Mosag, mijn soort-van-hamster!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:16

Smee__ schreef:
Jaaa ik had al zo'n vermoeden door de naam, prachtig beest <3

Ik heb laatst ook een fantastisch YT kanaal ontdekt, van een jongen met ook allemaal vogelspinnen. Vind het zo leuk om die filmpjes te zien, hoe elke spin ook echt een ander karakter/temperament heeft. Maaaar, wel van een afstand. Hoef ze niet in m'n buurt :=

Bedoel je deze?


Heel interessant indd, van een afstand....

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 14:39

Ik houd al mijn spinnen in bakken van de Action. Deze;
Afbeelding
Goedkoop, kans op ontsnappen is 0, licht en dus makkelijk te verplaatsen. Ideaal :D

Als ze dood zijn, dan gooi ik ze gewoon in de container. Spinnen die dood zijn liggen in een bepaalde houding, met hun pootjes onder hun lijf ''Death curl''.
Afbeelding
Lijkt dus wel een beetje op vervellen, maar er zijn wel verschillen. Bij twijfelgevallen laat ik ze gewoon nog even liggen.

Lampen hebben ze niet nodig. Ik gebruik ook geen verwarmings mat. Als het echt koud word wel, maar op mijn kamer is het altijd boven de 20 graden en dan is dat niet nodig.

Ik zal vandaag even een foto maken van alle bakjes!


De spin die dood is, is idd de blauwe |( Wel de helemaal blauwe. Ik heb ook nog eentje die blauw word, met een rood adomen.



Ondertussen is er weer een spin verveld, de Grammostola Pulchripes;
Afbeelding


Ondertussen heb ik ook mijn spinnenfamilie wat uitgebreid. De Brachypelma Auratum is er;
Afbeelding

En ik heb 12(!) spinnen besteld in Polen. Die komen 6/7 mei deze kant op.
1 Davus Pentaloris, 1 Brachypelma Vagans, en 10 Lasiodora Parahybana. Allemaal slings. En die laatste soort is de op 2 na grootste ter wereld.
Maar die blijven niet allemaal. 5 Zijn er al gereserveerd, de andere 5 houd ik zelf, eventueel mogen er nog 3 verhuizen.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 14:43

Vergeet ik helemaal het filmpje wat ik wou delen :+

Mosag doet Happy Dance <3

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:40

Ja ja, happy dance.

Ik moest aan Bor de Wolf denken: Huuu, lekkere hapjes.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 22:14

Haha dat ken ik niet, maar komt op hetzelfde neer zo te lezen :+ Happy Dance doen ze als ze een prooi hebben gevangen.

En in dit geval is het ook nog een beetje zo dat ze eerst besloot de krekel niet op te gaan eten, daarom maakt ze een web over de krekel heen. Maar al snel bedenkt ze zich en pakt ze de krekel toch weer op.
Moos moet dus wel een vrouwtje zijn. Ik heb hetzelfde, maar dan met chocolade :')


Mijn indrukwekkende bakken :=
Afbeelding
Links; Bovenop Brachypelma Auratum, daaronder Brachypelma Albiceps, daaronder staan jonge slakjes. In het midden; oven Chromatopelma Cyaneopubescens, daaronder Brachypelma Smithi, daaronder Brachypelma Albopilosum Nicaraqua.
Rechts; Bovenop Avicularia Avicularia, daaronder mijn kikker :+ , onderop Moos, Acanthoscurria Geniculata.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:18

Dood kan je ze ook op sterk water zetten! Heb ik ook, kennis zijn spin was overleden en vind alles op sterk water intressant.
Dus mocht je een keer iets intressants voor me hebben :D

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:23

Bor de Wolf is uit de Fabeltjeskrant, ik vermoed van ver voor jouw tijd.

Als je ‘t zo stelt zal Moos inderdaad wel een vrouwtje zijn. :D

Hebben al die deksels wel kleine luchtgaatjes?

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:25

Hebben ze niet meer ruimte nodig dan ?
Hoe zit dat eigenlijk qua beweging en bodem. Wat willen ze graag qua lopen klimmen water/vocht bijvoorbeeld ?
En heb je gaatjes in de deksels of hoe gaat dat ?

Wat zijn ze mooi <3

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 23:29

Oh wel eens van gehoord, maar nooit gezien oid. Ben 24! :)

In de deksels zit op elke hoek een gaatje en bij de kleine bakjes zitten aan beide korte kanten gaatjes en bij de grotere bakjes aan 1 kant :j

Spinnen hebben niet zoveel eisen voor hun verblijf eigenlijk. Veel soorten bewegen weinig, hebben graag iets om onder/in te schuilen en daar komen ze niet echt ver uit de buurt. En als ze schrikken oid, dan rennen ze ook snel weer terug om zich te verstoppen.
Echt rondlopen opzoek naar eten doen ze vaak ook niet. Als ze eten zien of in hun web voelen dan zijn ze wel heel fel, maar verder..

