Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:56

ohh...mooi die 2 rooien Spruit!
Hier staat inderdaad alles nu sinds vorig weekend binnen. Qua weer hadden ze nog wel buiten kunnen zijn, maar ja, gras is op.
Typisch dat jullie nu zoveel tweelingen hebben. Wij dit jaar geen tweelingen gelukkig :)

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 12:33

mooie foto's weer!! prachtkalveren.
tweelingen zitten wij meestal ook niet op te wachten, maar in sommige koe-families komt het nu eenmaal vaker voor heb ik het idee.
Hier valt het gelukkig dit jaar nog wel mee qua tweelingen, maar helaas wel een paar keer doodgeboortes van een tweeling omdat ze veel te vroeg kwamen. :(

Hier staan ze ook al weer vanaf oktober binnen, we zijn nog wel een beetje aan het puzzelen met het rantsoen vanwege de mindere kwaliteit kuil. En dit jaar voor het eerst geen mais, dus het is nog even zoeken. Helaas mindere melkproductie daarom... zul je net zien, gaan de melkprijzen eindelijk weer een beetje de goede kant op, blijft de productie achter :\

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 11:15

Al ben ik een stille meelezer ik geniet er echt van en stiekem leer ik er ook een beetje van. Leuk om zo te volgen. Vooral omdat m’n dochter de opleiding doet en wij geen boerenbedrijf hebben. Ze zit nu in het tweede jaar. Is vorige week bij een bedrijf begonnen met 120 melkkoeien hier bij ons net over de grens in Duitsland.

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:24

Wat een mooie kalfjes!

Wat een hoop tweelingen zeg! Waar zou dat aan kunnen liggen? Of heeft dat geen oorzaak.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:52

Naast volgen wil ik nu toch ook graag meepraten in dit topic :D .

Melkveehoudster hier, met ambitie voor vleesverkoop aan huis met Angus kruisingen.

Wel vind ik ze af en toe domme dropveters. Sjongejonge. Vanmorgen de hele stal aan de loop omdat ik een nieuwe overall aan had :+


Dit is mijn vriendin 980 (v. Twist)


Afbeelding


En dit is onze trots 810, die hopelijk nog een keertje mee mag naar een keuring. Ze geeft nu 45 liter met 4%vet en 3,70eiwit. Ook een hele lieve koe trouwens. Hier in de shampoo voor een videokeuring.

Afbeelding

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 17:36

Hahahah _O- ik zie ze allemaal al rennen!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 17:39

Peppertree _O- net paarden wat dat betreft.

Op die laatste foto heeft de koe een verdikking onder haar buik. Mij is ooit verteld dat ze dan een keizersnee gehad hebben, maar dat doet een va niet op die plek toch? Wat is het wel? :D

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 18:36

amber15 schreef:
Peppertree _O- net paarden wat dat betreft.

Op die laatste foto heeft de koe een verdikking onder haar buik. Mij is ooit verteld dat ze dan een keizersnee gehad hebben, maar dat doet een va niet op die plek toch? Wat is het wel? :D


Dat is de melkader die je ziet zitten! Daar gaat niet daadwerkelijk melk doorheen maar is wel een van de grootste bloedtoevoeraders naar het uier toe.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 18:44

kijk amber, een ritssluiting :D
Afbeelding

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 18:58

Loez, verschillende oorzaken.
- Vorig jaar was het ontzettend warm, dan rijpen de eicellen in slechte kwaliteit af. Een eicel doet er 3 maanden over om af te rijpen, dus 3 maanden na de laatste hitteperiode beginnen de eicellen weer in goede kwaliteit af te rijpen. Soms lijkt het alsof het lichaam dan extra haar best doet nakomelingen voort te brengen en rijpt dan 2 eitjes af. Gevolg; meer tweelingen.
- Hoge productie. Het lijf produceert hormonen die ervoor zorgen dat er maar 1 eicel per keer afrijpt. Bij koeien die veel melk produceren (>40KG dag) gaat het bloed met een hogere snelheid door het lijf heen om het uier van voedingsstoffen te voorzien om melk te kunnen produceren. Hierdoor komt het bloed ook vaker door de lever heen, die niet alleen de slechte/onnodige zaken afbreekt, maar ook het hormoon wat een dubbele eisprong veroorzaakt! Gevolg is een grotere kans op een dubbele eisprong, dus tweeling.
- Genetisch. Sommige koeien zit het in het bloed. Bij mijn schoonouders is er een koe die al 3x een tweeling en 1x een drieling gebaard heeft..

