Kosten paard

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:53

Het is op zich wel een goede basis imo, maar ik denk dat veel mensen niet aan dat bedrag komen. Tenzij je in de randstad woont/ bij een dure pensionstalling staat/ een stuntpiloot-paard hebt.

Wat er evt nog bij zou kunnen komen zijn clublessen, gebruik binnenbak, vervoer en concourskosten.

Daarbij TS, voor de maandelijkse kosten is dit op zich wel een goede maatstaaf. Daarbij vermelden dat aanschaf paard + zadel bijvoorbeeld je geen 7400,- hoeft te kosten lijkt me niet onbelangrijk.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:53

magda_90 schreef:
Mocht je nog wat missen, aanvullingen/verbeteringen of commentaar hebben, dan hoor ik dat graag. :)


Goed plan hoor! Ben benieuwd naar het artikel.

wat als je wedstrijden start? Kosten startkaart, lessen, vereniging, startgeld, vervoer enz.
ik mis verder nog de stalapotheek en eventuele voedingssuplementen, shampoo's e.d.
ook reiskosten naar de stal.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:54

DeSa schreef:
500,- per maand opzij leggen? Lukte me niet eens toen ik nog werk had :+
Heb 3 shetten en ben max. 95,- kwijt in de maanden dat ze hooi moeten hebben, zomermaanden 50,- per maand. En dit is niet per pony.


Serendipity1 schreef:
Het is op zich wel een goede basis imo, maar ik denk dat veel mensen niet aan dat bedrag komen. Tenzij je in de randstad woont/ bij een dure pensionstalling staat/ een stuntpiloot-paard hebt.

Wat er evt nog bij zou kunnen komen zijn clublessen, gebruik binnenbak, vervoer en concourskosten.

Daarbij TS, voor de maandelijkse kosten is dit op zich wel een goede maatstaaf. Daarbij vermelden dat aanschaf paard + zadel bijvoorbeeld je geen 7400,- hoeft te kosten lijkt me niet onbelangrijk.


Maar wat nu als je paard ziek wordt? Je ineens €1.000 aan dierenartskosten krijgt? Of je zadel aan vervanging toe is? Of de tandarts extra moet komen? Die €500 betekend niet dat je al die €500 daadwerkelijk uitgeeft in de maand, bekijk die laatste tabel er nog maar eens goed op na.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-10-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:55

Ik wil nog wat toevoegen:
Een paard van 6000 vind ik wel veel te ruim genomen.
Ik denk dat dat de meer ervaren ruiters zijn die voor een leuk (sport) paard gaan, maar mensen die voor het eerst een paard gaan kopen, schaffen IMO niet gelijk een paard van 6000 eurie's aan, of ze zijn vrij rijk :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:56

StableEnable schreef:
magda_90 schreef:
Mocht je nog wat missen, aanvullingen/verbeteringen of commentaar hebben, dan hoor ik dat graag. :)


Goed plan hoor! Ben benieuwd naar het artikel.

wat als je wedstrijden start? Kosten startkaart, lessen, vereniging, startgeld, vervoer enz.
ik mis verder nog de stalapotheek en eventuele voedingssuplementen, shampoo's e.d.
ook reiskosten naar de stal.


Dit lijstje was in eerste instantie voor mij bedoeld, en ik heb geen wedstrijdambities vandaar dat je die mist. :+ Dat zou een wedstrijdruiter dus beter aan kunnen vullen. Shampoo valt onder de verzorgingsproducten. En reiskosten heb ik niet aan gedacht, goed punt!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:57

mariskalove schreef:
Ik wil nog wat toevoegen:
Een paard van 6000 vind ik wel veel te ruim genomen.
Ik denk dat dat de meer ervaren ruiters zijn die voor een leuk (sport) paard gaan, maar mensen die voor het eerst een paard gaan kopen, schaffen IMO niet gelijk een paard van 6000 eurie's aan, of ze zijn vrij rijk :)


De prijzen zijn variabele gemiddelden. Heb het al een paar keer eerder aangehaald, per regio en gebruiksdoel verschilt het dus. ;)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:01

Met die eerste kolom kosten heb je wel alles nieuw gekocht. Ik heb een tweedehands zadel (moet je wel mee uitkijken!), een tweedehands hoofdtsel, tweedehands dekjes, tweedehands singel, tweedehands dekens... dat scheelt een enorme bak geld.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:02

Aanschafkosten zijn idd variabel. Zo ook v.w.b. harnachement. Daar kun je prijzen noemen varierend van ... tot ....

en misschien kun je in overleg met een kliniek noemen wat regelmatig voorkomende medische problemen zijn en daarvan ongeveer de kosten. Zoals koliek en bijvoorbeeld het onderzoeken van een beenblessure.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:02

Lees de andere berichten van mij ook eens goed door, dit zijn variabele gemiddelden waarbij de kosten en prijzen afhangen van de regio, gebruiksdoel en je wensen.

