijkt me dit geen goed onderwerp voor een wiki. Wat is waarheid? wat klopt? wat is logisch?


Ik las in het artikel (heb niet recentelijk gekeken) nauwelijks strenge aanbevelingen, maar gewoon een heel feitelijk relaas: dit zijn wormen en zo kunnen ze bestreden worden. Er is geen enkele twijfel DAT een wormenbesmetting schadelijk kan zijn voor het paard, en ook niet dat een wormenkuur het aangewezen middel is om zo'n besmetting te bestrijden.
De enige twijfels ontstaan over hoe vaak je preventief een wormenkuur moet geven en daar varieren de meningen van 'nooit preventief' tot 'elke zoveel weken / maanden / whatever'. Dit laatste kun je dus of met verschillende pro's en cons opnemen, of in z'n geheel weglaten. Maar het hele artikel daarom verwijderen lijkt me helemaal niet nodig.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:42

Ja oke. Maar zoals dat stukje over eitelling/mestonderzoek. Het wordt door vele dierenartsen bestreden dat dit dus geen goed onderzoek is. Daar het een dag later er heel anders uit kan zien. van negatief naar positief. Dag 1 geef je dan het advies niet te ontwormen en dag 2 van wel. Deze dierenartsen adviseren het dus om je wel aan een vast schema te houden. Helaas heb ik in de praktijk ook al genoeg van deze voorbeelden gezien. (werk bij een dierenarts). Paarden die volgens een schema worden ontwormt hebben geen problemen maar paarden volgens een mestonderzoek wel. Zo heb ik als mooi voorbeeld mijn eigen hond (wat in principe op hetzelfde neerkomt). Kreeg een met wormbesmette pup in huis. Die is direct volgens de richtlijnen over meerdere maanden ontwormt. Elke maand deedt ik dan mijn eigen hond ook mee. Toen werdt een paar maand later mijn hond heel slecht. Dacht toen ook gelijk aan wormen en heb de ontlasting laten onderzoeken. Helemaal niks. Zelfs opgstuurt naar een laboratorium. Toen hebben we een bloedonderzoek laten doen. Daar kwam een fikse wormbesmetting uit. Daarna meermaals ontwormt en de hond was weer superfit.

Anoniem

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:15

Ik doe nog een poging om het beter uit te leggen. Knipoog

Een wormeitelling zoals dat onder de microscoop bij de DA uitgevoerd kan worden, geeft inderdaad alleen een beeld van de mest op diè dag. Meer niet.

Een wormeitelling c.q. mestonderzoek geeft een EPG en ERP bepaling aan (= de tijd die verloopt tussen het tijdstip van behandeling en het tijdstip waarop de gemiddelde eiuitscheiding van het paard hoger wordt dan 100 EPG (= meer dan 100 eitjes per gram mest)).

Een EPG < 100 geeft aan dat het uitscheidingsniveau laag is (hoeft geen ontworming).
Een EPG > 100 geeft aan dat er ontwormd moet worden en ook om welke worm(en) het gaat, dus ook welk ontwormingsmiddel gebruikt moet worden.

Wanneer je een paard ontwormt dat zelf een langere ERP heeft c.q. meer/genoeg weerstand heeft tegen de wormen, dan heb je grote kans dat ze hun eigen weerstand verliezen. Zo selecteer je wormen die niet gevoelig zijn voor het ontwormingsmiddel = resistentie.

Ik hoop dat het iets duidelijker is. Knipoog