malawi aquarium, van arme visjes naar blije visjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

malawi aquarium, van arme visjes naar blije visjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 12:30

We waren al een tijdje aan het nadenken of we weer een aquarium wilden. Vroeger was dit een hobby van mij en ik had toen al een voorliefde voor (mbuna) malawi cichliden. Meer dan 10 jaar geleden door samenwonen de keuze gemaakt om er afscheid van te nemen. Inmiddels wonen mijn dochter en ik hier weer alleen en zo kwamen we erop dat het toch wel heel leuk zou zijn, weer visjes.

Na wat rondneuzen op marktplaats kwam ik een aquariumpje van 80 cm tegen. Net een leuk maatje voor ons, maar tot mijn verbazing was deze gevuld met malawi cichliden en laten deze vissen nou echt in een groter aquarium thuishoren. Het bakje bleef mijn aandacht trekken en ik had het te doen met die dieren. Ze hadden praktisch geen verstopplekken. Hun natuurlijke omgeving is tussen de rotsen in het malawimeer in Afrika. Het zijn nogal territoriale rakkers en de wat minder dominante zijn de pineut als ze zich niet kunnen verstoppen.

Na 2 dagen twijfelen, de knoop doorgehakt en het geheel gekocht. Zo zag het eruit toen we het kochten:
Afbeelding

Enkele dieren blijken een wat misvormd bekje te hebben. Dit zou een infectie kunnen zijn, door vechten kunnen komen of een aangeboren afwijking, maar hoe dan ook. Ze zijn er en ik wil dat ze een mooi leventje krijgen.

Het eerste wat ik heb gedaan toen ze thuis waren aangekomen is het bestaande bakje zo goed mogelijk inrichten zodat ze zich beter thuis konden voelen, maar er was niet veel tijd voor want de dieren zwommen rond in een emmer en dat kon maar voor even. Ook maar meteen de pot voer (voor siervissen) die erbij hoorde weggegooid en goed cichlidenvoer gehaald:
Afbeelding


Na een paar dagen wat planten gehaald die passen bij de biotoop (valisneria gigantea en anubias) en er een foto achterwandje achter geplakt:
Afbeelding


Hoewel het al een verbetering was, merkte ik dat ze elkaar toch nog flink te lijf gingen, dus toch maar snel weer op marktplaats geklommen om op zoek te gaan naar een aquarium dat qua formaat past bij deze vissen en ik had geluk! Binnen een week vond ik een mooie bak van 1.20, dus afgelopen zondag stond in het teken van tillen, slepen en sjorren, maar hij staat en hij draait! Ik heb filtermateriaal en veel water vanuit het oude aquarium kunnen overzetten naar de nieuwe en zodoende konden de vissen al snel verhuizen naar hun nieuwe onderkomen. En blij dat ze daarmee zijn!
Afbeelding

Ik ben er al meer dan 10 jaar uit en ik weet niet meer precies wat welke soort is. Misschien dat er onder de bokkers toevallig malawi-kenners zitten die me kunnen vertellen wat ik precies heb zwemmen? Ik wil eens kijken of ik het bestand in een mooi evenwicht kan brengen qua man/vrouw verhoudingen maar dan moet ik wel eerst weten welke soorten ik heb en wat mannen en vrouwen zijn.

Dit is de grootste, en dominantste van het stel. Het is een man, maar welke soort?
Afbeelding

Dit zou een labidochromis perlmutt kunnen zijn en ik vermoed dat het een man is
Afbeelding

Dit is een jong visje, nog niet groot. Het zou qua kleur een cynotilapia afra kunnen zijn, maar ook een metriaclima lombardoi vrouwtje?
Afbeelding

Hier staan een aantal bij elkaar, alleen van de perlmutt en de labidochromis caeruleus yellow (hier zijn er 3 van) ben ik zeker:
Afbeelding

Deze heeft dus een misvormd bekje (eet trouwens goed en gedraagt zich ook fit), ik heb geen idee wat dit is verder:
Afbeelding

Deze zijn me allemaal onbekend. Ze lijken een beetje een gevlekt patroon te hebben in plaats van verticale strepen:
Afbeelding

Nog even een actiefilmpje, hongerige visjes die 2 minuten na het filmpje weer tevreden en zat waren :D


Heel jammer dat mensen dieren nemen en zich er niet in verdiepen hoe ze die dieren een goed huis kunnen bieden. Ook vissen verdienen dat vind ik, net als een hond, kat, paard of ander dier.

Wij zijn blij met onze nieuwe huisdiertjes, hopelijk zijn ze ook blij met ons :)

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:46

Ik heb helaas geen kennis van cichlides dus daar kan ik je niet mee helpen.

Maar wat fijn dat deze visjes nu een goed huisje hebben! Er staan zo veel sneue visjes op marktplaats. Het doet me dan ook goed om te zien hoeveel moeite jullie doen voor deze beestjes. Hopelijk hebben ze een lang en gelukkig leven bij jullie. :D

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: malawi aquarium, van arme visjes naar blije visjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:50

Wauw ziet er heel mooi uit! Verder er 0 verstand van!

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: malawi aquarium, van arme visjes naar blije visjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:58


Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:59

Ah gaaf zeg dat ze nu bij jou mogen!

Wij hebben ook Malawi, mijn vriend had zijn aquarium al en toen we gingen samenwonen hebben we m een supergave plaats gegeven. Ons aquarium is 1.50 lang dus ook een fijne maat en hebben het laatst helemaal heringericht toen er helaas een paar vriendjes de verhuizing niet hadden overleefd. Nog meer schuilplekken en ook een bepaalde soort tak, zodat het de zwemrichting breekt als ze achter elkaar aanzitten, dat helpt ook enorm en ik heb vrijwel geen gevecht meer gezien, maar dat gebeurde toch al niet vaak. Ze zijn zo tevreden lijkt het in hun bak, fijn om te zien. Moet jou vast ook echt een fijn gevoel geven!

Nu ook weer nieuwe vriendjes bijgezet, maar helaas heb ik zelf nog niet zoveel verstand van de soorten :) ik ben lerende. Er moeten er bij ons nog zeker een aantal bij omdat er eigenlijk te weinig in zaten en het gevecht wat er was, mede daardoor kwam.

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: malawi aquarium, van arme visjes naar blije visjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 19:26

Bedankt! Ik zal me eens melden in dat topic, misschien zijn er mensen daar die meer weten van cichliden.

Ze zeggen inderdaad dat een mbuna bak beter overbevolkt kan zijn voor het onderlinge evenwicht. Het zijn echt zulke actieve, leuke beestjes :). Vroeger had ik een aquarium van 2 meter (660 liter). Daar had ik zowel mbuna's in als de grotere rovers.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: malawi aquarium, van arme visjes naar blije visjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:16

Ik heb nog even gevraagd, mijn vriend kwam met deze site:
https://www.matavi.nl/vissen-bestellen/ ... -cichliden
Staan duidelijke foto's op van heel veel soorten en de aftekening, misschien kun je daar meer wat uithalen. Wij hebben in ieder geval net allemaal andere soorten erin zitten als jij, die van ons weet hij van een aantal wel de soort maar niet van allemaal (ik herken inmiddels de moorii's <3 ).

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 12:34

Dank je, ik was ook al op die site aan het speuren geweest :) ik ben al iets wijzer geworden inmiddels maar ik weet het nog niet van allemaal.

Vanmorgen nog wat stenen en groen toegevoegd. De mist moet nog een beetje optrekken:
Afbeelding