[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:18

Wat tof! Ik volg graag mee :D

Die veren zijn ook prachtig <3

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 23:37

Voor de liefhebbers; (loopt wel een beetje door elkaar zo :') )

Loopeenden-kuiken nieuws
Gisteren samen de loopeenden gecheckt. Ik dacht dat het 1 broedende loopeend (wildkleur) was, bleken er 2 te zijn :o Beide loopeenden op ca. 10 tot 15 eieren per eend. Zijn nog 2 witte (nu niet op beeld) dat zijn beide woerden. Vorig jaar 1 witte broedende loopeend.

Meteen even de loopeend eieren geschouwd. 1 á 2 bleken er leeg, die weg gelegd. Rest was heel duidelijk goed bevrucht.
En ja..... behalve het gele al uitgekomen kuikentje, was er een ei wat toch echt bewoog _/-\o_
dat was toch wel echt heel gaaf om mee te mogen maken, live!
Afbeelding
Zoek kuik....
Afbeelding





Toen ik gisterenavond vertrok, was loopeend kuik nr. 2 er helemaal uit.
Afbeelding

Vandaag ook nog even geweest, G. en ik beide afzonderlijk van elkaar. Kuik nr. 2 is duidelijk wildkleur, foto gemaakt door Geert:
Afbeelding

Verder blijkt het toch best lang te duren voor de rest v/d loopeend kuikens uitkomt; Geert heeft er vandaag onder iedere eend 6 eieren laten liggen, de rest (stuk of 18) onder de broedende gans gelegd.
Ook 1 van de loopeend-mama's ging er soms even af; zag er 1 even een zwemtochtje door de sloot maken, vergezeld van de 2 witte woerden. :j

Pleegmama kip update
Gaat er inderdaad af en toe af, maar komt gewoon weer terug, en neemt haar taak erg serieus.
Foto van vandaag;
Afbeelding
nog weinig Ayam Cemina te updaten dus :')

Eind deze week ergens gaan we de Cemani eitjes schouwen.

Zowel Geert als ik vinden het beide erg leuk dat jullie meekijken, reacties, tips en adviezen geven. _/-\o_

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 23:52

Ik volg ook mee! Nog nooit van dit ras gehoord maar ziet er heel mooi uit!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 00:06

Oh wat leuk dit! Ik volg mee! Kuikens zijn altijd schattig maar ben zeker benieuwd naar de kleine zwartjes!

Ik wist niet wat voor ras dit was maar kwam deze kippen tegen bij een handelaar en heb er toen eentje gekocht samen met wat andere kipjes. Pikzwart met een groene gloed. Helaas is ze gepakt door een roofvogel. Stom eigenlijk want mijn Shamo (vecht)haan was dól op haar. Op de foto net bij de handelaar vandaan. Later waren alle veren mooi gegroeid.



Afbeelding

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 00:08

Bubblewrap schreef:
Wat tof! Ik volg graag mee :D

Die veren zijn ook prachtig <3


Leuk, welkom! En jou onderschrift kan ik wel waarderen _/-\o_

xJennifx schreef:
Ik volg ook mee! Nog nooit van dit ras gehoord maar ziet er heel mooi uit!

Welkom ook. Ik/wij dus ook nog niet, sinds 2003 in Nederland erkend, zijn nu wel meer houders/fokkers/broeders, maar volgens mij alsnog een relatief onbekend ras in Nederland.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 00:11

Sappos schreef:
Oh wat leuk dit! Ik volg mee! Kuikens zijn altijd schattig maar ben zeker benieuwd naar de kleine zwartjes!

Ik wist niet wat voor ras dit was maar kwam deze kippen tegen bij een handelaar en heb er toen eentje gekocht samen met wat andere kipjes. Pikzwart met een groene gloed. Helaas is ze gepakt door een roofvogel. Stom eigenlijk want mijn Shamo (vecht)haan was dól op haar. Op de foto net bij de handelaar vandaan. Later waren alle veren mooi gegroeid.
[ [url=m/t7uvKW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hey Sap, wat leuk om je weer 'ns te spreken op deze manier :D
Had jij niet wat kuikens van Elien's Kuif ooit gehad? Mooi en vooral heel lief beestje was het.

