Mijn bijenvolkje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Goof
Berichten: 28755
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 14:51

Enkele jaren geleden heb ik twee insectenhotels opgehangen in de tuin. Er kwam af en toe eens een verdwaalde bij kijken, maar meer niet. Maar vorig jaar kwamen er ineens wel bijen en dit jaar heb ik er een compleet volkje wonen. Ik denk dat er minstens 50 zitten en ik vind ze superleuk :D
Het zijn metselbijen, ook wel knuffelbijen genoemd, en ze zijn zo rustig en vredelievend dat je ze via internet kunt bestellen voor in de tuin.

Het huisje valt bijna uit elkaar en ik wilde het in eerste instantie vervangen door een nieuw huisje, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan en heb ik me eerst ingelezen.
De bijtjes zijn erg druk met die buisjes. Ze leggen er hun eitjes in, die verpoppen in de winter al en dan zitten er in al die dichte buisjes kleine, nieuwe bijtjes te wachten tot de grotere bijen in het voorjaar het muurtje afbreken. Dan komen de nieuwsten eruit dus.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Je ziet hier dat ze de muurtjes al open hebben gemaakt, die bijtjes zijn er dus allemaal al uit gekomen :D

[ img ]

Nog meer mensen met metselbijtjes in de tuin?


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:55

wat leuk!! Ik heb ook een bijenhotel, maar volgens mij zitten er in die van mij alleen solitaire bijen. Wist niet dat er ook metselbijen in zouden komen, die maken toch meestal zelf een nest ergens?
Heb verder niet veel verstand van bijen, maar mijn zoontje (van 2,5 :')) zit bij de bijenbrigade van OER :D

[o]

Goof
Berichten: 28755
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-19 17:36

Metselbijen vallen onder de solitaire bijen.

De bijenbrigade, tof!!

SofieHavan
Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:39

Tof, leuk dat je dit deelt! :D ik zou het ook wel willen, dus eens denken om zo'n hotelletje te hangen ;)

Elfie
Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:48

Wat ontzettend leuk <3

Ik zeg al jaren dat ik ook een bijenhotel ga ophangen maar het komt er maar niet van. En vorig jaar had ik er eentje besteld maar waren ze net uit stock en heb ik maar geannuleerd omdat ze niet wisten wanneer ze terug gingen binnenkomen...

Ik heb wel flink wat lavendel aangeplant in de tuin en daar komen altijd veel akkerhommels en vlinders op af. <3

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:48

Leuk! Wij hebben ook een bijenhotel in de tuin, met voornamelijk rosse metselbijen en gehoornde metselbijen.
Die we nu hebben is vrij klein, +/- 15x15 cm, daar passen ook niet zo heel veel in, maar ik heb er een in de maak van ruim 60x60 cm! Deze krijgt honderden nestgangetjes en wil ik volgend voorjaar ophangen.
Ook hebben we een mezenkast met een (tuin)hommelnest and last but not least, twee kasten met honingbijen <3

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:59

Echt leuk !! Weer wat geleerd over de metselbijen ! :j

Ga mij ook eens zo'n insectenhotel aanschaffen want hier zitten meer dan genoeg bijen en co.
Ze vinden de gaatjes in de muur van het huis trouwens ook heel fijn blijkbaar :D

Laurora woon je ver ? Ik wil honing ! :o :+

Votti
Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:17

Oh wat leuk! Wij hebben dit jaar ook voor het eerst bezoek, ik twijfelde al of het bijen of wespen waren maar bij het zien van jouw foto's weet ik dat het ook metselbijen zijn. Het zijn er bij ons ook aardig wat, het is de hele dag een drukke bedoening! Zal eens kijken of ik later nog een foto kan maken!

Votti!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:23

Goof schreef:
Metselbijen vallen onder de solitaire bijen.

De bijenbrigade, tof!!

