Veulenworm

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Veulenworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:08

Veulenworm
De veulenworm is een bijzondere worm. Zoals de naam al aangeeft komt de worm alleen maar voor bij veulens (tot ca 6 maanden). De eerste besmetting vindt plaats via de moedermelk, waarin de larven volwassen worden en eitjes gaan leggen die met de mest weer naar buiten komen. De wormeieren verlaten het veulen met de mest vanaf 8 dagen na de geboorte. Meer dan 10.000 eieren per gram mest is bepaald geen uitzondering.
Om eieren te kunnen leggen moeten vrouwelijke wormen doorgaans eerst worden bevrucht door een mannelijke soortgenoot. Bij veulenwormen is dat echter niet het geval. In de darm van het veulen komen namelijk alleen vrouwelijke vormen voor die zonder voorafgaande bevruchting tot het leggen van eieren in staat zijn.
De larven die in de buitenwereld uit de eieren komen zijn in staat om actief door de huid van het veulen naar binnen te dringen. Zij dringen door de huid of slijmvliezen van de mond heen. Met het bloed komen zij via de longen en de luchtpijp in de keelholte. De larven worden doorgeslikt en belanden via de maag in de dunne darm. Daar ontwikkelen ze zich tot volwassen wormen, die met hun kop diep in het darmslijmvlies verankerd liggen.
De belangrijkste complicatie van een veulenworminfectie zijn longklachten. Dit komt omdat de larven die door de huid het veulen zijn binnen gedrongen altijd eerst door de longen trekken alvorens in de darm terecht te komen. Wanneer larven massaal het longweefsel binnendringen ontstaan weefselbeschadegingen waardoor gemakkelijk een longontsteking kan optreden.
Veulenworminfecties kunnen vooral op stal zeer ernstig zijn. Dit heeft te maken met het feit dat wanneer het veulen in het strooisel ligt de veulenwormlarven gemakkelijk door de huid kunnen binnendringen. De eiproductie van de veulenworm is bijzonder groot en met de vele tienduizenden wormeieren die in de mest van een veulen kunnen voorkomen raakt een box al snel ernstig besmet. Door een verdunningseffect is de kans op infectie in de wei vele malen kleiner.
Als gevolg van deze wormen kan sterfte optreden. De ontwikkelingstijd van deze wormen is iets langer dan een week, zodat een snelle uitbreiding naar andere veulens mogelijk is. Na 4 tot 6 maanden zijn veulens niet meer vatbaar voor een veulenworm-infectie. Omdat een veulenworm een zeer korte ontwikkelingstijd heeft, is het noodzakelijk veulens gedurende de eerste 5 levensmaaden meerdere malen te ontwormen. De eerste keer op de leeftijd van ongeveer 10 dagen behandelen en daarna op de grond van mestonderzoek bepalen of een nieuwe wormkuur nodig is.


Bron: www.paardenontworming.nl www.parasietenwijzer.nl

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Veulenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:54

Ha Maureen,

ik heb je artikel op de Wiki gezien, leuk! :) Wel een kleine opmerking: de opmaak klopt nog niet helemaal. Hoe dat werkt staat hier uitgelegd: http://www.bokt.nl/wiki/Help:Stappenplan_artikel

Zou je het artikel nog wat willen aanpassen?

Nogmaals dank voor je bijdrage :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:17

Oke ga ik doen!

Edit:
Ik heb hem gewijzigt. is het zo beter?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Veulenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:45

Ik heb je tekst over de veulenworm samen gevoegd met het artikel dat er al was over Strongyloides westeri ;)
Het ziet er al behoorlijk goed uit zo. Bedankt voor het schrijven!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Veulenworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:18

Oke dankjewel!

Ik vind het ook superleuk om te schrijven dus ga ik gauw eens kijken waar ik nog meer kan helpen. :D

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:19

De andere artikelen over de wormen kunnen ook zeker nog aangevuld worden als je dat leuk vindt ;)

Verder staan er hier en hier lijsten met artikelen die nog niet geschreven zijn of die nog aangevuld moeten worden.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Veulenworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:22

Oke dan ga ik dat doen!