Het bittentopic

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:27


magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:19

Alle bittenhoofdstukken zijn nu klaar (moet hier en daar nog wel wat dingetjes wijzigen) en hoop vanmiddag of vanavond de hoofdstukken 'bitloos' en ' neusriemen' af te maken, daarna ga ik bezig met jullie foto's. :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:49

Ik durf het bijna niet te zeggen. :o Hoewel ik nog steeds hard aan het werk ben om de ontbrekende informatie toe te voegen, ben ik ook al weer hard aan het werk om de lay-out aan te passen. Dit onder meer omdat ik een zoekfunctie binnen de website mis, maar ook wil ik de website dynamischer maken. Qua kleuren, opmaak en indeling blijft de website zoals hij nu is, je moet hem alleen dynamischer voor gaan stellen inclusief een zoekfunctie.

Echter, dit is een nieuw programma voor mij wat ontzettend uitgebreid is en functies bied die ik niet voor mogelijk heb gehouden. Dus het zal wel even duren voor alles er perfect uit ziet, tot die tijd werk de inhoud van de huidige website steeds bij. Overigens is achter de schermen de achtergebleven informatie al een tijdje klaar, maar er zijn nog wat haken en ogen die ik eruit wil hebben voordat ik de laatste pagina online zet.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:19

Grote update: Door de drukte met mijn nieuw studie heeft mijn website een hele tijd stil gelegen, zo af en toe had ik de tijd wel om iets toe te voegen maar meer kwam er gewoonweg niet van. Zojuist heb ik de grote achterstand weggewerkt en kan ik voorzichtig zeggen dat de algemene informatie klaar is! Uiteraard kunnen de bittenlijsten zelf nog steeds aangevuld worden.

Wat is er allemaal gebeurd?
- Er is een hoofdstuk over neusriemen bijgekomen;
- Er is een hoofdstuk over bitlose optomingen bijgekomen;
- Dankzij bokker "rina" en een vernieuwde kijk is het hoofdstuk over de hefboomwerking gewijzigd;
- Er is een tijdelijke zoekfunctie geïntegreerd, deze is van Google en helaas daardoor niet banner vrij maar achter de schermen wordt er gewerkt aan een 'eigen gemaakte'.

Nu ben ik natuurlijk nog steeds op zoek naar een hoop foto's, veel gerichte maar aparte bitten mogen nog altijd aangeboden worden, zie: magda_90 @ [HAR] Bittenfoto's gezocht voor bittensite; zowel bit- als bitloos.

Ik ben nog steeds lerende op dit gebied als er daardoor fouten ontdekt worden of vragen opeisen, merk ze gerust op daar leer ik ook weer van. :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 18:04

Een tijdje terug heb ik 2 bitten gekocht die wellicht interessant zijn voor de Wiki (groter formaat komt eraan):

Afbeelding
Ik heb deze nog maar even onder de Yankee ophaalwatertrensen geplaatst omdat ik nog niet weet wat dit voor een bit is, heeft iemand van jullie een idee?

Afbeelding
Enkel gebroken kneveltrens met een dubbel gedraaid mondstuk.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:51

Ik heb een soort gelijk bit gevonden als de bovenste, de circle cheeck. Het is bedoelt om paarden te helpen zich recht te houden.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:57

Thnx voor de info weer :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:06

Alstu, heb je nog specifieke informatie nodig?

[edit] Die circle cheeck, zou dat geen bit voor de rensport kunnen zijn? Want daar hoor je vaker de termen dat een bit meehelpt om het paard recht te houden. Ik kan niet zo veel informatie hierover vinden.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:14

Voor die cirkel check: in het engelse rijden hoor je toch ook wel mensen die zeggen dat bijv. een kneveltrens helpt om een jong paard recht te houden omdat het tegen de wangen zit? Dat lijkt me met dit bit ook, het drukt tegen de huid rondom de mond. Daardoor kan het bit niet door de mond schieten en blijft het paard dus makkelijker tussen 2 teugels denk ik. Of het in de rensport gebruikt wordt weet ik niet.

Ik heb op dit moment niets specifieke nodig, behalve een sloot extra tijd ;)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:27

Klopt, nu je het zegt. Ik probeer een categorie te vinden waar ik hem kan plaatsen, nu staat het maar bij "overig".
Als je die sloot extra tijd vindt, wil je hem dan delen? O:)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:26

Hahaha, ja hoor, als het een grote sloot is ;)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:48

Ik heb zojuist 2 aparte bitten gekocht, een Arabieren Ringbit uit Egypte en een oude Engelse pelham met een ketting als mondstuk. Ze komen aankomende week per post als het goed is. Hier houd ik nog wel van, van die echt aparte bitten door blijven verzamelen. :j

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:53

Omdat Paardenbitten.nl begint uit te groeien tot een veel bezochte website, openbaren zich diverse toekomst ideeën. Onder andere is een van die ideeën of de website gebaat is bij het plaatsen van advertenties die dan aan de rechter kant van de kolom komen te staan. Zouden jullie daarom voor mij deze (http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=96697) enquête in kunnen vullen?
Ik ben er nog niet uit wat ik met deze mogelijkheid moet doen maar het belangrijkste is dat de bezoekers (jullie dus) de website onafhankelijk en betrouwbaar moeten blijven vinden, en ik wil dus graag weten wat er daarmee gaat gebeuren als ik een paar advertenties toe laat.