De koe waar ik het over heb bij ons in de stal is nu voor de 3e keer drachtig van een tweeling, haar dochter heeft al een tweeling gekregen en haar halfzus ook. Daarnaast een hoge productie, wat de kans weer groter maakt :+

Peppertree, gezellig! Leuk :D Mooi eiwitgehalte bij die liters! Wat is haar afstamming?

Amber, dat is inderdaad de melkader. Je kunt op de foto van Peppertree ook heel mooie de aders op het uier zelf zien zitten :D En op de foto van Kinke kun je die ader ook duidelijk niet zien! Dit is ook een verschil tussen melk- en vleesvee. Vleesvee hoeft alleen melk voor haar kalf te maken (8 tot 12kg per dag) en melkvee is erop gefokt meer melk te produceren dan het kalf nodig heeft, en daarom ook een grotere behoefte heeft aan veel bloed richting het uier :)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:14

Spruit schreef:
Kinke, nu staat alles binnen denk ik?

Hier staan ze nu sinds oktober binnen, eerder dan gehoopt, maar het land laat het niet meer toe. Mijn man had ze de eerste dag op stal ook meer gevoerd, met de gedachte dat ze toch wel enkele kilo's droge stof opaten in het land. Maar wat hij er extra voor had gelegd, lag de dag erna als restvoer voor het hek :+ Ze stonden ook niet bij de deur te wachten, ze vonden het wel prima.

Verder zijn bij ons tweeling nummer 10, 11 en 12 geboren. Tweeling nummer 12 helaas 5 weken te vroeg, de koe begint nu een beetje op de melk te komen. Van de 105 kalvingen dit jaar 12 tweelingen, is uitzonderlijk veel. Gemiddeld is 2 tot 5%. We hebben er nog 1 drachtig van een tweeling, gelukkig weten we dit.

Gisteren veearts weer te scannen geweest op dracht en/of schone baarmoeder. Momenteel hebben we 2 koeien die een tweeling hebben gegeven, weer drachtig van een tweeling.. |o Echt zooo niet blij mee, helemaal omdat één van de twee ook een van onze betere koeien is.

Ik zal van de week foto's maken van onze kalfjes, heel erg te spreken over het type wat momenteel geboren wordt! Allemaal mooi recht op de poten, vierkant, breed, brede ruggen, bekken en koppen :D

Hier een paar mobielfoto's:
[ [url=m/K955lt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tweeling, Lisa (de rode) en Lida (de witte). Ik word zo gelukkig van de korte vacht, brede ruggen en spekbillen <3 (Rosebud x Red Cliff x Savard x Kian)


[ [url=m/VHrotc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verser dan vers, dit is Alma! Foto van een paar weken terug. Ze is helemaal wit met allemaal dalmatiër stippen, vandaar haar naam. (dALMAtiër :P). Haar moeder, Witte Jorben, is al heel erg wit, en we hebben speciaal een hele witte stier (met juiste aAa code zelfs) gevonden zodat de kans op een wit kalf groot was.
(Repairman x Jorben x AltaRoss)

[ [url=m/re7lho.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het nichtje van de rode tweeling hierboven. Hier kun je de mooie brede rug en kop al zien <3 Qua karakter ook echt een heerlijk beest, rustig, toegankelijk en heel nieuwsgierig!
Dex x Bagolino x Savard x Kian.
ik ben verliefd op je tweeling

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 22:05

Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Bij koeien is het dus wel meer voorkomend en ook minder erg als bij bijvoorbeeld paarden? Snap wel dat je evengoed een groter risico hebt bij het bevallen. De koe geboortes bij dokter pol zijn mijn favoriet _O-

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 22:41

Kleine correctie, de melkader voert bloed af, niet aan ;)

Daarom gebruiken we hem graag om bloed te tappen, je moet wel heel hard je best doen wil je daar misprikken :+
Vooral bij liggende koeien heel handig, ook als je ze infuus toe wilt dienen ofzo.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:05

Bedankt voor de antwoorden!
Flinke ader dan zeg :=

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 00:08

Zo'n melkader hebben die dames van ons inderdaad niet. Blij toe, als ik zie hoe ze soms knokken met elkaar...ff een prik met de hoorns erin en bye bye koetje :=

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 07:13

Die Murphy vaars! Prachtig! En melk komt natuurlijk van shottle af.
Die hebben wij ook gebruikt.

