Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 18:47

Na het overlijden van Dakota in sept 2020..
Citaat:

.. en het ouder worden van Okami, wilde ik niet dat onze jonge hond Loki alleen achter zou blijven wanneer Okami ook zou overlijden. Mijn vriend wilde eigenlijk geen hond erbij.

Door het gemis van Dakota en het lege gevoel wat ik eraan over hield, bleef ik zoeken naar nestjes pups. Uiteindelijk zag ook mijn vriend in (of hij was mijn gezeur zat) dat een hond alleen hebben op een plek zoals wij wonen, niet het meest ideale is.
Net geboren was een nestje American Indian dogs, de teef was een zelfde (wolf)type als de moeder van Loki, alleen nu geen Duitse herder als vader. Maar een "coydog", de ouders van de vader zijn gefokt door een rode Border Collie en coyote te kruizen.

Waar de moeder van Loki (met meer wolf % ) niet in staat was om bezoek te ontvangen en we haar dus niet echt hebben ontmoet, konden we bij deze teef gewoon binnen lopen.
Werden we vriendelijk begroet en was het totaal geen ramp dat we 3 uur lang in de ren hebben gezeten tussen de spelende en slapende pups.

Ik wilde heel graag een wolfsgrauwe teef erbij, maar vanaf de foto's en filmpjes die ik kreeg viel mij de pup met het witte bandje op. Een beetje rood/grauw, een kleine dikkerd.
Tijdens het bezoek was het dan ook heel lastig kiezen, ga ik voor mijn hoofd, kies ik de mooiste teef (links) of mijn hart, kies ik voor die dikke "rode" met grote oren (rechts)?

Afbeelding

Je hart negeren is eigenlijk onmogelijk en toen ik met ons tweede bezoek gelijk werd begroet door "onze" pup waren alle twijfels weg.

Afbeelding

Nova was meer dan welkom om bij ons te komen wonen. Met ruim 9 weken mochten we haar ophalen.
We vonden het erg spannend hoe Loki zou reageren, hij kan zo lomp en wild zijn.
Maar natuurlijk niet, Loki bleek de perfecte grote broer te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Loki was heftig de eerste maanden dat hij bij ons was , Nova was een droom.

Afbeelding

Ze is zacht, mensgericht, luistert heel goed en pakt haar rust wanneer nodig.

Ze heeft Okami gelukkig nog 4 maanden mee mogen maken, wat was ze gek op hem en stiekem Okami op haar.

Afbeelding

Afbeelding

Van kleine dikke pup is ondertussen geen sprake meer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn twee keer met zijn vieren op vakantie geweest. In Drenthe in een zomerhuisje en later met mooier weer in onze tent naar de Veluwe. Ook daar deed ze (en Loki ook) het weer geweldig.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ze bijna een jaar oud was, is Nova haar training gestart. Veilig naast Loki, hele korte stukjes die we nu hebben opgebouwd naar 2,5 km, met heel soms een uitschieter naar de 4/5 km. Ze doet het heel goed, komend seizoen is ze oud genoeg om er echt voor te gaan, dit jaar doen we het nog rustig aan.
We zijn ook voor de ervaring een weekend weg geweest tijdens het sledesport weekend van DASSC. Geslapen in onze aanhanger en 2 keer getraind op de trail. Ik ben zo trots op ze, ze werken goed en de commando's gaan ook steeds beter.

Afbeelding

Soms zijn twee van deze types een handvol samen, maar ik kan niet meer zonder ze.

Afbeelding

Nova <3
Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:48

Wat een mooie hond! Maar Loki mag er ook wel zijn!

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:51

Ik denk aan het koppie te zien wie de moeder is :D wat een leuk ding is het geworden! En fijn dat ze niet impulsief is aangeschaft en je ermee aan het sporten bent.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 18:58

Borisje schreef:
Ik denk aan het koppie te zien wie de moeder is :D wat een leuk ding is het geworden! En fijn dat ze niet impulsief is aangeschaft en je ermee aan het sporten bent.


Ze lijkt qua bouw erg op haar vader; Coydo. Die kun je volgens mij hier op bokt ook vinden.
Mams is Nona, ken je haar?

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:02

Wat leuk, en ze is een goede keuze geweest zo te horen +:)+

Ik vind die rechter pup juist veel mooier :j

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:59

Wat een mooie honden!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:05

Wat een prachtige honden! Ik vind stiekem de wolfshonden echt prachtig maar ze zijn niet geschikt voor mijn leven, helaas. Misschien ooit. Tot die tijd kijk ik via bokt mee, haha. <3

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:30

Wauw zeg, wat een plaatjes van honden, hoe zijn ze met vreemde mensen?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 21:23

kimmie261 schreef:
Wauw zeg, wat een plaatjes van honden, hoe zijn ze met vreemde mensen?


Het is bij deze types heel lastig te zeggen, het zijn zulke verschillende mixen vaak.