StableEnable schreef:
en misschien kun je in overleg met een kliniek noemen wat regelmatig voorkomende medische problemen zijn en daarvan ongeveer de kosten. Zoals koliek en bijvoorbeeld het onderzoeken van een beenblessure.


Dat is een goed idee. Van verhalen en ervaringen heb ik begrepen dat je op jaarbasis ongeveer tussen de €500 en €1000 kwijt bent. Maar dit verschilt zo erg, dat ik dus een ruime gemiddelde heb genomen. Duidelijk moet zijn (imo) dat je een spaarpotje nodig bent voor ongevallen.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:08

Het lijkt mij inderdaad logisch dat je een spaarpotje moet hebben voor onverwachte (medische) kosten. Het aangeven van de gemiddelde kosten voor medische problemen lijkt mij heel erg lastig. Dat varieert zo sterk per geval dat je daar imo geen duidelijke betrouwbare getallen op kunt plakken.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:32

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties zijn verwijderd. Graag ontopic blijven en alleen reageren als je iets toe hebt te voegen aan het wikiartikel. Andere reacties mag je kwijt in de andere fora van Bokt. :)

MJ05

Berichten: 3
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:10

Ik zat even jou schema te bekijken..
Maar wat een goedkope rekening met de hoefsmit!!!
k betaal per keer zo'n 80euro ( is wel rondom met ijzers ) maar wat een verschil..
Waar is jou hoefsmid ongeveer?? want dat scheeld wel erg veel..
En het ligt er denk ik ook aan waar je je paard stalt. Want met 300 euro kan ik 3 maanden staan
Groetjes

LittleMiss

Berichten: 338
Geregistreerd: 11-08-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:29

Mag ik vragen wat jullie gemiddeld als 'spaarpotje' achter de hand hebben? Ik hoop ook ooit nog eens een eigen paardje te kunnen hebben dus ben me momenteel een beetje aan het verdiepen in alle kosten die het met zich meebrengt om zo voor mezelf de balans te kunnen opmaken... :$

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:27

Ik heb het lijstje van Magda_90 inmiddels toegevoegd aan het artikel over onderhoudskosten. Ik denk wel dat er nog een aantal aanvullingen gedaan zouden kunnen worden.
Weet iemand toevallig wat een complete EHBO set voor paarden kost?
Kunnen we de kosten voor een klinische en een röntgenologische keuring uitsplitsen? Dus allebei apart vermelden, omdat lang niet iedereen een röntgenologische keuring zal laten doen.
Wie kan het lijstje aanvullen met wedstrijdkosten, ongeveer op dezelfde manier als Magda gedaan heeft. Dus uit gaan van een reele ruime begroting waar je ook met wat duurdere gewoonten genoeg aan zou moeten hebben??

Eventuele andere kosten zijn zeker welkom.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:53

Ik vraag me af of zoiets wel in de wiki past.
De maandelijkse/ jaarlijkse en bijkomende kosten zijn zo ontzettend verschillend bij iedereen!
Zo zijn er mensen die rustig 1500 euro per maand aan hun paard uitgeven, ik kom nog niet eens op de helft!
Een centraal topic lijkt mij persoonlijk beter, aangezien deze vraag wel heel regelmatig terug komt op Bokt.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:00

Marchador schreef:
Ik vraag me af of zoiets wel in de wiki past.
De maandelijkse/ jaarlijkse en bijkomende kosten zijn zo ontzettend verschillend bij iedereen!


Deze mening deel ik ook. Ik denk dat het daarom misschien beter is om de vuistregel: zonder te knipperen 500 euro per maand weg te kunnen leggen kan hanteren en eventueel te onderbouwen met een voorbeeldschema. Maar dan nog... mensen gaan dat voorbeeld wel volgen, of aan de hand van dat voorbeeld bekijken of ze het kunnen betalen. En ik denk dat het zo goed als onmogelijk is om 2 mensen te vinden die per jaar exact hetzelfde kwijt zijn aan hun paard.