Wij hebben een melkveehouderij met momenteel zo'n 230 melkkoeien.
Van de week nog een black angus x holstein laten slachten voor de verkoop,dat ging wel snel want van de 16 pakketten hebben we er 14 verkocht.

Wij showden ook nog wel eens koeien maar corona heeft alles even stilgelegd.
Afgelopen 2 jaar zou er show in ons dorp zijn maar dat is steeds verschoven, hopelijk gaat het in 2022 wel door.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 08:17

Oh wauw waarom kende ik dit topic nog niet!
Echt heel leuk om al die verschillende koeien zo te zien. Doet me denken aan 20 jaar geleden, in de tijd dat ik altijd paarden had staan op een melkveebedrijf, mijn beste vriendin thuis melkvee had en de boerderij van opa en mn oom er nog was... Tegenwoordig kom ik helaas nog weinig tussen de koeien...

Prachtige rassen komen er hier voorbij, ik zou zeggen blijf gerust posten haha. Dit topic gaat over de mooie kant van het vak. Diepe respect voor iedereen die een boerderij heeft, ik hoop op een positieve toekomst voor de boer, zonder de onzekerheid die er nu in bepaalde gevallen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:12

Loez, het komt zeker vaker voor en de overlevingskansen zijn vele malen hoger (bij paarden volgens mij maar 1% dat zowel merrie als beide veulens het overleven). Nadeel bij koeien is, is dat als je een tweelingdracht ziet op de scan dat je niet, zoals bij paarden, een vrucht wegknijpen kan. De andere vrucht gaat eigenlijk altijd mee kapot -O- Net als bij een paard heeft een koe niet 1 baarmoeder, maar 2 baarmoederhoorns. De kans dat een tweelingdracht succesvol is, is het grootst als er in elke hoorn 1 kalf zit.
Gevolgen zijn wel een grotere sterfte bij kalveren (2 kalveren in 1 hoorn, 1 kalf die een te klein deel vd placenta kan gebruiken, daardoor sterft en kalf nr 2 meeneemt de dood in) en koeien blijven praktisch altijd aan het nageboorte staan. Dit zorgt ervoor dat je (wil je je koe niet doodziek hebben) de koe behandelen moet met antibiotica, de baarmoeder wil niet goed opschonen en het kost een koe ontzettend veel energie om goed op te starten.

Nóg een nadeel (:+ ) van tweelingen is, dat als je een tweeling hebt die bestaat uit een koe- en stierkalfje, het koekalfje in 90% van de gevallen een kween is. Dit komt omdat de placenta's in 90%vd gevallen samen 'smelten', waarbij het testosteron van het stierkalf de ontwikkeling van de geslachtsorganen bij het koekalf belemmerd. Dit kun je met een bloedtest onderzoeken, helaas hebben wij nog geen enkel vruchtbaar koekalfje uit een gemixte tweeling gehad :( Dit bloedonderzoek doen we dan ook alleen maar bij tweelingen van koeien waar we erg graag een koekalf van aan hadden willen houden.

Gerlindie, en je ziet gelijk idd of je goed prikt aangezien het bloed dan goed uit de naald loopt! Halsader is ook mooi (wil ik leren, kan ik nog niet), maar moet je wel afknijpen om te kijken of je goed zit (omdat je dan met het bloed meeprikt en er niet tegenin).

Eilinora, klopt! Hoeveel kg zijn die pakketten? In januari wordt onze halve Angus Antje geslacht. Voor de verkoop hebben wij nu een os lopen, ook kijken hoe groot de interesse is in zijn vlees :)

Bernoe, als de liefde voor koeien er eenmaal is.. :D

Afbeelding
Deze dame is nu al 7w oud, hier een dag of 5. Net een varkentje :+

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:14

Wij hebben 15 kilo per pakket gedaan,inmiddels is ook alles verkocht en weg.
Wij hebben ook nog een os lopen voor de slacht maar die is nog niet zover.
Wel een flinke jongen kwa postuur.
Dit was een vaars met een geslacht gewicht van 324 kilo dacht ik

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:45

Bedankt voor je info! Gunstig is dat dus idd niet! Het is dus niet zo dat je er 2 krijgt voor de prijs van 1 zeg maar haha! Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg! Super fijn!