Deze bijv, dat is degene die net verveld is, die zie ik eigenlijk niet zo vaak. Meestal zoals op deze foto en dan mag ik al heel blij zijn (Voor de vorige foto had ik stiekem een stokje in haar hol gestoken, daarom was ze naar buiten gekomen, moest toch even checken of het vervellen goed gegaan was). Verder zit deze in een gegraven hol, die 1/3 van haar verblijf groot is. Ze heeft een bloempot, maar heeft er nog nooit in gezeten. 'S nachts komt ze wel eens een beetje uit blijkbaar, want dan ligt er een hele hoop zand bij de opening van haar hol. Als ze groter word, dan gaat ze wel uit haar hol komen en dan krijgt ze ook een groter verblijf. (Zij zit in het 2e bakje van boven, helemaal rechts)
Afbeelding
En ze houd niet van troep, dus vervellingen gooit ze naar buiten, net als restjes krekel;
Afbeelding

Verder lijkt het ook wel kleiner dan het is, de bakjes zijn niet groot, maar de spinnen die daar in zitten zijn ook niet groot :Y) Vaak worden ze nog veel kleiner gehouden zelfs, mijn kleinste spinnen worden bij een hoop anderen in bakjes gehouden zo groot als fotorolletjes. Dan hoeven ze ook minder moeite te doen om hun prooi te vangen, wat natuurlijk de kans op opgroeien een stuk groter maakt. Maar ik heb ze toch liever groter, zodat ze lekker kunnen graven etc en met voeren let ik extra op dat ze het krijgen. Maarja ik heb er geen 100 of nog veel meer :+
Afbeelding
Op deze foto kun je de luchtgaatjes zien en hoeveel ruimte de spin heeft. De spinnen die in dit formaat bak zitten zijn allemaal ongeveer zo groot als deze.


Wat de spin wil verschilt erg per soort. Moos bijvoorbeeld leeft op de grond, graaft helemaal niet, klimt heel afentoe een paar cm. En die heeft dan een bloempot om zich in te verschuilen.
Maar de Avicularia Avicularia leeft juist in de bomen. Die heeft geen potje oid, maar heeft een tunnelweb gemaakt tussen wat takjes, aan de deksel. Daar zit ie bijna altijd in, alleen als er een krekel rondloopt gaat ie echt rondlopen. En soms zit ie net buiten het web.
De Cyaneopubescens (Die hierboven) maakt een web door het hele verblijf, als een deken overal overheen. Daar zit ie dan bovenop, bloempotje maakt ie geen gebruik van.
En een aantal van mijn spinnen horen te leven als Moos, maar omdat ze nog erg jong zijn graven ze een hol/tunnel, waar ze zich in verschuilen. Maar dat is dan tijdelijk.


Water geef ik door een deel van de bodem nat te maken, dan kunnen ze kiezen of ze op het droge stuk willen zitten, of op het natte. En de grotere spinnen hebben een dopje als waterbak, nu is dat alleen moos.

Afbeelding

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 23:36

rayoow schreef:
Dood kan je ze ook op sterk water zetten! Heb ik ook, kennis zijn spin was overleden en vind alles op sterk water intressant.
Dus mocht je een keer iets intressants voor me hebben :D



Als er eentje dood gaat die een beetje de moeite waard is kwa formaat, dan doe ik je een berichtje!

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:21

Dankjewel voor de uitleg !!

Ze zijn dus eigenlijk redelijk makkelijk te houden als ze voorbij een bepaalde leeftijd zijn ?

(Hoe) ververs je de bodem en planten ?
En zie op die foto een prachtig web. Doen ze dat allemaal ?

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 22:23

Ja, er zijn meerdere soorten vogelspinnen die makkelijk te houden zijn :j Ook wel als s(pider)lings trouwens, alleen moet je dan vooral veel geduld hebben, want zelfs de soorten die snel groeien, doen er wel even over om groot te worden. Moos is van 2017 bijvoorbeeld. Als 'ie dan opeens dood ligt, is dat wel heel erg kl*te.

En als je dan al die tijd gewacht hebt en het blijkt een mannetje, dan is dat ook niet grappig, als je niet wilt kweken. Want van sommige soorten worden de vrouwen wel tegen de 20 jaar en mannen tot een jaar of 5.

Er zitten dus wel voordelen aan een volwassen spin kopen, je weet het geslacht, hoeft niet zo lang te wachten, hoeft niet moeilijk te doen met klein voer, je hoeft ze niet steeds te verhuizen naar een groter verblijf.. Maar jongen zijn ook gewoon erg leuk, ze op zien groeien, sommige soorten veranderen ook extreem van kleur. En de prijzen zijn een stuk lager.


Er zijn meerdere spinnen die webben maken :j Mijn spin is een Chromatopelma Cyaneopubescens, die staat wel bekend om het maken van hele grote webben, hele verblijf maken ze wit en in hele korte tijd.
En het is ook nog een hele mooie soort, die ook geschikt is voor beginners <3



De hele bodem verversen is niet/niet vaak nodig. Beetje poep weghalen, resten voer, vervellingen en dat is het wel. Alles wat ik in de bak doe, doe ik met een groot pincet. Stop m'n handen alleen in de bakken als de spin er niet in zit :+ Heel veel doen het wel gewoon met hun handen, maargoed er zijn er ook genoeg die de spin vasthouden en dat doe ik ook niet O:)

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:36

Ook ik vind het een erg interessant topic. Ik hoef ze niet in mijn buurt te hebben, maar toch is het super leuk om te lezen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:58

Weet je dat er ook vegetarische spinnen zijn? De Bagheera Kiplingi uit Zuid-Amerika. En diverse springspinnen.Zoeen mag bij mij wonen. Gewoon in de kamer,want ik houd toch niet van stofzuigen en opruimen.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 23:21

Knap spinnetje ook nog! <3
Afbeelding

Vanavond Moos verhuisd naar een groter verblijf.. Andere was nog niet te klein, maar had nu een net wat ruimere bak vrij en dan hoef ik Moos mooi lang niet meer te verhuizen.

Toen Moos nog een kleiner moosje was, ging ze snel in haar bloempot zitten als ik haar een beetje aanraakte met een penseel. Dan zette ik gewoon de bloempot met haar er in over in haar nieuwe bak...

Nou, dat viel niet mee dit keer :+ Wat een karaktertje.


Paar dagen geleden ook al ruzie met een sling. Maar verder zijn ze heel lief <3 :+

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:31

Daphne__ schreef:
Knap spinnetje ook nog! <3
[ [url=m/DxH8lm.png]Afbeelding[/url] ]

Vanavond Moos verhuisd naar een groter verblijf.. Andere was nog niet te klein, maar had nu een net wat ruimere bak vrij en dan hoef ik Moos mooi lang niet meer te verhuizen.

Toen Moos nog een kleiner moosje was, ging ze snel in haar bloempot zitten als ik haar een beetje aanraakte met een penseel. Dan zette ik gewoon de bloempot met haar er in over in haar nieuwe bak...

Nou, dat viel niet mee dit keer :+ Wat een karaktertje.


Paar dagen geleden ook al ruzie met een sling. Maar verder zijn ze heel lief <3 :+

Sommige spinnen eten hun mannetje op na de paring.Dat doet de Bagheera Kiplingi dan ook niet?

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 01:25

Soms eten ze soortgenoten, dus denk dat mannetjes wat dat betreft gewoon de l*l zijn :Y)

Ondertussen 13 spinnen rijker geworden, 5 zijn er na een paar dagen weer verhuisd, Brachypelma Smithii is verveld en mijn nieuwe Davus Pentaloris is ook verveld.
Baby's! *\o/*
Afbeelding
Baby flat :+
Afbeelding

Grote gevaarlijke spinnen :Y) Brachypelma Vagans
Afbeelding

Vers vervelde brachypelma Smithii
Afbeelding


Paar dagen later; Verveld en meteen een andere spin :D

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:12

Wauw gaaf hoor! Werkt helemaal niet verslavend voor je Vlg mij :+

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:32

Hoe worden die babies nou vervoerd? In een soort plastic buisje met een tissue of watten?

Ziet er mooi uit, je babyflat. Is zeker wel zoeken in die bakjes?

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:32

Wat gaaf om te zien! Ik volg zelf al bijna een jaar de kanalen van Snake Discovery, The Dark Den, dat soort mensen. Zo geintrigeerd geraakt dat ik binnenkort mijn eerste eigen slang ga aanschaffen. Nu bezig met het terrarium maken.

Ik was in April voor het eerst op een beurs (Houten) en wat gaaf zeg! Ik heb nooit wat met spinnen gehad (vind ze dood eng) maar vooral de grotere vogelspinnen vind ik echt fantastisch. Ik zou zelfs zo ver durven te gaan dat ik er wel eentje zou willen hebben. Maar ik denk niet dat vriendlief dat een goed idee vindt :+

Wat groeien die van jou toch nog hard trouwens! Hoe ben je er op gekomen om vogelspinnen te gaan houden? En ben je van plan zelf ook te gaan kweken tzt?

