Nut van wiki schrijvers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:23

Ik vroeg me af waarom het nog zin heeft om wiki schrijvers te hebben. Aangezien elke bokker dingen kan bewerken in de wiki

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:25

Omdat niet elke bokker het initiatief neemt om een interessant stuk met betrouwbare feiten op te schrijven?
Geen idee hoor, geen verstand van.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:27

Clemency schreef:
Omdat niet elke bokker het initiatief neemt om een interessant stuk met betrouwbare feiten op te schrijven?
Geen idee hoor, geen verstand van.

Maar waarom kan elke bokker het dan wel bewerken?

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:32

Tsja, daar vraag je me wat..

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:33

Ik ook, ik schijf best regelmatig iets op Wiki.
Maar ik ben nog geen wikischrijver, hoe kan dit?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:35

romyloverrr schreef:
Ik ook, ik schijf best regelmatig iets op Wiki.
Maar ik ben nog geen wikischrijver, hoe kan dit?

Ik schrijf soms ook wat op de wiki hoor. Maar ik denk niet dat ze iedereen die wat in de wiki schrijft als wiki schrijver gaan benoemen want dan is half bokt wiki schrijver

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:40

De titel Wikischrijver komt uit de tijd dat nog niet iedereen de Wiki kon bewerken. De titel gaf toen aan wie er dingen konden aanpassen op de Wiki. De titel is alleen gebleven voor wat het is en zegt nu in principe niet zo veel meer.

Lees hier meer over de openstelling van de Wiki: Aurora3 @ [FZ] [Dienstmededeling] Openstelling Bokt Wiki

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:42

Stephanie schreef:
De titel Wikischrijver komt uit de tijd dat nog niet iedereen de Wiki kon bewerken. De titel gaf toen aan wie er dingen konden aanpassen op de Wiki. De titel is alleen gebleven voor wat het is en zegt nu in principe niet zo veel meer.

Lees hier meer over de openstelling van de Wiki: Aurora3 @ [FZ] [Dienstmededeling] Openstelling Bokt Wiki

Nu klinkt het echt oud :')
Maar waarom is die titel dan niet verwijderd?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:48

het kenmerk van een wiki is dat het een gezamelijke waarheid wordt.

de kracht van een wiki zit in dat de waarheid in het midden ligt.
het is een bewezen feit dat de wijsheid van een massa leken vaak groter is dan de wijsheid van een enkele deskundige.. omdat een enkele deskundige uitgaat van zijn eigen waarheid en bronnen.. terwijl de leken tot een gemiddelde waarheid komen die dichter bij de werkelijkheid ligt dan de gestelde 'absolute' waarheid van de enkelvoudige deskundige. niet in alle gevallen, maar wel in de meesten.

je kunt een wiskundig genie laten kijken naar een pot vol snoepjes en hij zal bij benadering kunnen vertellen hoeveel erin zitten.

als je echter 1000 idioten laat raden naar hoeveel snoepjes er in de pot zitten en daar het gemiddelde van neemt (natuurlijk de excessen om de boel te naaien eraf halen zoals 1 of 3 miljard).. dan zal blijken dat de kennis van de massa dichter bij de werkelijkheid zal liggen..

------------

ik verbaas mij daarom ook een beetje over de 'titel' wikischrijver hier. Immers je geeft daarmee credits aan de schrijver van het artikel? dat is in mijn ogen dan toch niet een 'wiki' maar gewoon een berg artikelen.


de basis van een wikiartikel komt van de schrijver met een specifieke kennis van zaken, de kracht van een wikiartikel zit hem er echter in dat het aangevuld wordt en verbetert door mensen met andere wellicht betere bronnen, waardoor dus het oorspronkelijke artikel een veel grotere meerwaarde krijgt.

nu lijkt het erop als je een wikischrijver bent als je de eerste bent die iets publiceert dat de waarheid raakt? terwijl anderen misschien wel tientallen waardevolle aanpassingen gedaan hebben erop.. fouten eruit gefilterd informatie uit extra bronnen hebben toegevoegd etc.

-----

toen ik hier net op bokt zat dacht ik dat de wikischrijvers een bepaalde rol hadden op bokt,
bijvoorbeeld deel uit maakten van het modteam, maar dan met speciale taak om de betrouwbaarheid en kwaliteit van de wiki te waarborgen.. een 'voorbeeldfunctie' voor medebokt gebruikers als het neerkomt op het schrijven van een reactie.. wel doordacht, goed beargumenteert en dergelijken..

dat verwachtte ik van iemand die de titel 'wikischrijver' zou hebben.

ik leerde echter al heel snel op bepaalde draadjes dat dit geenzins het geval hoeft te zijn.. tegengestelde zelfs.. enkele wikischrijvers lijken hun kruid volledig verschoten te hebben in 1 artikel en verder geen noemenswaardig kwalitatieve reacties te geven..

