Facebook pagina's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 10:57

Social media is niet meer weg te denken voor veel organisaties. Ook stamboeken en organisaties die een link met paarden hebben gebruiken vaak Facebook. Het viel mij op dat deze pagina's vaak actuelere(en soms zelfs meer, denk bv aan verrijking van geschiedenis d.m.v. oude krantenknipsels) informatie hebben dan de gewone website. Ik denk gedeeltelijk, omdat het content niet meer alleen door de mensen achter de organisatie gegenereerd wordt, maar ook door mensen die direct bij de organisatie of het onderwerp betrokken zijn. Dit maakt het extra dynamisch en heel erg van deze tijd.

Het lijkt mij daarom erg waardevol voor de Wiki om hier iets mee te doen?

Om een voorbeeld te geven heb ik een aantal actieve Facebook pagina's opgezocht :

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:39

Goed plan Steph. We kunnen de Facebookpagina's om te beginnen vermelden op de pagina's van de stamboeken denk ik. Zijn er nog andere mensen die hier goede ideeën over hebben?

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:42


FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:43


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:47

Ik had er niet echt een heel goed idee over eigenlijk. Misschien dat het in het sjabloon kan bij de rassen en dan onder de link naar het stamboek toe. Alleen dan heb je bijvoorbeeld bij rassen die verschillende registers hebben dat ze per register een facebook hebben... Dus aan de andere kant is het misschien handiger als er dan een kopje onder komt ofzo, misschien wel in een Sjabloon schema die aanpasbaar is zodat je overbodige registers even weg kunt halen, voor de handigheid.
Misschien zoiets:

{{Facebook|Facebook Pagina's
|StamboekNL=[http://www.Facebook.com/ Link naar Nederlandse Facebookpagina]
|StamboekBE=[http://www.Facebook.com/ Link naar Belgische Facebookpagina]
|Register 1=[http://www.Facebook.com/ Link naar register 1 Facebookpagina]
|Register 2=[http://www.Facebook.com/ Link naar register 2 Facebookpagina]
|Register 3=[http://www.Facebook.com/ Link naar register 3 Facebookpagina]
|Fanpagina=[http://www.Facebook.com/ Link naar Facebook-fanpagina van het ras]}}

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:27

Er is een artikel met rassen, we kunnen dat gebruiken om daar nog FB pagina's te vermelden of per artikel inderdaad in het sjabloon de FB pagina's toevoegen. Derde optie is om een artikel 'social media rassen' of iets dergelijks te maken en de info uit de OP daarin te vermelden.

Wat zou overzichtelijker zijn? :+

Anorion
Berichten: 70
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:36


heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:42


Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:43


Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:16

Iedereen thnx voor de posts met Facebook pagina's. Ik heb de andere wiki-mods even hierheen gelokt voor hun mening ;)

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:05

Zo'n lijst/verzamel pagina is misschien wel handig voor het algehele overzicht(wat mist er nog?). Persoonlijk denk ik wel dat het waarde verliest als je het alleen bij een lijst houdt. Vermelden op de raspagina zelf lijkt me daarom wel goed... alleen de beste manier daarvoor... :+

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:11

Ik zou het ook vermelden bij de informatie over het ras. Wellicht bij bronnen? Of via een tussenkop?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:57

Mijn voorstel zou zijn om de links voorlopig in elk geval in het sjabloon van het ras in kwestie te zetten. Dat wordt alleen wel een probleem als er meer dan 2 of 3 links per ras zijn. In dat geval kunnen we altijd nog beslissen om er een apart kopje voor te maken.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:32

Dat is een goed voorstel inderdaad.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 23:18

Aurora3 schreef:
Mijn voorstel zou zijn om de links voorlopig in elk geval in het sjabloon van het ras in kwestie te zetten. Dat wordt alleen wel een probleem als er meer dan 2 of 3 links per ras zijn. In dat geval kunnen we altijd nog beslissen om er een apart kopje voor te maken.

Een aantal rassen hebben dat en ik zag ook verschil tussen BE en NL. Dus bij sommige rassen gaat het sowieso al over meer dan 1 link.
Zie bijvoorbeeld de Shetlander, Clydesdale en Fries.

Of je zou moeten beperken tot NL / BE / I (internationaal) en alleen overkoepelende officiële pagina's in het sjabloon en op de verzamel pagina eventueel ook de overige registers / fanpagina's. En dan maak je het onderwerp "facebook" in het sjabloon aanklikbaar zodat die leidt naar de lijst met facebookpagina's ?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:06

Ben zelf niet zo'n fan van informatie bijhouden op meerdere pagina's. Dat betekent namelijk ook dat je wijzigingen moet doorvoeren op meerdere pagina's en dat gaat vaak niet goed.

Kunnen we niet aan het rassensjabloon onderaan een kopje toevoegen met social media links? Dus onder foto's, dan het kopje?

Dan heb je ruimte genoeg om alles te vermelden.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 23:03

Ja begrijpelijk Marieke, in dat geval is misschien een extra kopje handiger, als je het algemeen op social media links houdt zou je eventueel ook twitter, youtube of andere accounts kunnen toevoegen. Geen idee hoe groot het gebruik van andere sociale media is, maar het wordt vast gebruikt. Er is dan ook ruimte voor toelichting over wat je er op kan vinden.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:51

Inderdaad, dat lijkt mij overzichtelijker.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:58

Het zou mijn voorkeur hebben om het inderdaad onder een apart kopje te doen en niet rechtsbovenin. Vooral omdat het per ras flink verschilt hoe actief de pagina's zijn, en van lang niet elk ras/rasvereniging een pagina te vinden is. Maar leuk Stephanie en iedereen die gereageerd is, hoop extra info verzameld zo! :)

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 20:50


Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 01:47

Ziet er goed uit Steph! :-)

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 10:14

Oke, prima. Zonet een aantal gedaan. Heb er nu geen informatie bijgezet verder. Misschien dat je iets over activiteit zou kunnen zeggen, maar dat kan veranderen en is natuurlijk een mening... Heb het daarom eerst maar weg gelaten.

Heb de lijst even geüpdatet mocht iemand anders er ondertussen mee verder willen.

Even de code voor iemand die er niet bekend mee is en wil meehelpen:
Code
== Social media ==
Facebook:
* [http://www.facebook.com[spatie]Hier de titel van de facebookpagina]
dus:
* [http://www.facebook.com Shetland Pony Stamboek]
* et cetera


Nog te doen schreef:

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:46

Leuk, fijn dat je er zoveel tijd in hebt gestoken.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 22:06

Ja, geen probleem.

Vraagje is het Belgisch stamboek voor het miniatuurpaard een stamboek dat op de pagina van het NMPRS kan of is het BMP echt iets heel anders en bestaat dit stamboek nog niet in de Wiki?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Facebook pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:01

Ik heb eerlijk gezegd geen idee Steph. Misschien zijn er andere bokkers zijn die hier antwoord op hebben? Of anders even opzoeken of vragen op Facebook?