Alvast bedankt voor het invullen. :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:13

Eerder in dit topic heb ik al eens de vraag gesteld of iemand weet wat het verschil is tussen deze 2 manieren van bevestiging van de scharen:

1) Afbeelding
2)Afbeelding

Bron: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop

Ik ben toen naar de website gewezen die ik nu aanhaal als bronvermelding en daar staat deze citaat:

Citaat:
But the swiveling shank, what in the world does it do? Well, this one actually beats me. The only differences I can find in this curb and a regular one-piece curb are that (1) it rattles, and (2) when using an extreme opening rein the top loop/side piece fastening turns into the cheek of the horse, and (3) there's another opportunity for pinching the lips. In a regular curb, the ring at the bottom of the shank will allow for the reins to move about in their direction towards the bit. Just because the shank swivels does not mean that the curb suddenly is suited for opening rein aids like it were a snaffle. So don't be fooled.


Maar daar wordt ik dus niet veel wijzer van, verder vindt ik helaas ook niet veel andere informatie.

Is het dan dus inderdaad zo dat deze manier van bevestigen eigenlijk helemaal geen voordeel heeft t.o.v. het het vaste model of zie ik iets over het hoofd?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 15:59

*heeft getemt*

Het Arabieren Ringbit uit Egypte is vandaag binnen gekomen, nu op zoek naar meer informeren en vooral proberen te bedenken hoe het eruit ziet als dit bit in de paardenmond zit.
Afbeelding

En een oude Engelse pelham
Afbeelding

Double mouth full cheeck
Afbeelding

Zijn de foto's zo groot zat?

[edit] Deze kwam ik tegen op het internet, alleen het idee al dat je zoiets aan je hoofdstel hebt: http://www.horseforum.com/horse-trainin ... 573/page5/. Bij een kleine pony hangen de teugels dan nog net niet op de grond, laat staan dat je naar het mondstuk kijkt.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:59

De foto's zijn groot genoeg hoor :)

Ik heb dit bit gevonden uit de rensport: http://2.bp.blogspot.com/_9F5_Lpc1Pb8/S ... ng-bit.jpg

En ik denk dat dat ongeveer op dezelfde manier in de mond hangt als jouw arabieren ringbit. Alleen het trensje is dan vervangen door dat kettinkje? Hoewel de trens niet helemaal op dezelfde plaats zit als het kettinkje.
Er zijn wel foto's van dat bit aan een hoofdstel enzo, maar ik vond zo gauw geen goede grote foto.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 14:57

Ik ben de Dexter Ring Bit (die jij bedoelt) al tegengekomen en heb ze al vergeleken, ik weet hoe ze in de mond hangen maar ik kan daarbij nog geen vergelijkend beeld maken. Het principe is wel bijna het zelfde, een deel van de ring in de mond en een deel erbuiten. Het mondstuk van de trens van de Dexter is hier het mondstuk met die tongpoort. Die kinketting zal er wel voor stabiliteit zorgen.

Ik probeer het visuele plaatje nog compleet te maken wat duidelijk maakt hoe dit bit in een paardenmond ligt.

Hierbij een foto waarbij het bit hangt zoals het aan een hoofdstel hangt:

Afbeelding

Hier staat een soortgelijk bit op afgebeeld: http://www.sportingcollection.com/bits/ ... it295.html.

Er is zelfs een boek over geschreven zag ik:
Bol.com: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... id%3D77609
UK website: http://www.schifferbooks.com/newschiffe ... 0764338878

Via http://cs.thehorse.com/blogs/working-wi ... 07/05.aspx begrijp ik dat dit bit verlamming van de tong kan veroorzaken (wel een andere variant van dit bit), mondjes maat sijpelt er nu meer informatie naar binnen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:24

Grote update!

Na lang gestunteld te hebben om een mooie lay-out te maken, kan ik jullie meedelen dat het nu eindelijk gelukt is! De website is nog niet af, maar met de dag vorder ik best. Ondertussen houdt ik achter de schermen een lijst bij met het beeldmateriaal wat ik nog graag wil ontvangen, dus die zal ik te zijner tijd ook weer plaatsen in [HAR] Bittenfoto's gezocht voor bittensite; zowel bit- als bitloos.

Tot die tijd wil ik jullie graag op de hoogte houden en open staan voor tips en commentaar. :)

De volgende zaken zijn bijvoorbeeld al klaar:
- Homepage
- Bronvermeldingen
- Dankwoord
- Contact (al komt er straks een formulier)
- Het complete hoofdstuk over "Het bit"

De rest moet dus nog. Met de tijd komt hier een mooi geavanceerde catalogus, maar gezien werken met een database nieuw is voor mij, neem ik nu eerst genoegen met een simpele variant. Ook de zoekfunctie moet nog even op zich laten wachten, gezien dat ook een complex stuk script is.

Hoe vinden jullie het tot nu toe? Beter toch dan de vorige versie?

Afbeelding

Als de website klaar is, zal ik mij ook weer verdiepen in de Wiki om te zien wat ik nog kan aanvullen voor jullie. :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 12:12


Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:29

Ik zie eerlijk gezegd geen diashow? Zou dat kunnen komen doordat ik Firefox gebruik of kijk ik gewoon niet goed?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:24

Klopt, want die is al vervangen door de versie die je nu ziet. De diashow is nog te zien op de homepage met een ander doel.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 00:53

Ik ben er weer klaar voor! Op de zoekfunctie na is de website in principe klaar. :)
Dus als je iets zoekt ter aanvulling, dan hoor ik het graag.

Overigens duik ik van de week ook de Wiki in, want ik meende laatst nog wat fouten gezien te hebben.