dat vind ik erg jammer.. in mijn ogen is dat niet wat ik van een 'wikischrijver' verwacht als zo'n titel wordt uitgegeven.

maar goed, dat is slechts mijn 5 cts

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:54

Is het misschien niet een beter idee om als je goede informatie deelt op de wiki om dat als titel wiki schrijver te hebben en als je alleen maar nutteloze dingen daar plaats dat je dan niks hebt.
Dan weet je in ieder geval zeker wie een beetje serieus is op de wiki

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:20

Xfjord schreef:
Is het misschien niet een beter idee om als je goede informatie deelt op de wiki om dat als titel wiki schrijver te hebben en als je alleen maar nutteloze dingen daar plaats dat je dan niks hebt.
Dan weet je in ieder geval zeker wie een beetje serieus is op de wiki


issue is dat ik al meerdere malen een 'wikischrijver' gezien heb die op andere draadjes volkomen ernaast zit, geen bronnen checkt en gewoon iets lijkt te roepen. daarnaast is een wiki ongekleurd en neutraal, dus heeft de 'titel' wiki schrijver eigenlijk geen pas in normale draadjes als men ergens een ongezoute mening over geeft al de niet gebaseerd op correcte feiten.. en sommige bokkers lijken het dan ook direct als zoete koek te slikken omdat zo iemand 'wikischrijver' is en dus wel serieus zal nadenken over iets dat ze daar of elders schrijven. terwijl dat zeer zeker niet het geval is.

ik denk dat er best op iemands profiel vermeldt mag worden (automatisch), dat diegene recent (dus niet 10 jaar oud) nuttige bijdragen heeft geleverd aan bokt (niet alleen wiki, maar wellicht ook op andere vlakken).. maar dat zo'n titel een vertekend beeld kan geven.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:07

Ik ben het er mee eens dat er eens opnieuw naar het wikischrijver-systeem gekeken moet worden en we hebben daar achter de schermen ook al over geproken. Het is altijd fijn als gebruikers meedenken, dus ben blij dat dit topic er is. Wat zouden jullie met het 'oude' wikischrijver systeem doen?

De Wiki is nu open, wat betekend dat iedere bokker de Wiki kan aanpassen, wij zien dit en controleren de bewerking (of draaien het terug). Ook als niet-wikischrijver kun je dus schrijven voor de Wiki, maar er zijn mensen die veel energie steken in de Wiki en geode artikelen schrijven. Als je het hele systeem weg haalt, dan geef je deze mensen geen waardering en dat zouden we wel graag willen. Aan de andere kant heb je bokkers die jaren terug een aantal geode artikelen schrijven, maar nu niet meer voor de Wiki schrijven. Hoe ga je daar me om in het wiki-schrijver systeem.

Wij zijn er nog niet uit, maar brainstormen kan geen kwaad en ben benieuwd hoe jullie het in de toekomst zouden willen zien.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:26

ik denk dat je van het wikischrijver systeem, zoals het nu is, af zou moeten willen..

wat eventueel wel kan is een sterretje onder iemand, handmatig geactiveerd door het moderators team waaruit blijkt dat deze persoon op meerdere vlakken waardevolle of zinvolle bijdragen levert..
niet perse populair maar bijvoorbeeld met criteria als:

- extra kennis geuit met betrekking tot (meer dan 1 onderwerp)
- waardevolle bijdrage in meerdere gebieden.. je hoeft niet perse ergens verstand van te hebben om toch een waardevolle bijdrage te leveren.
- wel doordachte schrijver, die gebruikt maakt van goede argumentatie..

zodat je als lezer weet dat degene die daar spreekt een soort van voorbeeldfunctie heeft en dat je ervan uit mag gaan dat diegene zijn informatie nagetrokken heeft of ergens over nadenkt.. dan kan iemand nog 'fout' zitten, maar het is wel 'vertrouwd' communiceren/discussiëren.

zeg maar gebruikers die anderen als voorbeeld mogen zien (niet 'blindelings' aannemen).

een positieve benadering van gebruikers die wellicht ook anderen aanspoort om het voorbeeld te volgen?

maar ik denk dat het iets lastigs is en blijft.

iets dat niet genoemd is, maar vast wel zal komen.. ik zou niet gaan voor like/dislike systemen.. want dan wordt het 'kuddegedrag' zolang je je maar schikt in de meute krijg je de meeste 'punten'. ongeacht de bijdrages.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 17:35

Nu heeft het niet echt waarde dus ik denk dat je gewoon alle wiki schrijvers die 6 maanden niks meer geschreven hebben hun wiki schrijvers titel ding moet weghalen en bij de rest kan het blijven zitten. En mensen die nu goede bijdragen leveren aan de wiki zo'n wiki schrijver titel geven.

