Mijn bijenvolkje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:11

Moet bij ons ook echt een hotel gaan ophangen, tuin zit vol met allemaal verschillende soorten :)

Ook niet zoemers trouwens, kwam vandaag deze 2 leukerds tegen!

Afbeelding

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:11

Monster_tos schreef:
Moet bij ons ook echt een hotel gaan ophangen, tuin zit vol met allemaal verschillende soorten :)

Ook niet zoemers trouwens, kwam vandaag deze 2 leukerds tegen!

[ [url=m/SvmYZP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W67nba.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een van de weekschildkevers/soldaatjes en een Glassnijder. Leuk!

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:12

oomens schreef:
Monster_tos schreef:
Moet bij ons ook echt een hotel gaan ophangen, tuin zit vol met allemaal verschillende soorten :)

Ook niet zoemers trouwens, kwam vandaag deze 2 leukerds tegen!

[ [url=m/SvmYZP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W67nba.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een van de weekschildkevers/soldaatjes en een Glassnijder. Leuk!


Wat leuk dat je ze herkent :D

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:13

Afbeelding
<3

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:49

Ik ga binnenkort verhuizen naar een flat op 1 hoog, met een balkon op het zuiden. Heeft het zin om hier een hotel op te hangen, of niet? Ik heb nu een klein tuintje op het zuiden, met nogal wat verwilderde bloemen. Dus echt een bijen walhalla.
Ik wil sowieso ook verschillende bloemen neerzetten in bakken/ophangen. Hopelijk komen de bijen ook naar 1 hoog.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:11

Mijn tuin is momenteel kaal en ik wilde nog niet investeren in een degelijk hotel zonder zeker te weten dat er überhaupt bijen op afkomen maar nu heb ik spijt dat ik niet direct een betere heb gekocht. Dit prutding van de Action heeft toch in een dikke week 12 gevulde gaatjes en ik ben wel blij met m'n gasten. Komen die 2 hotelopleidingen toch nog eens van pas :+

Overdag zie ik ook regelmatig een bij erin zitten chillen en nu zit er iets in een ander buisje (vergroot), geen idee wat het is. :)

Afbeelding

Ik heb net een boormachine gekocht en ga nu zelf met een boomstronk aan de gang om meer kamers te maken. :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:01

Rawr schreef:
Mijn tuin is momenteel kaal en ik wilde nog niet investeren in een degelijk hotel zonder zeker te weten dat er überhaupt bijen op afkomen maar nu heb ik spijt dat ik niet direct een betere heb gekocht. Dit prutding van de Action heeft toch in een dikke week 12 gevulde gaatjes en ik ben wel blij met m'n gasten. Komen die 2 hotelopleidingen toch nog eens van pas :+

Overdag zie ik ook regelmatig een bij erin zitten chillen en nu zit er iets in een ander buisje (vergroot), geen idee wat het is. :)

[ [url=m/1oMtCn.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb net een boormachine gekocht en ga nu zelf met een boomstronk aan de gang om meer kamers te maken. :j


Minimaal 10 cm diep boren, anders krijg je alleen maar mannetjes.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:54

Welke diameter boor?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 00:09

robert45 schreef:
Welke diameter boor?

4 tot 8 mm, dus 4, 6 en 8 mm. 6 mm is gemiddeld het meest ideaal, maar ik merk dat sommige 8 mm gaten nu ook bewoond worden. De mannetjes rusten het liefst in een 4 mm gat.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:51

Mijn 2 hotelletjes zitten ook helemaal vol. Het is prachtig om ze bezig te zien in al die gaatjes. Hier wordt er op een mooie dag het meest gevlogen op onze vuurdoorn die ontzettend in bloei staat. De klimhortensia en de sering zijn minder interessant.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:06

Ik heb intussen ook een hotel gekocht! Vanavond ophangen en dan afwachten of er bewoners komen.
Ook maar direct wat nieuwe planten gekocht (uit de blije bijen afdeling in het tuincentrum <3 ). En een stukje tuin ingezaaid met insectenmengeling die ik al een jaar liggen had.

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 09:26

Hier geen bijtjes meer bij de huisjes, maar wel hommels en mooie torretjes in de bloemen:

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:45

Goof schreef:
Hier geen bijtjes meer bij de huisjes, maar wel hommels en mooie torretjes in de bloemen:

[ [url=m/wRn6AN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige torretjes, die Rozemarijngoudhaantjes, maar ze vreten wel je rozemarijn en lavendel flink aan als ze met meer zijn.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:59

Mijn pioenrozen zijn gisteren open gegaan en dat is echt een bijenfestival. 3/4 per bloem. Bijen en hommels door elkaar.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:31

's Middag zie maar een enkele bij/hommel bij mij op de tuin en 's avonds is het erg druk.

En het gaat niet hard, maar heb nu ook een 4de bewoner. Vind ik niet slecht voor een hotel die sinds dit jaar er hangt.

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 10:39

oomens schreef:
Goof schreef:
Hier geen bijtjes meer bij de huisjes, maar wel hommels en mooie torretjes in de bloemen:

[ [url=m/wRn6AN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige torretjes, die Rozemarijngoudhaantjes, maar ze vreten wel je rozemarijn en lavendel flink aan als ze met meer zijn.


-O-
Lekker dan. Nah, dan koop ik wel nieuwe lavendel.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:51

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoek de bij.
Afbeelding
<3

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:46

Welk soort zijn de oranje bloemen?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:45

Goudsbloemen 1x gezaaid en komen ieder jaar terug. Deze was nog van vorige jaar en van de winter niet koud genoeg geweest dus niet afgestorven. :+

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 23:36

Dank je. Mooie bloemen, deze komen on de toekomst ook in mijn tuin.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:13

Wij hebben sinds deze week een volkje hommels in de tuin.
Wij werden als imker gebeld voor wat een bijenzwerm in een mezenkastje zou zijn. Bij aankomst bleek het zoals wij al verwachtten om een volkje boomhommels te gaan.
De eigenaar wou ze niet laten hangen omdat hij bang was om gestoken te worden. We konden banketstaaf als brugman, maar de man wou er écht van af. Helaas stond het nestkastje op het punt om uit elkaar te vallen, dus na wat gehannes waarbij de hommels uit alle kieren begonnen stromen en zelfs agressief werden (!) hebben we het kastje uiteindelijk vervoerd in een vuilniszak en deze thuis in een oude bijenkast op de houtopslag gezet.
Het was een hachelijke onderneming, maar het is gelukt en de hommels hebben nu een heerlijk uitvlieg punt en doen het uitstekend!
Ik zal later vandaag even een foto plaatsen van onze nieuwe wollige vriendjes :)

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:07

Ja, gasten! *\o/*

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:24

Hier grappig, een goed hotel in achtertuin hangt al een tijd (meer dan een jaar :+ ) en heeft een paar bewoners en aantal spinnen. In voortuin tegen de schutting hangt er een week en nu al aantal volledig dichtgemetselde holtes. :') Heb er daar maar een naast gehangen. Alle hotels hangen in dezelfde richting. Vermoed dat achter meer natuurlijke beschutting is,

Hommels weg willen hebben, die doen geen vlieg kwaad, laat staan een mens -O-

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:55

Hommels zijn beschermde dieren. Je mag ze niet eens weg laten halen. Maar in dit geval wel beter. Anders was het misschien slechter met ze afgelopen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:04

We hebben een hommelnest in het magazijn zitten. zitten ergens onder een stelling, komen telkens in en uit de garage gevlogen