Concept: Michael Ansell

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Concept: Michael Ansell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-15 00:06

Als kind maakte een foto van een man die op een paard zonder hoofdstel over een stoel sprong, enorme indruk op mij. Vele jaren later vond ik pas zijn naam erbij en kon ik op zoek naar de achtergrond van deze man. Het verbaast mij dat er in het Nederlands bijna niets over hem te vinden is, terwijl hij zoveel voor de paardensport betekend heeft. Daarom heb ik Engelstalige informatie uit verschillende bronnen vertaald en er één artikel van gemaakt:




Colonel Sir Michael (Mike) Picton Ansell
[ img ]
Geboren 26-3-1905
Nationaliteit: Engelse
Overleden: 17-2-1994

== Biografie ==

Colonel Sir Michael Ansell was een bijzondere man, een militair en topruiter, die veel voor de paardensport betekend heeft.
Hij is geboren in 1905, en in de jaren '30 was hij niet alleen een bijzondere en inspirerende commandant, maar ook internationaal springruiter en polospeler.
Samen met andere militairen vormde hij een showteam dat spectaculaire optredens gaf voor publiek. Zo hadden ze een demonstratie waarbij 10 mannen hun zwaard naast elkaar in de grond staken. Dan sprong men te paard over deze rij zwaarden heen. Na elke sprong werd er één zwaard uit de grond gehaald en sprong men over de overgebleven zwaarden. Zo gingen ze door tot uiteindelijk een paard over slechts één in de grond gestoken zwaard sprong.
Volgens Ansell zou dit nooit herhaald kunnen worden omdat zij nou eenmaal de tijd en middelen tot hun beschikking hadden om hiervoor te trainen.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak werd hij de jongste bevelhebber in het Britse leger. Na verschillende overwinningen kwam er een eind aan zijn voorspoed. Zijn afdeling werd verslagen en de commandant gaf opdracht tot overgave. Vastbesloten te ontsnappen zochten Ansell en een aantal metgezellen onderdak op de zolder van een schuur. Toen er later een andere Engelse afdeling de schuur binnenkwam dachten ze dat de Duitse vijand op zolder zat en openden het vuur. Ansell raakte gewond aan zijn ogen en zijn hand en werd daarna gevangen genomen door de vijand. Hij bracht 3 jaar door in een krijgsgevangenenkamp en onderging pijnlijke en langdurige behandelingen om zijn ogen te redden. Dit is niet gelukt, hij is blind gebleven en alle vier vingers van zijn linkerhand zijn geamputeerd. In de tijd dat hij gevangen zat ontwikkelde hij ideeën om de paardensport bekend te maken bij een groot publiek.

Nadat hij gerepatrieerd was in 1943 pakte hij de paardensport weer op en won al snel prijzen. Op een dag werd hij gevraagd voorzitter te worden van de British Showjumping Association. Onder zijn leiding veranderde de publieke opinie over de paardensport.
Hij gedroeg zich zoveel mogelijk alsof hij helemaal niet blind was, zo sprak hij o.a. over het "kijken" van wedstrijden. Hij ontwikkelde een fantastisch geheugen en had een bijzonder talent om te "voelen" wat er om hem heen gebeurde. Hij greep elke gelegenheid aan om de paardensport te promoten en had goed in de gaten dat de springsport zeer geschikt was voor televisie.
Hij initieerde de Horse of the Year Show, wat onmiddelijk een groot succes was. Hij wist, ondanks veel tegenstand, voor elkaar te krijgen dat Engeland met een Eventing team meedeed aan de Olympische Spelen in Wembley in 1948. Alhoewel Engeland geen medailles won, was de Hertog van Beaufort zo onder de indruk dat hij Badminton aanbood als toekomstige locatie voor de sport. Dit groeide uit tot een van de mooiste en meest bekende Eventingwedstrijden ter wereld. En al snel wonnen de Engelse teams ook Olympische medailles in de Eventingsport.
Ook blies hij de Royal International Horse Show nieuw leven in. In de jaren '50 trok deze zo'n 80.000 man publiek, aangewakkerd door de gouden medaille die Engeland won op de Olympische Spelen in 1952 in Helsinki

Hij was voorzitter van de British Showjumping Association van 1945 tot 1964. Daarnaast werd benoemd tot voorzitter van de British Horse Society, en van de British Equestrian Federation. Ook was hij voorzitter van St Dunstan's, een liefdadigheidsinstelling voor blinde militairen, van 1977 tot 1986.
Hij kreeg verschillende Koninklijke titels, waaronder High Sheriff of Devon, Commander of the Order of the British Empire en Knight Bachelor.