Het schijnt inderdaad dat ze vrij laat in de veren komen en vrij kwetsbare veren hebben.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 00:15

Hihi ja wist niet dat je kippenfan was ;) nee ik heb nooit kuikens bij haar gehaald. Heb pas later kippen genomen. Nu heb ik 7 leghennen, 4 witte leghybrides, 1 Wyandotte, 2 Brahma’s, 1 dubbelgezoomde Barnevelder en een Shamo haan. Oh ja en 3 kalkoeken :=

Kuif was echt een super leuk dier ja! Misschien is de liefde voor kippen daar wel begonnen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 00:26

Oh, dat dacht ik, weet niet meer waarom. :+
Kuif was vet cool. <3

Haha, van heel jongs af an eigenlijk al; de achterburen van m'n ouders hadden en hebben kipjes. Daar was ik dagelijks wel te vinden, zelfs eens een "eigen" kip gehad. Ik pakte dan een emmertje water, ging gras plukken, strooide dat er in, en dat was dan "kippenspinazie". Kipjes vonden het allemaal wel best en pikten het er nog uit ook :')

Buurjongen en buurmeisje, ongeveer zelfde leeftijd als ik en m'n oudste broertje. Met een tussenhekje achter ons schuurtje konden de 2 (best ruime) achtertuinen aan elkaar geschakeld worden.
Mooie tijden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:25

Korte update Ayam Cemina

Zojuist alle 12 eieren samen geschouwd. Vonden zowel G als ik erg "spannend" om te doen. Pleegmama zit nu op 2 weken, wij verwachten 9 of 10 mei kuikies.
Hele goede broedse kip, konden rustig eieren per 6 er onderuit halen om ff in "zadelkamer" te schouwen

de stand:
11 uit 12 duidelijk mooi ontwikkeld en bevrucht.

*\o/*

Het ene lose/lege ei weg gehaald.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:30

Gaaaf! Ik ben echt benieuwd naar de baby’s <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:35

Wat een mooi resultaat !
Ik ben ook erg benieuwd naar de kleintjes :D

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:40

Super mooi resultaat
Hier ook 6 goed bevrucht en een kip die er op een stuk of 10 zit maar een eerste x broed dus even afwachten

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:54

Dat is een heel mooi bevruchtingspercentage. Hier is de vos langsgeweest, 10 minder waaronder mijn favoriete hen die ergens stiekem op een nest was gaan zitten. Nu maar hopen dat de kipjes die broeds zijn allemaal flink kuikens krijgen. Ook 20 eitjes in de machine vandaag om de slachtoffers van Reina en haar kinderen te vervangen door hun eigen nageslacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41586
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:31

Wat fijn dat er zo veel eitjes bevrucht zijn :D. Nog even wachten, ik ben zooo benieuwd!

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:44

dblijham schreef:
Dat is een heel mooi bevruchtingspercentage. Hier is de vos langsgeweest, 10 minder waaronder mijn favoriete hen die ergens stiekem op een nest was gaan zitten. Nu maar hopen dat de kipjes die broeds zijn allemaal flink kuikens krijgen. Ook 20 eitjes in de machine vandaag om de slachtoffers van Reina en haar kinderen te vervangen door hun eigen nageslacht.



Ag, dat is sneu. Altijd vervelend als zoiets gebeurd
Gelukkig wel bevruchte eitjes bij iedereen. Ik ben benieuwd naar de kuikentjes straks

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:33

We zijn inderdaad erg blij met dit mooie resultaat :D *\o/* Nu nog even geduld hebben..... gut wat duurt het dan ineens lang :')

dblijham schreef:
Dat is een heel mooi bevruchtingspercentage. Hier is de vos langsgeweest, 10 minder waaronder mijn favoriete hen die ergens stiekem op een nest was gaan zitten. Nu maar hopen dat de kipjes die broeds zijn allemaal flink kuikens krijgen. Ook 20 eitjes in de machine vandaag om de slachtoffers van Reina en haar kinderen te vervangen door hun eigen nageslacht.

Ach, wat zonde en jammer! Helemaal tegenhouden doe je dat ook gewoon niet. Hier lopen af en toe marters, een heleboel katten vanuit de buurt, en de kraaien, roeken en eksters zijn ook erg aanwezig. En reigers natuurlijk.

Geert heeft verschillende stukken land aan elkaar "geschakeld" zeg maar, eigenlijk kunnen normaal gesproken de kippen en loopeenden overal komen waar ze maar willen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-05-20 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:47

Wauw bijna allemaal dus!!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 19:17

Ook nog even een loopeenden kuikens update

Helaas bleek het nest van de broedende gans, helemaal aan het einde van het andere land, geroofd. Bijzonder, de gans is erg beschermend. Bijna alle 18 loopeenden eieren die we onder de gans hadden gelegd weg, niets meer van terug te vinden. Een enkele lag kapot. :(
Afbeelding

De 2 loopeenden verplaatsten trouwens soms hun nest en eieren van de ene hoek naar de andere hoek; bijzonder om te merken. De nog broedende loopeend:
Afbeelding

Uiteindelijk 4 kuikens en 1 van de 2 loopeenden in de kuikenkamer gezet met gaas ervoor, voer en water. 2 gele en 2 donkere/wildkleur. Waarvan er 1tje, de meest donkere, iets aan z'n pootje had, pootje stond niet zo goed, beestje kon niet zo goed lopen en viel steeds om. :(:)
Afbeelding

Kort filmpje:

Helaas lag de volgende dag het "kneusje" dood, heeft G. weg gehaald.
Daags er na vond hij 1 geel kuikentje dood. Ook die weggehaald.

Hij wil de eend en 2 overgebleven kuikens wel binnenkort naar buiten doen, omdat je merkt dat ze behoefte hebben aan de sloot en de poel. Mama heeft ook hele gesprekken met de 2 witte woerden, ook te horen op bovenstaand filmpje.

Gisteren, na het samen schouwen van de Cemina eitjes, kon ik het 's avonds toch niet laten om even de overgebleven eitjes onder de andere loopeend nog eens te bekijken/schouwen. Die had haar volledige nest en eitjes weer verplaatst.
Met gevaar voor eigen leven :') Dikke handschoenen aan, maar Jemig, wat een felle eend! Ze heeft me aantal keer echt goed gegrepen, houdt dan ook gerust vast. Kleine blauwe plek op m'n hand :o Ze trok me bijna de handschoen uit. :+
Afbeelding

2 waarvan ik twijfelde(bovenste op foto), leken wel bevrucht, maar of ze nog uitkomen? 1 was er aan het uitkomen (linksonder) <3 <3 <3 Die 2 plus uitkomende kuik terug in nest gelegd. Mama was ff zwemmen met de Woerden, maar kwam al gauw weer zitten.
Afbeelding
Filmpjes uitkomende kuik:



Verder 1 duidelijk loos/leeg ei, (rechts onder) die klotste ook behoorlijk bij schudden. En 1 die wel aangepikt was, zat een kuikie in, maar dood. (midden rechts).
Afbeelding
En was al behoorlijk aan het rotten. Die lucht!!! :r :r Ik blij dat ik niet net had gegeten... Kon m'n nieuwsgierigheid eerst niet bedwingen, dus wat verder open gepeld. Halverwege toch maar gestopt, kon de stank niet meer aan _O- Deze 2 in een doosje gedaan, zak erom en bij thuiskomst direct de container in. Werd ik vandaag weer aan herinnerd toen ik wat moest weggooien _O-

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:21

Wat een supermooie dieren!! <3 Zo eentje zou er van mij best tussen mams serama's mogen lopen.. :o (Mams vindt ze maar eng dus dat gaat niet door.) := Ben heel benieuwd naar de uitkomst van de eieren straks. Mooi dat ze bijna allemaal bevrucht zijn. Kan me voorstellen dat je dan héél ongeduldig wordt nu.. :D Spannend!!


Hahaha, wat een lucht moet dat zijn geweest van de ene ei zeg..! :=
Je maakt leuke updates! :D

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 00:01

Ik volg! Ik ben benieuwd naar de kipjes en loopeenden zijn ook echt favoriet hier.