EDIT: Net dat filmpje van die vervelling gekeken. Wat een uitputtingsslag moet dat zijn! Respect hoor, voor die kleine beestjes :(:)

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 02:12

Haha nee hoor, totaal niet verslavend O:)

Hele kleine slings worden verzonden in deze buisjes. Beetje wc papier er in, zodat ze zich vast kunnen houden en in een holletje zitten en dan het buisje weer in kranten, die in een piepschuim doosje, dat doosje weer in een kartonnen doos met een heatpack. Bij deze zending uit polen iig. Niet iedereen doet er een heatpack bij in.
Afbeelding


Sommige slings graven flink in de bakjes en dan vind je ze idd bijna niet terug. Van eentje begon ik te twijfelen of hij niet door de luchtgaatjes ontsnapt was... Hartstikke onmogelijk, maarja hij was wel weg. Maar na een paar dagen vond ik hem toch terug :+



Slangen zijn ook gaaf! Wat voor een neem je? Wij hadden 2 koningspythons, maar helaas allebei dood gegaan.. Waren nog erg jong. Maar beide zo ineens erg ziek, niet echt een reden voor gevonden.. Hebben de laatste uiteindelijk naar iemand met meer ervaring gebracht, die heeft nog proberen te dwangvoeren, maar helaas niet gered. Uiteindelijk komt er wel weer een slang, maar voor nu houden we het bij foto's van andere slangen kijken..


Haha jammer dat je vriend het niks vind. Al kun je daar wel wat aan doen... Mijn zus vond mijn spinnen hélemaal niks, zeker niet dat het er steeds meer worden. Maar ik heb het vaak over ze en laat ze ook vaak zien, je ontkomt er hier niet aan. En pas kwam ze 's ochtends opeens op mijn kamer spinnen kijken en vragen welke spin welke soort was, omdat ze ook een spin wil :')

Ik vond vogelspinnen altijd al interessant, maar was ook heel bang voor spinnen. Dus het was altijd een beetje, misschien ooit... Tot op de beurs in Zwolle. Daar zag ik toen Moos en die vond ik zo leuk, dat ik die toch mee genomen heb. En vanaf dat moment ben ik eigenlijk niet echt bang meer voor spinnen, ben wel voorzichtig, heb veel respect voor ze.
En toen werden het er steeds meer.


Kweken gaat wss wel gebeuren. Maaar ik hoop tegen die tijd iemand in de buurt te vinden die me daar mee kan helpen. Het is niet altijd te voorkomen dat het mannetje opgegeten word, maar ik wil hem er niet gewoon bij in mikken en hopen op het beste. Dus iemand met ervaring, die evt kan ingrijpen, wil ik dan wel eerst zien te vinden.



Morgen, eigenlijk vandaag, komen er nog weer nieuwe spinnen *\o/* Een paartje Nhandu chromatus en een mannetje Nhandu Tripepii. Helaas had de verkoper geen vrouwtje van de tripepii.
En een Lasiodora Parahybana, voor mijn zus :))

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:43

Angst voor spinnen staat bij los van de vogelspinnen. Ik ben nog steeds panisch van spinnen, groot en klein, maar een vogelspin hou/hanteer ik met plezier. Dat is toch anders, dat zijn huisdieren en zij zijn afhankelijk van jou. Ze zien er ook gewoon zo fluffy uit :+:

Slangen zou ik ook graag weer willen, maar eerst weer een kameleon.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:47

poetser schreef:
Angst voor spinnen staat bij los van de vogelspinnen. Ik ben nog steeds panisch van spinnen, groot en klein, maar een vogelspin hou/hanteer ik met plezier. Dat is toch anders, dat zijn huisdieren en zij zijn afhankelijk van jou. Ze zien er ook gewoon zo fluffy uit :+:

Slangen zou ik ook graag weer willen, maar eerst weer een kameleon.



Ik ben echt blij dat ik niet de enige ben die dat zo ziet.. Iedereen om me heen verklaart me voor gek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:53

nine1987 schreef:
poetser schreef:
Angst voor spinnen staat bij los van de vogelspinnen. Ik ben nog steeds panisch van spinnen, groot en klein, maar een vogelspin hou/hanteer ik met plezier. Dat is toch anders, dat zijn huisdieren en zij zijn afhankelijk van jou. Ze zien er ook gewoon zo fluffy uit :+:

Slangen zou ik ook graag weer willen, maar eerst weer een kameleon.



Ik ben echt blij dat ik niet de enige ben die dat zo ziet.. Iedereen om me heen verklaart me voor gek..


Me3!

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Mosag, mijn soort-van-hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:15

Ik ben niet de enige die het zo ziet *\o/* Ik werd namelijk ookal voor gek verklaard, omdat ik op de vlucht sla voor een klein spinnetje, maar wel met mijn vogelspin rond durfde te wandelen :')