Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:06

Ons jaar was er ééntje met ups en downs :\ Er werden 15 prachtige en kerngezonde kleintjes geboren die allemaal een huisje vonden, maar anderzijds moesten we afscheid nemen van twee van mijn liefste dames.
Ik hoop dat 2020 ons meer vreugde gaat geven. Voor mij heeft 2019 in ieder geval een zwart randje. Natuurlijk waren er ook veel mooie momenten, maar ik had nooit gedacht dat ik van twee van mijn eigen vogels afscheid zou moeten nemen.

We begonnen het jaar met de hele groep in één voliere. Zoek de vogels :+
Afbeelding

Halverwege maart zouden 2 koppels (Mégan & Daiquiri en Marabi & Dainty) naar de kraamvoliere verhuizen om te kijken of een nestje zou lukken. Ik koos voor deze twee koppels omdat Mégan en Daiquiri ervaren zijn en Marabi en Dainty onervaren. In de regel probeer ik altijd om een ervaren koppel tegelijkertijd met een onervaren koppel te laten broeden, zodat ik bij problemen de eitjes en babies in het andere nest kan bijleggen of in ieder geval wat hulp van het ervaren koppel kan inschakelen wanneer dat nodig is.

Daiquiri had er zin in :D Binnen de kortste keren melden de eerste babies zich *\o/* Uiteindelijk zouden het er 4 worden.
Afbeelding

En ook bij het onervaren duo ging het zonder problemen! Ook voor hen werden het 4 kleintjes. Ik ben echt megatrots op hen.
Hier met ongeveer 2 weken oud even snel een foto maken tijdens het verschonen van het nest :P
Zijn ze niet beeldschoon? :+:
Afbeelding

Ondertussen is Mango, onze terrorist onrijpe banaan bankschroef op pootjes edelpapegaai er natuurlijk ook nog :D
Dit jaar is hij 2 jaar oud geworden *\o/*
Afbeelding

Tijdens het verschonen van de nesten is hij supernieuwsgierig, maar blijft hij heel netjes op respectabele afstand.
Afbeelding

Mijn trouwe hulpje functioneert hier even als nanny :+
Uiteraard was dit alleen even snel voor de foto en is hij nooit alleen gebleven met de kleintjes :P
Afbeelding

De kleintjes groeiden supergoed en al gauw zaten ze in de veren. Het ging weer eens veel te snel, maar wat werden ze mooi!
en ook nog eens stuk voor stuk echte kroelbabies <3
Afbeelding

Helaas kwam toen de donkere wolk... Op een ochtend trof ik Phoenix, mijn lieve zorgenkindje van 5 jaar oud, aan terwijl ze het benauwd had. Er kwam bloed uit haar neusdopjes.
We hebben haar meteen ingeladen en naar de vogelarts gebracht.
Wat was nou het geval: 2 jaar geleden heeft ook Phoenix een nestje gehad, waarbij één van haar eitjes ongeveer 2 keer zo groot was als ze normaal zouden moeten zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat haar maagwand toen is gescheurd en verzakt. Normaal gesproken kunnen ze daar gewoon oud mee worden, maar ze mocht uiteraard geen kleintjes meer krijgen.
Helaas is de maagwand op een gegeven moment toch verder gaan scheuren waardoor er veel vocht tussen de organen is gekomen. Die hebben de organen omhoog gedrukt waardoor er veel druk op de longen kwam te staan..
De maagwand vasthechten is helaas bij vogels onmogelijk omdat het heel erg dun is. Op röntgenfoto's was te zien dat we niets meer voor haar konden doen ;(

Phoenix is in mijn armen ingeslapen.
Afbeelding

Vijf weken later sloeg het noodlot opnieuw toe. Mijn kleine dappere Halo (inmiddels anderhalf jaar oud) die vanaf de eerste dag dat ze bij ons uit het ei kroop al alles tegen had zitten...Halo heeft sinds dat ze uit het ei kroop al een hartprobleem gehad, waardoor ze bij ons is blijven wonen en ik haar met de hand groot heb moeten brengen. Door haar hartprobleem is ze altijd iets kleiner gebleven als de rest van de vogels, maar verder was ze kerngezond en werd ieder half jaar nagekeken door de vogelarts.
Ze zou uiteraard nooit kleintjes mogen krijgen, maar haar instinct dacht daar anders over. Ook al had mevrouw niet eens een partner, toch besloot haar lijf om eitjes te produceren. Helaas was ze daar te klein voor waardoor ze haar ei er niet zelfstandig uit kreeg. We hebben haar meegenomen naar de spoedarts die het ei heeft verwijderd, maar helaas kwam er een ontsteking bij die haar van binnen heel ziek heeft gemaakt. Zelfs onze eigen vogelarts, die haar al vanaf baby af aan begeleidt maar op dat moment geen dienst had, kwam naar de kliniek om haar te helpen.
Maar helaas mocht het niet meer baten ;( Mijn geweldige Halo moest de strijd opgeven.
Afbeelding

Tja, zo opeens binnen 5 weken afscheid moeten nemen van twee vogels hakte er behoorlijk in.
Gelukkig vond ik veel troost bij mijn andere vogels en natuurlijk Mango, die het heel goed aanvoelde dat vrouwtje niet lekker in haar vel zat.
Afbeelding

Ondertussen waren de kleintjes uitgevlogen en al flink groot. Een aantal van hen zijn hier blijven wonen, waaronder Famous.
Famous is (net als zijn vader) een clear pied en die mutatie is vrij zeldzaam.
Dus toen er 2 clear pieds in dit nest zaten was het meteen duidelijk dat ze beiden zouden blijven O:)
Afbeelding

Ook mijn trio (bestaande uit 1 man: Yeti, en 2 dames: Merel en Djinti) heeft dit jaar nog een nestje gehad van maar liefst 7 eitjes! Dat was niet helemaal de bedoeling omdat ik voor hen 5 bevruchte eitjes wel het maximale vind. Maar ze waren me te slim af en met hun ervaring zit het wel goed. Ik hoef bij hen ook nooit in te grijpen, want ze weten dondersgoed hoe het allemaal werkt en het zijn geweldige ouders <3

Mama Merel op het nest <3
Afbeelding

Ook zij brachten zonder problemen alle babies groot.
Uit dit nest is Astra gebleven, omdat ze me qua karakter zoveel aan Halo en Phoenix doet denken.
Afbeelding

En het verrassingskleintje uit dit nest. Nooit gedacht dat er een cinnamonkleurige uit mijn trio zou komen, maar dit was toch echt de eerste keer :D Supergaaf!
Afbeelding

En nu is het kweekseizoen weer voorbij. De ouders van dit jaar krijgen weer twee jaar rust en volgend jaar zullen andere vogels weer nestjes groot brengen. Mits ze natuurlijk gezond en fit door de winter komen weet ik al wie volgend jaar voor kleintjes gaan zorgen.
Ik hoop oa dat er een volle zus van Halo geboren zal worden :)

Tot die tijd vermaken Mango en ik ons wel ;)
(En ja, hij kan uitstekend vliegen. Hij ligt gewoon heel graag op zijn rug, en dan het liefste op een plek waar hij standaard in de weg ligt :P )
Afbeelding

Dus ja, voor ons een dubbel jaar. Supertrots op mijn valken dat ze zonder problemen alle kleintjes groot brachten, maar verdriet om het verlies van Phoenix en Halo.
Ik ben benieuwd wat 2020 voor ons in petto heeft! :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-12-19 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:25

Heerlijke foto’s Cayenne! Hopelijk geen zwarte randjes meer komend jaar.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:52

Geen bal verstand van de vogels en kleuren maar ik lees de liefde voor jullie vogels bij iedere zin.

Mensen die bij jullie de vogels weghebben hebben veel geluk.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:58

Wat zijn het toch leuke beestjes <3

Ik vraag me af hoe je bepaalt welke vogels eitjes gaan leggen? Hoe kan je nu bepalen dat de ouders van dit jaar gaan eitjes gaan leggen? Je haalt ze niet uit elkaar neem ik aan dus dan kunnen ze toch doen wat ze willen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 12:01

DeBuurvrouw schreef:
Geen bal verstand van de vogels en kleuren maar ik lees de liefde voor jullie vogels bij iedere zin.

Mensen die bij jullie de vogels weghebben hebben veel geluk.


Wat lief! Dank je wel! <3

Kaus: De vogels (koppels) die ik voor volgend jaar op het oog heb voor nestjes, hebben allemaal al een partner.
En ze zijn (bijna altijd :P ) monogaam. Bij mij zitten ze weliswaar in kolonie, maar toch zijn ze trouw aan hun partner.
Ze hebben hun partner ook allemaal zelf uitgekozen en in mijn ervaring zorgen blijven ze dan ook monogamer en zorgen beter voor hun kleintjes :j

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:43

Ik vind het echt prachtig met hoeveel liefde jij over je vogels schrijft <3
Stuk voor stuk prachtige dieren en ik hoop op een mooi (kweek) jaar voor je in 2020! :+:

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:02

Die mango _O-

Heel leuk topic, heb je met plezier het hele jaar mee gevolgd.
De liefde voor de vogels en de zorg die je eraan geeft vind ik fantastisch.
Iedereen zou zo met zijn vogels en dieren moeten zijn als jou <3
Ik ga met plezier ook weer in 2020 volgen !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:34

Kaus schreef:
Wat zijn het toch leuke beestjes <3

Ik vraag me af hoe je bepaalt welke vogels eitjes gaan leggen? Hoe kan je nu bepalen dat de ouders van dit jaar gaan eitjes gaan leggen? Je haalt ze niet uit elkaar neem ik aan dus dan kunnen ze toch doen wat ze willen?