Maar toen wij Loki kochten dachten we dat we afgelegen genoeg woonde voor deze eenkennige types… :+

We hebben twee gezichtkussers die nooit geleerd hebben dat er zoiets als persoonlijke ruimte bestaat. Ze zijn gek op mensen dus :')

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 21:43

pmarena schreef:
Wat leuk, en ze is een goede keuze geweest zo te horen +:)+

Ik vind die rechter pup juist veel mooier :j


Ja, ze viel mij ook echt zo op. Terwijl ik echt in mijn hoofd had dat ik een grijze wilde. Toch bleef ik naar haar kijken op alle foto’s.
Eigenlijk weet je het dan wel, maar ik wilde een grijze :o en de grijze was zo mooi langbenig voor de sport.
Maar die rooie was het gewoon

Afbeelding


Achteraf ook heel mooi dat mijn overleden Dakota ook de pup met het witte bandje was, daar kwam ik later weer achter.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:46

Wat een prachtige honden!

Hoeveel beweging hebben ze dagelijks nodig? En hoe zijn ze met vreemde honden? En je hebt met zulke types wel een hoog afgesloten tuin nodig? Wat trekt jullie eigen aan, in die oertypes?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 09-12-21 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:47

lovelance schreef:
Borisje schreef:
Ik denk aan het koppie te zien wie de moeder is :D wat een leuk ding is het geworden! En fijn dat ze niet impulsief is aangeschaft en je ermee aan het sporten bent.


Ze lijkt qua bouw erg op haar vader; Coydo. Die kun je volgens mij hier op bokt ook vinden.
Mams is Nona, ken je haar?


Oh, nee, toch een andere combi dan ik dacht. Wel dezelfde vader geloof ik. Dan zal die wel duidelijk zijn genen doorgeven. :D

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:51

Wat een prachtige honden en mooie sport lijkt me het. Vind het heel mooi ook dat ze zo gehouden worden door je

Wat een blik heeft die Loki.
Alsof die dwars door je heen kijkt en de wijsheid zelve is. Nova daarentegen ‘hoi, kroelen?’

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:09

lovelance schreef:
kimmie261 schreef:
Wauw zeg, wat een plaatjes van honden, hoe zijn ze met vreemde mensen?


Het is bij deze types heel lastig te zeggen, het zijn zulke verschillende mixen vaak.

Maar toen wij Loki kochten dachten we dat we afgelegen genoeg woonde voor deze eenkennige types… :+

We hebben twee gezichtkussers die nooit geleerd hebben dat er zoiets als persoonlijke ruimte bestaat. Ze zijn gek op mensen dus :')


<3 <3 Wat heerlijk, ze zijn echt prachtig!

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 22:18

Hannanas schreef:
Wat een prachtige honden!

Hoeveel beweging hebben ze dagelijks nodig? En hoe zijn ze met vreemde honden? En je hebt met zulke types wel een hoog afgesloten tuin nodig? Wat trekt jullie eigen aan, in die oertypes?


Soms wandel ik niet eens zoveel, maar dan kunnen ze onder toezicht los in de rijbak.
Loki kon altijd in de bak blijven, maar Nova springt met gemak erover. Zij loopt alleen niet weg van het erf. Tenminste.. ik moet haar niet uren alleen laten struinen. En ze heeft 1 keer een haas te pakken gehad die op t erf liep, na een lange achtervolging.

Helaas neemt ze tegenwoordig Loki mee over de rijbak heen, dus ik ben nu gewoon in de buurt als ze daar zitten. Samen gaan ze namelijk wel op avontuur.

Dus ja.. wil je ze altijd los hebben lopen, is een hoge omheining wel handig!

Ze kunnen best lui zijn, maar doe ik meerdere dagen weinig, dan worden ze vervelend. Gaan ze vooral dingen jatten steeds. Van een huis vol mensen gaan Loki ook klieren, dat zijn iets teveel prikkels.
Nova gaat gewoon slapen, huis vol of leeg dat maakt bij haar niet uit.

Je laatste vraag vind ik lastig. Het zijn geen honden voor iedereen.
Ze vragen een bepaalde stabiliteit van jou als baas. Corrigeer je ze terecht, niks aan de hand. Corrigeer je ze vanuit emoties, dan willen ze de boel kalmeren en komt het hele boek kalmerende signalen voorbij.
Ze zijn intens met en bij je, maar ook het stront eigenwijze en het zelfstandige van de husky. Ik ben dol op ze, op dat natuurlijke gedrag, dicht bij de natuur staan.
Ze zijn stabiel, mits hun leven dat ook is.
Ze spreken een prachtige honden taal, het enige is dat bange honden die rennen iets in hun naar boven halen, vooral in Loki, waardoor ze erachteraan gaan. Eigenlijk doen ze dan verder niks, maar het is heel vervelend gedrag voor hond en baasjes.

Als ik alles juist weer te managen kunnen ze samen los, maar ik moet alert zijn op hun gedrag. Hoog in energie en adrenaline werkt niet, moet wachten tot ze kunnen snuffelen en struinen, dan kunnen ze los samen.

Ik had het mij met andere types misschien heel veel makkelijker gemaakt. Maar de persoon die ze van mij vragen te zijn, daar wil ik eigenlijk wel naar toe en van leren :D

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:40

Wauw, wat een prachtig dier! <3

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Nova; het eerste jaar van onze tweede oertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:51

Wat een prachtige dieren zeg! Heel gaaf om te zien hoe je er zo mee bezig bent ook.