Komt een vis bij de tandarts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Komt een vis bij de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:30

Dat je met je vis naar de dokter kan en je paard/hond/konijn soms een tandarts nodig heeft weten de meesten wel.

Maar ik heb een vis die soms naar de tandarts moet :7

Dit is sushi. Een 6 jarige MBU kogelvis van ruim 60cm lang. Ze kunnen 25 jaar oud worden en 80cm groot.
Afbeelding

Deze vissen hebben een bek met tanden die altijd door groeien.
Afbeelding

In het wild zijn ze de hele dag bezig met zoeken naar schaaldieren om te eten en hierdoor slijten de tanden. Ondanks dat hij bij ons regelmatig krab krijgt worden zijn tanden toch te lang. Dit is iets waar eigenlijk alle houders van grote kogelvissen tegenaan lopen.
Afbeelding

Dus vanaf een bepaald formaat (en dus de hardheid van de tanden) moeten ze elke 1,5 tot 2 jaar bijgeslepen worden.

Gister was het zover voor onze kleine vriend. Hij wordt met een groot net klem gezet in een hoek van het aquarium. Omdat hij heel erg tam en gewend is aan ons kunnen we vervolgens een handdoek als brancard gebruiken om hem uit het water te tillen. Dit geeft wel stress en dan blaast hij zich op. Dat lokken we ook expres uit op dat moment.
Het is namelijk levensgevaarlijk voor een kogelvis om zich op te blazen met lucht. De inwendige zakken kunnen verkleven waardoor ze de lucht niet meer kwijt kunnen en gaan uiteindelijk dood.
Halen we hem uit het aquarium terwijl hij vol zit gezogen met water dan weten we zeker dat hij er geen tot weinig lucht meer bij kan happen als we hem overzetten naar de behandelbak.
Afbeelding

In de behandelbak komt hij snel weer tot rust en spugt dan al het water weer uit.
Afbeelding

We verdoven hem met kruidnagelolie. Hierdoor raakt hij buiten bewustzijn en draait op z'n zij. Zo kunnen we hem in alle rust en met zo min mogelijk stress voor de vis behandelen.
Afbeelding

Het inkorten doen we met een dremel met diamantschijf. Vorige keer hadden we een gewoon slijpschijfje maar de tanden zijn zo hard als die van ons. Dat duurde veel te lang en geeft hitte risico op de tanden.
Afbeelding

Na het slijpen is hij in de hand weer terug het grote net in gegaan. Onder narcose drijven/zinken/draaien ze heel erg dus moet je ze zelf stabiel houden om beschadiging te voorkomen. Daarnaast kan je met de hand zorgen voor voldoende stroming van zuurstof rijk water door de kieuwen. Hierdoor worden ze weer vrij snel wakker en kunnen vanaf dan zelfstandig zwemmen.

Het resultaat :D Zijn huid is nog een beetje rommelig. Kogelvissen hebben geen schubbben maar een dikke slijmlaag. Met hanteren raakt die beschadigd. Dit trekt binnen 2 dagen weer weg.
Afbeelding

Foto van vandaag.
Afbeelding

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Komt een vis bij de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:32

Beste baasje ever. Wat bijzonder om te zien!

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:33

Wat ontzettend leuk dit topic, goede beschrijving ook en apart om te zien die kaken zo

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:34

Heel gaaf! :D

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:35

Wauw, wat interessant om te zien!

Is er dan in gevangenschap geen mogelijkheid om ze toch meer harde dingen te laten eten?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Komt een vis bij de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:37

Wat bijzonder! Wat een groot ding zeg! Heb je een Aquarium over de hele lengte van je woonkamer?

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:38

Wat bijzonder!
Heel boeiend om te lezen

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:40

Wat bijzonder! Ik heb niks tot weinig met vis, tenzij goed klaargemaakt, maar ik vind dit wel heel interessant! Bedankt voor de uitleg en de foto’s.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:42

Ceetje_bokt schreef:
Wat bijzonder! Ik heb niks tot weinig met vis, tenzij goed klaargemaakt, maar ik vind dit wel heel interessant! Bedankt voor de uitleg en de foto’s.