Leuke updates geef je.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 00:20

Gaaf hoor, ik lees ook even mee! Hier in de buurt zit ook iemand die met dit ras bezig is en ik heb meerdere keren getwijfeld om ze er ook bij te nemen. Ik heb toch best een voorliefde voor zwarte dieren haha, en vind ze er super gaaf uitzien. Maar ook dat ze behoorlijk "hard" zouden zijn en goed bestand tegen ziektes. Ik ben er uiteindelijk niet voor gegaan omdat ik een grote gemengde groep heb met meerdere hanen, dus het is wel belangrijk dat dat qua karakters ook kan passen. Na me ingelezen te hebben in het ras besloot ik dat het risico te groot was dat het voor bonje zou zorgen in de hier al bestaande toom.

@Seven: ik lees dat jij eigenlijk vanuit die wetenschap bent gaan kruisen en ik vind je kruising heel erg interessant!

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:25

Klopt serenity
Wij wouden de hardheid van de cemani en het meer kalme karakter van de legkippen combineren.

Zelfs de eerste combinaties waren al een stuk fijner maar nu de derde generatie zijn het de fijnste kippen geworden. Kwa gezondheid zijn ze echt 100 % beter, nog geen enkele ziekte gehad in ruim 4 jaar.

Ben ook reuze benieuwd naar deze 6 kuikentjes <3

StalMelyn

Berichten: 2042
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:09

Ik lees al vanaf het begin mee en heb het ras opgeslagen.

Seven, een vraag; wat voor kleur heeft de derde generatie? Blijven die zwart?
En als je het ras kruist krijg je dan altijd zwarte kuikens? Of kun je andere kleuren krijgen?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 10:25

Canon schreef:
Wat een supermooie dieren!! <3 Zo eentje zou er van mij best tussen mams serama's mogen lopen.. :o (Mams vindt ze maar eng dus dat gaat niet door.) := Ben heel benieuwd naar de uitkomst van de eieren straks. Mooi dat ze bijna allemaal bevrucht zijn. Kan me voorstellen dat je dan héél ongeduldig wordt nu.. :D Spannend!!


Hahaha, wat een lucht moet dat zijn geweest van de ene ei zeg..! :=
Je maakt leuke updates! :D


Dank voor je compliment. Waarom vind je moeder ze eng? Alleen vanwege het helemaal zwarte?
Die stank was idd echt serieus niet te harden. Ik stond in Geert z'n "zadelkamer" dat ei met handschoenen te pellen, tot ik me bedacht dat ik dat niet kon maken, want na enkele minuten rook de hele ruimte er naar :') _O-


StalMelyn schreef:
Ik lees al vanaf het begin mee en heb het ras opgeslagen.

Seven, een vraag; wat voor kleur heeft de derde generatie? Blijven die zwart?
En als je het ras kruist krijg je dan altijd zwarte kuikens? Of kun je andere kleuren krijgen?

Ben ik ook wel benieuwd naar Seven. En je eerste generatie; hadden die allemaal toch rode lellen en kammen/poten of zaten er meteen wat bij die qua uiterlijk gelijkend zijn?
Wanneer verwacht jij deze 6? Is dat dan 4e generatie kruising?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:36

JoyCiej007 schreef:
Die stank was idd echt serieus niet te harden. Ik stond in Geert z'n "zadelkamer" dat ei met handschoenen te pellen, tot ik me bedacht dat ik dat niet kon maken, want na enkele minuten rook de hele ruimte er naar :') _O-

:')

Moet heel erg denken aan een nogal geurig verhaal bij ons thuis. Ik had een nest eitjes gevonden in de tuin, en wist niet hoe oud ze waren. Konden van de afgelopen week zijn maar ook ouder. Ik heb echt een hekel aan rotte eitjes en neem in zo'n situatie liever het zekere voor het onzekere. Maar we hadden een logee over de vloer die aangaf dat het makkelijk te testen was door ze onder te dompelen in water. Ik had wel van dat trucje gehoord, maar omdat ik rotte eieren gewoon echt heel naar vind gok ik het er vaak niet op. (Ben ooit heel ziek geweest van een slecht ei). Zo gezegd zo gedaan, hij zou wel even eiersalade maken met de eitjes want volgens de drijftest waren die allemaal goed.

Hij heeft ze in een grote pan gedaan en aan het koken gebracht op het gasfornuis in de keuken. Na een paar minuten brak 1 ei open en een lucht dat daaruit kwam. :wow: :x Ik heb 3 dagen alle ramen open gehad en non-stop wierrook lopen branden om het eruit te krijgen. :')