Oh :+ dat wist ik niet

Ja bijenbrigade is leuk voor kids! Je krijgt dan ook een boompje voor de bijen, en steeds informatie over bijen en knutseltips voor de bijen, en erop uit in de natuurtips.
Onze voortuin is nu bij-vriendelijk. Onze achtertuin is nog wel veel betegeld, moeten we wat aan doen :o

[o]

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:41

Oh, wat gezellig! Ik hou ook wel van bijen in m’n tuin. Heb net allemaal bij-vriendelijke planten in de tuin gezet, vooral in de lavendel had ik altijd een hele familie hommel zitten <3

Ik heb wel een insectenhotel, maar weet niet of er echt wat in zit en wat het dan zouden zijn..
[ img ]

Mijn grote trots Dionysos (v. Spielberg) 27/5/2008 - 25/7/2013

Votti
Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:14

Je ziet het niet zo mooi als bij Goof, en t is op dit moment wat rustiger, maar hierbij mijn hotel..

[ img ]

Wij hebben ook altijd veel spul staan voor insecten, lavendel is ook mijn favoriet :D maar ook een vlinderstruik en diverse andere bloeiers <3

Votti!

Lynnepinny
Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:41

Super leuk! Waar heb je die stengels vandaan? Bij mij in de buurt is nog erg weinig groen (rand van nieuwbouw en in een straat met alleen studentenhuizen), maar ben al bezig met huisgenoten om veel groen in de tuin te zetten. Een bijen/insecten hotel hoort hier ook bij!
Dus enig advies omtrent materiaal of waar je iets goed kan kopen is welkom :D

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:45

Leuk!

Heb net al even gegoogeld en ga ze bestellen!
Grappig dat dit kan, wist ik niet!

Welke bloemen kan ik ze mee plezieren? Ik moet toch nog de tuin wat opfleuren.

lalala_20
Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:41

Wat leuk, ik wist helemaal niet dat uit die dichte buisjes in het voorjaar de jonge bijtjes komen! Ik heb zelf vorig jaar een klein insectenhotel opgehangen en ik dacht altijd dat daar niets gebeurde. Maar net ben ik eens goed gaan kijken, en vanuit 1 buisje zat een bijtje mij aan te kijken :P En 5 andere gaatjes zitten dichtgemetseld, dus daar gaan als het goed is nog bijtjes uit komen :D

Imala
Berichten: 410
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:00

Ik heb ze op mijn mini balkon in de muur. Toen ik hier kwam wonen zag ik dat de gaatje dichtgemaakt waren met wat leek een soort stofdraden/stuifmeel achtig iets.
Vorig jaar zag ik in de lente de bijen nadat ik vanuit de woonkamer hard geknaag hoorde. Na wat speurwerk bleek het de mestelbij te zijn.
Vandaag was er 1 de weg kwijt in huis ( ik ben als de doods voor alles wat geel/zwart is en een zoemend geluid maakt), ik heb hem op een vliegenmepper plaats laten nemen (levend haha) en naar buiten verplaatst.
Wat ik mij wel afvraag; mijn balkon is echt mini en dochterlief van 3 speelt er graag. Ik weet dat metselbijen niet snel wat doen maar zijn ze echt kindvriendelijk?

liizaJarig
Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:21

Wat goed! Bij mij op het balkon wil het niet zo dus ik ga ‘m verplaatsen naar mijn moestuin waar ik een groot stuk bloemen speciaal voor bijen heb ingezaaid. Bij m’n ouders is het wel erg druk bij het hotel echt heel leuk om te zien. Op de school waar ik werk hebben we sinds kort ook een prachtig hotel <3

[ img ]

Kerstmuts

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:22

Super leuk! Ik heb vorig jaar twee bijenkasten van een imker bij mij thuis gehad, ze staan nu ergens te overwinteren. Dit jaar krijg ik volgens mij drie kasten.

Ik kweek pompoenen en de bijen helpen met verstuiven, ideaal!
[ img ]

Anne.
Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:26

Ahh, ik zou zó graag bijtjes willen houden.. Maar mijn balkonnetje midden in de stad lijkt me daar niet heel geschikt voor.. Maar ooit.. :D

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:00

Imala schreef:
Ik heb ze op mijn mini balkon in de muur. Toen ik hier kwam wonen zag ik dat de gaatje dichtgemaakt waren met wat leek een soort stofdraden/stuifmeel achtig iets.
Vorig jaar zag ik in de lente de bijen nadat ik vanuit de woonkamer hard geknaag hoorde. Na wat speurwerk bleek het de mestelbij te zijn.
Vandaag was er 1 de weg kwijt in huis ( ik ben als de doods voor alles wat geel/zwart is en een zoemend geluid maakt), ik heb hem op een vliegenmepper plaats laten nemen (levend haha) en naar buiten verplaatst.
Wat ik mij wel afvraag; mijn balkon is echt mini en dochterlief van 3 speelt er graag. Ik weet dat metselbijen niet snel wat doen maar zijn ze echt kindvriendelijk?


Dat mbt het vriendelijke vraag ik mij ook af. Heb twee kleine kids en een kleine tuin.
Steken ze echt niet? Kunnen ze überhaupt steken? Hebben ze een angel?

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:05

Ze kunnen wel steken. Ik ben allergisch dus moet ook altijd medicijnen in huis hebben. Maar ik heb hele vriendelijke volkjes en heb nooit last van ze. Ze staan trouwens wel een aardig eind van ons huis af.

Ik mag niet vlak voor de uitvlieg kant van de kast staan of lopen. Dan kunnen ze tegen je aanvliegen of je als vijand zien en dan steken.

Mijn paarden lopen er wel gewoon vlakbij en dat gaat prima.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:08

Hier ook kids in de tuin, nog nooit wat gebeurd.
Bijen zijn heel vriendelijk. Steken alleen in uiterste noodzaak. Zijn niet agressief zoals wespen, daar wil je geen nest van in je tuin. Maar van bijen heb je absoluut geen last.
Kind van 2,5 kijkt er vaak naar, maar laat ze eigenlijk altijd wel met rust. Als ze echt in het nauw gedreven worden of aangeraakt kan ik me voorstellen dat ze steken. Maar doet ie hier niet.

[o]

Imala
Berichten: 410
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:14

zorro schreef:
Ze kunnen wel steken. Ik ben allergisch dus moet ook altijd medicijnen in huis hebben. Maar ik heb hele vriendelijke volkjes en heb nooit last van ze. Ze staan trouwens wel een aardig eind van ons huis af.

Ik mag niet vlak voor de uitvlieg kant van de kast staan of lopen. Dan kunnen ze tegen je aanvliegen of je als vijand zien en dan steken.

Mijn paarden lopen er wel gewoon vlakbij en dat gaat prima.


Ze zitten hier wel vrij hoog in de muur, maar tijdens het aanvliegen willen ze nog wel eens laag aankomen. En op een balkonnetje van 3m lang en 1m diep vind ik dat toch wel spannend.
Op het kinderdagverblijf waar dochter heen gaat was er een invasie van bijen die zich tegoed deden aan alle gaatjes in een houten speelhuis met glijbaan enzo. De kinderen mochten er gewoon op spelen maar moesten wel zachtjes doen. Vond het toch wel een beetje eng toen ik het zag, maar als dat goed gaat..zou mijn balkonnetje ook moeten kunnen toch?

Imala
Berichten: 410
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:15

verootjoo schreef:
Hier ook kids in de tuin, nog nooit wat gebeurd.
Bijen zijn heel vriendelijk. Steken alleen in uiterste noodzaak. Zijn niet agressief zoals wespen, daar wil je geen nest van in je tuin. Maar van bijen heb je absoluut geen last.
Kind van 2,5 kijkt er vaak naar, maar laat ze eigenlijk altijd wel met rust. Als ze echt in het nauw gedreven worden of aangeraakt kan ik me voorstellen dat ze steken. Maar doet ie hier niet.