Nou deze wil je niet eten hoor. :+

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:43

Haha jeetje zeg wat een onderneming, wist niet dat dit gebeurde. Wie komt dit doen, gewoon de dierenarts? Of doe je het helemaal zelf?

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:45

Wat een gaaf dier! En 60 cm groot!! Hoe groot is het verblijf waar hij inzit dan wel niet?

Marije112

Berichten: 3389
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:45

Hahahahaha Sushi!!! Wat een interessant verhaal zeg!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:49

Een vis naar de tandarts. Als iemand mij dat irl had verteld dacht ik dat het een grap was. _O-

Wat interessant zeg! En je bent echt een goed baasjes dat je de tanden ook zo goed onderhoudt! Het is wel een hele operatie zeg :)

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:50

Hehe, wat speciaal ! Ik wist niet wat ik moest verwachten na het lezen van de titel, maar blijkt dat het nog echt letterlijk te nemen is ook ! Een vis bij de tandarts ! Ik wist ook niet dat je een vis kon verdoven. Dus, heel wat bijgeleerd !

Hebben ze enkel bovenaan die tanden of ook onderaan ?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Komt een vis bij de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:56

Heel boeiend, mooi dier trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:59

Thanks voor alle leuke reacties :D Niet iedereen kan deze hobby waarderen -O-

Ik heb een 300x120x80 aquarium in huis staan, totaal 3000L :+
Afbeelding


Helaas is het in gevangenschap niet op een natuurlijke manier bij te houden. In het wild zijn ze de hele dag in de bodem aan het blazen en alles vast pakken in de bek wat maar iets zou kunnen zijn. In een aquarium is dat geen optie helaas. Hij krijgt zijn eten met een voertang zodat hij die associatie legt. Moet hij zelf op de bodem gaan scharrelen dan is dat een risico voor de andere bewoners.

We doen dit zelf. De gemiddelde dierenarts hoef je voor dit niet bij aan te kloppen. Ik heb hier wel ervaring mee en zorg dat er altijd genoeg helpende handjes zijn en emmers vers water (voor verdunnen) klaar staat mocht de narcose te hard aankomen. Het scheelt voor de vis ook stress als dit gewoon thuis kan. Van uitvangen tot weer terug in de bak en wakker was nog geen 10 minuten.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:01

Wat leuk, erg interessant!

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:03

Wat interessant om te zien en wat een gaaf dier! Vind je andere vissen ook tof :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:05

Wauw wat een aquarium. Leuk hoor, bedankt dat je dit met ons deelt :j !

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:15

Wat gaaf! Nooit geweten dat kogelvissen tanden hadden en dat je die moest bijvijlen. En je aquarium is echt fantastisch :~

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Komt een vis bij de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:23

Wat gaaf om te zien!

Geweldige naam trouwens voor je vis, Sushi :D

Met wie leeft hij nog meer in zijn aquarium? En ben je niet bang voor lekkage? :=

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:24

haha, ik dacht ook dat het om een grapje zou gaan. Wat bijzonder! En wat leuk dat je dit deelt, inclusief alle foto's. Daar komt vast veel bij kijken, om zo'n groot aquarium zo gezond te houden.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:31

Blijft interessant om te zien! Ik heb toen ook een topic geopend voor mijn kogel, maar die van jou is wel een joekel zeg!! :wow:

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:32

Wauw wat mooi om te zien zeg!
En wat een prachtige bak. Is het speciaal voor de soorten die erin leven dat er weinig tot geen inrichting inzit?

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:37

Wat gaaf! Is jouw aqua nu dan ook brakwater of zoutwater? En ook ik ben benieuwd wie Sushi zijn/haar mede bewoners zijn.
En hoe kom je aan Sushi? Heb je 'm van babyvis af aan?
Ben erg benieuwd naar hoe het aquarium in jullie huis staat of staat ie niet in huis?
Mijn droom om een zoutwater aqua te hebben van die afmeting maar mijn man krijgt wel een beroerte als hij dit ziet. Nou krijgt hij dat al bijna bij een nanobakje maar ach, ooit komt er 1.
Veel succes met je aqua en beestjes!