Samengevat: dit onderwerp is zo specifiek (persoonsafhankelijk) dat het niet bijdraagt aan de wiki die juist zo breed mogelijk informatie geeft.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:05

Na alle topics die ik hier over gelezen heb dacht ik ook.. als ik nu 600 euro elke maand apart kan leggen dan moet het wel goed komen.
Nu heb ik dan net voor de zomer een eigen paardje gekocht, en geef ik 250-350 euro uit per maand. Het is maar net waar je voor kiest.
Heb alleen voor ijzers, redelijke verzekering, rijd geen wedstrijden, en ben maar 160 euro kwijt aan stalling.
Is het niet handig om misschien een reken module te maken, waar je dan sommige dingen zelf kan invullen: ik wil wedstrijden rijden, ijzers, ik woon daar en daar... gemiddelde stalgeld, etc..

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:11

lindar1985 schreef:
Is het niet handig om misschien een reken module te maken, waar je dan sommige dingen zelf kan invullen: ik wil wedstrijden rijden, ijzers, ik woon daar en daar... gemiddelde stalgeld, etc..


Maar ook dat is zo moeilijk te standaardiseren: ik betaal 57 euro voor ijzers voor en achter bekappen, een stalgenootje betaald 65 euro voor hetzelfde (andere smit :+ ) DA kosten verschillen ook bijvoorbeeld. En je kan vooraf ook nooit inschatten hoe vaak je paard bijvoorbeeld naar de smit moet. Die van mij moet iedere 4 weken vanwege een historie met hoefbevangenheid, andere paarden gaan eens in de 8 of 10 weken..

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:14

Dat deel ik Marieke.
De kosten van alles is enorm verschillend.
Ik betaal 15 euro voor de smid, geen ijzers.
Ook per regio heb je niet een standaard bedrag wat je betaald aan smid, stalling, weide etc.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:15

Ik ben het wel eens met Marchador... Voor een deel van de eigenaren is deze lijst echt te 'duur' terwijl anderen nog een paar honderd euro per maand extra kwijt zijn!

Bij de paardendrogist kost een basis EHBO-kit 76.50 (http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... st/102611/), maar persoonlijk mis ik daar nog wel wat artikelen in als
- Animalintex (rond de 6 euro)
- traumeel gel (rond de 35 euro)
- Flammazine (maar ik weet niet of dit op recept is)
- Klei (staysound kost 15 euro per pot)
- Tekentang (4 euro)
- Zelfklevende bandage (rond de 2.50)

Klinische keuring is rond de 150 euro
Rontgenologische keuring is rond de 500 euro
Beoordelen al gemaakte foto's is rond de 40 euro

Ik rijd veel wedstrijden (dressuur, springen en SGW), maar ik weet niet hoe handig dit is... Wil je dit per type wedstrijd per keer (aangezien ik elke week op pad ga, maar dat zal niet iedere bokker doen)!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:28

Voor mij is deze lijst bijvoorbeeld ook te duur. Ik kom per jaar uit op 2407,75 en als ik zou verhuizen naar een plekkie in de straat 1679,40. Dit zijn dan de vaste onderhouds kosten alleen van: hooi, stalling, krachtvoer, strooisel, hoefsmid en diesel.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:30

En ik heb ook nog eens reiskosten :+ Mijn paard staat 35 km van huis, tel de benzine maar uit :D

En het is maar net wat je aanschaft, ik zou zelf nooit een ehbo kist kopen bijvoorbeeld..

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:34

Marieke, Ik ook niet :+ Maar dit was de vraag van één van de wikimods ;)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:39

@Mariek_K: Ik heb geen EHBO-kist, wel betadine, animalintex, hoefzak, Vetramil, zelfklevende bandage, praam(eventueel geschikt te maken als tourniqette(dat mis ik nog)) en een thermometer. En als je mijn post boven jou ziet, zie je dat ik diesel meereken. Ik betaal dus gewoon aan diesel per jaar 682,95! En dan staat mijn paard in een straal binnen 6 kilometer en rij ik in totaal 10,8 kilometer per dag.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:42

Ik rijd 70 km per dag, en reken nog eens je afschrijving van je auto, en je wegenbelasting mee (ik rijd benzine) := soms moet je niet willen weten wat je paard kost..

En juist dat maakt het zo moeilijk om op de wiki een beeld te geven van de kosten. Of je bent vele malen goedkoper uit dan het gestelde voorbeeld, of het valt je zwaar tegen omdat de kosten hoger zijn dan dat jij je ooit had kunnen voorstellen..