En als er dan nog onderwerpen zijn in de wiki waar nog niks van informatie instaat worden eerst alle wikischrijvefs geïnformeerd en kunnen hun kijken of ze er iets van weten en als ze tijd hebben daar een artikel over schrijven vormde wiki.

En voor mensen die gewoon echt tijd steken in de wiki een wiki schrijvers ding geven en iedereen die het niet doet niet en de wiki dan gesloten houden voor alleen wiki schrijvers

Misschien ook een apart verborgen forum voor wikischrijvers en wiki mods? Dan kunnen zij daar bijv. overleggen over wat er moet gebeuren voor de wiki enzo. Maar dit verzin ik ook maar dus dit is waarschijnlijk gewoon het slechtste idee ooit voor zo'n apart forum maar de rest van mijn post is wel serieus

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 18:29

Wat mij trouwens ook leuk lijkt als je dan wiki schrijver bent die dan ook iets aan de wiki doet dat je dan een gekleurde naam krijgt. Maar ik weet niet of iedereen die wiki schrijver is dat wil.

Of dat je wiki schrijver kan worden als je goed meehelpt aan de wiki

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:35

Ik heb enkele nuttige ideeën en commentaren op dingen. Die zal ik nader toelichten als ik op de laptop zit! :)

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:14

Zie hier mijn monsterpost.

Xfjord schreef:
Wat mij trouwens ook leuk lijkt als je dan wiki schrijver bent die dan ook iets aan de wiki doet dat je dan een gekleurde naam krijgt. Maar ik weet niet of iedereen die wiki schrijver is dat wil.

Of dat je wiki schrijver kan worden als je goed meehelpt aan de wiki

Een kleurtje is altijd leuk, mijn voorkeur gaat dan zeker uit naar de kleur roze. Maar, als je als Wikischrijver niet meer van nut bent, is een kleur ook volledig overbodig. Wat voor waarde geef je als wikischrijver dan? :)

Xfjord schreef:
Nu heeft het niet echt waarde dus ik denk dat je gewoon alle wiki schrijvers die 6 maanden niks meer geschreven hebben hun wiki schrijvers titel ding moet weghalen en bij de rest kan het blijven zitten. En mensen die nu goede bijdragen leveren aan de wiki zo'n wiki schrijver titel geven.

En als er dan nog onderwerpen zijn in de wiki waar nog niks van informatie instaat worden eerst alle wikischrijvefs geïnformeerd en kunnen hun kijken of ze er iets van weten en als ze tijd hebben daar een artikel over schrijven vormde wiki.

En voor mensen die gewoon echt tijd steken in de wiki een wiki schrijvers ding geven en iedereen die het niet doet niet en de wiki dan gesloten houden voor alleen wiki schrijvers

Sommige schrijvers hebben op dit moment niet alle tijd om voltijd aan de Wiki mee te werken. Dus ik kan snappen dat niet iedereen binnen 6 maand iets geschreven heeft dan wel aangepast.

Mijn ideeën.

  • Controleren: Plan controleren houdt in dat WikiSchrijvers ideeën van gebruikers kunnen controleren. Als iets niet goed is, dat zij dit, net als Wikimods, kunnen weigeren en aanpassen.
  • Oproepkracht: Als een Wikimod hulp nodig heeft bij bepaalde zaken, dat zij Wikischrijvers kunnen PB'en met de vraag of zij met het eea zouden kunnen helpen voor de Wiki.

Reactie op Dribbel wat betreft te doen met de schrijvers
  • Je zou kunnen zeggen, de actieve mensen laten we sowieso bij de groep, inactieve schrijvers in een termijn van 6 maand, zoals XFjord aangaf, een PB sturen of zij nog steeds voor de Wiki kunnen dienen.
  • De hele groep opschonen en nieuwe intakes doen. Mensen die in het verleden tot heden goede diensten hebben gedaan, kunnen er direct weer in. (principe blijft hetzelfde als punt 1.

Waardering vind ik op zijn minst wel op zijn plek maar inderdaad wat elenaMM77 zegt, het systeem zoals het nu is, is overbodig aangezien wij (ik spreek even voor de Wikischrijvers) wel waardering willen. Wij hebben immers naast onze dagelijks leven ervoor gekozen om te schrijven voor de Wiki in de tijd dat je dat niet zomaar op Wiki kon zetten.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:48

Goede punten nayomie!
En misschien ook voor de niet wiki schrijvers dat je als je dat wilt een proef verslag kan sturen en als hij goed genoeg is mag je helpen met de wiki

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:52

Ik vind de wiki minder informatief sinds iedereen kan schrijven, vind het toch minder geloofwaardig.