Met zijn charisma en overtuigingskracht tilde hij de paardensport naar een hoger niveau en zorgde hij ervoor dat de populariteit bij het publiek enorm steeg. Ruim 20 jaar heerste hij over de hippische wereld en nam feitelijk alle beslissingen. Zijn woord was wet en zijn persoonlijkheid verpletterde alle tegenstand. Hij werd een invloedrijk figuur in zowel de internationale als de landelijke paardensport.
"Kolonel Mike" zorgde voor enthousiasme en vertrouwen dat, met hem aan het roer, elke onderneming een succes werd.

In 1970 stierf zijn vrouw Victoria na een lang en pijnlijk ziektebed. 9 maanden later trouwde hij met Eileen, de weduwe van zijn voormalige commandant. 6 maanden later verongelukte Eileen doordat een vrachtwagen de stoep opreed waar zij toevallig liep. Deze zware tegenslagen deden zelfs de vastberadenheid van de sterke Mike Ansell wankelen.

Ansell interesses beperkten zich niet tot de paarden. Hij hield van bloemen en was een vervent zalmvisser, ondanks zijn handicap.
Hij trad op in verschillende televisieprogramma's en schreef een aantal boeken waaronder Leopard: the story of my horse.

In 1994 kwam hij te overlijden in Brighton in Engeland.

== Door Ansell geschreven boeken: ==

(1951). Show Jumping: Obstacles and Courses. Collins.
(1954). Jumping. Naldrett Press.
(1973). Soldier On. Peter Davies. ISBN 978-0432005866.
(1974). Riding High. Peter Davies. ISBN 978-0432005873.
(1980). Leopard: the story of my horse. Quartilles International Limited. ISBN 978-0903021173.

== Foto's ==
[ img ]
Col Mike Ansell laat met zijn paard Leopard zien dat een goed afgericht paard geen hoofdstel nodig heeft om gereden te worden.

(ik heb nog een superfoto van hem, maar die staat nog niet op het internet, die zal ik er bij het wiki-artikel bijzetten :) )

== Bronnen, referenties en/of voetnoten ==
http://www.independent.co.uk/news/peopl ... 26495.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Ansell
Leopard: the story of my horse van Michael Ansell

categorie:Beroemd persoon (overig)

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3


Dribbel
Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:17

Wat leuk dat je voor de Wiki wilt schrijven en helemaal zo'n artikel! Top!

Foto's mogen niet zomaar van internet geplukt worden en in de Wiki worden gezet omdat op iedere afbeelding auteursrechten rusten, dus ben benieuwd waar je de foto vandaag hebt, want soms mag je ze wel gebruiken en soms niet (eventueel wel als je toestemming vraagt),.

Je mag het artikel zelf op de Wiki zetten. Zie: http://www.bokt.nl/wiki/Help:Handleiding_schrijvers voor hulp.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

Stephanie
Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Concept: Michael Ansell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:45

Interessant artikel Motje11 :j . Erg mooie toevoeging!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-15 23:06

Dank je. Wat een boeiend leven heeft die man geleid hè? Paarden tot in het ongelooflijke getraind, jongste bevelhebber in het Britse leger, blind en verminkt uit de oorlog gekomen, daarna nog prijzen gewonnen (vraag mij niet hoe... :o? ) en vervolgens nog zoveel invloed gehad op de hippische wereld als voorzitter van verschillende organisaties. :wow:

Wat betreft de foto's, hoe zit het met auteursrechten als de foto's erg oud zijn en de fotograaf niet meer leeft? Deze zijn in de jaren '30 gemaakt. De foto in het eerste bericht, waar hij over de oxer springt, komt uit zijn eigen boek Riding High.
Hieronder de foto van de stoel die zo'n indruk op mij heeft gemaakt (en nog steeds :)) ). Ik heb hem uit het tijdschrift Horse&Hound en ik denk dat die hem ook uit zijn eigen boek hebben.

[ img ]

Ik heb zijn boek "Leopard: the story of my horse" meteen besteld en wacht nu tot hij bezorgd wordt. Ik ben er erg benieuwd naar. :#


Ik zal het artikel straks op de Wiki zetten. Ik zette hem eerst hier voor eventueel commentaar. Ik zag dat ik nog ergens het woord "hij" vergeten ben. ;)

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers