Aarsmaden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:27

Aarsmaden

Aarsmaden of Oxyuris komen vooral voor bij volwassen paarden. Zoals de naam al aangeeft leven ze in het laatste gedeelte van de darm (endeldarm).
Aarsmaden zijn vijf cm lange wormen met een spitse staart. De vrouwlijke wormen, die wel een lengte van acht cm kunnen bereiken, zetten de eieren af in een soort gal die als velletejes rond de anus van het paard kunnen worden waargenomen. De schade als gevolg van aarsmaden is gering. Soms treed er jeuk op en we zien besmette paarden dan ook vaak met hun staart tegen het hek of de stalwand schuren, waardoor er kale plekken op de staartwortel kunnen ontstaan. Een gehavende staartwortel wijst vaak op een aarsmaden infectie maar je moet het niet verwarren met staart en manen eczeem.
Bron: www.parasietenwijzer.nl


Ik hoop dat ik niet teveel spam. Moet ik misschien in 1 topic voor mezelf houden dat ik daar steeds artikelen inzet?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:05

Je bent flink aan de slag gegaan zie ik,leuk dat je zo enthousiast bent.Het is denk ik handig als vooral de onderwerpen bij elkaar staan in een topic, zoals bijvoorbeeld de wormen dat houdt het overzichtelijk. Uiteindelijk moeten de artikelen eruit komen te zien als bijvoorbeeld strongyloides op de wiki, voor de structuur kan je misschien dat artikel als voorbeeld houden.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:11

Ohhh oke bedankt!! Dus als ik het nu over een ander onderwerp wil gaan doen moet ik wel een nieuw topic aanmaken of moet ik alles nog hier posten zodat het overzichtelijk blijft?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:37

Je mag het hier plaatsen, of zelfs direct op de Wiki. Als je het graag hier eerst neerzet voor wat feedback, dan liefst per artikel 1 topic, dan kunnen we elk topic koppelen aan het artikel op de Wiki dat erbij hoort.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:57

Ohhh kan het ook direct op de wiki? Hoe moet dat? Want dan komt het er toch hopelijk niet direct op te staan? Jullie controleren dat toch wel?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:13

Het komt er dan wel direct op te staan en wij zien dan dat jij iets gewijzigd hebt en we controleren dat dan.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Aarsmaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:45

Ohhh oke is goed!