Zie ook vaker foutieve dingen voorbij komen.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:53

KimD schreef:
Ik vind de wiki minder informatief sinds iedereen kan schrijven, vind het toch minder geloofwaardig.

Zie ook vaker foutieve dingen voorbij komen.

Dit moet ik je ook zeker nageven. :j

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:56

KimD schreef:
Ik vind de wiki minder informatief sinds iedereen kan schrijven, vind het toch minder geloofwaardig.

Zie ook vaker foutieve dingen voorbij komen.

Daar wil ik toch even op reageren, want ben het er niet mee eens

Elke aanpassing wordt door ons gezien en gecontroleerd. Het systeem is in feiten niet eens zo heel anders, naast de timing van controleren. Ik draai regelmatig wat terug of vraag de schrijver om het te verbeteren (vaak mist er een bron in zo'n geval). We zien dus alles wat je doet op de Wiki. De foutieve informatie is vaak van voor de periode van de 'open' Wiki.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:48

KimD schreef:
Ik vind de wiki minder informatief sinds iedereen kan schrijven, vind het toch minder geloofwaardig.

Zie ook vaker foutieve dingen voorbij komen.

Dribbel schreef:
Daar wil ik toch even op reageren, want ben het er niet mee eens

Elke aanpassing wordt door ons gezien en gecontroleerd. Het systeem is in feiten niet eens zo heel anders, naast de timing van controleren. Ik draai regelmatig wat terug of vraag de schrijver om het te verbeteren (vaak mist er een bron in zo'n geval). We zien dus alles wat je doet op de Wiki. De foutieve informatie is vaak van voor de periode van de 'open' Wiki.

Hier wil ik even wat aan toevoegen. Als iets niet helemaal klopt of sterker op een mening gebaseerd is dan feiten gebruiken wij ook wel de tag 'neutraliteit'. Hieraan kan je herkennen of het artikel betwist wordt in neutraliteit. Mocht je een artikel tegen komen die je zelf betwist in neutraliteit kan je dat natuurlijk altijd aangeven zodat wij hier even naar kunnen kijken.

Vooral de flexibiliteit die de Wiki heeft gekregen sinds de openstelling zorgt voor een betere kwaliteit. Overigens kan ik je er van verzekeren dat het informatief gehalte met het jaar stijgt.

Ook klopt het wat Dribbel zegt, foutieve informatie komt vaker voor in oudere artikelen. Als je in de Wiki inlogt zie je bovenaan het tabje 'geschiedenis' hierin kun je terug zien wanneer bepaalde informatie geplaatst is.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:20

En toch kom ik wel eens dingen tegen die deels of helemaal niet kloppen, vaak zijn het ook de afbeeldingen erbij die een heel ander beeld geven dan is gewenst of de bedoeling is.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:24

Ik denk dat ze niet alles kunnen controleren. Maar als daar hulp van de wiki schrijvers bijkomt of nieuwe wiki schrijvers moet het zo zijn dat alles wel correct is

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Nut van wiki schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:35

@ Xfjord: zoals Stephanie en Dribbel hierboven al aangeven wordt elke wijziging door ons nagekeken. Wij hebben een overzicht waarin we alle wijzigingen kunnen zien en waar een uitroeptekentje bij staat als er nog niet naar gekeken is door een Wiki-mod.
We kijken dan bijvoorbeeld naar of er bronnen vermeld zijn bij de informatie en of het artikel op een neutrale manier geschreven is. Inhoudelijk kijken wij met de kennis die we hebben ook naar de artikelen, maar Wiki-mods weten ook niet alles. Grote onwaarheden of fouten halen we er wel uit, maar nieuwe inzichten of ontwikkelingen op bepaalde gebieden kennen wij niet altijd. Daarom is het zo belangrijk dat iedereen mee kan helpen aan de Wiki. Elke bokker die ziet dat een artikel onvolledig is of dat er iets niet klopt kan dit meteen aanpassen, of op de overlegknop bovenaan het artikel klikken.

@KimD: als je iets tegenkomt wat niet helemaal klopt of een verkeerd beeld geeft, laat het dan alsjeblieft weten. Je mag zelf aanpassingen doen of iets neerzetten op WZ of de overlegfunctie bij het topic gebruiken of een van de Wiki-mods een pb sturen.
Wij zien en weten ook niet alles, dus de Wiki is wat dat betreft ook deels afhankelijk van de gewone bokkers.

Wat de Wiki-schrijvers betreft: hier is tijdens het laatste overleg met het beheer ook al over gesproken en het systeem zoals het nu is gaat verdwijnen. We willen het liefst meteen een nieuw systeem invoeren zodat de techniek maar 1 keer aangepast moet worden, maar daar is nog geen beslissing over genomen. In de toekomst horen jullie daar zeker meer over.