Sorry, ik las je vraag verkeerd! :oo
de ouders van dit jaar krijgen volgend jaar geen nestblok en worden anders gevoerd als de vogels die er wel eentje krijgen.
Door de aanstaande ouders apart te zetten in een andere voliere en hun nestkastjes te geven en op een andere manier te voeren, komen ze in broedstemming.
De vogels die dit jaar kleintjes kregen blijven in de kolonie zitten en zolang ze geen nestkast zien en ik ze bezig houd met speelgoed, knaagtakken etc, leggen ze hier meestal geen eitjes.
Ze doen dan overigens wel aan recreatief wipwappen, dat dan weer wel :P Er komt alleen verder niets van.

Bedankt voor de lieve reacties! <3

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:50

Heel leuk overzicht, jammer genoeg met een zwart randje. Maar vergeet niet dat jouw vogels het echt wel super getroffen hebben met jou als baasje.
Jammer genoeg is dat de wereld en gaan er altijd dieren dood die je nog veel langer wilt houden.
Kop op en hop naar een mooi 2020.

Veel succes in 2020 en hopende op een nieuw volgtopic.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 18:00

Dank je wel!
Ik zie ze ook niet als kweekvogels maar echt als huisdieren.
Dat maakt het ook een stuk lastiger wanneer er iets mis is.

Edit: er stond eerst kwekvogels. Kwekken kunnen ze ook goed idd :')

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:13

Wat een leukerds allemaal.
Vertel Mango maar snel dat toetsenborden bedekken een kattentruc is en geen vogeltruc :+
En op naar een mooi 2020 zonder zwart randje.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:19

Wat zonde dat je afscheid hebt moeten nemen, zulke dingen zijn altijd moeilijk.
Je hebt wel een prachtig verblijf voor je vogels en Mango is heel grappig. Volgens mij vindt ie dat zelf ook.

Een tijdje geleden trof ik iemand met een jong hondje, ze hadden het Saffier genoemd. Mijn 'dat kan niet want die was van Cayenne' vonden ze wel een beetje vreemd...... :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 18:22

Oscar schreef:
Mijn 'dat kan niet want die was van Cayenne' vonden ze wel een beetje vreemd...... :))


_O- _O-
Ja, Saffier was mijn eerste valk :+: Ook al zo'n speciaal dier!
Wat leuk dat je dat nog weet! <3

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:24

Ik vergeet alles maar dat nooit :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 18:25

Ja, hij was als babyvogel zo lelijk niet mooi dat hij een naam moest krijgen die dat kon compenseren :D
Gelukkig is hij toen wel in zijn naam gegroeid :+

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:46

Volg je topics over de knaagkanaries en Mango en leer er elke keer weer heel veel van! Dank hiervoor!

Bij Mango ben je trouwens 1 omschrijving vergeten in het rijtje: Clown! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:53

Die foto van die baby's. <3
Mooi topic, veel liefde!

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:09

Ik ben bang voor vogels, of naja t gefladder maar ik geniet van al jouw topics <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 08:29

Dank jullie wel! <3
En ik hoor wel vaker dat mensen het gefladder eng vinden, maar dat valt echt super mee!
Mijn schoonmoeder was er ook bang van, maar nu kan ze het prima hebben :D

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 06:13

<3 als je ergens een tam knuffel kanarietje wilt aanschaffen dan is het bij jou wel! Sluit me helemaal aan bij dat de mensen geluk hebben als ze bij jou een vogel kunnen reserveren. Hopelijk 2020 zonder verlies, want wat is dat moeilijk :\

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:56

Onze Frits keek net heel hoopvol en dankbaar toen ik vertelde dat er bij jou vogeltjes gereserveerd kunnen worden. Heb 'm maar uitgelegd dat dat niet de bedoeling is :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 11:02

Oscar schreef:
Onze Frits keek net heel hoopvol en dankbaar toen ik vertelde dat er bij jou vogeltjes gereserveerd kunnen worden. Heb 'm maar uitgelegd dat dat niet de bedoeling is :+


Ja? :D Zat meneer Frits er zo bij? :D
Afbeelding

Hannanas, wat een lief compliment! <3
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze soms wel iets moeilijker tam zijn te krijgen, hoor.
Sommige vogels komen letterlijk tam uit het ei gekropen terwijl andere vogels liever eerst Frits de kat uit de boom kijken voor ze je vertrouwen. Maar dat is natuurlijk heel normaal met levende wezens :j

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:12

Ja, een soort thuisbezorgd.nl :))

Wat ik me afvraag he..... lijken jonkies qua karakter vaak ook op hun ouders, zoals bij honden/katten enzo?

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:32

Heerlijk hoe jij over je vogeltjes schrijft <3 Blij dat die groene terrorist er was om je extra te steunen toen je Phoenix en Halo moest laten gaan.

Hopelijk word 2020 een gezond en gelukkig jaar voor jou en je vogeltjes!

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Knaagkanaries & een groene terrorist: 2019 in vogelvlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:04

Ik lees altijd graag over jouw vogels. Ik ben Mango fan. :D

alleen, die kleintjes, ik vind ze lachwekkend lelijk, sorry, als ze net geboren zijn. :o terwijl ze later zo knap worden. *\o/*