Een tuin vind ik nog anders, meee ruimte dan op balkonnetje van 1mx3m.
Maar misschien zit dat tussen mijn oren haha.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:18

Ik zou t wel aandurven hoor :j een kind van drie kan je prima uitleggen dat ze niet aan de beestjes mag komen.
En bijen zijn echt niet agressief als je gewoon met rust gelaten worden.
Niet zoals wespen zeg maar. Als die zich nestelen in je hotel moet je m gelijk wegdoen :=

[o]

Goof
Berichten: 28755
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-19 09:21

Wat een leuke reacties! :D
Altijd afwachten, ik had geen idee of bokt bijtjes leuk zou vinden.


Elfie schreef:
Ik heb wel flink wat lavendel aangeplant in de tuin en daar komen altijd veel akkerhommels en vlinders op af. <3


Superleuk is dat, ik heb ook lavendel staan inderdaad en heb in de zomer best veel hommels ook.

Laurora schreef:
Leuk! Wij hebben ook een bijenhotel in de tuin, met voornamelijk rosse metselbijen en gehoornde metselbijen.
Die we nu hebben is vrij klein, +/- 15x15 cm, daar passen ook niet zo heel veel in, maar ik heb er een in de maak van ruim 60x60 cm! Deze krijgt honderden nestgangetjes en wil ik volgend voorjaar ophangen.
Ook hebben we een mezenkast met een (tuin)hommelnest and last but not least, twee kasten met honingbijen <3


Wow! Dat is een flink formaat, die wil je echt niet vol hebben volgens mij. Als ik zie hoeveel bijen er hier al in zitten :o

Leuk Enny, ik vraag me ook af wat er bij jou in zit.

Leuk votti!

Lynnepinny schreef:
Super leuk! Waar heb je die stengels vandaan? Bij mij in de buurt is nog erg weinig groen (rand van nieuwbouw en in een straat met alleen studentenhuizen), maar ben al bezig met huisgenoten om veel groen in de tuin te zetten. Een bijen/insecten hotel hoort hier ook bij!
Dus enig advies omtrent materiaal of waar je iets goed kan kopen is welkom :D


Ik heb het niet zelf gemaakt, ik heb het zo gekocht. Je kunt ze overal kopen; action, intratuin, internet etc. Let er wel op dat de stengels niet rafelig zijn aan de uiteinden, volgens mij kan dat je bij aan de vleugels beschadigen. Ik zag ze afgelopen week bij Intratuin en die zagen er echt niet best uit.


Jenny21 schreef:
Leuk!

Heb net al even gegoogeld en ga ze bestellen!
Grappig dat dit kan, wist ik niet!

Welke bloemen kan ik ze mee plezieren? Ik moet toch nog de tuin wat opfleuren.


Ah superleuk!
Ik heb laatst gelezen van welke bloemen ze blij worden, maar weet het uit mijn hoofd niet meer. Als je googlet kan je het wel vinden. Lavendel is altijd goed volgens mij.

lalala_20 schreef:
Wat leuk, ik wist helemaal niet dat uit die dichte buisjes in het voorjaar de jonge bijtjes komen! Ik heb zelf vorig jaar een klein insectenhotel opgehangen en ik dacht altijd dat daar niets gebeurde. Maar net ben ik eens goed gaan kijken, en vanuit 1 buisje zat een bijtje mij aan te kijken :P En 5 andere gaatjes zitten dichtgemetseld, dus daar gaan als het goed is nog bijtjes uit komen :D


Oh wat leuk, afwachten dus.
Gisteravond toen het donker was hebben we met een lichtje gekeken en toen zat er in ieder buisje een bijtje te slapen. Zo leuk om te zien <3

Liiza, wat een leuk hotel!

Zorro, wat gaaf die bijenkasten. Maar dan heb je het over wel meer dan 50 bijen denk ik?

Jenny en Imala, deze bijen worden niet voor niets knuffelbijen genoemd. Ze worden juist aangeraden ook als je kinderen hebt, omdat ze kennelijk echt heel rustig en vriendelijk zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mar_X en 48 bezoekers